Guessing

Μάντεμα. Τσομπάνογλου 2007:115.

Μάντεμα είναι η τυχαία απάντηση σε ερωτήματα επιλογής, που έχει ως αποτέλεσμα την εξασφάλιση βαθμολογίας η οποία δε αντιστοιχεί σε πραγματική γνώση. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι εξουδετέρωσης της τυχαίας απάντησης. Ένας από αυτούς είναι η ανάλυση ερωτημάτων. Η κλασική ανάλυση ερωτημάτων (item analysis) δεν εντοπίζει ούτε λαμβάνει υπόψη το ποσοστό τυχαίων απαντήσεων που έδωσαν οι εξεταζόμενοι σε κλειστές (ή αντικειμενικές) ερωτήσεις. Το μειονέκτημα αυτό έρχεται να καλύψει η θεωρία απόκρισης ερωτήματος (Item Response Theory ή ΙRT), η οποία αποτελείται από μια σειρά μαθηματικών μοντέλων που λαμβάνουν υπόψη όχι μόνο τα χαρακτηριστικά του τεστ, αλλά παράλληλα και τα χαρακτηριστικά των εξεταζόμενων.

Υπάρχουν τρία βασικά μοντέλα της θεωρίας απόκρισης ερωτήματος (IRT models), εκ των οποίων το ένα, το οποίο είναι και το πιο σύνθετο από όλα, λαμβάνει υπόψη του και την ικανότητα των εξεταζομένων να μαντεύουν τις απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα (blind guessing).

Βιβλιογραφία

  • Τσομπάνογλου Μ. (2007). Πρότυπο αξιολόγησης της εγκυρότητας δομής συστημάτων πιστοποίησης γλωσσομάθειας. Εφαρμογή του στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας του Επιπέδου Β2 της Αγγλικής Γλώσσας. Διδακτορική διατριβή. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.


  • Alderson J. C., Clapham C., Wall D. (1995). Language Test Construction and Evaluation. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bachman L. F., Palmer A. S. (1996).Language Testing in Practice: Designing and Developing Useful Language Tests. Oxford: Oxford University Press.
  • Currie M., Chiramanee T. (2010). The effect of the multiple-choice item format on the measurement of knowledge of language structure. Language Testing, 27/4: 471-491.