Περιμένουμε τα σχόλιά σας για τη νέα ιστοσελίδα.

Dynamic assessment

Δυναμική αξιολόγηση. Δημητρόπουλος 20012:13. Δημητρόπουλος 20057:23, 27, 31, 96. Ζεργιώτης 2006:6. Παντελιάδου & Πατσιοδήμου 2007:5. Τόγια κ.ά. 2006:683-686.

Δυναμική ονομάζεται η αξιολόγηση που εμπεριέχει την αρχική, τη διαμορφωτική και την αθροιστική αξιολόγηση (Τόγια κ.ά. 2006:684). Δηλαδή, είναι μια μορφή αξιολόγησης που εμπεριέχει τα στάδια της εξέτασης, της εκπαίδευσης και της επανεξέτασης (Παντελιάδου & Πατσιοδήμου 2007). Χρησιμοποιείται όταν ο εκπαιδευτικός επιθυμεί να εντοπίσει τους μαθητές που πιθανότατα θα αντιμετωπίσουν μαθησιακά προβλήματα, παρέχοντας στους αρμόδιους πληροφορίες σχετικά με τις ικανότητες και τις αδυναμίες τους, ώστε να διαμορφώσουν εκπαιδευτικά προγράμματα σύμφωνα με το προφίλ των μαθητών (Lidz 1987:82).

Αντίθετα με την παραδοσιακή, η δυναμική αξιολόγηση «δε χρησιμοποιεί σταθμισμένα τεστ, [αλλά] προσπαθεί να διαπιστώσει πόσο καλά μπορεί να αποδώσει το παιδί κάτω από ευνοϊκές για τη μάθηση συνθήκες και με την αλληλεπίδραση του δασκάλου» (Ζεργιώτης 2006:2). Συνεπώς, στόχος της δυναμικής αξιολόγησης δεν είναι να προσδιορίσει ποιους στόχους του μαθήματος έχει κατακτήσει ο μαθητής μέχρι τη στιγμή της αξιολόγησης (Ζεργιώτης 2006:2).

Η δυναμική αξιολόγηση έχει επηρεαστεί από τις θεωρίες του Vygotsky και τα βασικά χαρακτηριστικά της είναι τα ακόλουθα (Lidz 1987:82):

1. Είναι συνεχής (continuous evaluation), δηλαδή χρησιμοποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα.

2. Είναι εξελίξιμη, δηλαδή αλλάζει ανάλογα με την εξέλιξη των μαθητών και γενικότερα της εκπαίδευσης (Δημητρόπουλος 20012:13).

3. Είναι εύκολα προσαρμόσιμη και ευέλικτη, δηλαδή δέχεται αλλαγές και προσαρμόζεται εύκολα, ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε περίπτωσης (Δημητρόπουλος 20012:14).

4. Δίνει έμφαση στο ρόλο του μαθητή, προωθώντας την ενεργό του συμμετοχή στην αξιολόγηση.

5. «[Δι]ευκολύνει την εξασφάλιση της επιτυχίας», εφόσον μέλημά της δεν είναι απλά να διαπιστώσει αν ένα πρόγραμμα θα είναι επιτυχημένο, αλλά και να εξασφαλίσει ότι το πρόγραμμα αυτό θα ολοκληρωθεί με επιτυχία. Έχει λοιπόν ρόλο προδρομικό και όχι αναδρομικό (Δημητρόπουλος 20012:14)

Βιβλιογραφία

  • Δημητρόπουλος Ε. (20012). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση. Η Αξιολόγηση του Μαθητή. Θεωρία-Πράξη-Προβλήματα. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.
  • Δημητρόπουλος Ε. (20057). Η εκπαιδευτική αξιολόγηση: Η αξιολόγηση του μαθητή. Μέρος Δεύτερο. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.
  • Ζεργιώτης Α. Ν. (2006). Διάγνωση, Αξιολόγηση και Αντιμετώπιση των Μαθησιακών Δυσκολιών στο Σχολείο. Πρόσβαση [on line]: http://www.eduportal.gr/diagnosi-amea/ [24/05/15].
  • Παντελιάδου Σ., Πατσιοδήμου Α. (2007). Εφαρμογές διδακτικής αξιολόγησης και μαθησιακές δυσκολίες. Θεσσαλονίκη: Γράφημα.
  • Τόγια Κ., Ορφανός Σ., Φατσέα Α. (2006). Η τελική παρουσίαση του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ως εργαλείο αξιολόγησής του. 2ο Συνέδριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Αθήνα.

  • Lidz C. S. (1987). Dynamic Assessment. An International Approach to Evaluating Learning Potential. New York: The Guilford Press.