Summative assessment/evaluation

*Αθροιστική αξιολόγηση. Κάτσικας κ.ά. 2008:434. Ταρατόρη-Τσαλκατίδου 2009:66.

Συνολική αξιολόγηση. Κασσωτάκης 200110:24. Χαρίσης 2006α:15. Ταρατόρη-Τσαλκατίδου 2009:66.

Τελική αξιολόγηση. Δημητρόπουλος 1983:28. Ταρατόρη-Τσαλκατίδου 2009:66.

Η αθροιστική αξιολόγηση γίνεται στο τέλος ενός προγράμματος. Τα δεδομένα της αθροιστικής αξιολόγησης συλλέγονται από τα αποτελέσματα των μαθητών στα τελικά, συνήθως γραπτά, διαγωνίσματα (Weir & Roberts 1994:14). Όμως, μια αποτελεσματική αθροιστική αξιολόγηση δεν οδηγεί μόνο σε μια γραπτή αναφορά για το επίπεδο επίδοσης των μεμονωμένων μαθητών, αλλά και σε συμπεράσματα αναφορικά με την αποτελεσματικότητα του προγράμματος και της διδασκαλίας, με σκοπό τη μελλοντική βελτίωσή τους (Δημητρόπουλος 1983:28).

Η αθροιστική αξιολόγηση δε διεξάγεται για να κατευθύνει τη μάθηση, ούτε προσφέρεται για ανατροφοδότηση των ίδιων των μαθητών. Κύριος στόχος της είναι η κατάταξη των μαθητών με μόνο κριτήριο την επίδοσή τους, καθώς και η προαγωγή τους στην επόμενη τάξη ή η χορήγηση απολυτηρίων και ενδεικτικών (Ταρατόρη-Τσαλκατίδου 2009:66). Άλλωστε, τα δεδομένα που έχουν συλλεχθεί μέσω αθροιστικής αξιολόγησης στο τέλος ενός προγράμματος δε βοηθούν πάντα στην κατανόηση της διαδικασίας που ακολουθήθηκε. Σε αυτές τις περιπτώσεις τα αθροιστικά αποτελέσματα δε συμβάλλουν σε αποφάσεις για τυχόν βελτιώσεις, μπορούν να βοηθήσουν, όμως, τον εκπαιδευτικό να σχηματίσει μια εικόνα σχετικά με την επιτυχία ή όχι του εκπαιδευτικού του έργου.

Την αθροιστική αξιολόγηση τη βρίσκουμε στην αγγλόφωνη βιβλιογραφία ως έναν από τους τύπους μιας διχοτομικής τυπολογίας, της οποίας το άλλο σκέλος είναι η διαμορφωτική αξιολόγηση.

Βιβλιογραφία

  • Δημητρόπουλος Ε. (1983). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση, η Αξιολόγηση της Σχολικής Επίδοσης. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Πουρνάρα.

  • Κάτσικας Χ., Θεριανός Κ., Νικολαΐδου Ε. (2008). Παιδαγωγικά και Διδακτική για το διαγωνισμό των εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ). Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.

  • Κασσωτάκης Μ. (200110). Η Αξιολόγηση της επιδόσεως των μαθητών: Μέσα, Μέθοδοι, προ­βλή­ματα, προοπτικές. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.

  • Ταρατόρη-Τσαλκατίδου Ε. (2009). Σχολική αξιολόγηση: Αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, του εκπαιδευτικού και της επίδοσης του μαθητή. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.

  • Χαρίσης Α. Ε. (2006α). Αξιολόγηση της Σχολικής Μάθησης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.


  • Weir R., Roberts J. (1994). Evaluation in ELT. Oxford: Blackwell Publishers.