Continuous/On(-)going assessment/evaluation
Διαμορφωτική αξιολόγηση. Καψάλης 20023:572.
*Συνεχής αξιολόγηση. Δημητρόπουλος 1983:26. Εφραιμίδης 2009:3. Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς 2008:214. Ντολιοπούλου & Γουργιώτου 2008:32.
Ως συνεχής ορίζεται η αξιολόγηση που πραγματοποιείται μέσα στην τάξη, σε τακτή χρονική βάση και υλοποιείται από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό με τους μαθητές που διδάσκει (Εφραιμίδης 2009:3). Πρόκειται για αξιολόγηση από το δάσκαλο και ενδεχομένως από το μαθητή (αυτοαξιολόγηση) των επιδόσεων στην τάξη, της δουλειάς και των εργασιών κατά τη διάρκεια μιας σειράς μαθημάτων. Με τη συνεχή αξιολόγηση παρακολουθείται ολόκληρη η εκπαιδευτική διαδικασία, εντοπίζονται οι ενδεχόμενες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές ή οι «ατέλειες» που παρουσιάζει η διδασκαλία, αλλά και συγκεντρώνονται πληροφορίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων ή των μεθόδων διδασκαλίας που εφαρμόζονται.
Η συνεχής αξιολόγηση παρουσιάζει αρκετά πλεονεκτήματα: Πρώτο, μειώνεται στο ελάχιστο ο παράγοντας τύχη και εξαφανίζεται ο φόβος και η αγωνία που έχουν οι μαθητές, όταν κρίνονται αποκλειστικά και μόνο από το ευκαιριακό αποτέλεσμα μιας δοκιμασίας είτε πρόκειται για προαγωγική είτε για εισαγωγική. Δεύτερο, η καλή επίδοση στις δοκιμασίες ωθεί το μαθητή σε περαιτέρω μάθηση, αυξάνει το ενδιαφέρον του για το αντικείμενο που μελετά και ενδυναμώνει τις προσπάθειές του για την κατάκτηση του στόχου που έχει τεθεί. Τρίτο, η συνεχής αξιολόγηση δίνει την ευκαιρία στον εκπαιδευτικό να προσδιορίσει τις αδυναμίες των μαθητών του, τα προβλήματα και τις δυσκολίες, τις οποίες αυτοί συναντούν στην προσπάθειά τους να κατακτήσουν ορισμένη ύλη (Εφραιμίδη 2009:4). Τέταρτο, δίνεται η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να πάρει ένα ευρύτερο δείγμα της επίδοσης των μαθητών, κάτω από διαφορετικές συνθήκες κάθε φορά, και να βάζει τους μαθητές σε «ρυθμό».
Τέλος, η συνεχής αξιολόγηση συνδέεται με τη διαμορφωτική αξιολόγηση (Καψάλης 2002:572). Ο σκοπός της διαμορφωτικής αξιολόγησης είναι η επανατροφοδότηση εκπαιδευτικού και μαθητή και η βελτίωση της διδασκαλίας και του αποτελέσματος της μάθησης. Πρόκειται για εξέταση σε τακτά χρονικά διαστήματα, όπως και στη συνεχή αξιολόγηση, που μπορεί να περιλαμβάνει απλά μια σημείωση για επαρκή ή μη επαρκή επίτευξη των στόχων διδασκαλίας και μάθησης. Η διαμορφωτική αξιολόγηση χαρακτηρίζεται ως συνεχής αξιολόγηση που είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Με βάση τα αποτελέσματά της, αποφασίζεται η μετάβαση στην ενότητα που ακολουθεί, η παραμονή σε περιοχές που δεν κατακτήθηκαν ικανοποιητικά ή η εφαρμογή διάφορων μέτρων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που μπορεί να έχουν προκύψει.
Βιβλιογραφία
- Δημητρόπουλος Ε. (1983). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση, η Αξιολόγηση της Σχολικής Επίδοσης. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Πουρνάρα.
- Εφραιμίδης Π. (2009). Η αξιολόγηση του διδακτικού έργου από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό ως παιδαγωγική πράξη. Πρόσβαση [on line]: http://www.taekpaideutika.gr/ekp_89-90/pdf/011.pdf [12/11/10].
- Καψάλης Γ. Α. (20023). Παιδαγωγική Ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
- Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις γλώσσες (2008). Μτφρ. του Common European Framework of Reference από τους Σ. Ευσταθιάδη, Α. Τσαγγαλίδη. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Πρόσβαση [on line]: http://www.komvos.edu.gr [12/02/09].
- Ντολιοπούλου Ε., Γουργιώτου Ε. (2008). Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση, με έμφαση στην προσχολική. Αθήνα: Gutenberg.