Halo effect

Αποτέλεσμα άλω. Γεωργούσης 1999:464.

*Επίδραση (της) άλω. Καψάλης 20023:557.

Επίδραση του φαινομένου της άλω. Χαρίσης 2006α:27.

Γενίκευση κρίσης/Σύνδρομο του φωτοστέφανου. Τοσονίδου 2013:46.

Φαινόμενο του φωτοστέφανου. Ραφτόπουλος & Θεοδοσοπούλου 2002:582

Επίδραση της άλω ονομάζεται η επίδραση της συνολικής εικόνας που έχει σχηματιστεί για ένα μαθητή στην κρίση του καθηγητή που τον αξιολογεί. Με άλλα λόγια, ο αξιολογητής αφήνει μια συνολική ή προηγούμενη κρίση να επηρεάσει τη βαθμολογία του μαθητή σε συγκεκριμένη εξέταση. Άρα, η γενική εντύπωση που σχηματίζεται, παίζει πολλές φορές καθοριστικό ρόλο στη βαθμολόγηση (Davies et al. 1999:72).

Η βαθμολογία είναι δυνατό να επηρεαστεί από την προσωπικότητα ενός μαθητή, τις πράξεις του, τη συμπεριφορά του προς τον ίδιο τον εκπαιδευτικό ή τη συμπεριφορά του μέσα στην τάξη, πράγματα τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με την επίδοσή του. Ο τρόπος ντυσίματος ή η κόμμωση ενός μαθητή μπορεί να επηρεάσουν τη βαθμολογία του σε ένα τεστ, είτε θετικά είτε αρνητικά (Καψάλης 20023:557). Όλα αυτά οδηγούν σε λανθασμένη βαθμολόγηση της επίδοσης του μαθητή (Thorndike & Hagen 1971:459), δηλαδή σε «σφάλμα μέτρησης», αν δει κανείς την αξιολόγηση ως επιστημονική έρευνα.

Για να αποφευχθεί η οποιαδήποτε επίδραση συναισθημάτων και εντυπώσεων του βαθμολογητή κατά την αξιολόγηση ενός γραπτού, συνιστάται η βαθμολόγηση με καλυμμένο το όνομα του μαθητή. Με αυτό τον τρόπο, οι όποιες προκαταλήψεις ή εντυπώσεις, είτε είναι ευνοϊκές είτε δυσμενείς, δεν μπορούν να επηρεάσουν το αποτέλεσμα και επομένως επιτυγχάνεται, στο μέτρο του δυνατού, αντικειμενικότητα.

Βιβλιογραφία

  • Γεωργούσης Π. (1999). Η Μέτρηση και η Αξιολόγηση της Επίδοσης των Μαθητών. Αθήνα.
  • Καψάλης Γ. Α. (20023). Παιδαγωγική Ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
  • Ραφτόπουλος Β., Θεοδοσοπούλου Θ. (2002). Μεθοδολογία στάθμισης μιας κλίμακας. Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής, 19, 577-589.
  • Τοσονίδου Ε. Μ. (2013). Διαδικασίες αξιολόγησης του ανθρώπινου δυναμικου. Διπλωματική εργασία. ΠΜΣ Διοίκηση Επιχειρήσεων. Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
  • Χαρίσης Α. Ε. (2006α). Αξιολόγηση της Σχολικής Μάθησης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.


  • Davies A., Brown A., Elder C., Hill K., Lumley T., McNamara T. (1999). Dictionary of Language Testing. Cambridge: University of Cambridge Local Examinations Syndicate.
  • Thorndike R. L., Hagen E. P. (19774). Measurement and Evaluation in Psychology and Education. New York: John Wiley & Sons.