Descriptive statistics

Περιγραφική στατιστική. Γεωργούσης 1991:1. Παρασκευόπουλος 1990α:13. Τσοπάνογλου 20102:125. Τσάντας κ.ά. 1999: κεφ. 2, 3.

Η περιγραφική στατιστική ασχολείται με τις διάφορες μεθόδους που οδηγούν στην οργάνωση, ταξινόμηση, σύμπτυξη και παρουσίαση ποσοτικών δεδομένων. Μέσω της περιγραφικής στατιστικής μπορούμε να πετύχουμε την παρουσίαση μιας κατάστασης μετά από μια σειρά από μετρήσεις, σε αντιδιαστολή με την συμπερασματική στατιστική ή στατιστική συμπερασματολογία, που επιτρέπει και ερμηνεία ενός φαινομένου.

Αυτό βέβαια δε σημαίνει πως μετά από τη διεξαγωγή μιας περιγραφικής στατιστικής ανάλυσης δεν μπορούμε να κάνουμε ερμηνεία (με την κοινή σημασία της λέξης) και να βγάλουμε συμπεράσματα. Αν, για παράδειγμα, υπολογίσουμε τον αριθμητικό μέσο, ή απλά μέσο όρο, και την τυπική απόκλιση της βαθμολογίας των μαθητών μιας χρονιάς και συγκρίνουμε αυτά τα νούμερα με τα αντίστοιχα περασμένων ετών, μπορούμε αμέσως να φτάσουμε σε κάποια συμπεράσματα, αλλά και σε κάποιες υποθέσεις για το λόγο ή τους λόγους για τους οποίους υπήρξε, για παράδειγμα, αύξηση του μέσου όρου. Για τον έλεγχο, ωστόσο, αυτών των υποθέσεων, χρειάζονται περαιτέρω μετρήσεις και εφαρμογή κανόνων επαγωγικής στατιστικής.

Βιβλιογραφία

  • Γεωργούσης Π. (1991). Στατιστική εφαρμοσμένη στις επιστήμες της συμπεριφοράς. Τόμος Α': Περιγραφική στατιστική. Αθήνα.
  • Παρασκευόπουλος Ι. Ν. (1990α). Στατιστική εφαρμοσμένη στις επιστήμες της συμπεριφοράς. Τ.1. Αθήνα: Βιβλιοπωλείο Γρηγόρη.
  • Τσάντας Ν., Μωυσιάδης Χ., Μπαγιάτης Ν., Χατζηπαντελής Θ. (1999). Ανάλυση δεδομένων με τη βοήθεια στατιστικών πακέτων. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Ζήτη.
  • Τσοπάνογλου Α. (20102). Μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας και εφαρμογές της στην αξιολόγηση της γλωσσικής κατάρτιση. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Ζήτη.


  • Guilford J. P., Fruchter B. (1973). Fundamental Statistics in Psychology and Education. In R. L. Thorndike, E. P. Hagen (19774), Measurement and Evaluation in Psychology and Education. NewYork: John Wiley & Sons.