Multiple-trait scoring

Βαθμολόγηση πολλαπλών κύριων χαρακτηριστικών. Ηλιοπούλου 2009:38.

Πρόκειται για μια μέθοδο βαθμολόγησης της επίδοσης στην προφορική ή γραπτή παραγωγή λόγου, σύμφωνα με την οποία απαιτείται η διακριτή βαθμολόγηση των επιμέρους χαρακτηριστικών ή συστατικών στοιχείων της επίδοσης. Βρίσκεται στον αντίποδα της σφαιρικής βαθμολόγησης, κατά την οποία εκφράζεται κρίση για τη συνολική επίδοση του αξιολογούμενου, αλλά και της αξιολόγησης ενός κύριου χαρακτηριστικού, όπου η κρίση βασίζεται σε μία όψη ή ένα χαρακτηριστικό της επίδοσης του αξιολογούμενου.

Η βαθμολόγηση πολλαπλών κύριων χαρακτηριστικών εστιάζει στα πιο σημαντικά στοιχεία ή κριτήρια για την εκτέλεση της ζητούμενης δραστηριότητας, όπως αυτά ορίστηκαν από τους κατασκευαστές της δοκιμασίας. Για παράδειγμα, για την αξιολόγηση της παραγωγής προφορικού λόγου, μπορεί να βαθμολογηθούν ξεχωριστά η συνοχή και η συνεκτικότητα του λόγου, η προφορά και ο επιτονισμός, η καταλληλότητα των γλωσσικών επιλογών και η ορθότητα των λεξικογραμματικών επιλογών. Με τον τρόπο αυτό, διακρίνεται η επίδοση σε καθεμιά από τις όψεις της παραγωγής του προφορικού λόγου που θεωρούνται σημαντικές από τους κατασκευαστές του τεστ, γεγονός που επιτρέπει την ακριβέστερη και πιο στοχευμένη βαθμολόγηση των εξεταζόμενων και παρέχει περισσότερες πληροφορίες στους ενδιαφερόμενους σε σχέση με τις ολιστικές μεθόδους.

Σύμφωνα με τον Hamp-Lyons (1996:233), για τη χρήση αυτής της μεθόδου απαιτείται πολύ καλή εκπαίδευση των βαθμολογητών και ίσως και συμμετοχή τους στο προπαρασκευαστικό στάδιο (π.χ. κατασκευή σχάρας). Η κατάλληλη εφαρμογή της μεθόδου αυτής μπορεί να αυξήσει το βαθμό εγκυρότητας της εξέτασης (Cohen 1994:322) και, κυρίως, την αξιοπιστία της βαθμολόγησης.

Σύμφωνα με ορισμένους ερευνητές, η βαθμολόγηση πολλαπλών κύριων χαρακτηριστικών ταυτίζεται με την αναλυτική βαθμολόγηση (Weigle 2002:109).

Βιβλιογραφία

  • Ηλιοπούλου Κ. (2009). Η αξιολόγηση των γραπτών γλωσσικών δοκιμασιών των αλλόγλωσσων μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Διδακτορική διατριβή. Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας. Αρι­στο­τέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.


  • Cohen A. D. (1994). Assessing Language Ability in the Classroom. Boston: Heinle & Heinle Publishers.
  • Hamp-Lyons L. (1991). Basic Concepts. In L. Hamp-Lyons (ed.), Assessing second language writing in academic contexts. Norwood: Ablex.

  • Knoch U. (2011). Rating scales for diagnostic assessment of writing: What should they look like and where should the criteria come from?Assessing Writing, 16/2: 81-96.

  • Salmani-Nodoushan Μ. Α. (2009). Identifying sources of bias in EFL writing assessment through multiple trait scoring. The Modern Journal of Applied Linguistics, 1: 28-53.

  • Weigle S. (2002). Assessing writing. Cambridge: Cambridge University Press.