ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

Θέματα ιστορίας της ελληνικής γλώσσας 

Στάσεις απέναντι στη γλώσσα 

Μαρία Κακριδή-Φερράρι (2007) 

Συμπέρασμα

Μπορούμε να συμπεράνουμε ότι εκείνοι οι γλωσσολόγοι που ασχολούνται με προβλήματα αυτού του είδους θα επιχειρούσαν να πείσουν τους άλλους ότι η πεποίθηση πως κάποιες γλωσσικές ποικιλίες είναι λανθασμένες ή/και ανεπαρκείς είναι αστήρικτη. Δεν μπορούμε, από την άλλη πλευρά, να πούμε στον κόσμο ότι οι αισθητικές αντιδράσεις του είναι ψευδείς. Θα πρέπει, μάλλον, να ενθαρρύνουμε τους δασκάλους και τον υπόλοιπο κόσμο, όχι να εγκαταλείψουν τις αισθητικές τους κρίσεις, αλλά να αναγνωρίσουν σε αυτές αυτό που πράγματι είναι: το αποτέλεσμα ενός συμπλέγματος κοινωνικών, πολιτισμικών, τοπικών, πολιτικών και προσωπικών διασυνδέσεων και προκαταλήψεων. Η γνώση των περισσότερων ακροατών για κάποιες γλωσσικές ποικιλίες περιορίζεται στο ότι δεν τους αρέσουν∙ θα πρέπει όμως να καταλάβουμε ότι τα συναισθήματα αυτά είναι πολύ υποκειμενικά και δεν έχουν κανένα έρεισμα σε αντικειμενικά γλωσσικά δεδομένα. Ειδικότερα, δεν θα πρέπει να αφήνουμε τέτοιου είδους συναισθήματα να επηρεάζουν τις στάσεις και τις πρακτικές των δασκάλων απέναντι στη γλώσσα των παιδιών -πολλώ δε μάλλον αφού είναι πιθανό να δημιουργήσουν γλωσσική ανασφάλεια, και εν πάση περιπτώσει αφού σχεδόν σίγουρα δεν τα συμμερίζονται όλα τα μέλη του ευρύτερου πολιτισμού. Μέσα στην τάξη υπάρχει μεγάλη και σημαντική διαφορά ανάμεσα στο «Η γλώσσα του Birmingham είναι άσχημη», που εμφανίζεται ως δήλωση ενός προφανώς αντικεμενικού γεγονότος, και στο «Εμένα προσωπικά δεν μου αρέσει η γλώσσα του Birmingham», διατύπωση που, μολονότι καλύτερα να μη λεγόταν, αναγνωρίζει ωστόσο την υποκειμενικότητα αντιδράσεων που οφείλονται σε κοινωνικές συνδηλώσεις.

Μετάφραση Μ. Αραποπούλου

Τελευταία Ενημέρωση: 16 Ιούν 2010, 10:42