Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής 

Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευση 

 

7.3. Περιγραφή του περιεχομένου των επιμορφωτικών συναντήσεων

Στην υποενότητα αυτή θα παρουσιαστεί μέσα από τις απόψεις των επιμορφωτών η εστίαση που είχαν οι επιμορφωτικές τους συναντήσεις. Συζητήσαμε ήδη παραπάνω την έλλειψη εξοικείωσης που είχαν οι επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί με τα βασικά στη χρήση των υπολογιστών και πώς κατά την πρώτη τουλάχιστον χρονιά η εστίαση δόθηκε σε μεγάλο βαθμό προς την επίλυση του προβλήματος αυτού. Η δυσκολία αυτή εμπόδιζε και την απρόσκοπτη λειτουργία της επιμόρφωσης, όπως φαίνεται στο πρώτο απόσπασμα.


Για κάθε τμήμα, όσοι δεν είχαν e-mailτους έφτιαξα e-mailαπό τα δωρεάν εργαλεία που υπάρχουν, το yahoo, το in.gr, δεν θυμάμαι τώρα, φιλοδοξώντας να κάνω αυτό που είχα δει σαν επιμορφούμενος στο μάθημα της γλώσσας. Δηλαδή να στέλνω εγώ εκ των προτέρων το υλικό να το μελετούν οι επιμορφούμενοι και να το βλέπουμε στη συνάντηση, …μεγάλη φιλοδοξία για τότε, δεν έγινε καθόλου ή να υπάρχει μια ανάδραση, να μου λένε τι θέλουνε, τι ανάγκες έχουνε και τι θέλουνε να κάνουμε ή ακόμα πιο καλά να ανταλλάσσουν μεταξύ τους υλικό που έφτιαξε ο ένας, ο άλλος, αυτά δεν έγιναν. Μάλιστα εκείνοι που δεν είχαν e-mailκαι τους το έφτιαξα εγώ, δεν μπόρεσαν να το χρησιμοποιήσουν καν.

Από την ανάλυση των συνεντεύξεων προκύπτει ότι το περιεχόμενο των επιμορφωτικών συναντήσεων είχε μεγάλη σχέση με τη χρονική στιγμή, αλλά και με τα ενδιαφέροντα των επιμορφωτών. Μπορούμε να διακρίνουμε μια κλιμάκωση της επιμορφωτικής τακτικής που ξεκινάει από την εξοικείωση με τα βασικά και προχωράει σε πιο σύνθετα ζητήματα που έχουν σχέση με το περιεχόμενο και τη διδακτική των μαθημάτων. Στα επόμενα αποσπάσματα βλέπουμε τα πρώτα βήματα της επιμορφωτικής αυτής τακτικής.


Ήταν πολύ διαφορετικές οι επιμορφωτικές συναντήσεις την πρώτη χρονιά από τη δεύτερη. Η πρώτη επιμορφωτική συνάντηση. Γι' αυτό δεν με ρωτάς; Ε, ξεκινούσε με μια παρουσίαση δική μου, του ποιος είμαι και τι κάνουμε, μ' ένα κάπως συνοπτικό τρόπο παρουσίαζα τους στόχους του πράγματος, του προγράμματος αυτού, πού θέλουμε να φτάσουμε, γιατί το κάνουμε και ακολουθούσε μια γνωριμία με τους επιμορφούμενους. Στην πρώτη επιμορφωτική συνάντηση καταθέσαμε και προβληματισμούς, δηλαδή είχαμε να λύσουμε πολλές απορίες -όπου μπορούσαμε βέβαια- σχετικά με το τι ακριβώς είναι αυτό που κάνουμε, τι περιμένουμε να μάθουμε…, οι απορίες τους, τι θα τους βοηθήσει τους ίδιους προσωπικά κάτι τέτοιο. Προσπαθούσα δηλαδή στην πρώτη επιμορφωτική συνάντηση να λύσω όσο περισσότερες απορίες γινόντουσαν σχετικά με το τι τους περιμένει μέσα απ' αυτό το πρόγραμμα. Να ξεπεράσουν κάποιες φοβίες ίσως, να κάνουμε ένα συμβόλαιο σχετικά με το τι κάνει ο ένας και τι κάνει ο άλλος, αλλά το βασικότερο ήταν ότι προσπαθούσα με την πρώτη συνάντηση μέσα από έτσι συζήτηση να τους καλλιεργήσω την ιδέα ότι είναι δυνατό να αλλάξουμε κάποια πράγματα σε μια μικρή τάξη μέσα από τις τεχνολογίες, μέχρι εκεί.

Μετά από την εξοικείωση αυτή, βαρύτητα δινόταν στο να παρουσιαστούν κάποια περιβάλλοντα που θα κινούσαν το διδακτικό ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών, παρότι συχνά και οι ίδιοι οι επιμορφωτές δεν τα υιοθετούσαν απόλυτα.


Και τελικά ακολούθησα τη γνωστή πορεία, να έχω ετοιμάσει τρεις τέσσερις σελίδες φωτοτυπημένες με κάποιες οδηγίες και δύο σενάρια διδασκαλίας για το λογισμικό ή για το siteπου θα τους έδειχνα εκείνη την ημέρα, ώστε να το προσομοιώσουν σαν μαθητές, να δουν πώς θα μπορούσε να δουλέψει, τι προβλήματα θα αντιμετωπίζονταν κτλ. Σε λίγες, σε λιγότερες περιπτώσεις ζητούσα να φτιάξουν κάποιο, κάποια απλή δραστηριότητα με βάση αυτό το λογισμικό, δεν έφτιαξαν όλοι. Έφτιαξαν αυτοί που τελικά έκαναν και τις διδασκαλίες.

Σε σχέση με τη γλώσσα έδειξα ένα σενάριο λογισμικό σε μορφή cd-romέτσι απλά για να το δείξω, δεν το θεωρώ ποιοτικό, να τους δείξω ότι υπάρχει, γιατί πολλοί από τους επιμορφούμενους δεν είχαν ιδέα τι κυκλοφορεί, και για λόγους εντυπωσιασμού, αν θέλετε, να εντυπωσιαστούν ότι, α, υπάρχει κάτι, άρα να παραδοθούν πιο εύκολα στη διαδικασία. Το έδειξα και τίποτα άλλο.

Ασχολήθηκα με τον Κόμβο τρεις ή τέσσερις επιμορφωτικές συναντήσεις, αν θυμάμαι καλά, ε, έδειξα τα περιεχόμενά του σε μια συνάντηση και στις υπόλοιπες έδειξα τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να φτιάχνουν γλωσσικές ασκήσεις μέσα από το εργαλείο της κοινής νεοελληνικής και ουπόλοιπος χρόνος ήταν αυτός να προσπαθήσουν να φτιάξουν κάποιες παρόμοιες δραστηριότητες είτε γλωσσικές ασκήσεις είτε κάποιο σενάριο διδασκαλίας βασισμένο στον κόμβο είτε σε άλλο, άλλα site. Μια δραστηριότητα που είχα προτείνει και είχαμε δουλέψει ήτανε για κάποιο μάθημα γλώσσας του Γυμνασίου όπου οι μαθητές επισκέπτονταν τρία ή τέσσερα siteμε περιεχόμενο περιβαλλοντικό-οικολογικό έβλεπαν εκεί, εντόπιζαν ποιες λέξεις επαναλαμβάνονταν, οικολογία, περιβάλλον και άλλες, δεν θυμάμαι τώρα ποιες, πήγαιναν στο λεξικό του κόμβου και έβλεπαν την ετυμολογία, τις έβλεπαν μέσα σε αυθεντικά περιβάλλοντα, μέσα από τα σώματα κειμένων και κατόπιν καλούνταν και οι ίδιοι, οι ίδιοι να παραγάγουν συνεχή λόγο απευθυνόμενοι προς κάποιο τοπικό φορέα για να λύσει κάποιο τοπικό περιβαλλοντικό πρόβλημα. Κάπως έτσι, δεν θυμάμαι ακριβώς και τώρα, αλλά περίπου αυτή ήταν η γενική ιδέα.

Τους είχα στείλει κάποια, είχανε μάθει το mail, είχαν mail, τελοσπάντων επικοινωνούσαμε, τους είχα στείλει κάτι, ξεκινούσαν, συζητούσαμε γι' αυτό. Στη συνέχεια, εξαρτάται κι από το τμήμα, μπορεί να κάναμε κάτι τεχνικό στον υπολογιστή, μαθαίναμε κάτι καινούριο και μετά ή θα κοιτούσαμε ένα λογισμικό και θα κάναμε μία πρόταση για το πώς μπορούσε αυτό να αξιοποιηθεί στην τάξη ή θα προσπαθούσαμε να βρούμε υλικό απ' το internet για να φτιάξουμε μαζί μία διδασκαλία και να γίνει στην τάξη.

Τέλος, δεν έλειψαν και οι προχωρημένες ως προς το περιεχόμενο και τη μεθοδολογία προσεγγίσεις, οι οποίες εστίαζαν σε θέματα σύγχρονου γραμματισμού.


Έτσι γινόταν μια γενική κουβεντούλα και μετά, αλλά ας πούμε, φρόντιζα να υπάρχει και το θεωρητικό, δηλαδή κάνουμε στο internet, τους έδειχνα τι μπορούμε να κάνουμε με το internet. Γιατί μπορεί να το χρησιμοποιήσει ο φιλόλογος το internet και πού και γιατί και πώς. Το ίδιο και στον επεξεργαστή κειμένου. Μιλήσαμε για το ψηφιακό κείμενο, για όλα τα χαρακτηριστικά του και τα λοιπά. Τους έβαζα, έδωσα και κείμενα…, δηλαδή φρόντιζα λίγο να πάρουνε και κάποια, κάποιο θεωρητικό υπόβαθρο που κάποιοι από αυτούς θεωρώ ότι του δώσανε σημασία.

Εγώ από την εμπειρία που αποκόμισα από την πρώτη χρονιά, που πολύ λίγα πράγματα τελικά κάναμε για την αξιοποίηση των υπολογιστών στην εκπαίδευση και κατασταλάζοντας κι εγώ ο ίδιος προσωπικά, δηλαδή τι μπορούμε να κάνουμε με αυτά. Τη δεύτερη χρονιά που ξεκινήσαμε πλέον ουσιαστικά για την παιδαγωγική αξιοποίηση, εκείνο στο οποίο επέμεινα ιδιαίτερα ήταν να αντιληφθεί ο καθηγητής βασικά πράγματα της μεθοδολογίας, της διδακτικής μεθοδολογίας του αντικειμένου του και πόσο οι τεχνολογίες μπορούν να τις υποστηρίξουν, αυτό δηλαδή προσπάθησα. Έθεσα ως βασικό στόχο, δηλαδή να βάλω ζητήματα που ήξερα ότι οι καθηγητές είτε τα αγνοούν είτε ελάχιστα τα κατέχουν είτε κυρίως δεν τα συζητούν, γιατί τους δυσκολεύουν και, με δούρειο ίππο ουσιαστικά τις τεχνολογίες, να τους τα βάλω από άλλη πόρτα, από την πλάγια πόρτα, δηλαδή πώς θα διδάξουμε ιστορία, πώς θα διδάξουμε γλώσσα και πώς το εργαλείο αυτό μπορεί να μας βοηθήσει να το διδάξουμε πιο αποτελεσματικά, να το διδάξουμε ίσως και πιο ελκυστικά και για μας τους ίδιους και κυρίως για τους μαθητές μας.

Τελευταία Ενημέρωση: 10 Ιούλ 2008, 12:18