Μελέτες 

Πιστοποιητικό Ελληνομάθειας του Κ.Ε.Γ. και Πιστοποιητικά Ελληνομάθειας Άλλων Φορέων (2006) 

 

2.1.3 Εξεταστικά θέματα

Οι τύποι των εξεταστικών θεμάτων που χρησιμοποιούνται στις εξετάσεις για την απόκτηση των πιστοποιητικών παρουσιάζουν σημαντικές διαφοροποιήσεις. Μελετώντας τα εξεταστικά θέματα και τις εισαγωγικές οδηγίες των εξεταστικών ερωτημάτων και τους τύπους τους, παρατηρούμε ότι όλα τα πιστοποιητικά δεν υιοθετούν την ίδια στάση σχετικά με τον τρόπο που εξηγούν στους υποψηφίους για το τι τους ζητάει το κάθε ερώτημα. Η ΠΕΕ και το DSLAE έχουν λεπτομερείς οδηγίες[1] που εισάγουν τους υποψηφίους σε μια συγκεκριμένη περίσταση επικοινωνίας. Η διαφορά που εντοπίζεται μεταξύ των δύο εξεταστικών δοκιμασιών είναι ότι στην ΠΕΕ οι υποψήφιοι καλούνται να χρησιμοποιήσουν την ελληνική γλώσσα στις απαντήσεις τους, ενώ στο DSLAE απαντούν στη μητρική τους γλώσσα (αγγλική). Οι εξετάσεις του GCSE έχουν πιο συνοπτικές οδηγίες π.χ. «Βάλε τις λέξεις στη σωστή σειρά» δίνοντας στις ασκήσεις πιο δομικό χαρακτήρα από αυτό των δύο προηγούμενων πιστοποιητικών. Επιπλέον τέτοιου είδους οδηγίες δε βάζουν τον υποψήφιο στο περιβάλλον ή στην επικοινωνιακή κατάσταση του κειμένου, όπως συμβαίνει με τις αναλυτικότερες οδηγίες που υπάρχουν στο ΠΕΕ. Τέλος, δεν έχουμε πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο δίνονται οι εισαγωγικές οδηγίες στα GCE και Baccalaureat.

Σε ό,τι αφορά τους τύπους των εξεταστικών ερωτημάτων παρατηρούνται επίσης διαφορές. Η ΠΕΕ, τα GCSE και GCE έχουν άμεσους και έμμεσους τύπους ασκήσεων. Το Baccalaureat δεν αναφέρει τους τύπους των εξεταστικών ερωτημάτων, όμως από τις δραστηριότητες και τους σκοπούς τους, όπως αυτά διατυπώνονται στο ΑΠ, μπορούμε να συμπεράνουμε με ασφάλεια ότι οι ασκήσεις είναι κυρίως άμεσες και ενοποιημένες[2].

1 Οι εισαγωγικές οδηγίες ή εκφωνήσεις είναι αυτές που δημιουργούν τις ρεαλιστικές καταστάσεις στις οποίες καλούνται να ανταποκριθούν οι υποψήφιοι. Η διατύπωσή τους πρέπει να έχει στοιχεία αυθεντικότητας, να προσαρμόζεται στην πραγματικότητα και να προετοιμάζει τον υποψήφιο γι' αυτό που πρέπει να κατανοήσει ή να παραγάγει. Πρέπει να είναι σαφείς και απλές και να εξηγούν με ποιον τρόπο οφείλουν οι εξεταζόμενοι να απαντήσουν στις ερωτήσεις. Τέτοιου είδους οδηγίες δεν είναι ιδιαίτερα συνοπτικές, το πλεονέκτημα τους όμως είναι ότι δίνουν μία χροιά αυθεντικότητας καθώς και χρήσιμες πληροφορίες για το περιβάλλον στο οποίο πρέπει να λειτουργήσουν οι υποψήφιοι. (Αντωνοπούλου, 2001: 19)

2 Οι δοκιμασίες αυτού του τύπου απαιτούν από τους μαθητές/υποψηφίους να χρησιμοποιήσουν και να αξιολογηθούν στη συνολική γνώση της χρήσης της γλώσσας (Harmer, 2001: 323).

Τελευταία Ενημέρωση: 16 Ιούν 2010, 10:27