Μελέτες 

Πιστοποιητικό Ελληνομάθειας του Κ.Ε.Γ. και Πιστοποιητικά Ελληνομάθειας Άλλων Φορέων (2006) 

 

2.1.1 Κατηγοριοποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων

Τα ΑΠ που εξετάζονται μπορούν να ενταχτούν σε διάφορες κατηγορίες ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Ξεκινώντας από τη διάκριση των Δενδρινού-Ξωχέλλη παρατηρούμε ότι συγκεντρώνουν χαρακτηριστικά και των στοχοκεντρικών και των θεματοκεντρικών προγραμμάτων. Η έμφαση που δίνεται στους στόχους που επιδιώκονται από τους υποψηφίους μάς επιτρέπει να τα κατατάξουμε στα στοχοκεντρικά προγράμματα. Πιο συγκεκριμένα, οι στόχοι που διατυπώνονται στα ΑΠ αφορούν γνωστικές και επικοινωνιακές δεξιότητες τις οποίες πρέπει να αναπτύξουν οι μαθητές/τριες. Για παράδειγμα, το επίπεδο της γλωσσικής ικανότητας του υποψηφίου θα πρέπει να του επιτρέπει να επιτελεί διάφορες γλωσσικές λειτουργίες, να μπορεί να αναγνωρίζει, αλλά και να παράγει τα μέρη του ονοματικού και του ρηματικού συστήματος καθώς και τα άκλιτα μέρη του λόγου που περιγράφονται σε κάθε επίπεδο» (ΠΕΕ, 2001). Ανάλογοι στόχοι διατυπώνονται και στα ΑΠ των άλλων πιστοποιητικών. Από την άλλη μεριά, η λεπτομερής ή όχι, με τη μορφή καταλόγου, αναφορά σε γραμματικές δομές (ΠΕΕ, GCSE, GCE) και σε συγκεκριμένα λογοτεχνικά κείμενα που πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι για να αντεπεξέλθουν στις διάφορες δεξιότητες της εξέτασης (Baccalaureat, GCE) τους αποδίδουν χαρακτηριστικά υλικοκεντρικών ΑΠ. Η ΠΕΕ αναφέρεται σε γραμματικά στοιχεία, σε έννοιες και λεκτικές πράξεις κι έχει χαρακτηριστικά και των δύο επιμέρους κατηγοριών που διακρίνουν οι Δενδρινού-Ξωχέλλης. Το GCSE κάνει συνοπτική αναφορά σε γραμματικά στοιχεία, το GCE σε γραμματικά στοιχεία και σε λογοτεχνικά έργα που οφείλουν να γνωρίζουν οι υποψήφιοι, και το Baccalaureat αναφέρει μόνο τα λογοτεχνικά έργα που θα πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι. Το DSLAE είναι πολύ συνοπτικότερο από τα υπόλοιπα ΑΠ και δε συμπεριλαμβάνει κανενός είδους κατάλογο με τις γνώσεις που θα έπρεπε να έχει ο υποψήφιος που συμμετέχει στις εξετάσεις, πέρα από μια αναφορά στις θεματικές ενότητες.

Επιπλέον σημειώνεται ότι στις περιπτώσεις GCSE, GCE, Baccalaureat έχουμε ΑΠ που είναι δομημένα με τις αρχές των Εθνικών ΑΠ (National Curriculum) ενώ δεν ισχύει το ίδιο με την ΠΕΕ. Το σημείο που διαφοροποιεί τα ΑΠ είναι αυτό της καθοδήγησης των εκπαιδευτικών ως προς την αξιολόγηση των υποψηφίων που απουσιάζει από την ΠΕΕ, ενώ υπάρχει στα υπόλοιπα.

Τελευταία Ενημέρωση: 16 Ιούν 2010, 10:27