Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Κώστας Βαξεβάνης.

Η πρώτη δημοτική κάρτα

Το έπος Βασίλειος Διγενής Ακρίτας

κους Την πρώτη δημοτική κάρτα που θα επιτρέπει στους κατόχους της να παρακολουθούν με προνομιακούς όρους θεατρικές και πολιτιστικές παραστάσεις, θα προσφέρει από την ερχόμενη εβδομάδα ο Δήμος Αμαρουσίου. 3. Ένα ηρωικό έπος ανάλογο με τα ηρωικά έπη της ίδιας εποχής στην Ανατολή και τη Δύση είναι το έπος Βασίλειος Διγενής Ακρίτας που έχει ιστορικό χαρακτήρα, αφού αναφέρεται σε μια συγκεκριμένη ιστορική εποχή και ο ήρωας παίρνει το όνομα του από το θεσμό των Ακριτών του Βυζαντίου. Καίει το θέμα της υπογραφής της νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας για τους δημοσιογράφους που εργάζονται σε TV100 και FM100. Τη "Maroussi Card" θα μπορούν να αποκτήσουν όλοι οι δημότες του Αμαρουσίου που έχουν συμπληρώσει το 14ο έτος της ηλικίας τους και είναι εγγεγραμμένοι στα δημοτολόγια του δήμου.

Η υπόθεση του έπους Βασίλειος Διγενής Ακρίτας: Ένας σαρακηνός εμίρης (ο αμιράς της Συρίας Μουσούρ) απάγει την Ειρήνη, κόρη του Βυζαντινού στρατηγού Ανδρόνικου Δούκα, και καταδιώκεται από τους πέντε αδελφούς της. Μετά από μονομαχία με το νεότερο αδελφό, στην οποία ηττήθηκε, ο αμιράς προσηλυτίζεται στο χριστιανισμό και παντρεύεται την κόρη. Από το γάμο τους γεννιέται ο Διγενής («Διγενής», από δύο γένη, το αραβικό και το ελληνικό), ο ήρωας του έπους. Στα υπόλοιπα βιβλία εξιστορούνται τα καταπληκτικά κατορθώματα του Διγενή, ο οποίος από τα πρώτα χρόνια της ζωής του δείχνει υπερφυσική δύναμη. Παντρεύεται την κόρη του Δούκα Ευδοκία και φεύγει μαζί της «εις τας άκρας» (τα σύνορα), όπου γίνεται «ακρίτης». Σκοτώνει το δράκο που επιβουλεύεται την Ευδοκία, νικάει τριακόσιους απελάτες που προσπαθούν να την απαγάγουν, νικάει την ως τότε ανίκητη αμαζόνα Μαξιμώ και πεθαίνει στο πολυτελέστατο παλάτι που είχε χτίσει στον Ευφράτη σε ηλικία τριάντα τριών ετών.

Ο Β. Παπαγεωργόπουλος εμμένει σε αύξηση 5%, ενώ η ΕΣΗΕΜΘ ζητά 8%. Η κάρτα αυτή θα εξασφαλίζει στους κατόχους της ελεύθερη είσοδο ή μειωμένο εισιτήριο σε θέατρα, κινηματογράφους και πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Το κείμενο του ηρωικού αυτού έπους έγινε γνωστό το 1875.

Επί του θέματος οι εργαζόμενοι καλούνται να πάρουν θέση στην αυριανή συνέλευση που συγκαλεί η Ένωση Συντακτών στις 12 μ. στην αίθουσα συνεδρίων της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών Επίσης θα επιτρέπει τις αγορές ειδών απο εμπορικά καταστήματα σε καλύτερες τιμές.

Τη χρονιά εκείνη δύο βυζαντινολόγοι, ο Κωνσταντίνος Σάθας και ο Εmile

κους Όσοι θα έχουν τη νέα αυτή κάρτα θα γίνονται δωρεάν συνδρομητές στο περιοδικό "Maroussi Card Magazzine", το οποίο θα εκδίδεται τέσσερις φορές τον χρόνο.

Legrand, δημοσίευσαν το χειρόγραφο που βρέθηκε στην Τραπεζούντα και αποτέλεσε μια πρώτη παραλλαγή του έπους.

Ο Κώστας Βαξεβάνης ετοιμάζει για τον Alpha το «Κουτί της Πανδώρας» Το περιοδικό θα αναφέρει ανάμεσα στα άλλα και όλες τις επιχειρήσεις που είναι συμβεβλημένες με τη συγκεκριμένη κάρτα.

Σήμερα είναι γνωστές έξι παραλλαγές: της Τραπεζούντας, της Άνδρου (δύο, η μία σε πεζό λόγο), της Γκρόττα-Φερράτα, του ελληνικού δηλαδή μοναστηριού της Ιταλίας (Κρυπτοφέρης), του Εσκοριάλ της Μαδρίτης και της Οξφόρδης της Αγγλίας.

κους Η παρουσίαση της νέας αυτής πρωτοβουλίας θα γίνει τη Δευτέρα, 24 Φεβρουαρίου, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχιακού Μεγάρου Αμαρουσίου, από τον δήμαρχο κ. Παναγιώτη Τζανίκο.

Ποιητικότερη θεωρείται η παραλλαγή του Εσκοριάλ, που έγινε στην Κρήτη από έναν αρκετά προσεκτικό αντιγραφέα, γιατί ακολουθεί περισσότερο την παράδοση των δημοτικών τραγουδιών.

Αναφορικά με τη διαμαρτυρία της ΕΣΗΕΜΘ για τη σύλληψη του δημοσιογράφου Περικλή Παπαναούμ η αστυνομική διεύθυνση Θεσσαλονίκης εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία τονίζει ότι ο προαναφερόμενος δημοσιογράφος «συνελήφθη ως φυγόποινος δυνάμει της απόφασης του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου Θεσσαλονίκης με την από 7/4/2005 παραγγελία του τμήματος Φοιγοποίνων της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, για εκτέλεση, με την επισήμανση ότι η απόφαση είχε καταστεί τελεσίδικη» Όσοι θα ήθελαν περισσότερες πληροφορίες μπορούν να απευθύνονται στο τηλ. 210-8750.312.

Τα χειρόγραφα των παραλλαγών ανήκουν στο 14ο, 16ο και 17ο αιώνα, το αρχικό όμως ποίημα, από το οποίο προέρχονται και οι παραλλαγές, έχει χαθεί.

κους

Ο ποιητής του έπους, που παραμένει άγνωστος, φαίνεται ότι για να συνθέσει το έργο του επηρεάστηκε από ένα πλήθος δημοτικά ακριτικά τραγούδια που είχαν διαδοθεί προφορικά.

Ο δημοσιογράφος Περικλής Παπαναούμ σχολιάζοντας την παραπάνω ανακοίνωση προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

Το έργο έχει ποιητικές αρετές και αποδίδει το ηρωικό πνεύμα της εποχής και του περιβάλλοντος που το δημιούργησε.

«Η ανακοίνωση της αστυνομικής διεύθυνσης αποσιωπά ότι επρόκειτο για χρηματική ποινή από τροχαία παράβαση που εκτελείται μόνο σε ό,τι αφορά τη χρηματική ποινή και με υπεύθυνη δήλωση για το AΦΜ στο τμήμα που έγινε η σύλληψη»

Κύρια γνωρίσματα του είναι ότι εξυμνεί τον ιπποτισμό των ηρώων, το σεβασμό προς τη γυναίκα, την οικογενειακή αγάπη και την ευσέβεια.

κους

Η γλώσσα του ποιήματος είναι ανάμεικτη με λαϊκά και λόγια στοιχεία, το ύφος δεν είναι ομοιόμορφο και ο στίχος είναι ανομοιοκατάληκτος δεκαπεντασύλλαβος.

Πολύ σύντομα θα ξεκινήσει στον ΑΝΤ1 το νέο τηλεπαιχνίδι που θα λέγεται «Deal», με παρουσιαστή τον Χρήστο Φερεντίνο.

Δεν πρέπει να ξεχνούμε πως ο άγνωστος ποιητής που ζούσε μακριά από το λόγιο περιβάλλον της βασιλεύουσας, κοντά στους ακρίτες και στην πολεμική ζωή τους, στον Πόντο ή στην Καππαδοκία, είναι ο πρώτος που χρησιμοποίησε τη λαϊκή γλώσσα για μια δημιουργία ποιητική. Του χρωστούμε το πρώτο κείμενο στη λαϊκή (δηλ. τη νεοελληνική) γλώσσα. Λίνος Πολίτης, Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας

Η Ελλάδα είναι η 39η χώρα που θα προβάλλεται το συγκεκριμένο τηλεπαιχνίδι.

Ο κύκλος των ακριτικών τραγουδιών έχει ιστορική προέλευση.

Θα παίζει καθημερινά, με έπαθλο μέχρι 200.000 ευρώ κους «Αθλητικοί φάκελοι» είναι το όνομα της νέας εκπομπής της ΕΤ1 με παρουσιαστή τον Στράτο Σεφτελή.

Πολλοί ερευνητές συσχετίζουν το Διγενή και τους άλλους ήρωες των ακριτικών τραγουδιών με ιστορικά πρόσωπα και γεγονότα.

Η πρεμιέρα έχει προγραμματιστεί για τις 8 του μήνα

Η λαϊκή φαντασία όμως ανύψωσε το Διγενή σε εθνικό ήρωα.

κους

Ο Διγενής, νέος όπως ο Αχιλλέας, ρωμαλέος όπως ο Ηρακλής και ένδοξος όπως ο Αλέξανδρος, έγινε θρύλος και ξεπέρασε το συγκεκριμένο χώρο και το χρόνο.

Την πρώτη μέρα του 2006 το Mega ήρθε πρώτο στις μετρήσεις της AGB τόσο στο κεντρικό δελτίο όσο και στο πρόγραμμα.

Ο Κωστής Παλαμάς και άλλοι ποιητές μας είδαν στο Διγενή το σύμβολο του ακατάβλητου Ελληνισμού που καμιά δύναμη δεν μπορεί να αφανίσει.

Στα δελτία οι τρεις πρώτοι ήταν: MEGA 20,7%, ALPHA 19,2%, ANΤ1 16,7%.

Τα Προδρομικά ποιήματα

Στο πρόγραμμα: MEGA 19,6%, ALPHA 14,5%, ANT1 13,4% κους Τέσσερις απολύσεις δημοσιογράφων είχαμε χριστουγεννιάτικα στην εφημερίδα «Sportime», η διοίκηση της οποίας απειλεί με νέες απολύσεις.

4. Ενώ στα σύνορα της αυτοκρατορίας διαδίδονταν τα τραγούδια του ακριτικού κύκλου, στην αυλή των Κομνηνών, στη Βασιλεύουσα, από όπου πήγαζε η επίσημη παιδεία, γράφονταν ποιήματα που έδιναν με χιούμορ και σατιρική διάθεση την εικόνα της κοινωνίας της εποχής.

Το γεγονός απασχόλησε την ΕΣΗΕΑ, που αποφάσισε την πραγματοποίηση απεργιακών κινητοποιήσεων, εφόσον δεν ανακληθούν αμέσως οι απολύσεις των συναδέλφων

Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν τέσσερα στιχουργήματα που κυκλοφορούσαν με το όνομα του Πτωχοπρόδρομου. Η έρευνα δεν έχει καταλήξει σε οριστικά συμπεράσματα για το αν ο ποιητής τους είναι ο Βυζαντινός λόγιος Θεόδωρος Πρόδρομος (12ος αι.). Τα Πτωχοπροδρομικά ποιήματα έχουν ικετευτικό χαρακτήρα. Με τους θρήνους και τις ικεσίες του ο ποιητής προσπαθεί να προκαλέσει τον οίκτο του αυτοκράτορα Ιωάννη Κομνηνού ή να ζητήσει την προστασία του αυτοκράτορα Μανουήλ. Από το περιεχόμενο αυτών των ποιημάτων έμεινε παροιμιώδης η έκφραση «πτωχοπροδρομισμός», που σημαίνει τη στερημένη ζωή του λογίου, ο οποίος είναι αναγκασμένος να εκλιπαρεί τους ισχυρούς για να εξασφαλίσει τα μέσα για τη ζωή. Ο ποιητής τους γράφοντας σε λαϊκή γλώσσα καταγγέλλει στο πρώτο ποίημα την κακιά και γκρινιάρα γυναίκα του, στο δεύτερο τη φτώχεια του (περιγράφει τα βάσανα του οικογενειάρχη που έχει να θρέψει δεκατρία στόματα), στο τρίτο ποίημα τα βάσανα που περνούν οι άνθρωποι των γραμμάτων και στο τέταρτο σατιρίζει τους μοναχούς του μοναστηριού όπου εμόναζε. Ο άτυχος Πτωχοπρόδρομος, που θα προτιμούσε να γινόταν φούρναρης ή τσαγκάρης, καταριέται το χρόνο που έχασε για να μάθει γράμματα:

Ανάθεμα τα γράμματα, Χριστέ, και οπού τα θέλει!

Η γλώσσα των ποιημάτων αυτών είναι λαϊκότερη από τη γλώσσα του έπους Βασίλειος Διγενής Ακρίτας και το μέτρο τους είναι ο ανομοιοκατάληκτος δεκαπεντασύλλαβος. Ο αφηγητής τους διακρίνεται για τη φαντασία και την περιγραφική του ικανότητα. Τα ποιήματα παρουσιάζουν μεγάλο λαογραφικό ενδιαφέρον και είναι χρησιμότατα για τις πληροφορίες που δίνουν σχετικά με το μεσαιωνικό ελληνικό κόσμο. Ένας από τους εκπροσώπους του ελληνικού Διαφωτισμού, ο Αδαμάντιος Κοραής (βλ. παρακάτω), εκτίμησε την γλωσσική αξία τους και γι' αυτό τύπωσε δύο από τα ποιήματα αυτά στα «Άτακτά» του (μια συλλογή εργασιών πάνω στη νεοελληνική γλώσσα).