Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Απόψεις :: Έρευνα

( αγνοια γονέων για ναρκωτικά στα σχολεία :: 3/1/2006 20:55:48) 

ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΦΛΩΡΙΝΑ

Το μυστικό των πυραύλων

5.2 Φορείς κοινωνικοποίησης

Αγνοια γονέων για ναρκωτικά στα σχολεία

Στο Κουβέιτ. Βρετανοί πιλότοι απομακρύνονται από το μαχητικό αεροσκάφος τους, αφού ολοκλήρωσαν αποστολή στον εναέριο χώρο του Ιράκ

Φορείς κοινωνικοποίησης ονομάζουμε όλους τους θεσμούς και τις ομάδες που επηρεάζουν τη διαδικασία κοινωνικοποίησης ενός ατόμου.

Αγνοια των γονέων για την πραγματική εικόνα διακίνησης ναρκωτικών στα σχολεία αποκαλύπτει έρευνα που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της νομαρχίας Φλώρινας και παρουσιάστηκε χθες στους αρμόδιους φορείς του νομού. Οι πύραυλοι, που οι επιθεωρητές όπλων του ΟΗΕ έχουν δώσει διορία στο Ιράκ να καταστρέψει έως το Σάββατο, μπορεί να είναι μέρος ενός πολύ φιλόδοξου μυστικού σχεδίου για ανάπτυξη ενός πυραύλου πολύ μεγαλύτερου βεληνεκούς, που θα μπορούσε να πλήξει την Τεχεράνη ή το Τελ Αβίβ, σύμφωνα με την άποψη ειδικών του ΟΗΕ, αλλά και ανεξάρτητων ειδικών.

Άλλοι από αυτούς είναι τυπικοί (π.χ. οικογένεια, εκπαίδευση) και άλλοι άτυποι θεσμοί (π.χ. παρέες συνομηλίκων) (βλ. κεφ. 4).

Από τους γονείς που συμμετείχαν στην έρευνα ποσοστό μόλις 5,4% ανέφερε ότι έχει παρατηρήσει περιστατικά διακίνησης ναρκωτικών σε σχολεία.

Μεγαλύτερη η απειλή

Οι βασικότεροι φορείς που ασκούν κοινωνικοποίηση είναι:

Ποσοστό 11,7% των ερωτηθέντων μαθητών, όμως, δήλωσε πως έχει δοκιμάσει ναρκωτικά, ενώ το 7,4% δήλωσε ότι φίλοι τους κάνουν χρήση.

Οι προδιαγραφές του συγκεκριμένου πυραύλου Αλ Σαμούντ 2 φαίνεται να σχεδιάστηκαν κατά τρόπο ώστε να μπορεί να προστεθεί και δεύτερη μηχανή στον πύραυλο, κάτι που τον καθιστά πολύ μεγαλύτερη απειλή απ' ό,τι πιστευόταν έως σήμερα.

α. Η οικογένεια.

Σε ποσοστό 16,2% οι μαθητές δηλώνουν ότι είναι πιθανόν στο μέλλον να τα δοκιμάσουν.

Ο Χανς Μπλιξ, επικεφαλής των επιθεωρητών όπλων του ΟΗΕ, απαίτησε το Ιράκ να ξεκινήσει να καταστρέφει αυτούς τους πυραύλους από το Σάββατο, και πηγές του ΟΗΕ λένε ότι ο Μπλιξ είναι έτοιμος να συγκαλέσει επείγουσα συνάντηση του Συμβουλίου Ασφαλείας μέσα στο Σαββατοκύριακο, εάν το Ιράκ δεν το πράξει.

Αποτελεί πρωτογενή φορέα κοινωνικοποίησης, γιατί αναλαμβάνει το άτομο από τη στιγμή της γέννησής του και το επηρεάζει καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του, μεταφέροντας του αξίες, πρότυπα και τρόπους συμπεριφοράς.

Επίσης ένας στους τέσσερις μαθητές φοβάται πως θα του προσφέρουν ή θα του προτείνουν να δοκιμάσει, ενώ ένας στους τρεις φοβάται πως οι φίλοι του θα δοκιμάσουν ναρκωτικά.

Εάν, πάντως, ο Χανς Μπλιξ ανέφερε κάποια παραβίαση από πλευράς του Ιράκ, στο Συμβούλιο Ασφαλείας, θα ήταν ισοδύναμο με το να διαπιστώνει ότι το Ιράκ βρίσκεται «σε περαιτέρω ουσιώδη παραβίαση» των αποφάσεων του ΟΗΕ, και θα μεταμόρφωνε, μονομιάς, το διπλωματικό σκηνικό.

Στο πλαίσιο των οικογενειακών σχέσεων το άτομο μαθαίνει τι είναι αποδεκτό και τι όχι, ταυτίζεται με ανθρώπους του περιβάλλοντος του, αποκτά την ικανότητα να δημιουργεί σχέσεις και, τελικά, συγκροτεί την προσωπικότητα του (βλ. 2.1.2)

Η ταυότητα έρευνα

Γιατί, ακόμα και η Γαλλία, η κορυφαία αντιπολεμική χώρα, έχει επιμείνει ότι το Ιράκ πρέπει να ακολουθήσει την εντολή του Χανς Μπλιξ να καταστρέψει τους πυραύλους.

Στις αγροτικές κοινωνίες (βλ. 4.4) η οικογένεια είχε αποκλειστικά σχεδόν την ευθύνη της κοινωνικοποίησης των νέων.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από ιδιωτική εταιρεία με τη χρήση ερωτηματολογίου σε όλα τα γυμνάσια και τα λύκεια του νομού Φλώρινας και είχε ως αντικείμενο την καταγραφή απόψεων μαθητών και γονέων για τις μορφές εγκληματικότητας και βίας. Οι επικεφαλής των επιθεωρητών όπλων του ΟΗΕ έχουν στείλει τον επιχειρησιακό διευθυντή, επιθεωρητή Δημήτρη Περρίκο, από τη Νέα Υόρκη, στην Βαγδάτη, για να επιβλέψει τις προετοιμασίες που γίνονται για καταστροφή των πυραύλων.

Στις σύγχρονες κοινωνίες, ορισμένες από αυτές τις λειτουργίες αναλαμβάνουν άλλοι, εξειδικευμένοι φορείς, όπως οι παιδικοί σταθμοί, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, κέντρα κατάρτισης κ.τ.λ.

Η παρουσίασή της έγινε χθες σε όλους τους φορείς της περιοχής (δικαστικούς, αστυνομικούς, εκπαιδευτικούς, ιατρικούς, επιστημονικούς, εκκλησιαστικούς κ.ά.) και τους εκπροσώπους της τοπικής και νομαρχιακής αυτοδιοίκησης με τους οποίους έγινε διάλογος σχετικά με τους τρόπους αξιοποίησης των αποτελεσμάτων της έρευνας. Αναμένεται να φτάσει στο Ιράκ σήμερα.

Αυτή η μείωση των λειτουργιών της οικογένειας δε μειώνει τη σημασία της ως βασικού φορέα κοινωνικοποίησης, εφόσον στο πλαίσιο της το άτομο συνεχίζει να βιώνει τις πρώτες και σημαντικότερες επιδράσεις.

β. Το σχολείο. Η εκπαίδευση αποτελεί έναν από τους βασικούς, τυπικούς, φορείς κοινωνικοποίησης. Με την είσοδό του στο εκπαιδευτικό σύστημα, το παιδί εγκαταλείπει για πρώτη φορά τους κόλπους της οικογένειας, αναλαμβάνει ευθύνες και «δοκιμάζει» τα πρότυπα και τις συμπεριφορές που αφομοίωσε στο πλαίσιο της οικογένειας.

Η εκβιομηχάνιση και ο εκσυγχρονισμός των κοινωνιών έκαναν απαραίτητη την υποχρεωτική και μακρά παραμονή του ατόμου στους εκπαιδευτικούς θεσμούς και αναβάθμισαν τον καθοριστικό ρόλο τους. Οι σύγχρονες ανάγκες διαμόρφωσαν εκπαιδευτικούς θεσμούς, όπως η εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση (βλ. κεφ. 12), οι μεταπτυχιακές σπουδές, τα κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης, η δια βίου εκπαίδευση.

σκίτσο 5.2 Σύγχρονη οικογένεια. Σε κάθε δυτικό νοικοκυριό σήμερα αντιστοιχούν περισσότερες από μια τηλεοράσεις και σε κάθε άτομο περισσότερες από 10 ώρες τηλεθέασης την εβδομάδα. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και η οικογενειακή συγκέντρωση γύρω από την τηλεόραση σε λίγο θα αποτελεί παρελθόν. Αντίθετα με την παραδοσιακή οικογένεια, τα μέλη της σύγχρονης οικογένειας έχουν ελάχιστο χρόνο για μεταξύ τους επικοινωνία. - Να συζητήσετε τις συνέπειες αυτού του φαινόμενου στην κοινωνικοποίηση των νέων.

φωτ. 5.4 Παράσταση μαθητών από μαθητικούς διαγωνισμούς του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας. Η σύγχρονη Πολιτεία έχει την αποκλειστική ευθύνη της εκπαίδευσης των νέων. Στο πλαίσιο της κοινωνικοποίησης, νέα προγράμματα εισάγονται στα σχολεία, όπως προγράμματα πολιτισμού, αγωγής υγείας, περιβάλλοντος, καταναλωτή, καλλιτεχνικοί μαθητικοί διαγωνισμοί κ.ά. - Να συζητήσετε για τα προγράμματα αυτά στην τάξη και να οργανώσετε και τη συμμετοχή του δικού σας σχολείου.

γ. Η θρησκεία. Τα θρησκευτικά ήθη και έθιμα αποτελούν ένα από τα στοιχεία του πολιτισμού κάθε κοινωνίας. Περιλαμβάνουν αξίες και πρότυπα συμπεριφοράς που επηρεάζουν τους κοινωνικούς κανόνες, άρα και το περιεχόμενο της κοινωνικοποίησης. Η θρησκεία επιδρά στον τρόπο που το άτομο βλέπει τον κόσμο και τη ζωή (στην κοσμοθεωρία του). Η αντιμετώπιση πολλών θεμάτων, από τα πιο καθημερινά, όπως η διατροφή και η ενδυμασία, μέχρι τα πιο πολύπλοκα ζητήματα της κοινωνικής οργάνωσης επηρεάζονται από τη θρησκεία κάθε κοινωνίας, η οποία αποτελεί στοιχείο του πολιτισμού της και καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο ζωής των ανθρώπων.

δ. Το κράτος. Το σύγχρονο κράτος επηρεάζει με τις αποφάσεις του το σύνολο σχεδόν της κοινωνικής ζωής. Οι νόμοι που θεσμοθετεί επιδρούν στην οικογένεια (π.χ. ζητήματα γονικής μέριμνας, και κακοποίησης παιδιών, κληρονομικά), στην εκπαίδευση (οργάνωση και λειτουργία εκπαιδευτικού συστήματος), στην εκκλησία, στην οικονομία, στην πολιτική. Με αυτόν τον τρόπο επεμβαίνει καθοριστικά στη διαδικασία της κοινωνικοποίησης που ασκούν όλοι οι φορείς.

ε. Οι παρέες των συνομηλίκων. Αποτελούν, μαζί με τη γειτονιά, τους μοναδικούς σχεδόν άτυπους αλλά εξαιρετικά σημαντικούς φορείς κοινωνικοποίησης. Μέσα από τις παρέες, το παιδί κάνει τις πρώτες του προσπάθειες να δημιουργήσει έναν κόσμο όπου δεν θα υπάρχει ο αυστηρός έλεγχος των «μεγάλων», η συμπεριφορά του οργανώνεται και αποκτά κοινωνικό χαρακτήρα, δοκιμάζει νέες εμπειρίες, κοινές με τους φίλους του και πιθανόν διαφορετικές από τα πρότυπα της οικογένειας και του σχολείου. Τα παιδιά διαμορφώνουν μία νέα αντίληψη του «εμείς», μέσα από το παιχνίδι και τη συναναστροφή, μαθαίνουν να ανταγωνίζονται και να συμβιβάζονται, να υπολογίζουν τους άλλους, να «παίζουν» σύμφωνα με τους κανόνες, να βιώνουν υποχρεώσεις και δικαιώματα, θέσεις και ρόλους, διαμορφώνοντας την προσωπικότητα τους.

φωτ. 5.5 Αλληλεγγύη στο πλαίσιο ομάδας συνομήλικων: Μέσα από την ομάδα συνομηλίκων το παιδί μαθαίνει τους ρόλους, τους κανόνες, τις αξίες και διαμορφώνει τη συμπεριφορά του. - Να σχολιάσετε την φωτογραφία στην τάξη.

φωτ. 5.6 Δημοσιογραφικά λογότυπα. Όλες οι εφημερίδες, τα περιοδικά και τα τηλεοπτικά κανάλια διαθέτουν ιστοσελίδες στο διαδίκτυο. Μπορείτε να ενημερωθείτε από έναν γενικό αναζητητή όπως π.χ. το www.in.gr

φωτ. 5.7 Η τηλεόραση και το διαδίκτυο αποτελούν σημαντικούς φορείς κοινωνικοποίησης των σύγχρονων νέων και πηγές γνώσης. Από πολλούς καταγγέλλονται τα πρότυπα που συχνά προβάλλουν ως αρνητικά (π.χ. βία, καταναλωτισμός). - Πόση ευθύνη έχουν οι τηλεθεατές-χρήστες γι' αυτό; Σε ποιο βαθμό μπορούν να ελεγχθούν τα ΜΜΕ αποτελεσματικά, εφόσον σαν επιχειρήσεις ενδιαφέρονται για το κέρδος; Να συζητήσετε στην τάξη.

στ. Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας (ΜΜΕ). Τα ΜΜΕ (τύπος, βιβλία, ραδιόφωνο, τηλεόραση, κινηματογράφος, διαδίκτυο) είναι σημαντικοί φορείς κοινωνικοποίησης. Η κοινωνικοποίηση δεν αποτελεί φανερή λειτουργία τους (βλ. κεφ. 4.2), όμως η επιρροή τους στο άτομο αναπτύχθηκε κυρίως μετά την παγκόσμια επέκταση της τηλεοπτικής εικόνας και την έκρηξη της τεχνολογίας των επικοινωνιών, στον 20ό αιώνα.

Σε αντίθεση με τους άλλους φορείς, τα ΜΜΕ λειτουργούν: α) απρόσωπα, εφόσον μεταδίδουν το ίδιο μήνυμα σε ένα μεγάλο κοινό, χωρίς διαφοροποίηση φύλου, ηλικίας, μόρφωσης, γι' αυτό εξάλλου λέγονται μαζικά, και β) έμμεσα, γιατί στη μετάδοση του μηνύματος παρεμβαίνει το «μέσο» (έντυπο, ραδιόφωνο, τηλεόραση), στη διαμόρφωση του μηνύματος.

Τα χαρακτηριστικά αυτά δίνουν, ιδιαίτερα στην τηλεόραση, τεράστια εξουσία. Έχει τη δυνατότητα να προβάλλει πρότυπα και αξίες «κατευθύνοντας» τα άτομα με μεγαλύτερη ευκολία λόγω της εικόνας. Η εξουσία αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ενημέρωση, την ψυχαγωγία και την εκπαίδευση των ατόμων (με την εκπαιδευτική τηλεόραση, πολιτιστικές εκπομπές κ.τ.λ.). Συχνά όμως, οικονομικά συμφέροντα, κυρίως μέσω της διαφήμισης, παρεμβαίνουν στα ΜΜΕ, με αποτέλεσμα τον κίνδυνο παραπληροφόρησης* και καθοδήγησης των νεαρών, κυρίως, ατόμων σε αρνητικά πρότυπα (π.χ. βία, καταναλωτισμός).