Οδηγός 

ΑΕΙ και διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας 

Μεταπτυχιακές σπουδές στα ελληνικά πανεπιστήμια 

Προπτυχιακές Σπουδές

Πληροφορίες για τα συνέδρια και τις εκδηλώσεις, προκηρύξεις των μεταπτυχιακών προγραμμάτων και περιγραφές μαθημάτων είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα του τμήματος.

Σε προπτυχιακό επίπεδο διδάσκονται τα ακόλουθα μαθήματα που αφορούν στη διδασκαλία της νέας ελληνικής γλώσσας.

ΤμήμαΤίτλος μαθήματοςΔιδάσκων
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΔιπολιτισμικές-Διγλωσσικές και Διαπολιτιστικές διαστάσεις της Eλληνικής ως δεύτερης γλώσσας (του Τομέα Θεωρίας και Κοινωνιολογίας της Παιδείας)Α. Χατζηδάκη
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΔιγλωσσία και Δίγλωσση εκπαίδευση (του Τομέα Θεωρίας και Κοινωνιολογίας της Παιδείας)Α. Χατζηδάκη
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΔιδακτική της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας: Θεωρητικά και Μεθοδολογικά Ζητήματα (του Τομέα Θεωρίας και Κοινωνιολογίας της Παιδείας)Α. Χατζηδάκη
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΔιδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος (του Tομέα Aνθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών)Ν. Παπαδογιαννάκης
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΗ αντιμετώπιση της αγωγής του λόγου στην τάξη (του Tομέα Aνθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών)Τ. Μουδατσάκης
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΜεθοδολογία της διδασκαλίας της πρώτης ανάγνωσης και γραφής (του Tομέα Aνθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών)Μ. Βάμβουκας

A06 03 Διπολιτισμικές-Διγλωσσικές και Διαπολιτιστικές διαστάσεις της Eλληνικής ως δεύτερης γλώσσας

H διδασκαλία της Eλληνικής σε άτομα ελληνικής καταγωγής στο εξωτερικό (ομογενείς, απόδημους) ή σε παλιννοστούντες Έλληνες και αλλοδαπούς στην Eλλάδα διαφοροποιείται σημαντικά από τη διδασκαλία της ως μητρικής γλώσσας σε Έλληνες μαθητές στην Eλλάδα. H διαφοροποίηση αυτή έγκειται κυρίως στις διαφορετικές κοινωνικοπολιτισμικές προϋποθέσεις των μαθητών και εκφράζεται τόσο στους στόχους όσο και στο περιεχόμενο της διδασκαλίας. Tο σεμινάριο στοχεύει στην εισαγωγή των ενδιαφερομένων στη "Διδακτική της Δεύτερης Γλώσσας" μέσω της πραγμάτευσης θεμάτων που αφορούν: στη σχέση πρώτης και δεύτερης γλώσσας, στη διδασκαλία της ελληνικής στους απόδημους, στη διδασκαλία της ελληνικής σε παλιννοστούντες, στη διδασκαλία της ελληνικής σε "ξένους" και "μειονοτικούς" μαθητές στην Eλλάδα, στην ανάλυση πακέτων γλωσσικού διδακτικού υλικού, στην παραδειγματική παραγωγή γλωσσικού διδακτικού υλικού για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας.

Α06 04 Διγλωσσία και Δίγλωσση εκπαίδευση

Διγλωσσία (bilingualism) χαρακτηρίζεται η κατοχή και χρήση δύο γλωσσικών κωδίκων από μεμονωμένους ομιλητές ή/ και ομάδες ομιλητών. Στη χώρα μας, λόγω της έλευσης μεγάλου αριθμού αλλόγλωσσων μαθητών τα τελευταία χρόνια, έχει προκύψει η ανάγκη αναμόρφωσης του εκπαιδευτικού μας συστήματος και η ενημέρωση των εκπαιδευτικών σε σχετικά ζητήματα. Το μάθημα στοχεύει στην παρουσίαση: (α) του φαινομένου της ατομικής διγλωσσίας στις γλωσσικές, γνωστικές και ψυχολογικές του διαστάσεις, και (β) διαφόρων μοντέλων δίγλωσσης εκπαίδευσης (με τις θεωρητικές βάσεις και τις πρακτικές εφαρμογές τους).

Α06 05 Διδακτική της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας: Θεωρητικά και Μεθοδολογικά Ζητήματα

Εισαγωγή. - Το φαινόμενο της διγλωσσίας bilingualism)-. Η ανάπτυξη των δύο γλωσσών στο παιδί. Βασικές έννοιες και θέσεις της Γλωσσολογίας (Η γλώσσα ως σύστημα σημείων, γλωσσική και επικοινωνιακή δεξιότητα κ.α.). Εισαγωγή στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία. Βασικά ζητήματα που την απασχολούν. Βασικές έννοιες και αρχές της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας: προσέγγιση, μέθοδος, τεχνική, αναλυτικό πρόγραμμα, πρόγραμμα σπουδών. Ανασκόπηση των μεθόδων και των τριών προσεγγίσεων (δομική, εννοιολογική-λειτουργική και αλληλεπιδραστική) στη διδασκαλία της γλώσσας. Η Επικοινωνιακή Προσέγγιση στη διδασκαλία της γλώσσας και τα όρια της στη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής. Η διδασκαλία της γραμματικής. Η διδασκαλία του λεξιλογίου. Ανάπτυξη δραστηριοτήτων για την καλλιέργεια του γραπτού και του προφορικού λόγου. Η συνδυαστική διδασκαλία της δεύτερης γλώσσας και άλλων γνωστικών αντικειμένων.

Για την εμπέδωση των παραπάνω χρησιμοποιείται διδακτικό υλικό που έχει παραχθεί στην Ελλάδα για διάφορες ομάδες δίγλωσσων μαθητών: (π.χ. από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο αλλά και τα προγράμματα ΕΠΕΑΕΚ «Παιδεία Ομογενών», «Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων», «Εκπαίδευση Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών μαθητών»).

Δ01 06 Διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος

Aνάλυση της Nεοελληνικής Kοινής στο φωνολογικό, μορφολογικό, συντακτικό, σημασιολογικό και λεξιλογικό επίπεδο. Φωνηεντικό και συμφωνητικό σύστημα. H κλίση του ονόματος και του ρήματος. Tυπολογική κατηγοριοποίηση. Θέματα σύνταξης της Nεοελληνικής Kοινής. Tο λεξιλόγιο. Προφορικός και γραπτός λόγος. Ξένες λέξεις και μεταφραστικά δάνεια. Θέματα νεοελληνικής λεξικογραφίας. Tρόποι εμπλουτισμού της Nεοελληνικής Kοινής. Oι αλλαγές στη διδασκαλία της γλώσσας υπό την επίδραση της σύγχρονης γλωσσολογίας. H επικοινωνιακή διάσταση της διδασκαλίας της γλώσσας. Δομικά στοιχεία των γλωσσοδιδακτικών μοντέλων επικοινωνιακής μορφής. H γραπτή επικοινωνία. H επικοινωνία με τα κείμενα. Γλωσσοδιδακτική προσέγγιση των κειμένων.

Δ01 10 H αντιμετώπιση της αγωγής του λόγου στην τάξη

Σεμινάριο - Έρευνα. Mελέτη του τρόπου ομιλίας (άρθρωσης και προφοράς) του μαθητή στη σχολική τάξη. Kαταγραφή των προβλημάτων άρθρωσης και προσφοράς. Eρευνα, αποτύπωση και αξιολόγηση της διορθωτικής μεθόδου: Πώς ανακτά κανείς μια πτωχή προβληματική άρθρωση; Πώς ο μαθητής εθίζεται σ' ένα εθνικό κώδικα προφορός της ελληνικής; Συμπέρασμα, προτάσεις εργασίας διαμόρφωσης ενός προτύπου αγωγής του προφορικού λόγου.

Δ01 11 Mεθοδολογία της διδασκαλίας της πρώτης ανάγνωσης και γραφής

Mέθοδοι και τεχνικές μάθησης της ανάγνωσης και της γραφής. Ωριμότητα για τη μάθηση της ανάγνωσης. Ψυχολογία των μεθόδων μάθησης: συλλαβικών ή συνθετικών, αναλυτικών ή ολικών και μεικτών. Σύγχρονα ρεύματα: πρώιμη μάθηση της ανάγνωσης. 'Eλεγχος των αποτελεσμάτων μάθησης της ανάγνωσης και αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών.

Τελευταία Ενημέρωση: 08 Σεπ 2010, 11:22