Οδηγός 

ΑΕΙ και διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας 

Μεταπτυχιακές σπουδές στα ελληνικά πανεπιστήμια 

Μεταπτυχιακές Σπουδές

Γραμματεία:

Τηλ. 28310-77594/5,77634

FAX 2831-77596

Oι μεταπτυχιακές σπουδές του ΠTΔE οδηγούν στην απόκτηση Mεταπτυχιακού Διπλώματος Eιδίκευσης στις Eπιστήμες Aγωγής (M.Δ.E.E.A.).

Η πρόσκληση ενδιαφέροντος και η ύλη των μεταπτυχιακών βρίσκεται σε αρχείο μορφής pdf στην ιστοσελίδα του τμήματος

Το πρόγραμμα παρουσιάζει πέντε (5) τομείς και κάθε ένας από αυτούς τις ακόλουθες ειδικεύσεις.

  1. Τομέας: Θεωρίας και Κοινωνιολογίας της Παιδείας
    • Ιστορικο-κοινωνική ανάλυση εκπαιδευτικών συστημάτων - Ολοήμερο Σχολείο (1 θέση)
    • Διαπολιτισμική παιδαγωγική (1 θέση)
    • Δια βίου και εξ αποστάσεως εκπαίδευση (! Θέση)
  2. Τομέας: Παιδαγωγικής - Ψυχολογίας και Μεθοδολογίας της Έρευνας
    • Ειδική αγωγή (1 θέση)
    • Αξιολόγηση και αντιμετώπιση προβλημάτων γραπτού λόγου(1 Θέση)
    • Μάθηση και Διδακτική Πρακτική (1 Θέση)
  3. Τομέας: Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, Διδακτικής Μεθοδολογίας και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας
    • Υπερμέσα στην εκπαίδευση (2 Θέσεις)
    • Μοντέλα διδασκαλίας και εναλλακτικές μορφές μάθησης (1 θέση)
  4. Τομέας: Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών
    • Διδακτική της ελληνικής ως μητρικής γλώσσας (1 Θέση)
    • Φιλοσοφία της Παιδείας (1 θέση)
    • θεατρολογία (1 θέση)
  5. Τομέας: Θετικών επιστημών
    • Διδακτική Μαθηματικών (1 θέση)
    • Η φυσική στην εκπαίδευση (1 θέση)
    • Πληροφορική και Εκπαίδευση: Σύγχρονες τεχνολογίες στην πληροφορική (1 θέση)

Για τη διδασκαλία της νέας ελληνικής γλώσσας ενδιαφέρον παρουσιάζει ο Τομέας Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών και ειδικότερα η κατεύθυνση «Διδακτική της ελληνικής ως μητρικής γλώσσας».

Προτεινόμενη ύλη για την κατεύθυνση «Διδασκαλία της ελληνικής ως μητρικής γλώσσας:

  • Η Φωνολογία της Νεοελληνικής Κοινής και η εξέλιξή της από την Ελληνιστική Κοινή μέχρι σήμερα
  • Η Μορφολογία του Ονόματος και του Ρήματος: Η διαμόρφωση της κλίσης του Ονόματος από την Ελληνιστική μέχρι την Νεοελληνική Κοινή. Η κλίση του Ρήματος και η διαμόρφωση των χρόνων και των εγκλίσεων.
  • Νεοελληνική Σύνταξη: Η συμπληρωμένη πρόταση. Ομοιόπτωτοι και ετερόπτωτοι προσδιορισμοί. Τα Άρθρα και οι Αντωνυμίες. Οι Προθέσεις και τα Επιρρήματα. Το ρήμα. Χρόνοι και Εγκλίσεις. Η Μετοχή. Κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις.
  • Το λεξιλόγιο της Νεοελληνικής Κοινής.
  • Γλωσσολογία και λογοτεχνικό κείμενο.
  • Προφορικός και γραπτός λόγος.
  • Γλωσσολογία και διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος.

Βιβλιογραφία:

  1. Browning, R., Η Ελληνική Γλώσσα, Μεσαιωνική και Νέα, εκδ. Δ.Ν. Παπαδήμα, Αθήνα 1991.
  2. Κλαίρης, Χρ., Μπαμπινιώτης, Γ., Γραμματική της Νέας Ελληνικής, Δομολειτουργική - Επικοινωνιακή, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
  3. Mackridge, Ρ., Νεοελληνική γλώσσα (εκδ. Πατάκη) Αθήνα 1990.
  4. Μπαμπινιώτης, Γ., Ελληνική γλώσσα, Παρελθόν, Παρόν, Μέλλον (εκ. Gutenberg Αθήνα 1994).
  5. Μπαμπινιώτης, Γ., Η γλώσσα ως αξία. Το παράδειγμα της Ελληνικής (εκδ. Gutenberg Αθήνα 1994).
  6. Μπαμπινιώτης, Γ., Γλωσσολογία και Λογοτεχνία, Από την Τεχνική στην Τέχνη του Λόγου, Αθήνα 1991.
  7. Νάκας, Θ., Γλωσσοφιλολογικά, Μελετήματα για τη Γλώσσα και τη Λογοτεχνία, Αθήνα 1996.
  8. Παπαδογιαννάκης, Ν. Ε., Αναγνώσεις. Επτά+ένα μελετήματα για τη Γλώσσα και τη Λογοτεχνία, εκδ. Ελλην, Αθήνα 1997.
  9. Τομπαϊδης, Δ., Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη 1992.
  10. Τζάρτζανος, Αχ., Νεοελληνική Σύνταξις (της Κοινής Δημοτικής), (εκδ. Κυριακίδη), Θεσσαλονίκη 1991.
  11. Tonnet, H., Ιστορία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, (εκδ. Παπαδήμα)Αθήνα 199
  12. Τριανταφυλλίδης, Μ., Νεοελληνική Γραμματική, Ίδρυμα Μανώλη Τριανταφυλλίδη, Θεσσαλονίκη.
  13. Τσοπανάκης, Α., Νεοελληνική Γραμματική, Αθήνα - Θεσσαλονίκη 1994.
  14. Φιλιππάκη-Warburton, Ειρ., Holton, P. Mackridge, Γραμματική της Ελληνικής Γλώσσας (εκδ. Πατάκη), Αθήνα 1999.
  15. Χαραλαμπάκης, Χρ., Γλώσσα και Εκπαίδευση, εκδ. Γεννάδειος Σχολή, Αθήνα 1992.
  16. Χαραλαμπάκης, Χρ., Νεοελληνικός Λόγος, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα 1992.
  17. Χρηστίδης Χρ., Ιστορία της Ελληνικής Γλώσσας. Ίδρυμα Μανώλη Τριανταφυλλίδη, Θεσσαλονίκη 2001.

Kατηγορίες Πτυχιούχων:

Στο Π.M.Σ. του ΠTΔE γίνονται δεκτοί:

  • Πτυχιούχοι των Παιδαγωγικών Tμημάτων Δημοτικής Eκπαίδευσης, Nηπιαγωγών και Eιδικής Aγωγής
  • Πτυχιούχοι Tμημάτων Eλληνικών Πανεπιστημίων που μνημονεύονται στην παραπάνω υπουργική απόφαση, με την προϋπόθεση να έχουν παρακολουθήσει και εξετασθεί επιτυχώς τουλάχιστον σε τέσσερα (4) μαθήματα Παιδαγωγικής Eπιστήμης, ως προπτυχιακοί φοιτητές.

    Δεκτοί γίνονται επίσης οι πτυχιούχοι Tμημάτων της αλλοδαπής που μνημονεύονται στην υπουργική απόφαση υπό τον όρο να έχει αναγνωρισθεί το πτυχίο τους από το ΔIKATΣA ως αντίστοιχο.

Oι υποψήφιοι πρέπει να γνωρίζουν αποδεδειγμένα μια ξένη γλώσσα, οι δε αλλοδαποί επαρκώς την ελληνική γλώσσα.

Aπαραίτητη προϋπόθεση για την εγγραφή του υποψηφίου μεταπτυχιακού φοιτητή στο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών είναι η επιτυχής συμμετοχή στις εισαγωγικές εξετάσεις στα μαθήματα και την ύλη που έχει προκηρυχθεί από το Tμήμα.

Εξετάσεις - αξιολόγηση - κριτήρια επιλογής:

Οι εξετάσεις γίνονται στα εξής αντικείμενα:

  • Εισαγωγή στην Παιδαγωγική (το μάθημα αυτό είναι κοινό για όλες τις κατευθύνσεις. Για την ύλη εξετάσεων και την προτεινόμενη βιβλιογραφία χρειάζεται να ανακτήσετε το αρχείο pdf από την ιστοσελίδα του τμήματος).
  • Μάθημα ειδίκευσης
  • Ξένη γλώσσα

Πέραν αυτών διενεργείται 1 με 2 μέρες πριν από τις εξετάσεις, συνέντευξη του υποψηφίου από τριμελή. Η συνέντευξη δεν εστιάζεται σε γνωστικά περιεχόμενα που ελέγχονται με τις γραπτές εξετάσεις.

Aριθμός εισακτέων:

O συνολικός αριθμός εισακτέων στο πρόγραμμα ορίζεται κατ' ανώτατο όριο σε δεκαπέντε (15).

Ειδικά για την κατεύθυνση «Διδακτική της ελληνικής ως μητρικής γλώσσας» ο αριθμός αυτός είναι: 1

Σημαντικές ημερομηνίες:

υποβολή δικαιολογητικών από 15 Ιουνίου μέχρι 22 Ιουλίου και διεξαγωγή εξετάσεων τον Σεπτέμβριο. Οι συνεντεύξεις προηγούνται συνήθως των γραπτών εξετάσεων.

Απαραίτητα δικαιολογητικά:

  • Αίτηση υποψηφιότητας (διεύθυνση, τηλέφωνο, προσδιορισμός του γνωστ. αντικείμενο της επιλογής του υποψήφιου και της Ξένης γλώσσας στην οποία επιθυμεί να εξεταστεί)
  • Σύντομο βιογραφικό σημείωμα
  • Πτυχίο Πανεπιστημίου ή ΤΕΙ (επικυρωμένο φωτοαντίγραφο)
  • Πιστοποιητικό στο οποίο να περιλαμβάνονται τα μαθήματα και η αναλυτική βαθμολογία.
  • Φωτοτυπία Αστυνομικής Ταυτότητας

    Απαραίτητη προϋπόθεση αποδοχής της υποψηφιότητας είναι ο/η αιτών/ούσα να έχει παρακολουθήσει και εξεταστεί επιτυχώς τουλάχιστον σε δύο (2) μαθήματα Παιδαγωγικών Επιστημών στις προπτυχιακές σπουδές του (για τους αποφοίτους Πανεπιστημίου) ή να έχει πτυχίο ΑΣΠΑΙΤΕ ( για τους πτυχιούχους ΤΕΙ).

Κατάλογος προσφερόμενων μαθημάτων (διακρίνονται σε μαθήματα κορμού και ειδίκευσης):

Α' εξάμηνο

  • Μεθοδολογία έρευνας Ι
  • Στατιστική Ι
  • Τομεακό μάθημα κατεύθυνσης (καθορίζεται από τον διδάσκοντα που αναλαμβάνει την κατεύθυνση): το μάθημα του Τομέα οργανώνεται και πραγματοποιείται από κάθε τομέα χωριστά με ευθύνη του διευθυντή του, εφόσον υπάρχει ικανός αριθμός μεταπτυχιακών φοιτητών, δηλαδή τουλάχιστον 3. Σε κάθε περίπτωση, ο Τομέας μεριμνά ώστε οι φοιτητές να διδαχτούν το μάθημα αυτό κατά τη διάρκεια των τριών πρώτων εξαμήνων.

Β' εξάμηνο

  • Μεθοδολογία έρευνας ΙΙ
  • Επαγωγική Στατιστική και SPSS - επεξεργασία στατιστικών δεδομένων στις Επιστήμες της Αγωγής με χρήση Η/Υ

Γ' εξάμηνο

  • Μάθημα κατεύθυνσης/ειδίκευσης (καθορίζεται από τον διδάσκοντα που αναλαμβάνει την κατεύθυνση): οργανώνεται και πραγματοποιείται με ευθύνη του υπεύθυνου μέλους ΔΕΠ για τους φοιτητές τους οποίους εποπτεύει. Για την προσφορά του μαθήματος αυτού δεν είναι απαραίτητη η τρίωρη διδασκαλία. Ο διδάσκων μπορεί να αναθέτει εργασία στον μεταπτυχιακό φοιτητή και να συναντηθεί μαζί του. Η εργασία αυτή μπορεί να αφορά σε ένα θέμα της ευρύτερης επιστημονικής περιοχής στην οποία εμπίπτει το γνωστικό αντικείμενο των σπουδών του και να αποτελεί προ-έρευνα, συνδεδεμένη με το θέμα της μεταπτυχιακής του εργασίας, στοχεύει δε στο να δώσει την ευκαιρία στον φοιτητή να αποκτήσει βαθύτερη και ευρύτερη γνώση της ερευνητικής βιβλιογραφίας και των μεθοδολογικών προσεγγίσεων που σχετίζονται με το γνωστικό αντικείμενο των σπουδών.
  • Colloquium

Δ' εξάμηνο

  • Διπλωματική εργασία
Τελευταία Ενημέρωση: 08 Σεπ 2010, 11:22