Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής
Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευση
Εξοικείωση με τις ΤΠΕ
Το θέμα της εξοικείωσης των εκπαιδευτικών με τη χρήση, γενική αλλά και παιδαγωγική, των ΤΠΕ αποτελεί μόνιμο στόχο της πολιτικής πολλών εκπαιδευτικών συστημάτων στο δυτικό και όχι μόνο κόσμο κατά τις τελευταίες δύο τουλάχιστον δεκαετίες. Αυτό είναι εμφανές και στην Ελλάδα, ιδιαίτερα από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 και ύστερα. Τα μέλη της ερευνούμενης ομάδας του παρόντος κειμένου ανήκουν στην πρώτη ομάδα εκπαιδευτικών που επιμορφώθηκαν για μεγάλο χρονικό διάστημα, από ειδικά προετοιμασμένους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να αξιοποιήσουν τις ΤΠΕ στην καθημερινή διδακτική τους πρακτική. Με δεδομένη την πρώτη αυτή απόπειρα συστηματικού χαρακτήρα, την έμφαση που δίνεται από την πολιτεία και τους πόρους που επενδύονται, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να αποτυπωθεί και να αξιολογηθεί η πρώτη αυτή εμπειρία.
Ένα πρώτο όφελος που φαίνεται να προκύπτει από την επιμόρφωση αυτή θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ιδιαίτερα σημαντικό. Όλοι οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν μια κάποια εξοικείωση με τα βασικά εργαλεία υπολογιστή, όπως τα προγράμματα επεξεργασίας κειμένου, το διαδίκτυο, τα προγράμματα παρουσίασης κλπ. Μεγάλο μέρος των εκπαιδευτικών φαίνεται να έχει εντάξει τα προγράμματα αυτά στην επαγγελματική του καθημερινότητα.
Αξίζει, ωστόσο, εδώ να προσέξουμε δύο σημαντικά δεδομένα: α) πολλοί αναγνωρίζουν ότι η αποκτηθείσα γνώση τείνει ήδη να ξεχαστεί και επισημαίνουν την αναγκαιότητα για συνέχιση των επιμορφώσεων. β) ο τρόπος αξιοποίησης του λογισμικού αυτού. Οι εκπαιδευτικοί το χρησιμοποιούν προκειμένου να κάνουν ό,τι ήδη γίνεται στο σχολείο (προετοιμασία σημειώσεων, διαγωνισμάτων κλπ.), και το οποίο περιγράψαμε στην ανωτέρω ενότητα.Έχουμε, δηλαδή, μια πρώτη ένδειξη ότι ο τρόπος αξιοποίησης των ΤΠΕ προσαρμόστηκε στην ισχύουσα πρακτική και κατάσταση και όχι το αντίθετο, όπως συνήθως υποστηρίζεται.
Ένα άλλο ζήτημα που προκύπτει από την ανάλυση είναι ότι οι εκπαιδευτικοί προσήλθαν με μεγάλη προθυμία στα μαθήματα αυτά, που σε κάποιες περιπτώσεις άγγιξε τα όρια του ενθουσιασμού. Κάποιοι δε από αυτούς είχαν επενδύσει με δικούς τους πόρους και προσπάθειες στην απόκτηση γνώσεων στον χώρο των ΤΠΕ, πιστεύοντας ότι κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο. Πρόκειται για σημαντική διαπίστωση, που αναιρεί γνωστές απόψεις ότι δεν υπάρχει διάθεση κλπ., που συνήθως ακούγονται. Χρειάζεται, ωστόσο, περαιτέρω και σε μεγαλύτερο δείγμα έρευνα, προκειμένου να ελεγχθεί αν οι διαπιστώσεις της συγκεκριμένης ομάδας είναι όντως αντιπροσωπευτικές. Από την ανάγνωση των δεδομένων της παρούσας έρευνας φαίνεται οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να υποστηρίζουν ότι ένα μέρος των συναδέλφων τους δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον, ενώ ένα άλλο να προσεγγίζει τα πράγματα με ουδετερότητα, αν όχι με επιφύλαξη.