Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Λαμπερή εκδήλωση Η επιστροφή των σκιτσογράφων

Γ. ΜΕΡΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΡΘΟ ΤΡΟΠΟ ΔΙΕΞΟΔΟΥ

Σε μία αστραφτερή εκδήλωση η Gallery Diamond παρουσίασε σε φίλους και πελάτες της τις τάσεις και τις νέες προτάσεις με διαμάντια από την Αμβέρσα.

ΑΝΤΡΕΑΣ ΜΠΕΛΕΖΙΝΗΣ

1. Η έκσταση σαν απελευθέρωση ή σαν δηλητήριο θανάτου

Ο Πάνος Καλλίας και ο Νίκος Μαντζάρας.

«Ω Αρβανιτάκη Τάκο! ω Αρβανιτάκη Χρήστο! ω Γερογιάννη και μαύρε εσύ Καταρραχιά!» Η έκσταση στην Ορθόδοξη ασκητική είναι ένας βαθμός ανόδου στην κλίμακα προς την τελειότητα, προς τη θεογνωσία και δεν έχει καμιά σχέση με την εξαθλίωση του ανθρώπου που προκαλεί η ομώνυμη ναρκωτική ουσία.

Η Ένη Τζήκα με την Ηρώ Τζελέπογλου.

Είναι μέρες τώρα που η συνείδησή μου κυριαρχείται από ένα οικτρό και ελεεινό θέαμα.

Στην Ορθόδοξη άσκηση, έκσταση είναι μια κατάσταση που την έζησαν οι άγιοι και μάλιστα μερικοί από μικροί, όπως ο Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος (10ος αιώνας), ο οποίος σαν έφηβος μέσα από την πίστη, την προσευχή και την άσκηση στις αρετές ένιωσε τη θεία παρουσία, βρήκε την κλίση του και πορεύτηκε στην αγιότητα.

Η Αγγέλικα Μαυρίδου με τον Κυριάκο και τη Δώρα Μαραβέλια.

Αίθουσα δικαστηρίου. Η έκσταση, λοιπόν, σύμφωνα με την Ορθόδοξη παράδοση είναι:

Με σφραγίδα Porsche

Ευρύς, ενιαίος και ισόγειος, πρόχειρα διαμορφωμένος, χώρος με κιγκλιδώματα πού και πού. • μια κίνηση του ανθρώπινου νου έξω από το εγώ και τη θλιβερή εγκόσμια πραγματικότητα (έκσταση) για να πλησιάσει ο άνθρωπος την αλήθεια, το Θεό,

Το νέο μοντέλο της Porsche Cayman S παρουσιάστηκε στο Μουσείο Τεχνολογίας.

Στον έναν τοίχο ξύλινα ικριώματα και πάνω τους έδρανα δικαστών. • μια έξοδος του ανθρώπου από την εμμονή στο πάθος και στο λάθος και προσωπική συνάντηση με το Δημιουργό του, την αληθινή μακαριότητα,

Σε ένα εντυπωσιακό σκηνικό και μία ατμόσφαιρα γεμάτη ήχο, εικόνα και φως οι καλεσμένοι απόλαυσαν μία ξεχωριστή εμπειρία, που κορυφώθηκε τη στιγμή της αποκάλυψης του αυτοκινήτου.

Ακριβώς απέναντι μια μεγάλη ομάδα σιδηροδέσμιων ανδρών, από τους οποίους οι περισσότεροι (δεκάξι; δεκαεπτά;) σε σκαμνιά, κάμποσοι κατάχαμα ή πάνω σε βρώμικα στρωσίδια, και τρεις - τέσσερις ξαπλωμένοι σε ρυπαρά και αιματοβαμμένα φορεία. • η συνειδητή κατάσταση επικοινωνίας του ανθρώπου με το θείο και όχι κάτι το αφηρημένο ή αόριστο που συναντάται σε άλλες θρησκείες και κινήματα,

Η βραδιά συνεχίστηκε με ξεχωριστά εδέσματα και με cocktail Cayman S, που ετοιμάστηκαν ειδικά για την περίσταση.

Οι τελευταίοι αυτοί προφανώς ήταν τραυματίες, οι άλλοι, οι σωριασμένοι στο δάπεδο, άρρωστοι και εξαντλημένοι, και όλοι γενικά άθλιοι και ρακένδυτοι, με λερές τις κοντές φουστανέλες. • η είσοδος του ανθρώπου στο μυστήριο της θεογνωσίας.

Η Νταίζη Μανιατοπούλου με τον Δημήτρη και την Ελένη Τσολάκη.

Τα πρόσωπά τους παρά τις κακουχίες στυγνά και βλοσυρά με μια άγρια περηφάνια.

Η έκσταση, η καλή αλλοίωση, η μεταμόρφωση είναι καταστάσεις που βιώνει ο άνθρωπος στη σχέση του με το Θεό.

Ο Αλέξης Αντωνιάδης με το γιο του Βύρωνα.

Αν κάποιοι αναγνώστες υποθέτουν ότι κάνω άσκηση φαντασίας και παραλλάσσω επί το τραγικότερον το κριτήριο που δικάζει τους τρομοκράτες και ληστές (λησταντάρτες;) της 17 Νοέμβρη, έχουν και δίκιο και άδικο. Δηλαδή, αλλάζει γιατί δέχεται τη χάρη του Θεού και ξεφεύγει από κάθε κίνδυνο και κακό.

Το Πανόραμα 9,84 ήταν εκεί

Δίκιο κατά το ότι πράγματι ανάμεσα σε άντρες όπως οι αδελφοί Ξηροί και οι αδελφοί Αρβανιτάκη (ο Τάκης και ο Χρήστος: σωστά μαντεύετε, πρόκειται για τους διαβόητους λήσταρχους του 19ου αιώνα), υπάρχουν κοινά σημεία, και δεν εννοώ μόνο τα φανερά. Οι στίχοι που ψάλλονται στην Εκκλησία κατά την εορτή της Μεταμορφώσεως δηλώνουν την αλλαγή αυτή στο πρόσωπο των μαθητών του Χριστού: οι τρεις μαθητές «την θείαν αλλοιώθησαν έκστασιν». (Ιδιόμελο αποστίχων Εσπερινού Μεταμορφώσεως)

Το Πανόραμα 9,84 συμμετείχε και φέτος στις εκδηλώσεις που έγιναν για την παγκόσμια ημέρα του Aids.

Ωστόσο το θέαμα (γιατί θέαμα, «σόου» είναι) που περιέγραψα, αμβλύνοντας μάλιστα την τραγικότητά του, δεν το έβγαλα από τον νου μου. Η έκσταση αυτή κατά την Ορθόδοξη διδασκαλία διαφέρει: α) από την παθητική έκσταση που προκαλείται κατά την ύπνωση του ατόμου από ενδιάμεσους-υπνωτιστές και έχει σαν αποτέλεσμα την ελάττωση της νόησης ή της βούλησης, β) από την έκσταση που δημιουργούν ναρκωτικές ουσίες, οινοπνευματώδη ποτά και ανάλογη μουσική, γ) από τον σκοπό της άσκησης άλλων θρησκειών (π.χ. Γιόγκα), που με την έκσταση επιδιώκουν την απαλλαγή του ανθρώπου από την ύλη και όχι την ένωση του με τον Θεό, όπως συμβαίνει στην Ορθοδοξία.

Γνωστές προσωπικότητες του πολιτικού, του αθλητικού και του καλλιτεχνικού κόσμου έδωσαν το "παρών" στέλνοντας το δικό τους μήνυμα κατά της μάστιγας του Aids.

Το ξεσήκωσα από σκίτσο που δημοσίευσε εφημερίδα της εποχής και παρίστανε τη δίκη των «ζωγρηθέντων», κατά τη λεζάντα ληστών, όσων δηλαδή πιάστηκαν ζωντανοί μετά τη σφαγή στο Δήλεσι και τις συμπλοκές που ακολούθησαν, τον Μάρτιο του 1870.

Στην ορθόδοξη έκσταση ο άνθρωπος δεν είναι μόνος, ούτε μπορεί μόνος να υπερβεί το πάθος του.

Η Πόπη Καλατζή, η Νατάλια, ο Γιώργος Ρήδας και ο Νάκος Τρυφωνίδης.

Είναι απίστευτο, αλλά 133 χρόνια μετά τη ληστεία του Μαραθώνα ή το δράμα του Ωρωπού, όπως ανάλογα με τη σκηνή και τον τόπο είναι γνωστή επίσης η στυγερή ληστοπραξία, το δημοσιογραφικό σχέδιο, που ευτυχώς ποτέ δεν έλειψε από τον Τύπο, ξαναβρήκε την παλιά του δόξα. Ο άνθρωπος εκτός από τις κτιστές ενέργειες του κόσμου έχει ανάγκη και τις άκτιστες ενέργειες του Θεού.

Η Αποστολία Ζώη με τους Four Play επί σκηνής.

Αρχισυντάκτες, ου μην αλλά και καναλάρχες πέφτουνε στα πόδια των σκιτσογράφων. Η επικοινωνία με το άκτιστο φως, που είναι ο Θεός της αγάπης και της δωρεάν χαράς, είναι εκείνη που διώχνει το σκοτάδι, το δαιμονικό στοιχείο, το κακό.

Ο Γιώργος Λεμπέσης με τη Σοφία Τραντίδου.

Και πώς να μην τους επιστρατέψουν όταν αποκλείστηκαν από την αίθουσα του δικαστηρίου όχι μόνο η ραδιοφωνία, που διασώζει τη φωνή και άρα επεκτείνει το ακροατήριο, όχι μόνο η τηλεόραση που διασφαλίζει και την οπτική πρόσβαση και όψη, αλλά και η φωτογραφία - η φωτογραφία που ως λέξη τουλάχιστον ήταν γνωστή στη χώρα και στη γλώσσα μας από το 1871, ένα χρόνο μετά τη ληστεία στο Δήλεσι!

Εκτόνωση των προβλημάτων των νέων δεν μπορεί να γίνεται με καταστροφές μετά από μια συγκέντρωση, συναυλία ή ένα ποδοσφαιρικό αγώνα.

Στην Αλεξανδρούπολη

Δεν ακούστηκε τις μέρες αυτές λόγος σαθρότερος από το επιχείρημα ότι αν έμπαινε η τηλεόραση στη μέση, το πράγμα θα κατέληγε σε «σόου» σα να μην ίσχυε το ίδιο για όλα ανεξαιρέτως τα μέσα επικοινωνίας.

Οποιαδήποτε αντίδραση και διαμαρτυρία για ένα λάθος ή για το κατεστημένο πρέπει να είναι ανάλογη ενός πολιτισμού που έχει κριθεί (όπως ο ελληνορθόδοξος) και όχι μίμηση αντιδράσεων και πράξεων υποκινούμενου όχλου.

Η γνωστή αλυσίδα καταστημάτων Ulla Popken δημιούργησε το δικό της χώρο και στην Αλεξανδρούπολη.

Το ευγενές αγώνισμα της κυκλοφορίας των φύλλων, οπότε και το σκίτσο, η φωτογραφία ή και η περιγραφή με τον λόγο δεν είναι ούτε καλύτερα ούτε χειρότερα από το ανηλεές κυνήγι της τηλεθέασης.

2. Η εγρήγορση και η εσωτερική πάλη είναι δυνάμεις της ψυχής.

Στα εγκαίνια παραβρέθηκαν επίλεκτα στελέχη από τους χώρους της πολιτικής, των γραμμάτων και των τεχνών, καθώς και τον επιχειρηματικό.

Τα δίπολα ομιλητής - ακροατής (ή κατ' αντιστροφή, ακροατής - ομιλητής), γραφιάς - αναγνώστης (και ισότιμα: αναγνώστης - γραφιάς), θα πρόσθετα και λήπτης - (τηλε)θεατής δεν είναι καθόλου άσχετα με την «προφορικότητα» κατά έναν όρο που από τις αρχές του προπερασμένου αιώνα πήγαινε χέρι - χέρι με τη δημοσιότητα της διαδικασίας.

Στον κήπο της Γεσθημανή ο Χριστός προσεύχεται, ενώ ο θάνατος τον πλησιάζει.

Από αριστερά διακρίνονται οι Γιάννης Ελμαλιώτης, Αντώνης Κερεμπόγλου, Βούλα Ελμαλιώτη, Γιάννης Παπαδογιαννάκης, Ντίνα Κερεμλόγλου και Μάκης Κερεμλόγλου.

Στα δίπολα αυτά όπως και στην εν γένει προφορικότητα ο Σωκράτης Σκαρτσής, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας και ποιητής (πρωτίστως ποιητής, επιπόλαιοι γραμματολόγοι και προσωπολήπτες ανθολόγοι της λεγόμενης δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς) αφιέρωσε ειδικά βιβλία.

Παρά την προς τους μαθητές του προειδοποίηση "γρηγορείτε και προσεύχεσθε για να μην πέσετε στον πειρασμό", αυτοί τον αρνούνται και τον εγκαταλείπουν, γιατί χωρίς εγρήγορση τους νικάει η ραθυμία και η ανεμελιά.

Αν υπήρχε θεωρητικός λόγος στην Ελλάδα, δεν θα τολμούσε κανένας, απολύτως κανένας, να αποκλείσει (κατά βάθος ολοσχερώς) τη σύγχρονη τεχνολογία από την ακρόαση και την παρακολούθηση δικών, όλων των δικών.

Δεν έχουν συναίσθηση ότι στον κόσμο αυτό συνυπάρχει το καλό με το κακό και ότι χρειάζεται αγώνας, για να μην αρνηθούν το δάσκαλο τους.

Γιατί τώρα αποτολμήθηκε αυτό στη χώρα μας, ας το αναζητήσει ο αναγνώστης στον αντίποδα του πολιτικού και νομοθετικού λόγου, στην περιοχή της ποίησης.

Μικρή διήγηση από ένα μοναχό για τον Αββά Ισίδωρο τον Ξενοδόχο: Πολλές φορές, καθώς καθόταν με τους αδελφούς στην τράπεζα, του ερχόταν έκσταση, πράγμα που το γνώριζαν οι αδελφοί, από τη διάθεση του προσώπου του, και κατόπιν τον παρακαλούσαν πολύ να τους πει για την έκσταση. Αυτός άλλο δεν έλεγε, παρά μόνον: Έφυγα, τέκνα μου, με το νου και το λογισμό μακριά από τον κόσμο αυτό. Πολλές φορές είδα και εγώ τον όσιο αυτό στην τράπεζα, όπου δάκρυζε και ρωτώντας τον να μάθω την αιτία των δακρύων, μου αποκρινόταν: Ευλαβούμαι, τέκνο μου, συλλογιζόμενος, ότι είμαι λογικός άνθρωπος και τρώγω σαν άλογο ζώον. Έπειτα συλλογιζόμενος την αθάνατη εκείνη και γλυκύτατη τροφή του Παραδείσου, φοβούμαι μήπως την στερηθώ για αυτή την πρόσκαιρη. Λαυσαϊκό, εκδ. Β. Ρηγόπουλου, Θεσσαλονίκη 1997, σ. 20-21

Έχω στον νου μου ανάμεσα σε άλλα πολλά το συγκλονιστικό ποίημα «Ο Δρόμος» (Οκτάνα) του Ανδρέα Εμπειρίκου, στον οποίο οφείλουμε και την παθητική προσλαλιά του αρχικού παραθέματος.

Με τη ραθυμία ο νέος γίνεται εύκολο θήραμα του κακού, αφού οι δυνάμεις του μένουν αχρησιμοποίητες, υποταγμένες στις ανάγκες μόνον της σάρκας. Η εγρήγορση είναι: α) η ετοιμότητα και η επιφυλακή του πνεύματος, για να μην αλωθεί από το κακό και β) ηθική κατάσταση, αφού όσοι την ασκούν είναι προσηλωμένοι σε ανώτερο σκοπό, τη θέωση. Η σχέση των πιστών με το Θεό τους κρατά σε εγρήγορση, αφού έτσι δεν εμπλέκονται σε καταστάσεις ικανές να τους αποπροσανατολίσουν και να τους αλλοτριώσουν.

3. Η χαρμολύπη ενάντια στην αναισθησία και στην αναλγησία: Ο σημερινός άνθρωπος αποφεύγει τον πόνο, επιζητεί την πνευματική ανέλιξη χωρίς άσκηση. Θα χρησιμοποιήσουμε έναν ορισμό της αναλγησίας που γράφει ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακας: "Η αναλγησία είναι πολυκαιρισμένη και μονιμοποιημένη αμέλεια, ναρκωμένη σκέψη, γέννημα των "προλήψεων". Είναι παγίδα της πνευματικής προθυμίας, βρόχος της ανδρείας, άγνοια της κατανύξεως, θύρα της απογνώσεως. Είναι μητέρα της λήθης, (λησμοσύνης του Θεού και των εντολών του)… Είναι ακόμη απόκρουση από την ψυχή του φόβου του Θεού" (Κλίμαξ, εκ. Ι. Μονής Παρακλήτου Ωρωπού Αττικής, 1992, σ. 237). Εάν δεν πονέσεις ούτε τον εαυτό σου γνωρίζεις, ούτε τον πλησίον, ούτε τον Θεό.

Η αληθινή χαρά θα προκύψει από αγωνιστική διάθεση και έμπονη άσκηση. Είναι η εμπειρία του γεγονότος της χαρμολύπης (χαρά και λύπη) που προτείνει η Ορθοδοξία στον άνθρωπο κάθε εποχής.

ΤΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΑΣΩ - Οι λαθεμένες επιλογές οφείλονται σε λαθεμένες εκτιμήσεις για τη ζωή, την ενηλικίωση, την αλήθεια, την ελευθερία, την πρόοδο. - Τα αίτια είναι πολλά: έλλειψη προτύπων, εκμετάλλευση της νεανικότητας από ανθρώπους διεφθαρμένους, έλλειψη αγωνιστικότητας, άρνηση του πόνου, απογοήτευση. - Επικίνδυνοι διέξοδοι είναι γιατί δημιουργούν ψευδαισθήσεις για την αληθινή ζωή και την ευκολότερη επίλυση των προβλημάτων. - Η έκσταση, με την Ορθόδοξη ασκητική, είναι η έξοδος του νου από τη θλιβερή πραγματικότητα και η συνάντηση με τον θεό. Δεν πρέπει να συγχέεται με το ναρκωτικό "έκσταση" το οποίο, όπως και τα άλλα ναρκωτικά αποκοιμίζουν τον άνθρωπο και τον εξαθλιώνουν. - Η πορνογραφία υποβαθμίζει τον άνθρωπο και τη μετατρέπει σε αντικείμενο ηδονής. - Η αναλγησία από την Ορθόδοξη ασκητική είναι μονιμοποιημένη αμέλεια, γέννημα ναρκωμένης σκέψης, άγνοια της κατανύξεως, θύρα της απογνώσεως και μητέρα της λησμοσύνης του θεού.

ΕΧΟΥΝ ΣΗΜΑΣΙΑ ΑΥΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ; 1. Όταν ακούς ενηλικίωση τι εννοείς και πού βρίσκεται η αληθινή έννοια της λέξης; 2. Πώς μπορεί λαθεμένες εκτιμήσεις των νέων για τη ζωή να είναι καθοριστικές στην αντιμετώπιση των προβλημάτων τους; 3. Ποιες είναι οι ισχυρότερες αιτίες που σπρώχνουν τους νέους σε επικίνδυνες διεξόδους; 4. Τα ναρκωτικά και το αλκοόλ γιατί δεν είναι οι λύσεις στα προβλήματα των νέων; 5. Αναρωτήθηκες ποτέ γιατί εκδίδονται πορνογραφικά περιοδικά; 6. Τι προσφέρει η εγρήγορση στη ζωή των νέων; 7. Ποια η έννοια της αναισθησίας-αναλγησίας στην Ορθόδοξη ασκητική και πώς μπορεί να αντιμετωπισθεί;