Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

ΡΩΣΙΑ

β. Ένας Ιεράρχης απέναντι στον κόσμο της αδικίας

Θερμοκρασίες Σιβηρίας και μέσα στη Μόσχα

Η κοινωνική ζωή βρισκόταν στο κέντρο του ενδιαφέροντος του Μ. Βασιλείου.

Δριμύ ψύχος, προερχόμενο από τη Σιβηρία, έχει παγώσει τη Ρωσία, με θερμοκρασίες που φθάνουν έως τους -50 βαθμούς Κελσίου.

Θεωρούσε τον άνθρωπο ως κατ' εξοχήν κοινωνική ύπαρξη και έδινε μεγάλη σημασία στις κοινωνικές του σχέσεις.

Στη Μόσχα το πρωί η θερμοκρασία ήταν στους -20 βαθμούς, ενώ προβλέπεται να πέσει στους -36 εντός της εβδομάδας.

Η κοινωνική ζωή στο Χριστιανισμό, κατά το Μ. Βασίλειο, είναι η εφαρμογή της αγάπης του Θεού στις ανθρώπινες σχέσεις.

Δύο άνθρωποι πέθαναν από το ψύχος στη διάρκεια της χθεσινής νύχτας.

Όπως ο Θεός αγαπάει τους ανθρώπους, οφείλει να αγαπάει και ο κάθε άνθρωπος τον άλλο.

Τα σχολεία στη Μόσχα και την Αγία Πετρούπολη υπολειτουργούν, τα λεωφορεία κυκλοφορούν με ένα ειδικό καύσιμο, ανθεκτικό στο ψύχος, το λεγόμενο «αρκτικό», ενώ στους άστεγους επιτράπηκε να περάσουν τη νύχτα στους σιδηροδρομικούς σταθμούς και τις υπόγειες διαβάσεις.

Μέσα στην κοινωνία και στις σχέσεις που διαμορφώνονται, προσκαλείται ο άνθρωπος, ως πρόσωπο, να ζήσει μαζί με τους συνανθρώπους του με γνώμονα την αγάπη που όλα τα μοιράζεται και όλα τα συγχωρεί.

Η κύρια ανησυχία, πάντως, των δημοτικών αρχών είναι κατά πόσο μπορεί το ενεργειακό σύστημα να αντέξει για τις ερχόμενες ημέρες το ψύχος, ενώ η ηλεκτροδότηση έχει κοπεί σε αρκετές επιχειρήσεις.

Ο Μ. Βασίλειος εδραίωσε με το έργο του το πρότυπο της κοινοκτημοσύνης.

ΤΟΥΡΚΙΑ

Ό,τι ανήκει σ' έναν άνθρωπο ανήκει και στον πλησίον του.

Στην απομόνωση ο Οτσαλάν

Αυτή, βέβαια, η στάση απαιτεί την ελεύθερη συγκατάθεση του ανθρώπου και δεν μπορεί να προέρχεται από κανενός είδους καταναγκασμό.

Οι συνήγοροι του Αμπντουλάχ Οτσαλάν κατήγγειλαν χθες στην Κωνσταντινούπολη τον εγκλεισμό του καταδικασμένου σε ισόβια πελάτη τους, που βρίσκεται φυλακισμένος σε ένα νησί-φυλακή στη θάλασσα του Μαρμαρά, σε κελί απομόνωσης, μια τιμωρία που τον εμποδίζει να δεχθεί οποιαδήποτε επίσκεψη.

Αλλά και η εργασία του ανθρώπου δεν πρέπει να αποβλέπει στην εξυπηρέτηση του στενού ατομικού συμφέροντος.

Ο Κούρδος αυτονομιστής ηγέτης «τέθηκε στις 11 Ιανουαρίου σε απομόνωση για 20 ημέρες», χωρίς ειδική αιτιολογία, γεγονός που του στερεί κάθε επαφή με την οικογένειά του, όπως κατήγγειλαν οι δικηγόροι του.

Ο Μ. Βασίλειος τόνιζε ότι όποιος επιθυμεί την τελειότητα οφείλει "να εργάζεται νυχθημερόν για να βοηθάει αυτούς που έχουν ανάγκη".

Παράλληλα, απηύθυναν έκκληση προς τις αρχές να δώσουν στη δημοσιότητα πληροφορίες σχετικά με τη «ζωή και την υγεία» του καθώς δεν υπάρχουν νέα γι' αυτόν από τις 30 Νοεμβρίου.

Η τέλεια κοινωνία, κατά τον Μ. Βασίλειο, προέρχεται από την πνευματική αλλαγή των ανθρώπων και δεν είναι αποτέλεσμα κοινωνικών συστημάτων, όσο εξελιγμένα ή δίκαια και αν είναι αυτά.

ΤΟΥΡΚΙΑ

Γι' αυτό το λόγο ο Μ. Βασίλειος παρενέβαινε, όπου χρειαζόταν, για να βοηθήσει ανθρώπους που έπασχαν.

Προσφυγή υπουργού κατά του Αγκτζά

Καταδίκαζε όσους εκμεταλλεύονταν τους συνανθρώπους τους και πλούτιζαν από τις συμφορές των άλλων.

Ο υπουργός Δικαιοσύνης της Τουρκίας Τζεμίλ Τσιτσέκ προσέφυγε στο Ανώτατο Δικαστήριο κατά της πρωτόδικης απόφασης για την απελευθέρωση του Μεχμέτ Αλί Αγκτζά, του ακροδεξιού που το 1981 αποπειράθηκε να δολοφονήσει τον τότε πάπα Ιωάννη Παύλο Β'.

Καυτηρίαζε την ακόρεστη επιθυμία για πλουτισμό.

Ο 48χρονος σήμερα Αγκτσά αφέθηκε ελεύθερος από φυλακή της Κωνσταντινούπολης την περασμένη Πέμπτη, αφού παρέμεινε έγκλειστος τα τελευταία 25 χρόνια, για τη δολοφονία, το 1979, του διάσημου Τούρκου δημοσιογράφου Αμπντί Ιπεκτσί και για δύο επιθέσεις εναντίον τραπεζών, επίσης στη διάρκεια της δεκαετίας του '70.

Στηλίτευε την αδικία και κατέκρινε τις διακρίσεις ανάμεσα στους ανθρώπους.

Ο Μ. Βασίλειος οργάνωσε και το μοναχικό βίο. Έβλεπε στη μοναστική ζωή να συμπυκνώνονται οι αρχές της αληθινής χριστιανικής ζωής. Η ενότητα των μοναχών και η σύμπνοια που πρέπει να τους διακατέχει (κείμενο Ασκητικών Διατάξεων «τελειότατη κοινωνία… πολλούς») προβλήθηκαν από τον Μ. Βασίλειο και για την κοινωνική ζωή των χριστιανών στις πόλεις.

Τρεις Ιεράρχες (από αριστερά, Μέγας Βασίλειος, Ιωάννης Χρυσόστομος, Γρηγόριος Θεολόγος). 16ος αι. Αρχαιολογικό Μουσείο Τιράνων, Αλβανία.

Τελειότατη κοινωνία ονομάζω αυτήν, όπου έχει καταργηθεί η ιδιοκτησία, έχουν εκλείψει οι προσωπικές διαφορές και έχουν εξαφανιστεί οι έριδες και οι φιλονικίες. Είναι η κοινωνία, όπου όλα είναι κοινά, οι ψυχές, οι γνώμες, τα σώματα, και όλα εκείνα με τα οποία τρέφονται τα σώματα. Κοινός είναι ο Θεός, κοινή η ευσέβεια, κοινή η σωτηρία, κοινά τα αγωνίσματα, κοινοί οι πόνοι, κοινά τα στεφάνια της δόξας. Οι πολλοί ένας είναι και αυτός ο ένας δεν υπάρχει μόνος του, αλλά ζει μέσα στους πολλούς (Ασκητικές Διατάξεις, Β.Ε.Π.Ε.Σ. τόμ. 57 σσ. 42-43, 1).