Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Οικονομική είδηση

( στρατηγική συνεργασία ) 

ΕΥΡΩΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΠΟΥΛΙΑΔΗΣ

Ελληνικές λιχουδιές και… διεθνείς

Β ΕΙΔΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

Στρατηγική συνεργασία

Η εικόνα της Ελλάδας μέσα από τα τροφικά της προϊόντα αρχίζει να αλλάζει ριζικά. Χάρη σε μια καινούργια γενιά παραγωγών και εξαγωγέων, τα τυποποιημένα ελληνικά τρόφιμα έχουν πάρει gourmet διαστάσεις

B1 Προφορικός λόγος

Στρατηγικό εταίρο αποκτά ο όμιλος της εταιρείας συμβούλων "ΕΥΡΩΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΑΕ" με την είσοδο στη μετοχική του σύνθεση της "ΠΟΥΛΙΑΔΗΣ ΑΕΒΕ".

ΝΤΑΙΑΝΑ ΚΟΧΥΛΑ

Ακούω και μιλώ

Η εν λόγω συνεργασία στοχεύει στη διεύρυνση και ενίσχυση των διεθνών, αλλά και των εντός της Ελλάδος δραστηριοτήτων των δύο ομίλων. Στο μικρό κομψό… μπακάλικο "Μεσογαία", όπως και σε άλλα gourmet ντελικατέσεν στην Ελλάδα, το μέλλον της γαστρονομικής παράδοσής μας είναι ολοφάνερο.

1. Αφού ακούσετε πάλι τη συνομιλία των μαθητών, εντοπίστε ορισμένα στοιχεία που απαντούν κυρίως στον προφορικό λόγο και προσπαθήστε να τα συγκρίνετε με το γραπτό κείμενο (κείμ. 1). Το στρατηγικό πρόγραμμα δράσης τους αποσκοπεί, μεταξύ άλλων, στην παροχή ολοκληρωμένων λύσεων στην αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στο δημόσιο τομέα, καθώς επίσης και στην παροχή εξειδικευμένων επιχειρηματικών εφαρμογών στο Internet. Βρίσκεται στα τοπικά προϊόντα υψηλής ποιότητας, στις έξυπνες λιχουδιές που είναι βασισμένες στα παραδοσιακά φαγητά, στην όμορφη εμφάνιση. - Ποιες διαφορές διαπιστώνετε;

Ο κύκλος εργασιών της "ΕΥΡΩΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΑΕ" για τη χρήση του 1998 ανήλθε στα 700 εκατ. δρχ, ενώ τα κέρδη έκλεισαν στα 130 εκατ. Ο "πρωτοπόρος", όσον αφορά τις τυποποιημένες ελληνικές γεύσεις, ήταν ο Σωτήρης Κιτριλάκης, ένας Έλληνας απόφοιτος του ΜΙΤ, ο οποίος άρχισε να φέρνει για δώρο σε φίλους στην Αμερική διάφορα "χωριάτικα" αγαθά από τις διακοπές του στην Ελλάδα.

2. Η συνομιλία γυμνασιάρχη-μαθήτριας έχει μερικά χαρακτηριστικά σημεία που απαντούν στον προφορικό λόγο.

Οι συμβάσεις προς εκτέλεση για το 1999 και το 2000 ξεπερνούν το 1,5 δισ. Κάποια στιγμή πείστηκε ότι τα αγαθά αυτά είχαν εμπορικό μέλλον.

Ποια είναι αυτά;

Οι δραστηριότητες του ομίλου αφορούν στην παροχή υπηρεσιών σχεδιασμού, οργάνωσης και διαχείρισης αναπτυξιακών έργων διεθνών οργανισμών, αλλά και επιχειρήσεων του δημόσιου τομέα εντός και εκτός Ελλάδος. Στα μέσα της δεκαετίας του '80 ίδρυσε την εταιρεία Peloponnese Foods και διέσχιζε ακούραστα την Αμερική, πηγαίνοντας στα gourmet σούπερ μάρκετ για να επιδεικνύει τα εκλεκτά, τοπικά του προϊόντα.

- Βλέπετε τέτοια σημεία στο κείμενο 4;

Στο αντικείμενό της περιλαμβάνεται και η παροχή υπηρεσιών management και technology consulting στο χώρο της βιομηχανίας, καθώς και επιχειρησιακού σχεδιασμού σε ΔΕΚΟ και ιδιωτικές επιχειρήσεις. Ήταν πράγματι ο πρώτος.

3. Πού αλλού χρησιμοποιείται κυρίως ο προφορικός λόγος στο σχολείο;

Με αντίστοιχους αναπτυξιακούς ρυθμούς κινούνται και οι θυγατρικές εταιρείες της "EΥΡΩΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΑΕ", μεταξύ των οποίων η "ΓΝΩΜΩΝ", η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο των ειδικών υπηρεσιών πληροφορικής και είχε το 1998 κύκλο εργασιών 150 εκατ., ενώ έχει υπογράψει συμβάσεις ύψους 200 εκατ. για το 1999. Οι νεώτεροι που ασχολήθηκαν λίγο μετά, όμως, ήταν εξίσου οραματιστές.

- Είναι ίδιος ο προφορικός λόγος στην τάξη με αυτόν του διαλείμματος;

Μία από τις πιο πετυχημένες καινούργιες εταιρείες τροφίμων είναι η Gaea S.Α.

- Μαγνητοφωνήστε μια συζήτηση στο διάλειμμα και σχολιάστε τη στην τάξη.

Την ξεκίνησε ένας δυναμικός δικηγόρος ονόματι Άρης Κεφαλογιάννης μαζί με έναν φίλο (και σημερινό συνέταιρο), τον Δημήτρη Παρασκευόπουλο.

4. Στα κείμενα 3 και 4 απαντούν δύο διαφορετικά είδη γραπτού λόγου.

Η αρχική τους ιδέα ήταν να βρίσκουν διάφορα βασικά ελληνικά προϊόντα, όπως το λάδι και οι ελιές, από έμπιστους παραγωγούς, και να τα πουλάνε με τη δική τους φίρμα στο εξωτερικό.

Προσέξτε τα χαρακτηριστικά του ηλεκτρονικού κειμένου (ο συνδυασμός εικόνων-λόγου, το ύφος που γράφουν οι μαθητές, το λεξιλόγιο, ο τρόπος οργάνωσης κτλ.).

Ήταν πολύ τυχεροί.

- Ποιες οι διαφορές του από το κείμενο 4;

Ο πρώτος πελάτης τους ήταν η μεγάλη αλυσίδα Waitrosse.

- Ποιο από τα δύο κείμενα εμπεριέχει πολλά στοιχεία προφορικού λόγου;

Η επιτυχία όμως, τους ανάγκασε να αλλάξουν φιλοσοφία.

5. Λέγεται ότι ο προφορικός λόγος είναι πιο αυθόρμητος, ενώ ο γραπτός πιο οργανωμένος.

"Δεν μπορείς να ελέγξεις την ποιότητα και τη σταθερότητα, εάν δεν ελέγχεις την ίδια την παραγωγή", εξηγεί ο κ. Κεφαλογιάννης.

Φαίνεται αυτό αν συγκρίνετε το κείμενο 4 με τα υπόλοιπα κείμενα;

Έτσι, άνοιξαν ένα δικό τους εργοστάσιο για την επεξεργασία της ελιάς, την τυποποίηση του λαδιού κ.λπ.

Ο προφορικός λόγος χρησιμοποιείται καθημερινά σε ποικίλες περιστάσεις:

Σήμερα έχουν δύο.

α. Τηλεοπτική συζήτηση για θέματα παιδείας

Η γκάμα των προϊόντων τους έχει αυξηθεί πολύ.

β. Ραδιοφωνικός "λόγος" στο διαδίκτυο

Στα βασικά, όπως το ελαιόλαδο, δίνουν έμφαση στα ΠΟΠ προϊόντα.

Φίλε ακροατή, σε ευχαριστούμε που έκανες μια στάση εδώ, στο "Ράδιο Γαία", και ευελπιστούμε η στάση αυτή να σου μείνει αξέχαστη.

Έχουν ξεκινήσει μία σειρά προϊόντων σε συνεργασία με μικρούς τοπικούς παραγωγούς και με επώνυμους σεφ, οι οποίοι αναφέρονται στην ετικέτα.

γ. Καθημερινή συνομιλία στο λεωφορείο

Συνεχώς εμφανίζουν καινούργιες ιδέες, όπως μια ολοκληρωμένη γαρνιτούρα για τη χωριάτικη σαλάτα, διάφορες σάλτσες κ.λπ.

6. Συζητήστε ιδιαίτερα για τον προφορικό λόγο στις τηλεοπτικές συζητήσεις και στο ραδιόφωνο.

Οι περισσότερες πωλήσεις τους γίνονται στο εξωτερικό, κυρίως στην Αγγλία, αλλά και στις ΗΠΑ, στη Γερμανία, στη Σκανδιναβία και αλλού.

- Φέρτε στην τάξη αποσπάσματα πέντε λεπτών από διαφορετικές τηλεοπτικές συζητήσεις και από διαφορετικές ραδιοφωνικές εκπομπές.

Η ελληνική αγορά καλύπτει γύρω στο 10% των πωλήσεών τους.

- Σχολιάστε ιδιαίτερα τις χειρονομίες των συνομιλητών, τον τόνο της φωνής, τις εκφράσεις των προσώπων κτλ.

Μία άλλη πρωτοποριακή εταιρεία είναι η Στατήρ του Χρήστου Καρρά και του Δημήτρη Πόρτολου.

- Βρείτε παραδείγματα ανολοκλήρωτων προτάσεων, φράσεων ή σημεία που δύσκολα θα μεταφέρονταν σε γραπτό λόγο (π.χ. δύο συνομιλητές μιλούν ταυτόχρονα).

Η πλειονότητα της γκάμας τους αναγνωρίζεται από τη φίρμα "Greek artisans".

7. Η συνομιλία των δύο μαθητών εντάσσεται στο πλαίσιο της καθημερινής προφορικής επικοινωνίας.

"Είναι μια ονομασία που πράγματι έχει νόημα", όπως λέει ο κ. Καρράς.

Εντοπίστε στοιχεία που υποδηλώνουν ομοιότητες αλλά και διαφορές ατόμων.

Ξεκίνησαν με τις εξαιρετικές ελιές και το θαυμάσιο αγουρέλαιο από τους ελαιώνες του κ. Πόρτολου στη Χαλκιδική.

- Συνεχίστε το διάλογο (κείμ. 1) με υποθετικές ερωτήσεις-απαντήσεις μεταξύ των δύο μαθητών.

Από την αρχή η ιδέα τους αφορούσε τρόφιμα απόλυτα συνδεδεμένα με το "terroire", τη γη ενός μικρού τόπου, όπως η πραγματική φάβα Σαντορίνης, οι γίγαντες από τις Πρέσπες, το θυμαρίσιο μέλι Κυθήρων. "Η στρατηγική μας δεν είναι απλώς να βρούμε τα πιο γνωστά ή φημισμένα προϊόντα ενός τόπου, αλλά να βρούμε και ανθρώπους με τους οποίος μπορούμε να συνεργαστούμε". Ψάχνουν για "φωτισμένους" αγρότες και μικρούς τοπικούς παραγωγούς και τους βοηθούν να οργανωθούν καλύτερα. Για παράδειγμα, όπως λέει ο κ. Καρράς, μία ημέρα τυχαία στη Μεσσηνία δοκίμασε τουρσί από γλιστρίδα. "Η συσκευασία ήταν κακή, αλλά το προϊόν πεντανόστιμο". Βρήκαν τη νοικοκυρά που το έφτιαχνε και την βοήθησαν να γίνει πιο "επαγγελματίας".

Για τον Κώστα Μαριανό και την εταιρεία του MedBest (τα προϊόντα του πωλούνται κυρίως στις ΗΠΑ), η ελιά είναι το "βασικότερο ελληνικό αγαθό. Η Ελλάδα έχει την νούμερο uno ελιά στον κόσμο, την Καλαμών. Η ετήσια παραγωγή της είναι γύρω στους 25.000 τόνους, αλλά ούτε 5.000 τόνοι δεν πάνε σε αγορές υψηλού επιπέδου. Οι περισσότερες ελιές πωλούνται χύμα. Αυτό που οι περισσότεροι παραγωγοί δεν έχουν καταλάβει, είναι ότι το κέρδος είναι πολύ μεγαλύτερο στη συσκευασμένη ελιά και όχι σ' αυτήν που πωλείται χύμα. Αλλά δεν θέλουν να επενδύσουν χρόνο και χρήμα για σωστό μάρκετινγκ".

Για μια θέση στα ράφια

Τα επόμενα δύο χρόνια - κυρίως χάρη στην Ολυμπιάδα - θα είναι πολύ σημαντικά για το μέλλον και την προώθηση της ελληνικής γαστρονομίας. Όλοι ελπίζουν ότι η δημοσιότητα των Αγώνων θα εξασφαλίσει το ενδιαφέρον για τα ελληνικά gourmet προϊόντα στο εξωτερικό. Όλοι, επίσης, μιλάνε για την πλήρη έλλειψη οράματος, εξυπνάδας και στρατηγικής από το κράτος, όσον αφορά την προώθηση της ελληνικής κουζίνας. "Ανταγωνιστές είναι ολόκληρος ο κόσμος", λέει ο κ. Καρράς. Η Ελλάδα ανταγωνίζεται με την Ιταλία, το Μεξικό, την Ταϊλάνδη, την Ινδία κ.λπ. για μια θέση στα ράφια των σούπερ μάρκετ του εξωτερικού. Οι Ιταλοί και οι Ισπανοί εδώ και χρόνια έχουν εκμεταλλευθεί την έννοια της υγιεινής μεσογειακής διατροφής για την προώθηση των τροφίμων τους. Οι Έλληνες πρέπει πρώτα απ' όλα να σχηματίσουν μια σαφή εικόνα για τα προϊόντα τους. Θέλει μακροπρόθεσμα σχέδια από τον ΟΠΕ. Δεν αρκεί να έχουν έναν προϋπολογισμό για "Χ" εκατομμύρια δολάρια που μπορούν να ξοδέψουν στην Αμερική, χωρίς να έχουν σκεφθεί τη στρατηγική.

Τα προϊόντα είναι σπιτικά

Άλλοι παραγωγοί "gourmet" προϊόντων είναι ίσως μικρότεροι από τις εταιρείες που αναφέρονται παραπάνω, δεν παύουν όμως να γράφουν και αυτοί μια ιστορία στο ράφι του σούπερ μάρκετ ή του ντελικατέσεν. Μία απ' αυτές τις εταιρείες είναι σίγουρα τα Μυλέλια, της Χριστίνας και του Δημήτρη Παντελεϊμονίτη. Η όλη ιστορία ξεκίνησε όταν ο κ. Παντελεϊμονίτης ανακαίνισε έναν νερόμυλο στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Λέσβο. Ξαφνικά είχαν πάρα πολύ αλεύρι, με το οποίο ξεκίνησε η κ. Παντελεϊμονίτη να φτιάχνει ζυμαρικά στο σπίτι. Τα συσκεύαζε με το χέρι τότε. Σήμερα έχουν μια μικρή μονάδα παραγωγής στην Αττική, και η εξέλιξη της εταιρείας είναι εντυπωσιακή. Η δική τους στρατηγική είναι η "οριζόντια" παραγωγή και όχι η "κάθετη". Δηλαδή, παράγουν πάρα πολλά και διάφορα πράγματα σήμερα, από μια μεγάλη γκάμα ζυμαρικών μέχρι μαρμελάδες, τουρσιά, σάλτσες, αρωματικά λάδια κ.λπ. Όλα όμως παράγονται σε μικρές ποσότητες. "Προτιμώ να φτιάχνω τα προϊόντα μου όπως ακριβώς θα τα έκανα στη δική μου κουζίνα, να είναι τελείως σπιτικά. Δεν θέλω την μαζική παραγωγή", λέει η κ. Παντελεϊμονίτη. Τα Μυλέλια δίνουν έμφαση στην όμορφη εμφάνιση των συσκευών τους, ενώ μέχρι σήμερα η εταιρεία δεν έχει πωλητές. Μαθαίνεται από στόμα σε στόμα. Αλλά έχει καλή παρουσία στην ελληνική αγορά, και ορισμένα από τα προϊόντα πωλούνται σε εκλεκτά μαγαζιά στην Αγγλία.

Φυσικά, υπάρχουν πολλές μικρές εταιρείες οι οποίες έχουν πολύ ενδιαφέροντα προϊόντα. Μία απ' αυτές είναι η Yiam της Α. Πανασσοπούλου, η οποία παράγει διάφορα σπιτικές λιχουδιές, από τυράκια αρωματισμένα μέχρι τουρσιά, όλα σε μικρές ποσότητες. Άλλες, όπως η εταιρεία Ροβιές στην Εύβοια, είναι γνωστές εδώ και χρόνια για ένα συγκεκριμένο προϊόν, όπως οι ελιές.

Στριφτές πίτες με ελιές Καλαμών και πιπεριές Φλωρίνης

Για 6 πίτες - 1 πακέτο φύλλο κρούστας, σε θερμοκρασία δωματίου - 2 μεγάλα κρεμμύδια, ψιλοκομμένα - 1 φινόκιο, ψιλοκομμένο - 1 κ.τ. γλυκού ζάχαρη - 3 κούπες ελιές Καλαμών χωρίς κουκούτσι, ξεπλυμένες και στραγγισμένες - 6 ψητές πιπεριές Φλωρίνης τουρσί, ξεπλυμένες - 1 μάτσο άνηθο ψιλοκομμένο - 2 σκελίδες σκόρδο, ψιλοκομμένες - Λάδι για τα φύλλα

1. Σοτάρουμε το κρεμμύδι και το φινόκιο με λίγο ελαιόλαδο, μέχρι να μαλακώσουν. Χαμηλώνουμε τη φωτιά και πασπαλίζουμε το μείγμα με τη ζάχαρη. Συνεχίζουμε το μαγείρεμα μέχρι να καραμελώσουν λίγο, γύρω στα 8-10 λεπτά.

2. Ψιλοκόβουμε τις ελιές και τις πιπεριές.

3. Ανακατεύουμε όλα τα υλικά της γέμισης μαζί.

4. Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 170 βαθμούς C και λαδώνουμε ένα ρηχό ταψί. Παίρνουμε δύο δύο τα φύλλα, τα λαδώνουμε και βάζουμε το ένα πάνω στο άλλο οριζόντια μπροστά μας. Τοποθετούμε 2-3 κουταλιές από τη γέμιση στο κάτω μέρος του φύλλου, και στριφογυρίζουμε το φύλλο για να είναι σαν σαλιγκάρι στο σχήμα. Τοποθετούμε την πίτα στο ταψί και συνεχίζουμε με τα υπόλοιπα υλικά. Ψήνουμε τις πίτες για περίπου 25 λεπτά, μέχρι να ροδίσουν. Σερβίρουμε ζεστές.