Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Επιστολή αναγνώστου

( προς τον κ. αντώνη σαμαράκη ) 

Από τους μαθητές του Εσπερινού Λυκείου Βέροιας Φαινόμενα

Διαβάζω και γράφω

Προς τον κ. Αντώνη Σαμαράκη

Μέγαιρες ή "εμπορεύματα"

1. Στην πρόταση που ακολουθεί μπορείτε να σημειώσετε με βέλη τις σχέσεις που υπάρχουν μεταξύ των λέξεων (συνταγματικός άξονας) και να αντικαταστήσετε κάποιες από αυτές με άλλες που θα έχουν την ίδια λειτουργία στην πρόταση (παραδειγματικός άξονας).

Δάσκαλε,

Τρεις διαφορετικές εικόνες γυναικών σε διαφορετικά τηλεοπτικά είδη έχουν κοινό τους χαρακτηριστικό την ίδια νοοτροπία που συντηρεί την επιθετικότητα εναντίον τους

Ένα πρώτο παράδειγμα σας δίνεται παρακάτω:

Με το νέο τρόπο αξιολόγησης των μαθητών στα λύκεια η κυβέρνηση ουσιαστικά εξαναγκάζει τα εσπερινά λύκεια σε σιωπηλή κατάργηση.

ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ

Η τεχνολογία

Εμείς, που μετά τον κόπο της δουλειάς, ερχόμαστε με μουτζουρωμένα χέρια στα θρανία θα στερηθούμε το επίπεδο της λυκειακής μόρφωσης.

Δύο ακόμη γυναίκες μέγαιρες κατασκευάσματα μιας σεναριακής πένας που υπακούει στις πιο ξεπερασμένες νοοτροπίες για το θηλυκό (στη φωτογραφία οι Άννα Παναγιωτοπούλου, Κλέων Γρηγοριάδης, Νένα Μεντή από το "Πάτρα, Βενετία")

Ο υπολογιστής δεν κατάφερε να αλλάξει την τελετουργία της ανάγνωσης.

Εμείς που χάσαμε την πρώτη ευκαιρία χάνουμε την ευεργεσία να είμαστε ένα σχολείο δεύτερης ευκαιρίας.

Γελάμε με την εικόνα της καπάτσας γυναίκας, όπως αναδεικνύεται κυρίως στις εγχώριες τηλεοπτικές κωμικές σειρές, όπως στο "Πάτρα, Βενετία" του Alpha.

2. Από το κείμενο 4 διαλέξτε μία πρόταση και εργαστείτε επιλέγοντας και συνδυάζοντας λέξεις (στο σχήμα που ακολουθεί).

Δεν μας ενδιαφέρει η εισαγωγή στα ανώτατα ιδρύματα.

Μας κάνει όμως να ντρεπόμαστε η εικόνα της γυναίκας-αντικείμενο, όπως αυτές που αγοράζονται από φτωχές χώρες για να εκμεταλλευτούν τις ερωτικές τους προσφορές εγχώρια βαμπίρ-"επιχειρηματίες" του αγοραίου έρωτα, όπως οι περιπτώσεις που παρουσίασε το συγκλονιστικό ρεπορτάζ του δελτίου ειδήσεων του Antenna.

3. Στο κείμενο 5 αντικαταστήστε λέξεις ή φράσεις στις υπογραμμισμένες προτάσεις, εργαζόμενοι άλλοτε στο συνταγματικό και άλλοτε στον παραδειγματικό άξονα.

Ζητάμε το δικαίωμα στην παιδεία που είναι χαρακτηριστικό των δημοκρατικών κοινωνιών.

Και αισθανόμαστε την ίδια ντροπή, όταν αγωνίζονται να εξασφαλίσουν τα ελάχιστα για μια αξιοπρεπή ζωή μητέρες μόνες, εγκαταλελειμμένες από τους συντρόφους τους, που αναγκάζονται να καταφύγουν στη βοήθεια σπλαχνικών ενημερωτικών εκπομπών, όπως η 30χρονη Στρατούλα που κατέφυγε στο "Σήμερα με την Άννα" (Mega).

4. Αν η πρώτη παράγραφος του κειμένου 1 άρχιζε με τη φράση: "Ένας άνθρωπος διαβάζει βιβλία για να…", πώς θα συνεχιζόταν;

Η πρότασή μας είναι λιτή και σαφής:

Τρεις διαφορετικές εικόνες γυναικών, τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις τους, με τρεις διαφορετικούς τηλεοπτικούς λόγους, που καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα: παραμένει σε ανεπίτρεπτη ισχύ εκείνη η νοοτροπία-παγίδα που αντιμετωπίζει με φόβο την ρητή δύναμη του γυναικείου κορμιού και μυαλού για δημιουργία.

- Κάντε όσο περισσότερες αλλαγές μπορείτε στο συνταγματικό και παραδειγματικό άξονα.

"Εφόσον δεν επιθυμούμε παρά μόνο την αποφοίτησή μας από το λύκειο ζητάμε να υπάρξει ξεχωριστή κατεύθυνση για εργαζόμενους μαθητές δεύτερης ευκαιρίας, όπου οι εξετάσεις να γίνονται όπως παλιά σε σχολικό επίπεδο. Τρισχαριτωμένες, φλύαρες κυρίες η Πάτρα και η Βενετία (Παναγιωτοπούλου, Μεντή), εκπροσωπούν το μισητό εκείνο είδος της γυναίκας-θύελλα, που έχει το "πάνω χέρι" σε κάθε σχέση της.

Δάσκαλε,

Τα τραγελαφικά επεισόδια δεν παρουσιάζουν παρά το φοβιστικό εκείνο πείσμα να γίνει το δικό τους.

Εσύ που έγραψες το συγκινητικό τραγούδι για το εσπερινό λύκειο, αυτό που άκουσε από εμάς σε πρώτη εκτέλεση όλη η Ελλάδα, θέλουμε να υψώσεις τώρα τη φωνή σου σαν "Προμηθέας" και να μας σώσεις!

Δίπλα τους τα αρσενικά, έρμαιά τους, με εξαιρετικά μαλακή συμπεριφορά, δεν μπορούν ούτε να ανασάνουν.

Δάσκαλε, "Ζητείται ελπίς"

Γκροτέσκες και αποκρουστικές φιγούρες, μισούν τους πάντες γύρω τους, παιδιά, συζύγους, παριστάνοντας ότι τους αγαπούν.

Ευχαριστούμε!

Βάλθηκαν να παντρέψουν τα παιδιά τους για να σφραγίσουν οι δύο τους την πολύχρονη φιλία τους και κάνουν τη γη να γυρίζει γύρω από τον σκοπό τους.

Οι μαθητές

Αστείες μέσα στην τρέλα τους; Μπορεί - άλλωστε δεν τις καθοδηγεί ιδιαίτερα εμπνευσμένη σεναριακή πένα, αντιθέτως η σειρά δεν είναι παρά μια συρραφή αναμασημένων τηλεοπτικών στερεοτύπων, που θέλουν μονίμως τη γελοιοποίηση των υποτιθέμενων γυναικείων χαρακτηριστικών, μπας και γίνουν ανεκτά.

Η Στρατούλα όμως, στο "Σήμερα με την Άννα" είναι αληθινή, ζει δίπλα μας. Μητέρα 2 μωρών, εγκαταλείφθηκε από τον σύντροφό της, αναζητεί εργασία, έχοντας ήδη επιβαρυνθεί με ένα εγκεφαλικό, και ψάχνει θέση για τα μωρά της σε παιδικό σταθμό για να μπορέσει να εργαστεί. Το κρατικό επίδομα μόλις 90.000 δρχ. τον μήνα, αναιμική απόδειξη του νέου πνεύματος μιας θεσμοθετημένης αναγνώρισης της γυναικείας προσφοράς της. Η ίδια με τα μάτια χαμηλωμένα δεν ζητεί ελεημοσύνη, αλλά αναγνώριση. Βουρκώνει από το βάρος των προβλημάτων. Την περίμενε στη γωνία η ζωή τη Στρατούλα να πληρώσει με την αδυναμία της τα σπασμένα της πιο επιθετικής νοοτροπίας, εκείνης που θέλει τον ισχυρό να αποποιείται τις ευθύνες του με ελαφριά καρδιά. Βρήκε δουλειά μέσω της εκπομπής η νεαρή μητέρα, βρήκε και θέση στον παιδικό σταθμό του δήμου, αλλά χρειάστηκε η τηλεοπτική της παρουσία για όλα αυτά.

Στην έρευνα του Antenna μια άλλη κατηγορία γυναικών αποδεικνύεται ότι υφίσταται την απόλυτη ταπείνωση. Γυναίκες αγοράζονται σαν εμπορεύματα από τις φτωχές περιοχές των Βαλκανίων και διατίθενται σε νυχτερινά κέντρα προς πάσα χρήση. Δεν πληρώνονται για τις υπηρεσίες τους παρά μόνο με ένα πιάτο φαγητό και τσιγάρα.

Κάθε γυναικεία φιγούρα, αληθινή ή κατασκεύασμα της τηλεοπτικής βιομηχανίας, μοιάζει να αποτελεί το πρότυπο του καταπιεσμένου, να ενσαρκώνει την πιο αβυσσαλέα οδύνη να μην είναι ποτέ ο εαυτός της, άλλοτε αποβλακωμένη από την ανόητη καπατσοσύνη της και άλλοτε έρμαιο των συνθηκών, αδύναμο και εκμεταλλεύσιμο είδος για να ξεσπάσουν επάνω του οι τρόμοι εκείνων που έχουν πειστεί ότι πρέπει να είναι κυρίαρχοι. Όμως, όσο επικροτείται από τη μιντιακή προσήλωση στα στερεότυπα η νοοτροπία μιας φοβιστικής διαφοράς μεταξύ ανδρών και γυναικών, όπως αυτή που υποτίθεται ότι διακωμωδείται στο "Πάτρα-Βενετία", τόσο ιστορίες σαν της Στρατούλας ή των στριπτιζέζ-εμπορευμάτων θα γεμίζουν με ντροπιαστικά ρεπορτάζ τα δελτία ειδήσεων.