Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Επιστολή αναγνώστου

( άιρις μέρντοκ ) 

Άιρις Μέρντοκ ΣΠΥΡΟΣ ΖΑΓΟΡΑΙΟΣ

Διαθεματική εργασία

Αγαπητή "Μακεδονία",

"Μάγκας σημαίνει κύριος"

"Εικόνες του εαυτού μας και του κόσμου στο διαδίκτυο"

Εδώ και αρκετό καιρό, σε ένα φύλλο σου, διάβασα:

ΠΑΝΟΣ ΓΕΡΑΜΑΝΗΣ

- Συνεργαζόμενοι σε ομάδες των δύο ατόμων και με τον καθηγητή της Πληροφορικής, επιχειρήστε να διαμορφώσετε ένα ηλεκτρονικό λεύκωμα, στο οποίο θα περιγράφετε μέσα από ποικίλο ηλεκτρονικό υλικό, εικόνες (σχέδια, σκίτσα, φωτογραφίες κ.λπ.) και κείμενα σημαντικές πτυχές της καθημερινής ζωής αλλά και του χώρου ζωής σας.

"Η Άιρις Μέρντοκ… δεν ξέρει ότι έχει γράψει 26 βιβλία και η ικανότητα συγκέντρωσης του μυαλού της έχει πέσει σχεδόν στο μηδέν.

Η πορεία του στο κλασικό λαϊκό τραγούδι κρατάει 54 χρόνια.

Πιο συγκεκριμένα:

Στο έλεος της αρρώστιας Αλτσχάιμερ, η Μέρντοκ τρεμοσβήνει".

Ο Σπύρος Ζαγοραίος, ακμαίος και δημιουργικός, δίνει εντυπωσιακό "παρών" στη νυχτερινή διασκέδαση της Αθήνας.

- Συλλογή φωτογραφικού υλικού.

Με την ευκαιρία θα 'θελα να προσθέσω μερικά βιογραφικά στοιχεία της Άιρις Μέρντοκ (Iris Murdoch) γιατί διάβασα τελευταία ένα βιβλίο της και γιατί ακόμη είναι μια από τις αγαπημένες μου λογοτέχνιδες.

Παίζει και τραγουδά, με τριμελές συγκρότημα, στο ταβερνάκι του συνονόματου εγγονού του στο Αιγάλεω, στο "Εντενλαμαγκέν".

- Απόδοση-κατασκευή μέσα από τη ζωγραφική του πορτρέτου του άλλου.

Τι κρίμα;

Τα τραγούδια του αρέσουν στους νέους που γεμίζουν την αίθουσα και τραγουδούν μαζί του.

- Σκίτσα που σατιρίζουν τον κόσμο ή τον εαυτό σας.

Ένα τέτοιο τέλος δεν ταιριάζει σε μια απαστράπτουσα προσωπικότητα…

"Παίρνω δύναμη και κουράγιο από τη σημερινή νεολαία που με ακούει και με χειροκροτεί.

- Πολιτιστικό υλικό (μουσεία, αρχεία, επιλογή κινηματογραφικών ταινιών κ.λπ.).

Αλλά ποιος μπορεί τάχα να παραβιάσει τη μοίρα του… να ξεφύγει από το πεπρωμένο του;

Ειλικρινά σας λέω ότι δεν πίστευα, μετά από όσα συμβαίνουν γύρω μας αλλά και στον χώρο του ελληνικού τραγουδιού, ότι τα σημερινά παιδιά έχουν τόση μεγάλη αγάπη για το αληθινό λαϊκό τραγούδι, για το ρεπερτόριό μου.

- Κείμενα με βιωματικό ή κριτικό περιεχόμενο για πρόσωπα και πράγματα-γεγονότα της κοινωνικής σας ζωής.

Η Άιρις Μέρντοκ γεννήθηκε στο Δουβλίνο από γονείς Άγγλους και Ιρλανδούς.

Το μαγαζί του εγγονού μου Σπύρου, με φέρνει πίσω δεκαετίες ολόκληρες. Εναλλακτικά:

Πολύ νέα μελέτησε κλασικούς στην Οξφόρδη, κέρδισε μια υποτροφία στη φιλοσοφία στο Κέιμπριτζ και ξαναγύρισε στην Οξφόρδη όπου δίδασκε φιλοσοφία στο St. Anne's College.

Λειτουργεί σαν τις παλιές λαϊκές ταβέρνες, με φαγητό, κρασί και μικρό συγκρότημα με μπουζούκια". - Οργανώστε μια ηλεκτρονική έκθεση της τάξης σας στο διαδίκτυο.

Το 1956 παντρεύτηκε τον Τζον Μπέιλι, καθηγητή και κριτικό, ο οποίος τώρα στην αρρώστια της όχι μόνο της συμπαραστέκεται και της κρατά πάντα το χέρι, αλλά της ψιθυρίζει και ποιήματα.

Όταν ρωτήσαμε τον Σπύρο Ζαγοραίο, ποια από τα εκατοντάδες τραγούδια του ενθουσιάζουν τη νεολαία που πάει και τον ακούει, μας είπε:

"Η πλαστή εικόνα του κόσμου από τα σύγχρονα ΜΜΕ και η ανατροπή της"

Η μεγαλύτερη συγγραφέας της σύγχρονης αγγλικής λογοτεχνίας έχει πλουσιότατο έργο και έχει τιμηθεί για το "Μαύρο Πρίγκιπα", για το "Κομμένο κεφάλι" και για το "Η θάλασσα… η θάλασσα".

"Πρώτα ζητούν τα κλασικά κομμάτια μου όπως "Άναψε το τσιγάρο δώσ' μου φωτιά", "Θα πεθάνω γλυκειά μου αγάπη", "Προσευχή", "Η φωτογραφία", "Μπαρμπα-Θωμάς", "Στης Λαρίσης το ποτάμι", "Σάπιο σανίδι πάτησα".

Χωρισμένοι σε ομάδες, επιλέξτε ένα γεγονός της επικαιρότητας που απασχόλησε την κοινή γνώμη και συλλέξτε:

Το βιβλίο της "Μέσα στο δίχτυ" ήταν το πρώτο της μυθιστόρημα και η κριτική εντυπωσιάστηκε εξαιρετικά από το βιβλίο, σε σημείο να καθιερωθεί η Μέρντοκ ευθύς εξαρχής.

Προς το τέλος, όμως, οι νεολαίοι ξεφαντώνουν με ορισμένα τραγούδια μου, που τραγουδώ στην αργκό, όπως "Εντενλαμαγκέν Ντε Βοτανίκ", δηλαδή "Ένας μάγκας στο Βοτανικό", "Η γλώσσα της μαγκιάς" (Σε μένα καθαρεύουσα δεν θέλω να μιλάς, σου το 'πα κι επιμένω, να μάθεις την μποέμισσα, τη γλώσσα της μαγκιάς, να σε καταλαβαίνω).

- Υλικό (φωτογραφίες, ήχο).

Παραθέτω σταχυολόγηση ενός κειμένου της από το "Μέσα στο δίχτυ":

Είναι τραγούδια που τα θέλει ο κόσμος.

Πώς παρουσιάστηκε από τα τηλεοπτικά δελτία;

"Το τώρα είναι ένας πρωτοφανής ίλιγγος για τον συγγραφέα Τζένικ Ντόναχιου.

Αρέσουν και στους παλιότερους και στη σημερινή νεολαία.

- Πώς το παρουσίασαν το ραδιόφωνο και οι εφημερίδες;

Αναβλητικός κι αναποφάσιστος μπροστά στη δημιουργία ζει μεταφράζοντας έργα άλλων και με γυναίκες που αντιπροσωπεύουν γι' αυτόν πότε τον περασμένο και πότε τον μελλοντικό έρωτα.

Εγώ πιστεύω ότι οι μάγκες είναι παρεξηγημένοι.

- Πώς παρουσιάστηκε σε σελίδες του διαδικτύου;

Η αναπόληση και το ονειροπόλημα στοιχειώνουν την ατελείωτη αλητεία μέσα σ' αυτό το Λονδίνο, όπου ξενοζεί και ξενοκοιμάται, γυρεύοντας, μέσα από τις πιο ευτράπελες ή τις πιο γοητευτικές συγκυρίες, το δρόμο που βγάζει στο σήμερα".

Για μένα μάγκας σημαίνει πάντα άνθρωπος μπεσαλής, κύριος με τα όλα του".

- Πώς το αντιμετωπίσατε-κρίνατε εσείς (προσωπικά κείμενα);

Παραθέτω ακόμη μια σταχυολόγηση πάλι από το "Μέσα στο δίχτυ" που αφορά σ' ένα διάλογο:

Ο Σπύρος Ζαγοραίος λέει ακόμη στα "ΝΕΑ" ότι θα συνεχίσει να τραγουδά, γιατί το λαϊκό τραγούδι αποτελεί γι' αυτόν "πραγματική πηγή ζωής".

Χρήσιμες ηλεκτρονικές διευθύνσεις 1. http://www.ime.gr (Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού) 2. http://www.benaki.gr (Μουσείο Μπενάκη) 3. http://www.ert.gr (Ελληνική Ραδιοφωνία-Τηλεόραση) 4. http://www.google.com (Μηχανή αναζήτησης στο διαδίκτυο)

ΤΑΜΑΡΟΥΣ: Αλλά οι ιδέες είναι σαν τα λεφτά.

INFO

Πρέπει να κυκλοφορεί ένα παραδεδεγμένο νόμισμα.

Στο "Εντενλαμαγκέν"

Έννοιες που χρησιμοποιούνται για επικοινωνία, δικαιώνονται με επιτυχία.

(Παπαναστασίου 37, Αιγάλεω.

ΑΝΑΝΤΙΝ: Αυτό είναι κάπως σαν να λες ότι μια ιστορία είναι αληθινή όταν την πιστεύουν αρκετοί άνθρωποι.

Τηλ.210-5986.674).

ΤΑΜΑΡΟΥΣ: Φυσικά δεν εννοώ αυτό…

Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή.

Όλες οι φράσεις μπορούν να δηλώνουν μια ανακρίβεια.

Φαγητό με ποτό από 30 ευρώ.

Αλλά οι λέξεις αυτές καθαυτές δεν λένε ψέματα.

Φιάλη ουίσκι (κομπλέ) 98 ευρώ.

Μια έννοια μπορεί να έχει όρια, αλλά αυτά δεν παραπλανούν, αν τα εκθέσω στη χρήση που κάνω της κάθε έννοιας.

ΑΝΑΝΤΙΝ: Ναι, αυτό είναι το μεγάλο ψευδολογικό ύφος. Έκθεσε την καλύτερή σου κατά προσέγγιση αλήθεια, βάφτισέ την ψέμα αλλά άσε την να συνεχίζει να ζει. Θα επιβιώνει όταν θα έχουν ξεχαστεί οι χαρακτηρισμοί σου, ακόμη κι από σένα τον ίδιο.

ΤΑΜΑΡΟΥΣ: Μα η ζωή πρέπει να βιώνεται και για να βιώνεται θα πρέπει να γίνεται κατανοητή. Αυτή η διαδικασία λέγεται πολιτισμός. Αυτό που λες έρχεται σε αντίθεση με την ίδια τη φύση μας. Από το πρίσμα των ζώων που κατασκευάζουν θεωρίες, είμαστε λογικά ζώα.

ΑΝΑΝΤΙΝ: Είναι αλήθεια ότι οι θεωρίες μπορούν να αποτελούν μέρος μιας κατάστασης με την οποία πρέπει κανείς να συμβιβάζεται. Αλλά κάθε είδους προφανή ψέματα και ιδιορρυθμίες μπορούν ν' αποτελούν μέρος μιας τέτοιας κατάστασης και θα έλεγε κανείς ότι θα πρέπει να είμαστε καλοί στο ν' ανιχνεύουμε και ν' αποφεύγουμε τα ψέματα και όχι στο να λέμε ψέματα.

ΤΑΜΑΡΟΥΣ: θέλεις δηλαδή ν' αποκλείσουμε κάθε λογής ομιλία, εκτός από την απλούστερη δυνατή, τελείως από τη ζωή του ανθρώπου. Το να το κάνουμε αυτό θα σήμαινε ότι καταργούμε τα ίδια τα μέσα που έχουμε για να καταλαβαίνουμε τον εαυτό μας και να κάνουμε υποφερτή τη ζωή.

ΑΝΑΝΤΙΝ: Και γιατί να γίνεται υποφερτή η ζωή; Γνωρίζω ότι τίποτα δεν παρηγορεί και τίποτα δεν δικαιώνει όσο μια ιστορία -αυτό όμως δεν κάνει όλες τις ιστορίες να μην είναι πλαστές. Μόνο οι μεγαλύτεροι των ανθρώπων μπορούν να μιλούν παραμένοντας ειλικρινείς. Όλοι οι καλλιτέχνες το ξέρουν αυτό… ξέρουν ότι μια θεωρία είναι θάνατος και ότι κάθε έκφραση βαρύνεται από μια θεωρία. Μόνο οι πιο δυνατοί μπορούν να ξεσηκώνονται για ν' αποτινάξουν αυτό το βάρος. Οι περισσότεροι από μας, σχεδόν όλοι, εμείς, αγγίζουμε, αν πράγματι αγγίζουμε την αλήθεια, μόνο με τη σιωπή. Μέσα στη σιωπή αγγίζει το ανθρώπινο πνεύμα το θεϊκό. Αυτό είναι κάτι που είχαν καταλάβει οι αρχαίοι. Είχαν πει στην ψυχή, ότι αν μιλούσε για την εγκυμοσύνη της, το παιδί της θα γινόταν θνητό, αν σιωπούσε θα γινόταν Θεός".

Με εκτίμηση

ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΤΟΓΙΑΝΝΗ