Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Καλλιτεχνική είδηση

( δραστηριότητες ραδιοσταθμών :: 5/2/2006 19:40:59) 

Δραστηριότητες ραδιοσταθμών

…ΣΤΟ "VΟΧ"

4.2 Αναγκαιότητα των θεσμών

ΠΑΝΟΡΑΜΑ 9,84

Ηλεκτρισμός και μπουζούκι εις σάρκαν μία

Εάν θεωρήσουμε την κοινωνία ως έναν οργανισμό, οι θεσμοί αποτελούν τα επιμέρους όργανα του και τα άτομα τα κύτταρα αυτών των οργάνων.

Στα στούντιο του γνωστού ραδιοσταθμού βρέθηκε πρόσφατα ο τραγουδιστής Πάνος Κιάμος, τον οποίο περίμεναν ουκ ολίγοι θαυμαστές/-ριές του, προκειμένου να τον δουν από κοντά, να μιλήσουν μαζί του και να πάρουν ένα αυτόγραφο.

Τα ροκάκια ηλεκτρικά και τα λαϊκά… λαϊκά σε ένα πρόγραμμα που "ενώνει" Ελευθερία Αρβανιτάκη και Λαυρέντη Μαχαιρίτσα

Μέσα στους θεσμούς διαμορφώνονται οι κοινωνικοί κανόνες με βάση τους οποίους τα άτομα παίρνουν τις θέσεις τους και ασκούν τους ρόλους τους.

Ο γνωστός ερμηνευτής παραχώρησε παράλληλα συνέντευξη στον Αλέκο Γαβριηλίδη, στην οποία μεταξύ άλλων μίλησε για το καινούργιο του cd, που φέρει τον τίτλο "είναι παντού", αλλά και για μια νεαρή θαυμάστριά του, η οποία μόλις πρόσφατα περίμενε έξω από το καμαρίνι του όχι για κάποιο αυτόγραφο, αλλά για να του κάνει πρόταση γάμου.

ΧΑΡΗ ΠΟΝΤΙΔΑ

Μέσα στο θεσμό του σχολείου π.χ. διαμορφώνονται οι κοινωνικοί κανόνες με τους οποίους τα άτομα ασκούν τους συγκεκριμένους ρόλους που αντιστοιχούν στις εργασιακές τους θέσεις (Διευθυντής, καθηγητές, μαθητές).

Ο Πάνος Κιάμος με τον Αλέκο Γαβριηλίδη.

Ελευθερία Αρβανιτάκη εν μέσω Λαυρέντη Μαχαιρίτσα και Ησαΐα Ματιάμπα στη σκηνή-πάλκο του "Vox"

Με τους θεσμούς επομένως: • η κοινωνία οργανώνεται και εξασφαλίζει τη διάρκεια της μέσα στο χρόνο, αν και τα μέλη της, όπως και τα κύτταρα του οργανισμού, διαρκώς ανανεώνονται, • τα άτομα μαθαίνουν τις αξίες, τους κανόνες και τους ρόλους τους και με αυτόν τον τρόπο εξακολουθεί να υπάρχει κοινωνική ζωή.

Ο Πάνος Κιάμος μεταξύ θαυμαστών/-ριών του στα γραφεία του Πανόραμα 9,84.

Όσο κι αν νομίζουμε ότι εξαντλήσαμε τις προσλαμβάνουσές μας από τον κόσμο της φετινής νυχτερινής Αθήνας, πάντα μένει κάτι που μας κυνηγάει σαν ανοιχτή υποχρέωση.

Βασικοί θεσμοί - Ανάγκες που εξυπηρετούν Οικογενειακοί θεσμοί - Βιολογική αναπαραγωγή-Κοινωνικοποίηση Οικονομικοί θεσμοί - Παραγωγή-Διανομή των αγαθών Πολιτικοί θεσμοί - Διαχείριση εξουσίας-Λήψη αποφάσεων Εκπαιδευτικοί θεσμοί - Μόρφωση νέας γενιάς-Παραγωγή νέας γνώσης Θρησκευτικοί θεσμοί - Προσέγγιση του θείου

ΠΑΛΜΟΣ 96,5

Ας πούμε, στην Ελευθερία και τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, πήγαμε; Όσο βέβαια οι κοινωνίες εξελίσσονται και εκσυγχρονίζονται, νέες κοινωνικές ανάγκες δημιουργούνται και μαζί τους νέοι θεσμοί.

Το αδιαχώρητο σημειώθηκε πρόσφατα στην "Αίγλη" στη δεύτερη πριβέ συναυλία του Παλμού 96,5.

Δεν πήγαμε. Η εργασία των γυναικών π.χ. δημιούργησε την ανάγκη φύλαξης των μαθητών του Δημοτικού μετά το σχολείο και οδήγησε στη δημιουργία ενός νέου εκπαιδευτικού θεσμού, του ολοήμερου σχολείου.

Περισσότεροι από 300 τυχεροί ακροατές του Παλμού έζησαν μοναδικές στιγμές με την Ελένη Τσαλιγοπούλου να δίνει τον καλύτερο της εαυτό, ερμηνεύοντας τραγούδια από τον καινούργιο της δίσκο, "Κάθε τέλος και αρχή", με τη συμμετοχή έκπληξη του συνθέτη της Κώστα Λειβαδά.

Ε, δεν γίνεται, πρέπει να πάμε. Αρχικά, η φύλαξη των μαθητών πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία των γονέων, χωρίς να προβλέπεται από το νόμο, ενώ σήμερα η συγκεκριμένη ανάγκη καλύπτεται από το θεσμό το ολοήμερου σχολείου, το οποίο προβλέπεται από το νόμο.

Κική Σεφερίδου, Ελένη Τσαλιγοπούλου, Αθηνά Χήτα.

"Vox": Νέο "υποκατάστημα" της παροικίας Μαροσούλη, δίπλα ακριβώς από την "Ιερά Οδό" και απέναντι από τo φετινό στέκι της Νατάσας Θεοδωρίδου.

Όταν ένας θεσμός δημιουργείται με νόμο, τότε ο θεσμός είναι τυπικός και η διαδικασία δημιουργίας του ονομάζεται θεσμοθέτηση.

Σίσσυ Πρωΐου, Διογένης Δασκάλου, Ελένη Τσαλιγοπούλου, Μάχη Καπέτα, Ελένη Μπαρμπάκου.

Δεν χρειάζονται άλλες περιγραφές γιατί αποκλείεται να χαθείτε:

Όταν αντίθετα εφαρμόζεται με πρωτοβουλία ορισμένων ατόμων και αποτελεί συνήθεια, τότε ο θεσμός είναι άτυπος και η διαδικασία δημιουργίας του ονομάζεται θεσμοποίηση.

Όλο και κάποιος απελπισμένος φορτηγατζής θα κάνει σαματά, την ώρα που οι παρκαδόροι της περιοχής θα προσπαθούν να φέρουν εις πέρας το δύσκολο έργο τους. Στις σύγχρονες κοινωνίες σχεδόν όλοι οι θεσμοί είναι τυπικοί, με εξαίρεση ορισμένους άτυπους θεσμούς όπως κάποια έθιμα και παραδόσεις (έθιμα Χριστουγέννων, αποκριάς κ.ά.) Μιλάμε για Ιερά Οδό υπ' ατμόν!

φωτ.4.2 Το σήμα των Νόμπελ Φυσικών Επιστημών και Ειρήνης. Τα βραβεία Νόμπελ (www.nobelprizes.com) θεσμοποιούνται με τη διαθήκη του Άλφρεντ Νόμπελ το 1895. Η θεσμοθέτησή τους πραγματοποιείται αργότερα από το Σουηδικό κράτος. - Ποιους σκοπούς εξυπηρετούν οι διάφοροι θεσμοί βράβευσης επιστημόνων, καλλιτεχνών και διανοουμένων; Ποιοι ανάλογοι θεσμοί προβλέπονται από την ελληνική Πολιτεία; Να συζητήσετε στην τάξη.

Το εσωτερικό: Μεγάλος χώρος, ψηλοτάβανος, με δύο επίπεδα θεωρείων που αγκαλιάζουν κυκλικά την αίθουσα.

φωτ.4.3 Εορταστικά έθιμα. Στις παραδοσιακές κοινωνίες οι περισσότεροι θεσμοί ήταν άτυποι, δε λειτουργούσαν δηλαδή με βάση το νόμο. Σήμερα ακόμα και θεσμοί που αφορούν τα έθιμα και τις παραδόσεις προβλέπονται από το νόμο και γίνονται τυπικοί. Ο άτυπος θεσμός του δώρου, ή των εορτών, οδήγησε στους τυπικούς θεσμούς των δώρων τα Χριστούγεννα και το Πάσχα στους μισθούς των εργαζομένων, ή στη θεσμοθέτηση επίσημων αργιών για τους εργαζόμενους. - Να συζητήσετε στην τάξη και άλλα ανάλογα παραδείγματα.

Σύγχρονη αισθητική, λιτή διακόσμηση. Και η σκηνή τεράστια.

Η έναρξη: Νoσταλγική, με την Ελευθερία σε τραγούδια Σπανουδάκη (από τον δίσκο "Τανιράμα") κι αμέσως μετά με τον νεαρό Ησαΐα Ματιάμπα να τραγουδάει Χατζηγιάννη και Αλκίνοο Ιωαννίδη.

Η συνέχεια: Ηλεκτρική (έως και πολύ ηλεκτρική). Με τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα και το γκρουπ του "Εταιρία" σε παλιά ροκ τραγούδια της δισκογραφίας του ("Σκόνη", "Τιτανικός" κ.λπ.), ένταση που εντός ολίγου θα δώσει τη θέση της σε πιο ήρεμα κομμάτια της Ελευθερίας που βγαίνει και πάλι με τους δικούς της μουσικούς ("Ζωή κλεμμένη", "Στις άκρες απ' τα μάτια σου", "Έφυγες νωρίς", "Της καληνύχτας τα φιλιά" κ.λπ.).

Δηλαδή ο καθένας τα δικά του και με τη δική του ορχήστρα; Περίπου - αλλά όχι ακριβώς. Κατ' αρχήν οι εναλλαγές είναι τακτικές με αποτέλεσμα να ικανοποιούνται όλα τα στρατόπεδα, παλαιο-ροκάδων και μη. Και κάπου στο μέσον του προγράμματος, τα δύο ρεπερτόρια συγκλίνουν και συναντιούνται στο … "Κορίτσι του Μάη" - το αφιερώνει ο ένας στον άλλον και συνεχίζουν με ανάλογες επιλογές της δεκαετίας του '70 τύπου "Γιε μου δεν τον άκουσες τον δόλιο σου πατέρα". Ραδιοφωνική ροή, ανάλαφρη ατμόσφαιρα, νοσταλγία και (κυρίως) παιχνίδι που ενώνει τους δύο πρωταγωνιστές και όλη την αίθουσα σε μια τεράστια παρέα. Αυτό είναι και μια καλή πάσα για να περάσουν στο πιο λαϊκό ρεπερτόριο όπου - ναι - συμμετέχει και ο Λαυρέντης.

Λαϊκό και Μαχαιρίτσας ταιριάζουν; Εντάξει να μην το παρακάνουμε, ο άνθρωπος έχει το χιούμορ του και ξέρει πολύ καλά μέχρι πού τον σηκώνει το κλίμα. Πάντως μας εισάγει μαζί με την Ελευθερία στο πιο γλεντζέδικο κομμάτι του προγράμματος και η αλήθεια είναι ότι καθόλου δεν μας κακοπέφτει που τον ακούμε σε τραγούδια του Ζαμπέτα ή στο "Τα πήρες όλα κι έφυγες". Η συνέχεια βέβαια ανήκει περισσότερο στην Ελευθερία η οποία "κεντάει" κυρίως στο πιο ρετρό τραγούδι, όπου την συνοδεύουν και τρία πνευστά (σαξόφωνο, τρομπέτα, τρομπόνι).

Η ατμόσφαιρα: Πρόκειται για ένα εξωστρεφές πρόγραμμα που μοιράζονται σχεδόν στα ίσια και οι δύο καλλιτέχνες, με τραγούδια κυρίως από το ρεπερτόριό τους. Την Ελευθερία την έχουμε συνηθίσει σε μεγάλα μαγαζιά γι' αυτό δεν μας εξέπληξε το επικοινωνιακό της χάρισμα, η φινετσάτη παρουσία της, οι καλά δουλεμένες ερμηνείες της. Ο Λαυρέντης όμως δεν είναι συνηθισμένος σε τέτοιο κοινό, ούτε έχει μάθει να "κολακεύει" τα γούστα (και ενίοτε το θράσος) των θαμώνων των κέντρων διασκέδασης. Τελικά τον σώζει το ιδιότυπο χιούμορ του και κείνη η αμυντική αγριάδα που αποτελεί και αναπόσπαστο κομμάτι της γοητείας του. Κι αν ήταν ροκ μην τον φοβάστε, είναι το κάτι που μένει, το κάτιτις που κάνει τη διαδρομή του διάφανη σε όλους.

Αλλά: Θα μπορούσε να ήταν το ίδιο φλογερές οι στιγμές χωρίς να σπάνε τα αυτιά σου από τα ντεσιμπέλ. Ένα αυτό. Και δεύτερο (και σπουδαιότερο). Είναι σχεδόν εξευτελιστικό - και αυτό ισχύει για όλα τα μεγάλα μαγαζιά - να σε "στοιβάζουν" σε κάτι τραπέζια όπου δεν χωράς ούτε να αναπνεύσεις. Πρέπει να το καταλάβουν οι μαγαζάτορες, να το απαιτήσουν και οι ίδιοι οι καλλιτέχνες, να σταματήσει, επιτέλους, το ευρύτατα διαδεδομένο "σύστημα σαρδέλα".

INFO

Στο "Vox" (Ιερά Οδός 16, τηλ. 210-3411000) έως 9 Μαρτίου (από 28/3 το σχήμα ανεβαίνει στο "Fix" Θεσσαλονίκης).