Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άρθρα :: Ανεπτυγμένη είδηση-αφήγηση

( αξιοποιείται το κτίριο της νέας αγοράς ) 

Αξιοποιείται το κτίριο της Νέας Αγοράς Μίρκα Παπακωνσταντίνου

B4 Δραστηριότητες παραγωγής λόγου

Κτίστηκε λίγο μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του 1917 και μπαίνει σταδιακά σε φάση αξιοποίησής του από την Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης

Κακοποιημένη φαντασία

Ακούω και μιλώ

Στο εμπορικό κέντρο της πόλης, εκεί που παραδοσιακά βρίσκεται η καρδιά της αγοράς, η παρουσία των Εβραίων της Θεσσαλονίκης είναι και σήμερα αισθητή.

ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ

Δείτε προσεκτικά το σκίτσο. Το κτίριο της Νέας Αγοράς δεσπόζει ακόμη στη συμβολή της οδού Ερμού και της πεζοδρομημένης οδού Αριστοτέλους, δίπλα ακριβώς από την αγορά Μοδιάνο, που κτίστηκε το 1926. Στο επάνω μέρος του κτιρίου οι εικόνες είναι διαφορετικές. Τι είναι τούτο; Περιγράψτε στην τάξη με λεπτομέρειες τι βλέπετε. Άδεια από καιρό γραφεία και υποτυπώδη διαμερίσματα, τα οποία όσο παράδοξο κι αν φαίνεται, κατοικούνται από μερικούς άστεγους και άπορους ανθρώπους που βρήκαν προσωρινό καταφύγιο. Μην είναι τέρας προϊστορικό;

περ. "Ερευνητές" εφημ. Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 2003 Η οδός Ερμού και η παράλληλή της, Βασιλέως Ηρακλείου, χαράχθηκαν μετά την πυρκαγιά του 1917 και έκτοτε φιλοξένησαν το σημαντικότερο μέρος της εμπορικής δραστηριότητας της πόλης.

Μην είναι αποτυχημένη κλωνοποίηση παχύδερμου;

Στο σημείο αυτό βρίσκονταν οι περισσότερες συναγωγές και τα εμπορικά καταστήματα των Εβραίων.

Είναι γυναίκα;

Σχέδια αξιοποίησης

Άνδρας;

Η Νέα Αγορά της Θεσσαλονίκης, ένα ακόμη κτίριο που ανεγέρθηκε μετά την πυρκαγιά του '17 και σήμερα ανήκει στην Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, μπαίνει σταδιακά σε φάση αξιοποίησης.

Έχει φύλο;

Πρόκειται για το διατηρητέο κτίριο που εφάπτεται στη στοά Μοδιάνο και σήμερα παρουσιάζει δυστυχώς εικόνα εγκατάλειψης.

Φελινικός εφιάλτης;

Στα ισόγεια μικρά καταστήματα της στοάς του αναπτύσσονται περιορισμένης έκτασης εμπορικές δραστηριότητες.

Υπερφυσικό παγώνι;

Τα καταστήματα σήμερα χρησιμοποιούνται ως αποθήκες κρέατος, αλλά και αυτή η δραστηριότητα περιορίζεται σταδιακά.

Πάντως, είναι αποκύημα της φαντασίας ενός ζεύγους σεναριογράφων, των Ρήγα - Αποστόλου, που φαίνεται πως βρήκαν τρόπο να εκφράσουν φαντάσματα που τους βασανίζουν πιθανόν παιδιόθεν και που ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα.

Στην πρόσοψη του κτιρίου επί της οδού Ερμού τα εμπορικά καταστήματα σφύζουν από κίνηση.

Η Ρωξάνη Ντάνου-Κουλουμπή, διευθύντρια των γυναικείων φυλακών - που αποτελούν το φόντο του σίριαλ "Οι στάβλοι της Ερριέττας Ζαΐμη", όπου ξεσπούν πλήθος οι υστερίες στερημένων και αποκλεισμένων άφυλων όντων - μοιάζει να βγαίνει από διαστροφικές φαντασιώσεις που καλλιεργήθηκαν, φαίνεται, από τις αναγνώσεις των γελοιογραφιών με πρωταγωνίστρια εκείνη την απωθητική φιγούρα θηλυκού, τη "Χοντρή του Θησαυρού".

Η αγορά έχει πολλές διαφορετικές όψεις, όπως και η ζωή.

Και εκείνη, αποκύημα άνανδρης φαντασίας, τουλάχιστον ανταποκρινόταν σε νοοτροπίες εποχών που ήθελαν τη γυναίκα βαμπίρ να απομυζά το αρσενικό μέσα από διάφορες σατανικές μεταμορφώσεις της.

Κοιτάζοντας από ψηλά…

Μια γυναικεία φιγούρα με υπερφυσικές καμπύλες και η Ρωξάνη - Μίρκα Παπακωνσταντίνου, περιτυλιγμένες φανταχτερά ράσα και πούπουλα, ώστε να δείχνει απόκοσμη στη θέα της, σε συνδυασμό με συμπεριφορά μέγαιρας και Μέδουσας, έτοιμης να ρουφήξει το αίμα οποιουδήποτε ζωντανού κινείται δίπλα της, παύει να είναι κωμική, καθώς δεν αποτελεί παρά μια κακοποιημένη και αποκρουστική εκδοχή θηλυκότητας.

Στο επάνω μέρος του κτιρίου της Νέας Αγοράς κάποτε στεγαζόταν το ιατρείο της Ισραηλιτικής Κοινότητας.

Σεξομανής, έχει στη διάθεση των αυταρχικών της ορέξεων ένα ηλίθιο αρσενικό, του οποίου τις υπηρεσίες υποτίθεται ότι δέχεται σε μυστικό δωμάτιο-κρεβατοκάμαρα, συνέχεια του γραφείου της στις φυλακές.

Στη συνέχεια ο πρώτος όροφος νοικιαζόταν σε ιδιώτες για γραφεία, ενώ τα τελευταία χρόνια παραμένει κενός, αφού χρειάζεται πλέον επισκευή.

Η πιπεράτη φαντασίωση γίνεται αντικείμενο μιας εκβιαστικής διακωμώδησης, που παραφορτώνει τη Ρωξάνη με τόσα αποκρουστικά χαρακτηριστικά, ώστε να κακοποιείται το ανθρώπινο είδος.

Κοιτώντας κάποιος το κτίριο από ψηλά δεν ανακαλύπτει μόνο μια άλλη όψη της οικείας σε όλους αγοράς, αλλά και μια διαφορετική πραγματικότητα.

Αποπνέει τη σκληρότητα, τον κυνισμό σεξουαλικής διαστροφής, τον φασισμό της πλήρους απουσίας συναισθημάτων, σε συνδυασμό με αλεπουδίσιο χαρακτήρα και μορφή οδοστρωτήρα.

Στα μικρά διαμερίσματα της ταράτσας, όπου πριν από πολλά χρόνια φιλοξενούνταν άπορες οικογένειες Εβραίων, σήμερα μένουν οικογένειες που τα οικονομικά τούς επιτρέπουν μόνο ένα συμβολικό ενοίκιο αντίστοιχο του υποβαθμισμένου χώρου.

Δεν είναι κωμικό πια, είναι απλώς το ξέσπασμα μιας παθολογικής υστερίας.

Τα κτίσματα του τελευταίου ορόφου, που θυμίζουν πλυσταριά, ξυπνούν μνήμες της μετακατοχικής περιόδου, τότε που πολλές οικογένειες Εβραίων προσπαθούσαν να επιβιώσουν παλεύοντας με τον εφιάλτη του ναζισμού.

Εδώ η Μίρκα Παπακωνσταντίνου ερμηνεύει ένα ρόλο πέραν της κωμικής υπερβολής, μοιάζει να γίνεται σύμβολο μιας κακοποιημένης φαντασίας, που αναπαράγει τα πιο ανατριχιαστικά στερεότυπα για τη γυναίκα-μέγαιρα.

Άποροι Εβραίοι ίσως να μην υπάρχουν πια, τη θέση τους όμως πήραν άλλοι ένοικοι, που βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση.

Και το χειρότερο είναι ότι μια ηθοποιός - που δεν έχει ευτυχίσει στους τηλεοπτικούς της ρόλους - εδώ καλείται να καταθέσει τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, για να ενισχύσει τον αφύσικο ρόλο, και σχεδόν καθόλου το ταλέντο της, που περιορίζεται στην απαγγελία της ατάκας.

Το σημαντικό για την ιστορία αυτής της πόλης κτίριο ανήκει στην Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης και μπαίνει πλέον στη διαδικασία αξιοποίησής του.

Τα οριστικά σχέδια για την αξιοποίηση του κτιρίου τίθενται σταδιακά σε εφαρμογή, αλλά όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι της Ισραηλιτικής Κοινότητας, η διαδικασία αποκατάστασης του κτιρίου της Νέας Αγοράς είναι χρονοβόρα και εξαιρετικά δαπανηρή.