Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Ελεύθερο ρεπορτάζ

( στον "εβδομο ουρανο" βρεθηκαν οι θεσσαλονικεις ) 

ΣΤΟΝ "ΕΒΔΟΜΟ ΟΥΡΑΝΟ" ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΟΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ ΖΟΡΖ ΜΟΥΣΤΑΚΙ

Φυσικές επιστήμες και τεχνολογία

"Ταξίδι" στο διάστημα μέσω αστεροσκοπείου

"Τον "Μέτοικο" δεν τον ήθελε κανείς"

Η Φυσική αποτελεί το θεμέλιο όχι μόνο των άλλων Φυσικών Επιστημών αλλά επίσης και του συνόλου των Τεχνολογικών Επιστημών (Μηχανολογίας, Ηλεκτρονικής κτλ.)

Με την καθοδήγηση επιστημόνων του ΑΠΘ, μικροί και μεγάλοι απόλαυσαν τον έναστρο ουρανό- Ενδιαφέρον των πιτσιρικάδων για τα UFO και το ενδεχόμενο ύπαρξης ζωής και σε άλλους πλανήτες

Δέκα CD, 222 τραγούδια σε μία κασετίνα που διηγείται με νότες την ιστορία του Ζορζ Μουστακί. Του ελληνικής καταγωγής Αλεξανδρινού που έγινε ένας από τους σημαντικότερους γαλλόφωνους τραγουδοποιούς του 20ού αιώνα

Το θαύμα του σύγχρονου τεχνολογικού πολιτισμού, ο οποίος έχει βελτιώσει τις βιοτικές συνθήκες και έχει καταστήσει τη ζωή του ανθρώπου πιο εύκολη, πιο άνετη και πιο ευχάριστη, οφείλεται στην τεράστια ανάπτυξη της Φυσικής και των άλλων Φυσικών Επιστημών.

Για μια επίσκεψη… στον ανεξερεύνητο μέχρι στιγμής κόσμο του διαστήματος προσκάλεσαν το βράδυ της Παρασκευής κάθε ενδιαφερόμενο οι επιστήμονες, που στελεχώνουν το δυναμικό του Αστεροσκοπείου, που εδρεύει στις εγκαταστάσεις του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

ΜΑΝΩΛΗΣ ΠΙΜΠΛΗΣ

Πράγματι, οι μηχανικοί εφαρμόζοντας τα συμπεράσματα των Φυσικών Επιστημών επινοούν συσκευές που φέρνουν αληθινή επανάσταση στη ζωή του ανθρώπου.

Μικροί και μεγάλοι, που με χαρά και ενθουσιασμό ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα, ξεναγήθηκαν στους χώρους του Αστεροσκοπείου, ενώ επίσης είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν, με την καθοδήγηση ειδικών επιστημόνων και τη βοήθεια φοιτητών των θετικών επιστημών, τον μαγικό κόσμο των άστρων.

Η κασετίνα μοιάζει με ημερολόγιο εξωτικών ταξιδιών. Από τον Τσίκο Μπουάρκε και τον Άστορ Πιατσόλα, μέχρι τον Θεοδωράκη και τον Χατζιδάκι, γράφει η "Φιγκαρό". "Είναι οι συναντήσεις του ταξιδευτή - συνάντησα τους συναδέλφους μου στα μέρη τους και έτσι τα τραγούδια στα οποία συνεργάστηκα μαζί τους έχουν το σωστό κλίμα", σχολιάζει ο Ζορζ Μουστακί

Για να συνειδητοποιήσουμε περισσότερο τη μεγάλη αξία των Επιστημών αρκεί να συγκρίνουμε τις συνθήκες ζωής (κατοικία, συγκοινωνία, επικοινωνίες, διατροφή, θεραπεία ασθενειών κ.τ.λ.) μεταξύ του ανθρώπου της προϊστορικής εποχής και του σύγχρονου πολιτισμένου ανθρώπου.

Όπως εξήγησε στη "Μακεδονία" ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Φυσικής της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ, Γιάννης Σειραδάκης, ο οποίος είχε αναλάβει και την "αστρική" περιήγηση των παρευρισκομένων, αρχικά το τηλεσκόπιο ήταν στραμμένο στην Αφροδίτη, που αυτή την εποχή είναι ορατή στα δυτικά, λίγο πριν από τη δύση του Ηλίου.

Όταν κάποτε ο Ζορζ Μουστακί ζήτησε την άδεια του Ρετζιανί, που είχε πρωτοερμηνεύσει τη "Σάρα", να επαναηχογραφήσει το τραγούδι με τη δική του φωνή, ο Γαλλοϊταλός του είπε ότι ήθελε να ακούσει πρώτα το αποτέλεσμα.

Η πρόοδος των Φυσικών Επιστημών δεν άλλαξε μόνο τις συνθήκες ζωής του ανθρώπου. Στη συνέχεια, οι φανατικοί οπαδοί του μυστηριώδους κόσμου του σύμπαντος παρατήρησαν τους κρατήρες στην επιφάνεια της Σελήνης, τις ζώνες και τις ερυθρές κηλίδες, που αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά του Δία, του μεγαλύτερου πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος, καθώς και τους περίφημους δακτυλίους στην επιφάνεια του Κρόνου.

Όταν άκουσε τη νέα ηχογράφηση έδωσε την ευχή του λέγοντας: "Είναι πολύ εντάξει.

Άλλαξε ριζικά τις αντιλήψεις του για το φυσικό κόσμο, τον τρόπο σκέψης του και τη φιλοσοφία του.

Ακολούθησε η προβολή ενός ενημερωτικού ντοκιμαντέρ, που παρείχε σημαντικές πληροφορίες για τη γέννηση του σύμπαντος, για το τμήμα του σύμπαντος που οι επιστήμονες ανά την υφήλιο κατόρθωσαν να εξερευνήσουν, καθώς και για τα μέσα που χρησιμοποίησαν τόσο κατά τις παρατηρήσεις, όσο και κατά τις εξερευνήσεις τους.

Και είναι πολύ εντάξει γιατί είναι λιγότερο καλή η ερμηνεία σου από τη δική μου".

Δεν θα πρέπει όμως να αγνοούμε ότι τα επιτεύγματα του ανθρώπου δεν έχουν μόνο τις θετικές αλλά και τις αρνητικές τους πλευρές.

Στο μεταξύ, μετά το πέρας του προγραμματισμένου μέρους της "διαστημικής" ξενάγησης, οι γεμάτοι απορίες πιτσιρικάδες βομβάρδισαν τους επιστήμονες με ερωτήσεις σχετικά με τα περιβόητα UFO (Unidentified Flying Objects: αγνώστου αυτότητας ιπτάμενα αντικείμενα) και το ενδεχόμενο ύπαρξης ζωής και σε άλλους πλανήτες.

Ο Μουστακί είχε γίνει γνωστός ως συνθέτης και στιχουργός, πολύ πριν γίνει γνωστός και ως ερμηνευτής των τραγουδιών του.

Τα καυσαέρια των εργοστασίων και των μέσων μεταφοράς μολύνουν την ατμόσφαιρα και προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Προσπαθώντας να ικανοποιήσει την περιέργεια των μικρών φίλων του διαστήματος, ο κ. Σειραδάκης ανέφερε ότι πράγματι έχουν εντοπιστεί σε αρκετούς πλανήτες ζώνες βιωσιμότητας που επιτρέπουν την ύπαρξη ζωής, όπως εμείς οι "γήινοι" την έχουμε ορίσει, τονίζοντας παράλληλα ότι θα ήταν εξαιρετικά εγωιστικό να πιστεύουμε πως είμαστε μόνοι μας στο σύμπαν, δεδομένου ότι το τμήμα του σύμπαντος που έχουμε εξερευνήσει είναι τόσο μικρό που στην ουσία δεν ξέρουμε πόσο μικρό είναι.

"Κάποια στιγμή αισθανόμουν εκμηδενισμένος από τους ερμηνευτές μου", λέει σε μια συνέντευξή του στη "Φιγκαρό" (στον δημοσιογράφο Μπερτράν Ντικάλ) με αφορμή την έκδοση σε κασετίνα των απάντων του.

Η χρήση της πυρηνικής ενέργειας ακόμη και για ειρηνικούς σκοπούς, δημιουργεί ραδιενεργά κατάλοιπα ενώ ενεδρεύει ο κίνδυνος των ατυχημάτων στα πυρηνικά εργοστάσια.

Εξάλλου, ο καθηγητής παραδέχτηκε ότι κατά καιρούς έχουν βρεθεί αντικείμενα, τα οποία οι επιστήμονες ακόμη δεν έχουν αναγνωρίσει.

Μιλάμε για την Πιαφ, τον Ρετζιανί, τον Σαλβαντόρ, την Κολέτ Ρενάρ, την Κατρίν Σοβάζ, τη Ζιλιέτ Γκρεκό.

Φοβερότερη είναι η χρήση της τεχνολογίας για την ανάπτυξη όπλων μαζικής καταστροφής που έφθασαν να απειλούν την ύπαρξη ολόκληρου του ανθρώπινου γένους.

Ο κ. Σειραδάκης, όμως, "προσγείωσε" απότομα το κοινό του, κάνοντας την παρατήρηση ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο για ύπαρξη UFO, μέχρις ότου τις απλές παρατηρήσεις επιστημόνων και πολιτών, τις υποθέσεις και τα ερωτηματικά γύρω από τον άγνωστο κόσμο του διαστήματος διαδεχθούν οι σαφείς γνώσεις και τα απτά αποδεικτικά στοιχεία.

"Αναρωτιόμουν αν είχα γράψει τα τραγούδια όπως τα τραγουδούσαν.

Ο άνθρωπος με επίγνωση των ευθυνών του πρέπει να προσπαθεί να αποσοβήσει τις βλαβερές επιπτώσεις και τους κινδύνους που απειλούν τη φύση και τον ίδιο.

Βαρβάρα Ζούκα

Δεν επρόκειτο για εκδίκηση, αλλά ήθελα, τα τραγούδια αυτά, να υπάρχουν όπως τα είχα σκεφτεί".

Η ανάπτυξη της τεχνολογίας πρέπει να συμβαδίζει με την προστασία της φύσης και της κοινωνίας.

Μέχρι να φθάσει όμως στο σημείο αυτό, πέρασε από σαράντα κύματα: "Την πρώτη περίοδο αισθανόμουν σαν ένας δημιουργός τραγουδιών που, δευτερευόντως, μπορεί να τα τραγουδούσε κιόλας.

Εικόνα 1.11. Εφαρμογές της τεχνολογίας

Είχα περάσει έξι χρόνια αξιοθρήνητης δισκογραφικής δραστηριότητας στην εταιρεία Ντικρετέ.

Ο Αμερικανός φυσικός Compton, για να δείξει πόσο οι εφαρμογές της Φυσικής είναι συνυφασμένες με τη ζωή, έλεγε: «Όταν κάποιος αρρωστήσει καλεί το γιατρό με το τηλέφωνο, αυτός έρχεται με το αυτοκίνητο, μετράει τη θερμοκρασία με το θερμόμετρο, τους σφυγμούς με το χρονόμετρο του, εξετάζει την καρδιά και τους πνεύμονες με το στηθοσκόπιο».

Στο τέλος μου δείξανε την πόρτα - δεν έπαιρνα τους δίσκους μου πολύ στα σοβαρά και, κατά συνέπεια, ούτε αυτοί.

Εικόνα 1.12. Επιπτώσεις της βιομηχανικής ανάπτυξης στο περιβάλλον

Επειδή είχα καλή συνεννόηση με τον ιδιοκτήτη, που ήταν φίλος, του πρότεινα να κάνουμε μια τελευταία προσπάθεια, στην οποία θα ήμασταν πραγματικά σοβαροί.

Μου είπε ότι προτιμούσε να μείνουμε καλοί φίλοι. Και να σκεφτεί κανείς ότι εκείνο που του πρότεινα ήταν το προσχέδιο του "Μέτοικου". Το πήγα σε διάφορες εταιρείες, πουθενά δεν το ήθελαν. Στην Polydor ήταν που μου είπανε, με κάποιου είδους πατρική προτροπή: "Γιατί δεν τραγουδάς; Θα μπορούσες να κάνεις έναν μικρό δίσκο". Δεν πολυπίστευα σε όλα αυτά, άλλωστε τον "Μέτοικο" τον είπε κάποια στιγμή η Πία Κολόμπο χωρίς καμία επιτυχία".

Σήμερα είναι η εποχή του απολογισμού. Ο Μουστακί έβγαλε ένα βιβλίο με αναμνήσεις από την καριέρα του, έβγαλε και ένα άλλο με τις σημαντικότερες συνεντεύξεις που έχει δώσει. Μόλις πριν από λίγες μέρες, κυκλοφόρησαν στη Γαλλία τα άπαντά του. Ή περίπου άπαντα, όπως αναγράφεται στο πληροφοριακό υλικό της κασετίνας. Πρόκειται για δέκα CD και 222 τραγούδια από την ίδια εκείνη εταιρεία (σήμερα λέγεται Polydor-Universal) που τότε του είχε φερθεί με κατανόηση.

Ο ίδιος ο Μουστακί μιλάει για ένα σύνολο 500 τραγουδιών που έχει γράψει. Κάτι που το θεωρεί ένα μικρό θαύμα, γι' αυτό και ένας όχι μικρός αριθμός από αυτά έχει ως θέμα το ίδιο το τραγούδι γενικά: την τέχνη τού να το γράφεις, τη χαρά που φέρνει, τη χρησιμότητά του… "Ακόμη και σήμερα δεν ξέρω τη συνταγή", λέει ο Ζορζ Μουστακί. "Αν αύριο μου πουν να γράψω ένα τραγούδι δεν θα ξέρω από πού ν' αρχίσω. Από αυτή την άποψη θεωρώ τον Πιερ Ντελανοέ ένα είδος μέντορα. Αν του ζητήσω ένα τραγούδι για τα χελιδόνια που περνούν πάνω από την Παναγία των Παρισίων, την άλλη μέρα θα το φέρει. Εγώ συνεχίζω να θεωρώ κάθε τραγούδι που έχω γράψει, ένα είδος θαύματος. Βέβαια, αφού έχω γράψει πολλά ξέρω ότι δεν είναι θαύμα. Αλλά και τώρα ακόμη δεν γνωρίζω από πριν πώς θα γράψω ένα τραγούδι - και αυτό μου αρέσει. Ίσως λοιπόν τα τραγούδια μου για τα τραγούδια να είναι μια απορία που μου έχει γίνει έμμονη ιδέα".

Ένα κλείσιμο ματιού στις εικοσάρες

"Μια φορά, στο τέλος μιας συναυλίας", αφηγείται ο Ζορζ Μουστακί, "με πλησίασε ένα κορίτσι και μου είπε: "Θα ήθελα να γράψετε ένα τραγούδι που να αρχίζει με τα λόγια: Je declare l` etat de bonheur permanent (Κηρύσσω το καθεστώς της διαρκούς ευτυχίας)". Τη ρώτησα: "Και τι θα λέω μετά;". - "Δεν ξέρω, είναι δικό σας θέμα", απάντησε. Έγραψα το τραγούδι, της το αφιέρωσα στον δίσκο (το τραγούδι λέγεται Declaration και κυκλοφόρησε το 1973), εκείνη όμως δεν την ξαναείδα ποτέ", λέει με ένα σχετικό παράπονο. Άλλωστε δεν είναι η πρώτη φορά που ο Ζορζ Μουστακί κλείνει πονηρά το μάτι σε μια γυναίκα - κατά προτίμηση, εικοσάχρονη - μέσα από τα τραγούδια του. Μήπως και ο έρωτας δεν είναι ένα θαύμα;

INFO

Η κασετίνα στo www.amazon.fr κοστίζει 171,96 ευρώ. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν και τα βιβλία του: "Τα κορίτσια της μνήμης" (Εκδ. Χατζηνικολή, μτφ Χ. Παπαδόπουλος, 11,73 ευρώ), "Γιος της ομίχλης" (μαζί με τον Ζίγκφριντ Μέιρ, Εκδ. Αλεξάνδρεια, μτφ Λία Βουτσοπούλου, 5,71 ευρώ), "Οδός ντε Μπουσέ" (Εκδ. Αλεξάνδρεια, μτφ Λία Βουτσοπούλου, 9,88 ευρώ).