Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Σε χαράδρα του Ολύμπου σκοτώθηκε 24χρονος ορειβάτης κατά τη διάρκεια άσκησης. Φωτογραφία αρχείου από την Κόψη Μπαρμαλά του Ολύμπου όπου είχαν σκοτωθεί τρεις ορειβάτες τον Φεβρουάριο του 1999.

1.3.3 Σύνθεση δυνάμεων στο επίπεδο

Της ΦΑΝΗΣ ΧΑΡΙΣΗ

Στην εικόνα 1.3.7α φαίνεται ένα πλοιάριο που λόγω μηχανικής βλάβης κινείται στα νερά του ποταμού με τη βοήθεια δύο σχοινιών, τα οποία σύρουν οχήματα από τις όχθες.

Σε απόκρημνη πλαγιά της κορυφής του Ολύμπου Μύτικα άφησε την τελευταία του πνοή ένας 24χρονος ορειβάτης, μέλος της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης (ΕΟΔ), την ώρα που μαζί με άλλα μέλη της ομάδας πραγματοποιούσαν ασκήσεις διάσωσης.

Εικόνα 1.3.7α

Ο Κωνσταντίνος Νικοτζίδης, 24 ετών, ήταν μέλος της ΕΟΔ πολλά χρόνια, μάλιστα ήταν επικεφαλής της ομάδας ορεινής διάσωσης, με μεγάλη εμπειρία στις χιονισμένες και δύσβατες κορυφές σχεδόν όλων των ελληνικών βουνών, ακόμη και των Άλπεων. Θα μπορούσε άραγε οι δύο δυνάμεις που ασκούν τα οχήματα, να ισοδυναμούν με μια δύναμη, την οποία θα ασκεί ένα άλλο σκάφος και η οποία να φέρει το ίδιο αποτέλεσμα με τις δύο δυνάμεις μαζί;

Η είδηση του θανάτου του συγκλόνισε τους συναδέλφους του στην ΕΟΔ.

Η απάντηση είναι ναι.

Τον χαρακτηρίζουν ένα από τα πιο μάχιμα μέλη της ΕΟΔ, "που πάντα έμπαινε μπροστά στις αποστολές για να σώσει τους συνανθρώπους του που κινδύνευαν".

Εικόνα 1.3.7β

Η εμπειρία του άτυχου 24χρονου ήταν μεγάλη, αφού είχε εκπαιδευτεί άρτια στην ορεινή διάσωση, ενώ ήταν από τους λίγους εθελοντές της ΕΟΔ που είχε εκπαιδευτεί ακόμη και στη νυχτερινή διάσωση βουνού. Στην εικόνα 1.3.7β με Τ1 και Τ2 έχουν σημειωθεί οι δυνάμεις (τάσεις των σχοινιών) που ασκούν τα οχήματα.

Χάθηκε στην Κακόσκαλα

Κατασκευάζουμε ένα παραλληλόγραμμο με πλευρές τις τάσεις Τ1 και Τ2 των σχοινιών.

Το τραγικό συμβάν έγινε προχθές νωρίς το απόγευμα όταν δεκαμελής ομάδα της ΕΟΔ είχε ολοκληρώσει άλλη μία δύσκολη άσκηση στον Μύτικα, σε υψόμετρο 2.850 μέτρων, στο πλαίσιο της εκπαίδευσης που πραγματοποιούν κάθε χρόνο.

Η συνισταμένη τους συμβολίζεται με τη διαγώνιο του παραλληλογράμμου που περιέχεται μεταξύ των Τ1 και Τ2 (Εικ. 1.3.7β).

Τα μέλη της ΕΟΔ είχαν πάρει το δρόμο της επιστροφής προς το καταφύγιο, όταν ξαφνικά στη θέση Κακόσκαλα ο άτυχος 24χρονος σε ένα πέρασμα έχασε την ισορροπία του και βρέθηκε σε χαράδρα βάθους τουλάχιστον 500 μέτρων.

Στην εικόνα 1.3.8 φαίνεται ο τρόπος με τον οποίο σχεδιάζεται το παραλληλόγραμμο των δυνάμεων στην τάξη με την βοήθεια δύο τροχαλιών και τριών γνωστών βαρών.

"Αυτό το σημείο ο Κώστας το είχε περάσει περισσότερες από σαράντα φορές.

Η τάση σε κάθε νήμα οφείλεται στο βάρος που συγκρατείται είτε απευθείας είτε μέσω των τροχαλιών.

Το ήξερε πολύ καλά.

Οι γωνίες θ1 και θ2 μεταξύ των νημάτων μετριούνται με το μοιρογνωμόνιο.

Τι να πω;

Στη συνέχεια κατασκευάζεται υπό κλίμακα το παραλληλόγραμμο στο οποίο τα διανύσματα Β1 και Β2 αντιπροσωπεύουν τις παρακείμενες πλευρές.

Δεν το πιστεύω αυτό που έγινε μπροστά στα μάτια μας", είπε συγκινημένος ο κ. Ζαφείρης Τρόμπακας, μέλος της ΕΟΔ.

Η συνισταμένη τους πρέπει να έχει και αντίθετη κατεύθυνση με το βάρος Β3, επειδή το σύστημα των τριών δυνάμεων ισορροπεί.

Αμέσως τα υπόλοιπα μέλη της ΕΟΔ ειδοποίησαν για το συμβάν την ΕΜΑΚ Λάρισας, το στρατό αλλά και τη γενική γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Μέσα σε λίγη ώρα είχαν κινητοποιηθεί οι μονάδες, ενώ στη διάθεση των ερευνών για τον εντοπισμό του 24χρονου τέθηκε και ένα ελικόπτερο.

Τελικά, χθες στις 11 το πρωί τα μέλη των σωστικών συνεργείων αλλά και τα μέλη της ΕΟΔ εντόπισαν τη σορό του 24χρονου, την οποία ελικόπτερο μετέφερε στο Κέντρο Υγείας Λιτοχώρου.

Φεβρουάριος - Αύγουστος οι μήνες των ατυχημάτων

Σύμφωνα με έρευνα της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης, τα περισσότερα ορειβατικά ατυχήματα σημειώνονται κατά τους μήνες Φεβρουάριο και Αύγουστο, ενώ το βουνό όπου έχουν συμβεί τα περισσότερα ατυχήματα είναι ο Όλυμπος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΟΔ, τον Αύγουστο τα ορειβατικά ατυχήματα αυξάνονται κατά 19% και το Φεβρουάριο κατά 18%. Ο Όλυμπος έχει τα περισσότερα ατυχήματα και ακολουθούν το Άγιο Όρος, τα Μετέωρα, ο ορεινός όγκος των Τρικάλων, ο Κίσαβος, η Πίνδος, ο Βόρας, το Πήλιο, τα Πιέρια και το Παγγαίο.

Η πλειονότητα των ατυχημάτων οφείλεται στην απροσεξία, την απειρία και στην υπερεκτίμηση των δυνατοτήτων του αναρριχητή.