Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ρεπορτάζ :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( "στοπ" σε φορτηγά κατόπιν εορτής :: 24/1/2006 20:42:21) 

Με καθυστέρηση μίας ημέρας το υπουργείο Συγκοινωνιών απαγόρευσε την κυκλοφορία τους - Νέες ουρές στην εθνική

ΔΕΙΓΜΑ 9

Του ΦΩΤΗ ΚΟΥΤΣΑΜΠΑΡΗ

ΗΛΕΙΑ ΣΤΑΦΙΔΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ (1860-1912)

"Στοπ" σε φορτηγά κατόπιν εορτής ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ

Με μία ημέρα καθυστέρηση και αφού η χώρα κόπηκε στα δύο στα Τέμπη το υπουργείο Συγκοινωνιών εξέδωσε ανακοίνωση απαγόρευσης της κυκλοφορίας των φορτηγών.

Α. Τάσσος, Τροχός, ξυλογραφία του 1953

Έτσι από τις 6 χθες βράδυ μέχρι τις 6 σήμερα το πρωί απαγορεύτηκε η κυκλοφορία όλων των φορτηγών οχημάτων μεικτού φορτίου άνω του ενάμισι τόνου στην εθνική οδό Πατρών - Αθηνών - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων και στην εθνική οδό Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας.

Οι δείκτες της κινητικότητας του αγροτικού πληθυσμού επηρεάζονται από ποικιλία παραγόντων, ιδιαίτερα από τον οικονομικό, ο οποίος διαμορφώνεται από πλήθος παραμέτρων, όπως το μέγεθος και οι παραγωγικές δυνατότητες του αγροτικού κλήρου, τα διαθέσιμα κεφάλαια, η προσβασιμότητα στην αγορά, η προσφορά και η ζήτηση της παραγωγής, η εφαρμοζόμενη φορολογική και πιστωτική πολιτική και άλλες συναφείς.

Ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες που θα επικρατούν, η απαγόρευση θα επεκταθεί μέχρι τις 12 το μεσημέρι σήμερα.

Καθοριστική, λοιπόν, για τη δημογραφία της υπαίθρου είναι η έκταση και ο χαρακτήρας της αγροτικής καλλιέργειας. Από την απαγόρευση εξαιρούνται: 1) τα οχήματα οδικής βοήθειας, 2) τα φορτηγά οχήματα που μεταφέρουν αλάτι, 3) τα φορτηγά οχήματα - βυτιοφόρα μεικτού βάρους άνω των 26 τόνων, που μεταφέρουν υγρά καύσιμα (όχι επικαθήμενα και συρμοί), εφόσον φέρουν αντιολισθητικές αλυσίδες και συνοδεύονται από περιπολικά της αστυνομίας. Σε περιοχές όπου επικρατεί ο μικρός κλήρος, όταν αυτός δεν αξιοποιείται για αυτοκατανάλωση, αλλά προσανατολίζεται σε μια μη ελεγχόμενη από τον παραγωγό αγορά, η μονοκαλλιέργεια αποτελεί οικονομική δραστηριότητα υψηλού κινδύνου, όχι μόνο για το μεμονωμένο αγρότη, αλλά και για το δημογραφικό τοπίο.

Κανένα δρομολόγιο του ΚΤΕΛ προς Αθήνα

Στις περιοχές αυτές, υπό ευνοϊκές συνθήκες ζήτησης της παραγωγής, ο αγροτικός χώρος γίνεται εξαιρετικά ελκτικός και ενισχύεται δημογραφικά με «εσωτερικές μεταναστεύσεις αιχμής» εργατικού δυναμικού γειτονικών περιοχών.

Ματαιώθηκαν χθες όλα τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ από το σταθμό υπεραστικών λεωφορείων της Θεσσαλονίκης προς όλες τις νότιες περιοχές της χώρας, λόγω των κυκλοφοριακών προβλημάτων που δημιουργήθηκαν στα Τέμπη από τις έντονες χιονοπτώσεις.

Αντίθετα, η μείωση της ζήτησης κάνει τον αγροτικό χώρο απωθητικό, ακόμα και για το γηγενές στοιχείο, ιδιαίτερα όταν δε λειτουργούν αποτελεσματικά θεσμοί που αμβλύνουν τις δυσμενείς συνέπειες της ύφεσης.

Από το σταθμό των ΚΤΕΛ αναχωρούσαν μόνο τα λεωφορεία που κατευθύνονταν σε περιοχές της Μακεδονίας και της Θράκης, ενώ μειωμένα ήταν τα δρομολόγια προς τα Ιωάννινα.

Υπό τις συνθήκες αυτές η περιοχή αποψιλώνεται από το ενεργό δυναμικό της, το οποίο αναζητεί απασχόληση σε άλλους τόπους, πλησιόχωρους ή μακρινούς.

"Η εκτέλεση των σημερινών δρομολογίων θα εξαρτηθεί από τις καιρικές συνθήκες και την κατάσταση των δρόμων", δήλωσε στη "Μ" ο πρόεδρος των ΚΤΕΛ Βορείου Ελλάδος Χρήστος Λιούπας.

Κατά τα νεότερα χρόνια σημαντικότατο για τη δημογραφία της πατρίδας μας υπήρξε το μεταναστευτικό ρεύμα, όχι μόνο προς τα αστικά κέντρα, αλλά και σε υπερπόντιους προορισμούς, όπως στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αι. προς τις Νέες Χώρες, όταν περίπου 50 εκατομμύρια Ευρωπαίοι εγκαταστάθηκαν, κυρίως, στην αμερικανική ήπειρο.

Κανονικά και με αυξημένα λεωφορεία εκτελέστηκαν χθες τα περισσότερα δρομολόγια του ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη.

Μεταξύ αυτών των μεταναστών συγκαταλέγονται αρκετοί Έλληνες, δεδομένου ότι σε ορισμένες περιοχές της πατρίδας μας διαμορφώθηκαν αρνητικές συνθήκες που εξώθησαν ζωτικό τμήμα του αγροτικού πληθυσμού σε αναζήτηση καλύτερης τύχης πέρα του Ατλαντικού.

Ωστόσο, λόγω της ολισθηρότητας των δρόμων, τα λεωφορεία κινούνταν με μικρές ταχύτητες. "Η κυκλοφορία των αστικών λεωφορείων έχει ομαλή ροή. Μόνο σε κάποια δημοτικά διαμερίσματα των δήμων Βασιλικών και Λαγκαδά διακόπηκε η συγκοινωνία", δήλωσε στη "Μ" ο συγκοινωνιολόγος του ΟΑΣΘ Γιάννης Σπανός.

Χθες δεν πραγματοποιήθηκαν τα δρομολόγια προς Λιβάδι, Περιστερά, Λαχανά, Ξυλόπολη, Στεφάνι, Αρδαμέρι, Μονοπήγαδο και Άγιο Αντώνιο. "Βγάλαμε δεκαπέντε λεωφορεία επιπλέον, τα δρομολόγια ήταν αυξημένα. Γενικά, δεν υπήρξαν σοβαρά προβλήματα. Ανησυχούμε πάντως ότι αύριο (σήμερα) θα έχουμε προβλήματα, καθώς η χιονόπτωση θα συνεχιστεί και το βράδυ", πρόσθεσε ο κ. Σπανός.

Δίπλωσε λεωφορείο στη Νέα Κρήνη

Λόγω της κακοκαιρίας και της ολισθηρότητας του οδοστρώματος χθες το πρωί λεωφορείο του ΟΑΣΘ δίπλωσε στην οδό Κουντουριώτου, στη Νέα Κρήνη. Εξαιτίας του συμβάντος προκλήθηκε κυκλοφοριακή συμφόρηση, καθώς στην ίδια περιοχή έφτασαν αργότερα και άλλα λεωφορεία, τα οποία επίσης ακινητοποιήθηκαν στο σημείο. Πολλοί κάτοικοι της περιοχής περίμεναν στις στάσεις των λεωφορείων για περίπου μιάμιση ώρα, μέχρι να αποκατασταθεί η κυκλοφορία.

Με εξαίρεση τρεις πτήσεις, δύο των Ολυμπιακών Αερογραμμών και μία της Aegean, οι υπόλοιπες πραγματοποιήθηκαν κανονικά από το αεροδρόμιο "Μακεδονία" της Θεσσαλονίκης, το οποίο παρέμεινε ανοιχτό.

Στα δύο κόπηκε το δίκτυο του ΟΣΕ

Στη μέση κόπηκε το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας χθες το πρωί και ματαιώθηκαν δρομολόγια του ΟΣΕ από τη Θεσσαλονίκης προς την Αθήνα και αντίστροφα, όταν περίπου στις 10.30 το πρωί ειδική μηχανή εκχιονισμού της γραμμής εκτροχιάστηκε κοντά στο σταθμό Ασωπού, μεταξύ Λαμίας και Μπράλλου. Τρία τρένα που είχαν κατεύθυνση από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη εγκλωβίστηκαν στο σταθμό της Τιθορέας, ενώ συνεργεία του ΟΣΕ επί περίπου πέντε ώρες προσπαθούσαν να επαναφέρουν τη μηχανή πάνω στις ράγες και να αποκαταστήσουν τη σιδηροδρομική συγκοινωνία. Οι επιβάτες των τρένων μεταφέρθηκαν στους προορισμούς τους με λεωφορεία του ΟΣΕ. Τελικά η συγκοινωνία αποκαταστάθηκε περίπου στις 4 μ.μ. Όπως ανακοίνωσε ο ΟΣΕ, λόγω των ισχυρών χιονοπτώσεων διακόπτονται τα δρομολόγια του οδοντωτού σιδηρόδρομου Διακοπτού - Καλαβρύτων.