Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Επιστημονική είδηση

( χτυπά "κόκκινο" η αθηροσκλήρωση :: 26/2/2006 23:06:39) 

Ενημέρωση του κοινού ΘΕΑΤΡΟ

Τι θα μάθεις;

Χτυπά "κόκκινο" η αθηροσκλήρωση

Υποκριτικό πολύεδρο

Όταν ολοκληρώσεις το μάθημα αυτό, θα μπορείς:

Στο…κόκκινο για την εμφάνιση αθηροσκλήρωσης, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε έμφραγμα του μυοκαρδίου και αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, φαίνεται ότι βρίσκεται η πλειοψηφία των ανδρών και γυναικών ηλικίας κάτω των 40 ετών.

Η πληθώρα των παραστάσεων που μας υποχρεώνει η τρέχουσα θεατρική περίοδος να παρακολουθήσουμε μάς αναγκάζει πολλές φορές να καταφύγουμε και μάλιστα συχνά, εκτός εορτής, όταν έχουν οι βραχύβιες λόγω πλουραλιστικού δραματολογίου αποχωρήσει από τη σκηνή

- Να εξηγείς τις διαφορές της συμβολικής γλώσσας από τη γλώσσα μηχανής.

Σύμφωνα με τους γιατρούς, αιτία είναι η συνύπαρξη πολλών παραγόντων κινδύνου, όπως η αυξημένη χοληστερίνη, τα τριγλυκερίδια, η παχυσαρκία, το κάπνισμα και η υπερλιπιδαιμία.

ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

- Να περιγράφεις το ρόλο των ψευδοεντολών σε ένα πρόγραμμα.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την τριήμερη εκστρατεία ενημέρωσης του κοινού που οργάνωσε στο αεροδρόμιο "Μακεδονία" η Εταιρεία Αθηροσκλήρωσης Βορείου Ελλάδος σε συνεργασία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και το ιατρείο του αεροδρομίου.

Σκηνή από την παράσταση που ανέβασε το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας στο «Σύγχρονο Θέατρο», ο «Βυσσινόκηπος» του Τσέχωφ σε μετάφραση των Μάγιας Λυμπεροπούλου - Θέμη Μουμουλίδη (ο οποίος είχε και την σκηνοθετική ευθύνη)

- Να γράφεις απλά προγράμματα στη συμβολική γλώσσα του Άβακα.

Η εκστρατεία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του 2ου ετήσιου συνεδρίου με θέμα "Η αθηροσκλήρωση από τον Ιπποκράτη μέχρι σήμερα", οι εργασίες του οποίου ολοκληρώνονται σήμερα στο ξενοδοχείο "Hyatt Regency". Επειδή μερικά από τα έργα που ήδη κατέβηκαν είναι γνωστά, έχουν αναλυθεί συχνά και ανήκουν στο επαναλαμβανόμενο κατά καιρούς ρεπερτόριο, άρα παρέλκει μια δραματουργική ή θεατρολογική τους προσέγγιση, θα περιοριστώ στα δύο σημερινά πρώτα στις ερμηνευτικές τους προσεγγίσεις και μόνο.

Μέχρι τώρα είδαμε παραδείγματα προγραμματισμού του Άβακα όπου τόσο οι εντολές όσο και οι διευθύνσεις μνήμης ήταν γραμμένες σε αριθμητική μορφή και μάλιστα στο δυαδικό σύστημα.

"Συνολικά εξετάστηκαν 600 άτομα, μισοί άνδρες και μισές γυναίκες, ηλικίας από 25 έως 82 ετών.

Και πρώτα πρώτα το παλαιότερο και το εντελέστερο έργο του Τσέχωφ, τον «Βυσσινόκηπο» που ανέβηκε και στην Αθήνα στο «Σύγχρονο Θέατρο» από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.

Τα προγράμματα αυτά είναι γραμμένα σε γλώσσα μηχανής (machine language).

Μάλιστα, η μέση ημερήσια διακίνηση έφτασε τα 200 άτομα.

Εν πρώτοις η νέα μετάφραση των Μάγιας Λυμπεροπούλου και Θέμη Μουμουλίδη, σαφώς είναι μια εργαστηριακή σύνθεση από διάφορες πετυχημένες ώς τώρα λύσεις του ίδιου κειμένου, ξένες και ελληνικές. Είναι φανερό ότι η σύνταξη έστω και πολύ απλών προγραμμάτων στη γλώσσα μηχανής είναι εργασία κουραστική και απαιτεί χρόνο.

Από τα μέχρι στιγμής δεδομένα προκύπτει ότι οι νέοι άνθρωποι ηλικίας κάτω των 40 ετών έχουν αυξημένη χοληστερίνη 250-280 mg/dl, αυξημένα τριγλυκερίδια 270-280mg/dl και χαμηλή (καλή) HDL χοληστερόλη", τονίζει ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του 2ου ετήσιου συνεδρίου αθηροσκλήρωσης, αναπληρωτής καθηγητής Καρδιολογίας ΑΠΘ, Απόστολος Ευθυμιάδης.

Δουλειά θαυμάσια αυτή καθαυτή, αφού όπως φάνηκε δουλεύτηκε στις πρόβες ως ένα προφορικό κείμενο που έπρεπε να το γευτούν προσωπικά οι ηθοποιοί ανάλογα με τις παράλληλες καταδύσεις στους ρόλους τους. Τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο απλά αν γράφαμε τις εντολές μας με τρόπο «συμβολικό», που να μας θυμίζει αμέσως το νόημά τους.

Ο Θέμης Μουμουλίδης, που είχε τη σκηνοθετική ευθύνη, είχε σχεδιάσει και τον χώρο της δράσης, αρκούντως ενδεικτικό και άκρως αφηρημένο, με μόνα στηρίγματα έπιπλα και μπρεχτικώς απαραίτητα αξεσουάρ. Η εντολή 0001 φορτώνει (LoaDs) το συσσωρευτή (Accumulator) με μία τιμή. Τα κοστούμια του Ζαρίφη είχαν έντονη θεατρικότητα, δηλαδή ενίσχυαν την χαρακτηρολογία παρά αναδείκνυαν την ιστορικότητα της εποχικής μόδας. Ένα καλό μνημονικό όνομα για την εντολή αυτή είναι το LDA. Έτσι το βάρος έπεφτε στους δραματουργικά φορτισμένους φωτισμούς του Κουτσαφτή.

Μπορούμε επίσης να δίνουμε συμβολικά ονόματα στις διευθύνσεις της μνήμης, ώστε να δουλεύουμε με σύμβολα αντί με αριθμούς.

Η μουσική που συνέθεσε ο Θύμιος Παπαδόπουλος γεφύρωνε διακριτικά, αλλά σαφώς τονίζοντας την απόσταση, τις εποχές, το τότε με το σήμερα.

Αν συμβολίσουμε τη διεύθυνση 000000100101 (2) με το όνομα «IN_NUM», τότε η εντολή 0001 000000100101 θα μπορούσε να γραφτεί συμβολικά σαν «LDA IN_NUM».

Ο Μηνάς Χατζησάββας κατόρθωσε να πιάσει το μέτρο της σκηνοθεσίας, το «γράδο» της.

Με τον τρόπο αυτό μπορούμε να γράφουμε τις εντολές του προγράμματος μας σε μια άλλη γλώσσα, που ονομάζουμε συμβολική γλώσσα (assembly language).

Πράγματι, ο Μουμουλίδης δέχτηκε την πρόκληση του Τσέχωφ ότι το έργο του είναι κωμωδία.

Ένα πρόγραμμα γραμμένο σε συμβολική γλώσσα, για να μπορεί να εκτελεστεί από τον υπολογιστή, πρέπει να μεταφραστεί πρώτα σε γλώσσα μηχανής.

Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι ρέπει ούτε προς τη φάρσα ούτε στην παρωδία ούτε στην κοινωνική σάτιρα.

Τη μετάφραση αυτή των προγραμμάτων από συμβολική γλώσσα σε γλώσσα μηχανής την πραγματοποιεί ο ίδιος ο υπολογιστής, με ένα ειδικό πρόγραμμα που είναι γραμμένο σε γλώσσα μηχανής και ονομάζεται συμβολομεταφραστής (assembler).

Πρόκειται για μια κωμωδία καταστάσεων και ηθών.

Ο συμβολομεταφραστής, εκτός από το να μετατρέπει το πρόγραμμα από τη συμβολική γλώσσα σε γλώσσα μηχανής, αναγνωρίζει τα λάθη («συντακτικά» ή «ορθογραφικά»), που μπορεί να υπάρχουν στις εντολές του προγράμματός μας.

Άρα μέσα στην καθαρά νατουραλιστική ή αν θέλετε κριτικά ρεαλιστική ατμόσφαιρα η ζωή εμφανίζεται με τις τρέχουσες αντιφάσεις της, τα ανεβοκατεβάσματα της θερμοκρασίας, την ανάμειξη συναισθηματισμού, κυνικότητας, οικειότητας, απροσδόκητου, ανοικειότητας, ρουτίνας, εκρήξεων και ονειροπολήσεων.

Για κάθε εντολή από το ρεπερτόριο εντολών του υπολογιστή υπάρχει και η αντίστοιχη εντολή σε συμβολική γλώσσα.

Δύσκολο έργο με επικίνδυνες παρακινδυνευμένες ισορροπίες.

Επιπλέον όμως η συμβολική γλώσσα διαθέτει μερικές ακόμα εντολές, τις ψευδοεντολές (pseudo instructions).

Ο Χατζησάββας τις βρήκε και τις κράτησε στον Λοπάχιν.

Οι ψευδοεντολές δεν εκτελούνται από τον υπολογιστή, αλλά χρησιμοποιούνται από το συμβολομεταφραστή κατά το μεταφραστικό στάδιο και διευκολύνουν τον προγραμματιστή όταν γράφει το πρόγραμμα.

Ο ρόλος αυτός παίζεται συχνά ως τυπικός αγροίκος.

Ας δούμε ποιες είναι οι συμβολικές μορφές των εντολών του Άβακα:

Λάθος.

Συμβολικό όνομα - Κώδικας - Λειτουργία HLT = HaLT - 0000 - STOP LDA = LoaD A - 0001 - Φόρτωση του Α (A)

Είναι ένας αμήχανος συναισθηματικός ασβός, ένας σκαντζόχοιρος που οχυρώνεται για να μη φανούν οι συναισθηματικές του ρωγμές.

Κάθε εντολή σε ένα πρόγραμμα συμβολικής γλώσσας έχει την εξής μορφή: [pic]

Εξάλλου είναι ένας δυνάμει αυριανός μεγαλοαστός και το προζύμι το έχει έτοιμο.

Συμβολική ετικέτα εντολής:

Η Λυμπεροπούλου σωστά, κατά τη γνώμη μου, πήγε κόντρα στο γενικό ύφος.

Το τμήμα αυτό της εντολής είναι προαιρετικό και αποτελεί το «όνομα» που δίνουμε στην εντολή για να μπορούμε να αναφερθούμε σε αυτή σε μία άλλη εντολή άλματος.

Μιμήθηκε την πόζα μιας κοινωνίας που χάνεται, ξινής, αδιάφορης, υποκριτικής, αλλά κι αυτής στο βάθος ευάλωτης που αληθεύει ψευδόμενη.

Συμβολικό όνομα της εντολής:

Έξοχος ο Επιχόντοφ του Απαρτιάν, ισόρροπη η Βάρια της Βολιώτη και καλά δομημένη η Σαρλότα της Γιάννας Νικολοπούλου.

Περιέχει μία από τις συμβολικές εντολές που είδαμε παραπάνω.

Ο Γκάγεφ του Αλέξανδρου Μυλωνά ήταν χαρακτηρολογικά λίγο συγκεχυμένος, ο ηθοποιός δεν είχε ψάχνοντας εντοπίσει την κυρίαρχη τυπολογική του εστίαση.

Αυτό είναι το μόνο τμήμα της εντολής που υπάρχει υποχρεωτικά.

Ο Γιούργος στέρεος, ο Φαλελάκης μετρημένος σε δύσκολο ρόλο (Γιάσα), ο Τροφίμοφ του Τάσου Γιαννόπουλου χωρίς τις γνωστές τάχα επαναστατικές ή αναρχίζουσες εξάρσεις, η Άνια της Κοντομάρη υποκριτικά ασταθής και ψευτίζουσα και ο Φιρς του Αστεριάδη συγκλονιστικός.

Τμήμα διεύθυνσης της εντολής:

Μια παράσταση που σε υποχρεώνει να την προσέξεις και να συζητήσεις μαζί της.

Στο τμήμα αυτό γράφουμε τα δεδομένα που αντιστοιχούν στο τμήμα διεύθυνσης της εντολής γλώσσας μηχανής.

Ταξίδι μεγάλης μέρας χωρίς εξάρσεις

Αν πρόκειται για μία εντολή αναφοράς στη μνήμη, αυτό το πεδίο πρέπει να περιέχει μία διεύθυνση στη μνήμη.

Αντίθετα η παράσταση του έργου του Ο' Νιλ «Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα» στο Εθνικό Θέατρο («Κάππα») δεν σε ωθούσε σε κανενός είδους προβληματισμό.

Η διεύθυνση μπορεί να γραφτεί σαν αριθμός, σαν ετικέτα ή σαν μία αριθμητική παράσταση που συνδυάζει αριθμούς και ετικέτες.

Στρωτή παράσταση, χωρίς αισθητισμούς αλλά και χωρίς εξάρσεις, υπηρέτησε το γράμμα και εν πολλοίς το πνεύμα του συνταρακτικού κειμένου του μεγάλου Αμερικανού δραματουργού.

Η εντολή «STA 10» αποθηκεύει το περιεχόμενο του Α στη θέση μνήμης με διεύθυνση 10.

Η δοκιμασμένη μετάφραση της Γαληνέα έδωσε την ευκαιρία στους ηθοποιούς να αναπτύξουν τους γερά οργανωμένους ρόλους τους.

Αν αυτή η θέση μνήμης χαρακτηρίζεται από την ετικέτα SUM, τότε μπορούμε να γράψουμε την εντολή σαν «STA SUM» η οποία αποθηκεύει το περιεχόμενο του Α στη θέση μνήμης που συμβολίζεται με την ετικέτα SUM.

Ο Γιάννης Ιορδανίδης είναι ένας πεντακάθαρος σκηνοθέτης, τουλάχιστον στο ρεαλιστικό θέατρο.

Παρακάτω θα δούμε πώς αντιστοιχίζουμε στο πρόγραμμα μας θέσεις μνήμης για δεδομένα με ετικέτες.

Ξέρει να οργανώσει μια σκηνή, να διδάξει ή να υποδείξει συμπεριφορές και κυρίως γνωρίζει να προφυλάσσει τους ηθοποιούς του από υπερβολές, εκρήξεις και ρυθμικές αστοχίες.

Αν στη συνέχεια θέλουμε να μεταφέρουμε στον Α τα περιεχόμενα της επόμενης θέσης μνήμης από τη SUM, θα γράψουμε «LDA SUM+1».

Είχε την τύχη να διαθέτει τέσσερις έμπειρους ηθοποιούς και έναν πολλά υποσχόμενο.

Αν πρόκειται για εντολή άλματος, το τμήμα διεύθυνσης θα πρέπει να αναφέρεται σε μια άλλη εντολή του προγράμματος.

Ο τελευταίος, ο Χρήστος Λούλης, θα λάμψει και γρήγορα.

Έτσι μπορεί να περιέχει έναν αριθμό, μία ετικέτα εντολής, ή μία αριθμητική παράσταση με αριθμούς και ετικέτες εντολής.

Έχει κατακτημένη τεχνική, ευέλικτο σωματικό και φωνητικό όργανο, εύπλαστο συναισθηματικό ταμείο και έξοχη σκηνική παρουσία.

Η εντολή «JMP START» προκαλεί άλμα στην εντολή με ετικέτα START, ενώ η εντολή «JMP START+1» προκαλεί άλμα στην επόμενη από την εντολή με ετικέτα START.

Έπλασε τον νεαρό Έντμοντ με κύρος, σιγουριά και ευαισθησία.

Η ειδική ετικέτα εντολής «*» συμβολίζει την ίδια την εντολή.

Ο Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος (Τζέιμι) είναι ηθοποιός με έξοχη κίνηση, θεία φωνή βιολοντσέλου και θαυμαστό τάιμινγκ.

Ας δούμε το πρόγραμμα: MLA 10 LDA SUM JMP *-2

Είχε να ξεπεράσει ένα σκόπελο.

Όταν φθάσουμε στην τελευταία εντολή, θα εκτελεστεί ένα άλμα στην εντολή που βρίσκεται 2 θέσεις πιο πριν απ' αυτή, δηλαδή στην πρώτη εντολή «MLA 10».

Τη σκηνή της μέθης.

Στις εντολές εισόδου-εξόδου, όπως έχουμε δει, το δεξιότερο bit του τμήματος διεύθυνσης προσδιορίζει, αν τα δεδομένα που θα μεταφερθούν από ή προς την περιφερειακή συσκευή θα ερμηνευθούν σαν αριθμός ή σαν χαρακτήρας.

Υπέπεσε σε υπερβολές και κλισέ χωρίς να λερώσει την εικόνα του ρόλου, αλλά πόσοι ηθοποιοί μπορούν να ξεπεράσουν αυτό το σκόπελο.

Στη συμβολική γλώσσα το τμήμα διεύθυνσης έχει αντίστοιχα το περιεχόμενο Ο ή 1.

Το μεθύσι είναι η λυδία λίθος της μεγάλης υποκριτικής.

Με την εντολή ΙΝΡ 1 διαβάζουμε από το πληκτρολόγιο έναν οκταδικό αριθμό που αποθηκεύεται στο συσσωρευτή Α.

Εντέλει, το μεθύσι δεν παίζεται ως κάμωμα ούτε ως ανάμνηση μεθυσμένου.

Σύγκρινε το πρόγραμμα αυτό με το παράδειγμα της σελίδας 56.

Δεν χρειάζεται ούτε να παραπαίεις.

Στις εντολές ολίσθησης το τμήμα διεύθυνσης περιέχει τον αριθμό των θέσεων κατά τις οποίες θέλουμε να ολισθήσουμε το συσσωρευτή.

Αντίθετα, ο μεθυσμένος πατάει γερά.

Η εντολή «SAR 12» ολισθαίνει το συσσωρευτή Α κατά 12 θέσεις προς τα δεξιά.

Ο Γιώργος Μοσχίδης, ηθοποιός με τεράστια πείρα, μέτρο, κυρίαρχος της ατάκας, έπαιξε τον Τζέιμς Τάιρον λιτά, ρεαλιστικά, χωρίς να τονίσει τον φαμφαρονισμό του θεατρίνου ούτε τον καμποτινισμό του.

Σχόλια:

Αυτά χρειάζονται την εξπρεσιονιστική τεχνική ενός Μινωτή.

Στο τελευταίο τμήμα, που είναι προαιρετικό, γράφουμε ένα κείμενο της επιλογής μας, το οποίο αποτελεί επεξήγηση για τη λειτουργία της εντολής.

Ο Μοσχίδης ανήκει στον ποιητικό ρεαλισμό και τα περιγράμματα της υπόκρισής του είναι ήπιες χαράξεις και όχι έντονες.

Ο συμβολομεταφραστής αγνοεί το τμήμα αυτό.

Προσωπικά με έπεισε πως ο ρόλος παίζεται κι έτσι!

Στην παρακάτω εντολή, το κείμενο «Αποθήκευση του Α» αναγνωρίζεται από το συμβολομεταφραστή σαν σχόλιο, και έτσι αγνοείται.

Η μεγάλη κυρία του θεάτρου μας, η Βέρα Ζαβιτσιάνου ήταν συνταρακτική Μαίρη.

STA 17 Αποθήκευση του Α

Έπαιξε την εξάρτησή της από τη μορφίνη με τρόπο υποδειγματικά τυπικό κατ' αρχάς. Αργές, ασταθείς κινήσεις, χαμηλοί φωνητικοί τόνοι, φωτοφοβία, υπερευαισθησία στην αφή, ευέξαπτη στο άγγιγμα. Ύστερα πάνω σ' αυτό πρόσθεσε ανησυχία, τρόμο, φοβίες εν γένει, ένα φευγάτο βλέμμα και μια αδιόρατη αλλά σαφή αδιαφορία για τα τρέχοντα και εμμονή στο πάθος. Μάθημα.

Απολαυστικοί «Σιδεράδες»

Ο Δημήτρης Πιατάς, η Νένα Μεντή και ο Χρήστος Βαλαβανίδης στους «Σιδεράδες»

Τελειώνω με μια έξοχη παράσταση του απολαυστικού έργου του Μίλος Νίκολιτς «Σιδεράδες» που παιζόταν στο «Από μηχανής θέατρο». Ο Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης, όταν εγκαταλείπει τα μεταμοντέρνα τεχνάσματα, αναδεικνύεται μάστορας ρυθμού και οργάνωσης σχέσεων. Σκηνοθέτησε το έργο, ένα κυκλικό κόμικ, ένα ξεκαρδιστικό στην επιφάνεια και σπαρακτικό στο βάθος «ανέκδοτο» με κέφι, μέτρο, ισορροπίες και λαϊκό χιούμορ. Ο μάστορας Τάσος Ζωγράφος έδειξε την κλάση του. Έστησε ένα αυθεντικό σιδεράδικο, αλλά μας έκλεισε και το μάτι ότι είμαστε σε θέατρο. Ο Νίκος Τουλιάτος «έγραψε» μια καταπληκτική μουσική για ποικίλους φυσικούς μετάλλινους ήχους «για αμόνι και σφυριά». Το κωμικό δίδυμο του Πιατά και του Βαλαβανίδη φτάνει στα όρια του κλασικού ντουέτου. Ο Πιατάς ως αγέλαστος Μπάστερ Κίτον, ο Βαλαβανίδης ως Κοστέλο ή ως Φάτι αμιλλώνται σε έξοχους ρυθμούς, γεμίζουν με ουσία τις σιωπές, σχεδιάζουν από μία χειρονομία επιθυμίες και απωθημένα. Κλόουν και συνάμα στέρεοι τύποι της καθημερινότητάς μας αναδεικνύουν τη θεατρικότητα ως ζωή και το αντίστροφο.

Δίπλα τους η εμπειρία, η λιτότητα και το βαθύ θηλυκό χιούμορ της Νένας Μεντή θριαμβεύει προσθέτοντας στην αφέλεια των ανδρών μια γερή δόση ενστικτώδους πανουργίας. Ο Μπάμπης Σαρηγιαννίδης και ως φιγούρα και ως παρουσία απροσδόκητη συμπλήρωσε την εύστοχη διανομή και ολοκλήρωσε την απόλαυση.