Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Διαφημίσεις :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( κατάληψη στο λύκειο πεύκων :: 10/1/2006 20:37:44) 

Κατάληψη στο λύκειο Πεύκων Κίνητρα για ανάπτυξη των Αγροτικών Συνεταιρισμών

ΘΩΜΑΣ ΨΥΡΡΑΣ

Οι μαθητές διαμαρτύρονται για τα οξυμένα προβλήματα σχολικής στέγης

Πράσινο φως για τη μετατροπή των συνεταιρισμών σε μεγάλες επιχειρηματικές μονάδες δίνονται από το υπουργείο Γεωργίας με τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται σε σχέδιο Π.Δ., το οποίο, μετά την επεξεργασία του από το Συμβούλιο της Επικράτειας, υπεγράφη χθες από τον υφυπουργό Γεωργίας κ. Β. Αργύρη.

Η διγλωσσία της Παιδείας

Σε κατάληψη στο κτίριο όπου στεγάζονται προχώρησαν χθες οι μαθητές της β' λυκείου Πεύκων, διαμαρτυρόμενοι για τα έντονα προβλήματα σχολικής στέγης της περιοχής. Ειδικότερα παρέχονται σημαντικά κίνητρα για τη συγχώνευση και ανάπτυξη των Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων (ΑΣΟ). Η μελέτη της γλώσσας στη Μέση Εκπαίδευση μέχρι σήμερα στράφηκε γύρω από προβλήματα διδασκαλίας και ειδικής διδακτικής αγωγής του λόγου, θα έλεγαν ορισμένοι υπεραισιόδοξοι. Οι 63 μαθητές, οι οποίοι κάνουν μάθημα σε ένα παλιό μοναστήρι, εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους για την καθυστέρηση τοποθέτησης τεσσάρων λυόμενων αιθουσών σε παρακείμενο οικόπεδο, στις οποίες αναμενόταν να μεταφερθούν μετά τις γιορτές.

Όπως αναφέρει σχετικά ο κ. Αργύρης:

Πολύ συχνά όμως μας διαφεύγει εντελώς ότι ο λόγος είναι θεσμός, ότι προκύπτει από τη διαβίωση μέσα στην κοινωνία, ότι είναι προϊόν της κοινωνικής ζωής και μοιραία αντανακλά τις θέσεις, τις αντιθέσεις της κοινωνίας. Ως γνωστόν οι περίπου 200 μαθητές του λυκείου Πεύκων μοιράζονται σε τρία ακατάλληλα κτίρια (πρώην μοναστήρι, νηπιαγωγεία αλλά και λυόμενα), καθώς το νέο κτίριο του λυκείου προβλέπεται να δημοπρατηθεί περί τον Ιούνιο.

*Με το προεδρικό διάταγμα επιδιώκεται να αντιμετωπισθεί μία από τις κυριότερες αδυναμίες του συνεταιριστικού κινήματος, που είναι η πολυδιάσπαση.

Πάντα πρέπει να θυμόμαστε ότι σε κάθε γλώσσα αντιστοιχεί μια ιδιαίτερη οργάνωση των δεδομένων της εμπειρίας.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της κοινότητας Πεύκων Δημήτρη Φράγκο έχει ήδη ισοπεδωθεί ο χώρος και μέσα στην εβδομάδα η νομαρχία θα προχωρήσει στην τοποθέτηση των προκάτ αιθουσών.

Προωθείται έτσι η συγχώνευση των Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων σε εθελουσία βάση και επιδιώκεται η συγκρότηση μεγάλων και σύγχρονων επιχειρηματικών μονάδων.

Ποιες θέσεις κι αντιθέσεις, ποια προβλήματα και ποια εκπαιδευτική οργάνωση αντανακλά ο λόγος (οι γλώσσες) που αναπτύσσεται στο σχολικό χώρο;

Σε ό,τι αφορά τις καταγγελίες μαθητών πως το υπάρχον κτίριο έχει προβλήματα στατικότητας, ο κ. Φράγκος τις διαψεύδει, λέγοντας ότι έχει γίνει πρόσφατα έλεγχος από τη νομαρχία, που αποδεικνύει το αντίθετο.

Ποια είναι η ιδιαίτερη οργάνωση των δεδομένων της εμπειρίας που αντιστοιχεί στην κάθε γλώσσα επιβάλλοντας το λόγο της στο σχολείο;

Πάντως η ανάγκη σχολικών αιθουσών στην κοινότητα Πεύκων είναι επιτακτική.

Ας δούμε αυτές τις γλώσσες παρά το σίγουρο κίνδυνο της απλοποίησης ή της υπερβολικής σχηματοποίησης που συνεπάγεται ένα τέτοιο εγχείρημα:

Ετήσια αύξηση μαθητών κατά 30%

α) Η γλώσσα του (της) λυκειάρχη: (λύκαινα αποκαλείται από τους μαθητές ή κατά τον Κριαρά λυκειάρχισσα).

Όπως τόνισε ο κοινοτάρχης, κάθε χρόνο απαιτούνται επιπλέον ένα διθέσιο δημοτικό σχολείο, δύο νηπιαγωγεία αλλά και τέσσερις αίθουσες για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Γλώσσα νουθεσίας, ευθύνης και επιβολής.

"Η κοινότητά μας αριθμεί περί τους 20.000 κατοίκους.

Γλώσσα που συνεχώς υπενθυμίζει την κυρίαρχη αντίθεση ανάμεσα στους «πάνω» και τους «κάτω».

Είναι χαρακτηριστικό ότι κάθε χρόνο το μαθητικό δυναμικό μας αυξάνεται κατά 30%", επισήμανε.

β) Η γλώσσα του συλλόγου καθηγητών: λόγος κοινός, συνεπίκουρος και συμπληρωματικός στη γλώσσα του λυκειάρχη που κλείνει τελεσίδικα τα όποια ρήγματα στο φαινόμενο «Επιβολής», τιμητής και σύμφωνος με τις κείμενες διατάξεις. γ) Η γλώσσα των εγγράφων, των αναλυτικών προγραμμάτων, των πάσης φύσεων οδηγιών: λόγος επιβολής στους «πάνω» από τους «πιο πάνω». Λόγος αποστεωμένος, γραφειοκρατικός. δ) Η γλώσσα των βιβλίων: λόγος των «πιο πάνω» που απευθύνεται κατ' ευθείαν στους «κάτω». Απέναντι σε τούτο τον καταιγισμό των γλωσσών οι «κάτω», οι μαθητές, αναπτύσσουν φυσιολογικά τη δική τους αμυντική στάση. α) Η γλώσσα του διαλείμματος: ένα στυλ αργκό, και μάλιστα χυδαίο, χρησιμοποιείται στον περίβολο των Λυκείων, αλλά γενικά αποφεύγεται στο οικογενειακό περιβάλλον. Είναι, αν μπορούμε να ονοματίσουμε, ο γλωσσικός χουλιγκανισμός, ένα γλωσσικό μωσαϊκό με ποδοσφαιρικά δάνεια, με συνθηματολογικές εκφράσεις, με σεξουαλικές αναφορές. Ωστόσο η κοινωνική αυτή διάλεκτος δε χρησιμοποιείται την ώρα του μαθήματος μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας. Εκεί τα πράγματα είναι διαφορετικά. β) Η γλώσσα στην τάξη: Απέναντι στο γνωστικό καταιγισμό της διδασκαλίας οι μαθητές προβάλλουν μια διαδικασία γλωσσικής διαφοροποίησης, που αρχίζει από τη φαινομενική αποδοχή της γλώσσας του διδασκάλου και καταλήγει, σε οριακές περιπτώσεις, στην αφασία. γ) Η γλώσσα των θρανίων: γλώσσα grafiti πάνω στις επιφάνειες των θρανίων· τη στιγμή που είναι αφηρημένοι, τη στιγμή που αδιαφορούν, που πνιχτά αγανακτούν, που γράφουν το δάσκαλό τους στα παλιά τους τα παπούτσια, υπάρχει μπροστά τους αυτός ο χώρος έτοιμος να δεχτεί την επέμβαση, ανοιχτός χώρος έκφρασης που μπορούν να τον κάνουν ό,τι θέλουν. Εδώ πάνω θα περάσουν διακοσμητικά την απάθειά τους μέσα από γραμμές παραίτησης και αφηρημάδας. Εδώ οι ζωγραφικοί πόθοι θα αποσπάσουν τα χάχανα του διπλανού. Εδώ το συναίσθημα θα εκφραστεί με λόγια από τραγούδια. Συχνότερα θα υπάρξουν βωμολοχίες - εναντίον τίνος; - βρισιές ανάκατες με ονόματα ειδώλων ή χώρους κοινωνικής ένταξης, ποδοσφαιρικές ομάδες και κόμματα. Σπανιότερα κάποια συναισθήματα.

Ο Θ. Ψύρρας είναι φιλόλογος, καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και συγγραφέας.