Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Ανεπτυγμένη είδηση-αφήγηση

( σώοι οι τρεις κυνηγοί ) 

Σώοι οι τρεις κυνηγοί

ΕΚΘΕΣΗ

4.15 Ο ηλεκτρομαγνήτης

Αθήνα.-

Μποτιτσέλι στην Αθήνα!

Όταν χρησιμοποιούμε πολλούς ρευματοφόρους αγωγούς μαζί, για παράδειγμα κυκλικούς, η μαγνητική δύναμη αυξάνεται.

Αίσιο τέλος είχε η προσπάθεια ανεύρεσης τριών κυνηγών οι οποίοι είχαν χαθεί από το απόγευμα της Τρίτης σε περιοχή κοντά στο χωριό τους, στη Θήβα.

Μια ελληνική ματιά στην εποχή και την τέχνη της Ιταλικής Αναγέννησης αντιπροσωπεύει η διεθνής υπερπαραγωγή της Εθνικής Πινακοθήκης "Υπό το φως του Απόλλωνα", που θα εγκαινιασθεί στις 10 Δεκεμβρίου 2003

Αυτό μπορούμε εύκολα να το επιτύχουμε κατασκευάζοντας έναν κύλινδρο από μονωμένο σύρμα (Εικ. 4.62).

Όπως έγινε γνωστό, οι Χρήστος Νίκας 24 χρόνων, Αλέξανδρος Μπακοστέργιος 22 χρόνων και Δημήτρης Αθανασίου 22 χρόνων είχαν φύγει στις τέσσερις προχθές το απόγευμα από το χωριό τους Κόκκινο, προφασιζόμενοι ότι θα πήγαιναν για κυνήγι.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΤΗΜΕΡΤΖΗ

Κάθε παρόμοιος κύλινδρος ονομάζεται σωλινοειδές ή πηνίο.

Όταν άρχιζε να νυχτώνει, οι συγγενείς των κυνηγών, άρχισαν να ανησυχούν βλέποντας πως τα παιδιά δεν έχουν γυρίσει και ειδοποίησαν τις διωκτικές αρχές. "Προσωπογραφία κυρίας" του Σάντρο Μποτιτσέλι - από το Κρατικό Μουσείο του Βερολίνου.

Κάθε σπείρα του πηνίου είναι ένας κυκλικός αγωγός.

Αμέσως μεγάλες δυνάμεις της πυροσβεστικής και της αστυνομίας άρχισαν να χτενίζουν τη γύρω περιοχή.

Το πορτρέτο της Σιμονέτας Βεσπούτσι χρονολογείται στο 1488.

Δηλαδή, το πηνίο είναι σύνολο πολλών κυκλικών αγωγών παράλληλων μεταξύ τους.

Νωρίς το πρωί, βρέθηκε το αγροτικό αυτοκίνητο του ενός, έξω από μια σπηλιά, στη θέση Νέο Κόκκινο.

Με την ευγένεια, την κομψότητα και την ελαφρά εξιδανίκευση της μορφής, είναι ένας ύμνος στην ανθρώπινη ομορφιά

Όταν το σύρμα διαρρέεται από ρεύμα, μέσα και έξω από το πηνίο υπάρχει ισχυρό μαγνητικό πεδίο.

Μάλιστα, δίπλα στο αυτοκίνητο βρέθηκε και ένα κυνηγετικό όπλο, ενώ ένα σχοινί βρέθηκε μέσα στη σπηλιά, το οποίο εικάζεται πως το είχαν πάρει μαζί τους για να μπορέσουν να βρουν το δρόμο της επιστροφής. Πίνακες του Μποτιτσέλι, του Τιτσιάνο, του Βερονέζε, του Μαντένια, του Καραβάτζιο, σχέδια του Λεονάρντο ντα Βίντσι, γλυπτά του Ντονατέλο, κοντολογίς ο αφρός της υψηλής ιταλικής Αναγέννησης θα ταξιδέψουν από τη Φλωρεντία και από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου στην Αθήνα.

Αν σε κάθε άκρο πηνίου, που διαρρέεται από ηλεκτρικό ρεύμα, πλησιάσουμε μια μαγνητική βελόνα παρατηρούμε ότι το ένα, έλκει το βόρειο πόλο της βελόνας και το άλλο το νότιο.

Όμως λόγο του μεγάλου βάθους της σπηλιάς το σχοινί τελείωσε, αλλά οι τρεις φίλοι δεν το έβαλαν κάτω. Μαζί με αυτά τα αριστουργήματα και ένα πλήθος έργων τέχνης που πλαισίωναν την καθημερινή και την πνευματική ζωή προσωπικοτήτων, όπως ο Λορέντζο Μαγκνίφικο, και τεκμηριώνουν σήμερα μια πασίγνωστη σχέση, τον έρωτα της ιταλικής Αναγέννησης για την Αρχαία Ελλάδα. Το πηνίο, επομένως, όταν διαρρέεται από ηλεκτρικό ρεύμα συμπεριφέρεται σαν μαγνήτης.

Οι δυνάμεις που είχαν μεταβεί στην περιοχή για να κάνουν τις έρευνες, αναγκάστηκαν να φωνάξουν ειδικό κλιμάκιο από την ΕΜΑΚ της Αθήνας για να συνδράμει στο δύσκολο έργο τους.

Μια σχέση που, παρά τις μελέτες που έχουν γραφεί, δεν αποτέλεσε ποτέ μέχρι τώρα αντικείμενο μιας διεξοδικής έκθεσης. Γι' αυτό το ονομάζουμε και ηλεκτρομαγνήτη.

Λίγο μετά τις δώδεκα, οι άντρες των ΕΜΑΚ μαζί με δύο ειδικά εκπαιδευμένα σκυλιά μπήκαν στη σπηλιά.

Σε ολυμπιακή τροχιά μπαίνει από φέτος η Εθνική Πινακοθήκη, που ετοιμάζει στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας λίγες σχετικά, αλλά πρωτότυπες εκθέσεις με διεθνή εμβέλεια. Η μορφή των δυναμικών γραμμών του πεδίου του ηλεκτρομαγνήτη είναι παρόμοια με του ραβδόμορφου μαγνήτη.

Όπως έλεγαν κάτοικοι της περιοχής, η σπηλιά ήταν τεράστια και ξεπερνούσε τα 500 μέτρα σε μάκρος.

Η έκθεση "Με το φως του Απόλλωνα. Πράγματι, σκορπίζοντας ρινίσματα σιδήρου γύρω από ένα πηνίο που διαρρέεται από ηλεκτρικό ρεύμα, διαπιστώνουμε ότι -στον εξωτερικό του χώρο- διατάσσονται όπως και στο πεδίο του ενός ραβδόμορφου μαγνήτη (Εικ. 4.63).

Μαζί με τον ειδικό εξοπλισμό, οι άντρες των ειδικών δυνάμεων ξεκίνησαν την εξερεύνηση της σπηλιάς. Ιταλική Αναγέννηση και Ελλάδα" οργανώνεται από την Εθνική Πινακοθήκη με τη βοήθεια της Ιταλίδας διευθύντριας του Ιδρύματος Λόνγκο και του περιοδικού "Παραγκόνο" της Φλωρεντίας, κ. Νίνα Γκρέγκορι Λόνγκο, υπό τη γενική εποπτεία της κ. Μαρίνας Λαμπράκη - Πλάκα, με επιμέλεια της ιστορικού της Τέχνης κ. Έφης Αγαθονίκου. Στο εσωτερικό του πηνίου οι δυναμικές γραμμές είναι παράλληλες μεταξύ τους και πολύ πιο πυκνές από ότι στο εξωτερικό. Τελικά, σε βάθος περίπου 300 μέτρων βρήκαν τους τρεις φίλους, οι οποίοι, όπως δήλωσαν οι πυροσβέστες, είχαν εγκλωβιστεί σε ένα σημείο της σπηλιάς επειδή τους είχαν τελειώσει οι μπαταρίες από το φακό τους.

"Η Αναγέννηση εξ ορισμού έχει σχέση με τον διάλογο που ξεκίνησε στην Ιταλία με την ελληνική αρχαιότητα σε όλα τα επίπεδα.

Επομένως στο εσωτερικό ενός πηνίου αναπτύσσονται μαγνητικές δυνάμεις πολύ πιο ισχυρές απ' ότι στο εξωτερικό του. Μάλιστα, όλοι τους ήταν πολύ καλά στην υγεία τους.

Το φιλοσοφικό, το λογοτεχνικό, το πολιτικό, το ιδεολογικό και κυρίως το καλλιτεχνικό", υπογραμμίζει η διευθύντρια της Πινακοθήκης κ. Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα, που έχει μελετήσει ιδιαίτερα την εποχή της Αναγέννησης.

Εικόνα 4.62 Σωληνοειδές ή πηνίο.

Έτσι ξεκίνησε λίγη ώρα αργότερα η προσπάθεια απεγκλωβισμού τους.

"Ο όρος Αναγέννηση, μετά τον Μεσαίωνα, εννοεί ακριβώς το ξαναζωντάνεμα των ιδεών του αρχαίου κόσμου.

Εικόνα 4.63 Ρινίσματα σιδήρου σκορπισμένα πάνω σε χαρτόνι, που είναι κάθετο στις σπείρες του πηνίου. Τα ρινίσματα έχουν διαταχθεί κατά μήκος των δυναμικών γραμμών του μαγνητικού πεδίου, που δημιουργείται από το ηλεκτρικό ρεύμα του πηνίου.

Από την αρχή είχαν σταλεί από την Αθήνα δύο ελικόπτερα, τα οποία θα μετέφεραν τους τρεις άντρες στο Γενικό Κρατικό Αθηνών, για να τους παρασχεθούν οι πρώτες βοήθειες. Εμείς θέλουμε να δείξουμε όλο αυτόν τον πολυδιάστατο διάλογο, που μπορεί να ξεκινά από τη στιγμή της γέννησης ενός ανθρώπου - όταν το "πιάτο-δίσκο" που του προσφέρουν είναι διακοσμημένο με μυθολογικές σκηνές -, επεκτείνεται στα πολύτιμα χρηστικά αντικείμενα που τον περιβάλλουν στην καθημερινή ζωή του, θριαμβεύει στα βιβλία με κείμενα αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων - μεταφράζονται, εκδίδονται και διαβάζονται -, ισχυροποιείται από τις συναναστροφές με Έλληνες λογίους και ευγενείς που είχαν καταφύγει στην Ιταλία - τον Γεμιστό ή Πλήθωνα - και ειδικά στη Φλωρεντία τον Εμμανουήλ Χρυσολωρά. Τελικά σχεδόν μια ώρα αργότερα η όλη επιχείρηση απεγκλωβισμού των τριών κυνηγών στέφτηκε από επιτυχία. Η ελληνική παιδεία και οι μυθολογικές παραστάσεις εισδύουν ακόμα και στον κόσμο των θρησκευτικών παραστάσεων".

Βέβαια, αυτό που προσπαθούν όλοι να καταλάβουν είναι γιατί οι τρεις άντρες μπήκαν στην σπηλιά. Αυτή η αντίληψη του ουμανισμού που έχει στο επίκεντρό της τη δημιουργία ενός ανθρώπου ελεύθερου και αυτοδημιούργητου μέσα στον κόσμο, απαλλαγμένου από τα μεσαιωνικά θρησκευτικά δεσμά, βρήκε απήχηση και στην πολιτική. Κατά μια πληροφορία, έψαχναν για ένα θησαυρό…

Οι κάτοικοι της Φλωρεντίας έβλεπαν την πόλη τους σαν μια Νέα Αθήνα - έτσι την αποκαλούσαν. Ταυτιζόταν με μια πόλη του φωτός, που η ανεξαρτησία της απειλείτο από την εισβολή των βάρβαρων φύλων με αποκορύφωμα τη λεηλασία της Ρώμης το 1527, ενώ η πνευματική ανεξαρτησία της απειλείτο από την Εκκλησία και τη σεμνοτυφία που επέβαλε η Αντιμεταρρύθμιση - με συνέπεια να "ντύσουν" τους αγγέλους του Ραφαέλο.

Η έκθεση εκτείνεται χρονικά από το 1400-1550, καταλήγει η κ. Λαμπράκη, και στοχεύει να δείξει κάτι ακόμα, που δεν έχει συνειδητοποιηθεί επαρκώς. Ότι πολλά από τα στοιχεία πολιτισμού που πήραμε από τη δυτική τέχνη της Αναγέννησης ήταν στην ουσία αντιδάνεια, από τον ελληνικό πολιτισμό. Ότι ο νεώτερος δυτικός πολιτισμός στο ξεκίνημά του στηρίχθηκε στον ελληνικό πολιτισμό. Αυτόν είχε στόχο να ζωντανέψει σε όλα τα επίπεδα.

Με το "Φως του Απόλλωνα", εμείς θα ζωντανέψουμε ξανά αυτήν τη διαδρομή που ξεκινά από τα χειρόγραφα του Κυριακού της Ανκόνα και τους πίνακες του Βερονέζε και του Μποτιτσέλι με τη συνδρομή των μεγαλύτερων μουσείων του κόσμου. Από το Λούβρο έως τη National Gallery της Ουάσιγκτον και την Gemaelde Gallerie του Βερολίνου.