Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Στη δίκη δύο δημοσιογράφων, οι οποίοι κατηγορούνταν για διασπορά ψευδών ειδήσεων μέσω του Τύπου, αναφέρεται το κεντρικό θέμα της "Μ" στις 21 Ιανουαρίου 1976.

"Εκπαίδευσαν" 13χρονη να κλέβει πορτοφόλια

Β. Η πεζογραφία

Στον κεντρικό τίτλο διαβάζουμε:

ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ

Γενικά, το μυθιστόρημα της μεταπολεμικής περιόδου στην Ελλάδα δεν αποβλέπει τόσο στην ανάδειξη της ατομικότητας των προσώπων όσο στην εξωτερική περιγραφή ιστορικών καταστάσεων και κοινωνικών σχέσεων.

"Υπό την ανοχή των αστυνομικών οργάνων - Προκλήσεις και έκτροπα των χουντικών στη δίκη".

ΒΟΛΟΣ

Στην περίοδο της δικτατορίας (1967-1974) στην Ελλάδα οι συγγραφικές φωνές της πρωτοπορίας θα σιγήσουν προσωρινά.

Στον υπότιτλο επισημαίνεται:

Την έφεραν πριν από δύο μήνες από τη Βουλγαρία.

Το 1967 και η δικτατορία των συνταγματαρχών θα σηματοδοτήσουν για το μυθιστόρημα το τέλος της μεταπολεμικής περιόδου.

"Προπηλάκισαν τον Εγκολφόπουλο, εξύβρισαν μάρτυρες κατηγορίας και κακοποίησαν δημοσιογράφους - Έντονη η αντίδραση των κομμάτων της αντιπολιτεύσεως - Καλούν την κυβέρνηση να λάβη αμέσως μέτρα".

Την "εκπαίδευσαν" να κλέβει πορτοφόλια και μέρος των "εισπράξεων" πήγαινε στον πατέρα της, πίσω στη Βουλγαρία.

Αργότερα, στη «σύγχρονη περίοδο» του ελληνικού μυθιστορήματος, σημαντικοί δημιουργοί θα ασχοληθούν για πρώτη φορά σε έκταση και βάθος με το πρόβλημα της ανελευθερίας και της καταπίεσης σε έργα που θα δουν το φως κυρίως μετά τη μεταπολίτευση (1974). Στο ρεπορτάζ αναφέρεται:

Το δεκατριάχρονο κορίτσι συνελήφθη σε σούπερ μάρκετ του Βόλου, ενώ έκλεβε ένα πορτοφόλι.

Τα έργα αυτά προτιμούν να καταγγέλλουν μέσα από την παρωδία, την αλληγορία και τη σκοτεινότητα. "Επίδειξιν θρασείας προκλητικότητας και τρομακτικών μεθόδων έκαμαν οι χουντικοί εις την δίκην του δημοσιογραφικού εκπροσώπου των.

Όπως διαπιστώθηκε, δεν ήταν το πρώτο που είχε κλέψει εκείνη την ημέρα.

Η ελληνική πεζογραφία θα περάσει στο χώρο του μοντερνισμού. Προπηλάκισαν τον ναύαρχον Εγκολφόπουλο, εξύβρισαν χυδαίως άλλους μάρτυρας κατηγορίας, εκακοποιήσαν δημοσιογράφους, απεδοκίμασαν την κυβέρνησιν και εχειροκρότησαν τον Κωνσταντόπουλον.

Τα θύματα του θηλυκού Όλιβερ Τουίστ δεν υπέβαλαν μήνυση σε βάρος του κοριτσιού, ωστόσο, η Αστυνομία αναζητά τους συμπατριώτες της, που την έφεραν στην Ελλάδα και για λογαριασμό των οποίων "δούλευε".

Μέσα στις μεταπολεμικές περιπέτειες αρκετοί από τους συγγραφείς της Δεύτερης Μεταπολεμικής Γενιάς επηρεάστηκαν από τις ιδεολογικές και λογοτεχνικές ζυμώσεις και τα καλλιτεχνικά κινήματα της Ευρώπης. Και όλα αυτά υπό την ανοχήν της αστυνομίας.

Η δραστηριότητα του κοριτσιού, που πλέον φιλοξενείται προσωρινά στη Στέγη Ανηλίκων Νέας Ιωνίας Βόλου, έγινε αντιληπτή από τους πελάτες του σούπερ μάρκετ.

Έτσι, εκτός από τη ρωσική, την αγγλική, τη γαλλική και τη σκανδιναβική λογοτεχνία, που ήταν ήδη γνωστές και παλαιότερα, τώρα γίνονται γνωστοί και επηρεάζουν Αμερικανοί συγγραφείς, όπως ο Φόκνερ, ο Χεμινγουέι και ο Τζων Ερνστ Στάινμπεκ, ευρύτερα γνωστός από το μυθιστόρημά του Τα σταφύλια της οργής (1940), όπου περιγράφεται η εκμετάλλευση που υφίστανται οι μετανάστες ακτήμονες αγρότες από το ανελέητο σύστημα της αγροτικής οικονομίας. Έντονος εξεδηλώθη αμέσως η αντίδρασις όλων των πολιτικών κομμάτων της αντιπολιτεύσεως, τα οποία διά των δηλώσεών τους επιρρίπτουν τας ευθύνας εις την κυβέρνησιν, διότι δεν ενέπνευσεν εις τα όργανα της τάξεως τον σεβασμόν προς το πολίτευμα και προς τα δικαιώματα του λαού".

Στην Αστυνομία, που ειδοποιήθηκε στη συνέχεια, το κορίτσι δεν είπε τίποτε άλλο, παρά ότι θέλει να γυρίσει στον πατέρα της, στη Βουλγαρία.

Ακόμα στη δεκαετία του '60 μεγάλη επίδραση άσκησε στην Ευρώπη το έργο του Τσεχοεβραίου συγγραφέα Φραντς Κάφκα (1883-1924) και ιδιαίτερα τα μυθιστορήματα του (Η Δίκη, 1925, Ο Πύργος 1926), που εκδόθηκαν μετά το θάνατό του και στα οποία εκφράζεται η αγωνία και η αλλοτρίωση του ανθρώπου του 20ού αιώνα. Για το ίδιο θέμα διαβάζουμε:

Όπως έμαθαν οι αστυνομικοί, έμενε μαζί με συμπατριώτες της σε ξενοδοχείο του Βόλου, ενώ από τα ταξιδιωτικά έγγραφα προκύπτει ότι βρισκόταν στην Ελλάδα τους δύο τελευταίους μήνες.

"Η δίκη - Οι καταθέσεις των μαρτύρων κατηγορίας και η απολογία Κωνσταντόπουλου".

Σε βάρος της δεν υπεβλήθησαν μηνύσεις για τις κλοπές των πορτοφολιών και έτσι όταν ολοκληρωθεί η απαιτούμενη διαδικασία θα επιστρέψει πίσω στην πατρίδα της.

Στο δεύτερο θέμα της "Μ" αποκαλύπτεται:

Το παιδί κλαίει συνεχώς και αρνείται να αποκαλύψει την ταυτότητα των συμπατριωτών της, οι οποίοι την υποχρέωναν να κλέβει.

"Ονομαστικοί πίνακες - Οι πράκτορες της CIA και της ΚΑ-ΓΚΕ-ΜΠΕ στην Ελλάδα - Πού υπηρέτησαν κατά καιρούς με τη διπλωματική τους κάλυψη".

Η Αστυνομία εκτιμά ότι είναι πολύ πιθανό να μη γνωρίζει καν τα πραγματικά ονόματά τους, ενώ έχουν εξαφανιστεί από το ξενοδοχείο όπου έμεναν: η Αστυνομία εκτιμά ότι συνόδευαν τη μικρή στο σούπερ μάρκετ και ότι έκλεβε υπό την επίβλεψή τους. Έτσι, όταν είδαν την Αστυνομία να παίρνει το παιδί, εκείνοι πρόλαβαν να εξαφανιστούν.

Το κορίτσι με δυσκολία επικοινωνεί με τις κοινωνικές λειτουργούς που το επισκέφθηκαν χθες στη Στέγη Ανηλίκων, αφού δεν ξέρει καθόλου ελληνικά και χρειάστηκε η βοήθεια διερμηνέα.

Η περίπτωση της 13χρονης δεν αποτελεί το μοναδικό περιστατικό που έχει απασχολήσει τις διωκτικές αρχές στον Βόλο. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν καταγραφεί αρκετές περιπτώσεις παιδιών - αλλοδαπών κατά κανόνα - που κλέβουν ή επαιτούν για λογαριασμό ενηλίκων, οι οποίοι αναλαμβάνουν την "προστασία" τους στην Ελλάδα.