Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άρθρα :: Ανάλυση

( χαρακτηριστικό δείγμα "παλαιών καθεστώτων" :: 20/1/2006 22:58:57) 

ΣΤΗΛΗ: ΣΤΗ ΓΚΡΙΖΑ ΖΩΝΗ

Σχολείο με έδρα τον… πλανήτη Γη

Ασκήσεις - Θέματα για συζήτηση

Χαρακτηριστικό δείγμα "παλαιών καθεστώτων"

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΩΛΑΣ

1. Στην παραλογή Το γεφύρι της Άρτας να επισημάνετε τα χαρακτηριστικά των παραλογών.

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

Ο ήλιος. "Όταν ήρθαμε στην Ελλάδα νομίζαμε ότι θα κάναμε μάθημα κάτω από δυνατό ήλιο και γαλάζιο ουρανό. Όμως εδώ συνέχεια βρέχει" λένε ο Τζον Γουίμπκι και η Κέρι Λόουαν, μαθητές και οι δύο του σχολείου

2. Να βρείτε ένα τραγούδι της ξενιτειάς και να το διαβάσετε παράλληλα με το ποίημα του Γιώργου Σεφέρη «Ο γυρισμός του ξενιτεμένου».

Γράφει ο ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΣ

Έκαναν σχολείο τους τον κόσμο.

Ποίες ομοιότητες εντοπίζετε;

Το θέμα που επιχειρούμε να συζητήσουμε στο περιθώριο της πολιτικής μας ζωής, το θέμα του διαχωρισμού της Εκκλησίας από το κράτος, είναι το κεντρικό ζήτημα της πολιτικής και κοινωνικής ζωής σε όλη την Ευρώπη, σε όλη τη Δύση. Οι 15χρονοι μαθητές του δημόσιου Λυκείου του Κίλινγκτον άφησαν, στην αρχή του σχολικού έτους, την Πολιτεία Βερμόντ των ΗΠΑ και ταξίδεψαν στην Κόστα Ρίκα και στη Γαλλία. 3. Το θέμα του γυρισμού του ξενιτεμένου βρίσκεται και σε τραγούδια άλλων ευρωπαϊκών λαών. Η ταύτιση της Εκκλησίας με το κράτος είναι το βασικό χαρακτηριστικό των "παλαιών καθεστώτων", των μοναρχιών που σαρώθηκαν από τη νεοτερικότητα. Τελευταίος σταθμός του ταξιδιού τους η Ελλάδα. Να βρείτε σχετικές πληροφορίες στη μελέτη του Κ. Ρωμαίου, Δημοτικά τραγούδια Σέρβων και Βουλγάρων δανεισμένα από ελληνικά πρότυπα, Αρχεία του Θρακικού και Γλωσσικού Θησαυρού 17 (1952), σελ. 334-354, και στο περιοδικό Ελληνική Δημιουργία, τεύχος 9, αφιέρωμα «Η ξενιτειά και ο ελληνικός λαός». Τις αναζητήσεις που διαμόρφωσαν την εικόνα του σύγχρονου κόσμου καθόρισαν μεγάλες επαναστάσεις στη Γαλλία και την Αμερική, μεγάλες συγκρούσεις στη Γερμανία και τη Ρωσία.

Εδώ και δέκα ημέρες βρίσκονται στην Κάλυμνο. Βιβλιογραφία Όποιες κοινωνίες δεν συμμετείχαν στις μεγάλες αυτές αναζητήσεις του διαφωτισμού έμειναν στο περιθώριο του σύγχρονου κόσμου. Το μάθημα γίνεται άλλοτε στην ταβέρνα, άλλοτε στην καφετέρια, άλλοτε σε αίθουσα του Δημοτικού Σχολείου της πρωτεύουσας του νησιού. 1. Δημαράς, Κ. Θ. (1975). Συνδέονται μαζί του γεωπολιτικά, οικονομικά, διπλωματικά, αλλά δεν συμμετείχαν στο γίγνεσθαι. Όταν ανοίξει ο καιρός θα μετακομίσουν στην παραλία, στο δάσος, στα χωράφια… Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Το πρόβλημα που κρατά ακόμη την Τουρκία στο περιθώριο της Ευρώπης είναι ακριβώς αυτό. "Ήταν μια ιδέα που ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια" εξηγεί ο καθηγητής του σχολείου και συνοδός των δεκαπέντε μαθητών, κ. Άμνεν Τζόρνταν, φιλόλογος. ΣΤ' έκδοση. Δεν έχει αντιμετωπίσει ικανοποιητικά τη σχέση θρησκείας και κράτους. "Ξέρετε, δεν είναι εύκολο πράγμα να εγκαταλείπει κανείς το σπίτι του για τρεις ή τέσσερις μήνες. Αθήνα: Ίκαρος, 9-18. Η καταπίεση της θρησκείας, επί της οποίας στηρίχθηκε η ατατουρκική αλλαγή, δεν αποτελεί λύση. Ούτε είναι πάντα αρμονική η συνύπαρξη είκοσι διαφορετικών ανθρώπων για τόσο μεγάλο διάστημα. 2. Ιστορία του Ελληνικού Έθνους. Οδήγησε σε ολοκληρωτικές νοοτροπίες, ανάλογες με ολοκληρωτικές νοοτροπίες που γνώρισε παλαιότερα η Ευρώπη. Υπάρχουν και καβγάδες και παρεξηγήσεις. Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών, τόμ. Θ', Ι'.

Η διαμόρφωση των σχέσεων Εκκλησίας-κράτους δεν πήρε παντού ενιαία μορφή.

Αξίζει όμως τον κόπο. 3. Ιωάννου, Γ. (επιμ.) (1970).

Ιστορικοί και πολιτικοί παράγοντες έδωσαν σε κάθε περίπτωση σε κάθε κοινωνία διαφορετική μορφή αυτών των σχέσεων.

Οι εμπειρίες από το ταξίδι είναι πολλές και σημαντικές". Το δημοτικό τραγούδι.

Η λογική και οι αρχές που διέπουν τη σχέση της θρησκείας με το κράτος στο σύγχρονο κόσμο είναι ενιαία. Η Κάλυμνος είναι η πρώτη στάση του σχολείου στην Ελλάδα.

Παραλογές.

Στην Αμερική, πρωταγωνιστή στη διαμόρφωση των κανόνων της νεοτερικότητας, η θρησκευτική πολυφωνία βοήθησε να κτιστεί το τείχος που χωρίζει τις Εκκλησίες από το κράτος, χωρίς τις τρομερές συγκρούσεις που γνώρισε η Ευρώπη.

Θα ακολουθήσουν τα Μετέωρα, η Επίδαυρος, ο Όλυμπος και η Αθήνα - τελευταίος σταθμός του ταξιδιού.

Αθήνα: Ερμής.

Το "τείχος" αυτό συνέβαλε στην πρωτοφανή ανάπτυξη όλων των Εκκλησιών και ομολογιών.

"Ήταν πολύ δύσκολο να πείσουμε τις εκπαιδευτικές αρχές της πατρίδας μας, αλλά και τους γονείς των παιδιών, για το εγχείρημά μας" επισημαίνει ο καθηγητής.

4. Καλαματιανός, Γ. Ν. (χ.χ.).

Το ίδιο πρότυπο βλέπουμε να επαναλαμβάνεται και σε περιοχές της Ευρώπης όπου η σύγκρουση αποφεύχθηκε. Το σχολικό έτος άρχισε, για την τάξη, στην Κοστα Ρίκα.

Σύντομη Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

Ο ουσιαστικός εκσυγχρονισμός και εκδημοκρατισμός της Ισπανίας άρχισε με τον εκσυγχρονισμό της ισπανικής Εκκλησίας.

"Διαλέγουμε διαφορετικά μέρη, με χαρακτηριστικά - πολιτισμό και ιστορία - που δεν μοιάζουν μεταξύ τους, ώστε να γνωρίσουμε όσο καλύτερα γίνεται τον πλανήτη μας" συμπληρώνει.

Ι' έκδοση.

Πολύ πριν να προχωρήσουμε στον εκσυγχρονισμό της πολιτικής ζωής και τη διάρρηξη της απομόνωσης και της καθήλωσης στις νοοτροπίες του μεσοπολεμικού φασισμού και του Φράνκο, η καθολική Εκκλησία απέκοψε μόνη της το λώρο που τη συνέδεε με το κράτος.

Κανονικό σχολείο

Αθήνα: Εστία, 36-39.

Έδειξε πώς το opus dei δεν υπηρετούσε, αλλά εκμεταλλευόταν την Εκκλησία.

Το ημερήσιο πρόγραμμα του Λυκείου δεν διαφέρει από τα υπόλοιπα δημόσια αμερικανικά σχολεία.

5. Πολίτης, Λ. (1978).

Το ίδιο και στην Πολωνία.

"Τα παιδιά διδάσκονται όλα τα μαθήματα και δεν χάνουμε ούτε ώρα" λέει ο κ. Τζόρνταν.

Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

Η Εκκλησία κατάφερε να διατηρήσει το σημαντικό ρόλο αποδεχόμενη τις σύγχρονες μορφές πολιτικής οργάνωσης, που διαχωρίζουν αυστηρά τη θρησκεία από την πολιτική, όπως στην Αμερική.

Τους δεκαπέντε μαθητές του Λυκείου συνοδεύουν άλλωστε πέντε καθηγητές, όλων των ειδικοτήτων.

Αθήνα:

Η νεοελληνική κοινωνία που συμμετείχε στις μεγάλες κινήσεις του διαφωτισμού (η ελληνική επανάσταση) δεν έχει ακόμη αντιμετωπίσει οριστικά αυτό το θέμα. "Για πίνακα χρησιμοποιούμε ένα μεγάλο κομμάτι χαρτί, και η εξέταση - ακόμα και τα διαγωνίσματα - γίνονται κανονικά.

Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 101-119.

Γιατί δεν βοηθά πλέον η Εκκλησία, η οποία αντίθετα από τα στερεότυπα που κυκλοφορούν βοήθησε αποφασιστικά στην εισαγωγή των αρχών του σύγχρονου κόσμου στους χριστιανούς της οθωμανικής αυτοκρατορίας; Είναι μάλιστα και πολύ αυστηρά".

6. Saunier, G. (επιμ.) (1990).

Η νεοελληνική Εκκλησία, "η Αυτοκέφαλος Εκκλησία της Ελλάδος", δυσκολεύεται θεσμικά να συμμετάσχει στη συζήτηση αυτή, από τότε που αποκόπηκε από την παράδοση της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας.

Από το απόγευμα και μετά το πρόγραμμα αλλάζει.

Το δημοτικό τραγούδι: Της ξενιτιάς.

Ο μόνος λόγος ύπαρξης από τότε είναι να υπηρετεί το κράτος.

Τα παιδιά ακολουθούν διάφορες δραστηριότητες, ανάλογα με το μέρος όπου βρίσκονται.

Αθήνα: Ερμής.

Πώς θα διανοηθεί, αν διαρρήξει όλες τις σχέσεις με το κράτος;

"Στην Κάλυμνο, λόγου χάρη, θα διδαχθούν αναρρίχηση σε βράχο.

7. Vitti, Μ. (2003).

Δεν είναι ασφαλώς τυχαίο ότι ο μόνος συγκροτημένος λόγος για την οργάνωση των σχέσεων της πολιτείας με την Εκκλησία είναι ο λόγος του πατριάρχη Βαρθολομαίου (που δημοσιεύεται το μήνα αυτό στη "Νέα Εστία"). Ζήτησαν να μάθουν τις περιοχές όπου μπορούν να επιδοθούν σε εξτρίμ σπορ και να επισκεφθούν τόπους αναφοράς για την ιστορία της Ελλάδας" λέει ο εκπαιδευτής ορειβασίας κ. Άρης Θεοδωρόπουλος.

Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Μετάφραση Μ. Ζορμπά, θεώρηση του συγγραφέα, απόδοση Ε. Ι. Μοσχονά. Αναθεωρημένη έκδοση. Αθήνα: Οδυσσέας, 69-145.