Οδηγός 

ΑΕΙ και διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας 

Μεταπτυχιακές σπουδές στα ελληνικά πανεπιστήμια 

Προπτυχιακές Σπουδές

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Π.Ε.) είναι ένα από τα πρώτα Τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας που ιδρύθηκαν το 1984 στο Βόλο. Η αρχική του ονομασία ήταν Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών. Πήρε το σημερινό του όνομα με το Προεδρικό Διάταγμα 236 του 2000, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 200/18-09-2000. Τα προσφερόμενα μαθήματα που σχετίζονται με τη διδασκαλία της νέας ελληνικής είναι τα ακόλουθα:

ΤμήμαΤίτλος μαθήματοςΔιδάσκων
Παιδαγωγικό τμήμα Προσχολικής εκπαίδευσηςΓλωσσικό Υλικό για το Νηπιαγωγείο (υποχρεωτικό της Ενότητας Ιστορίας, Γλώσσας και Λογοτεχνίας)Β. Αναγνωστόπουλος
Παιδαγωγικό τμήμα Προσχολικής εκπαίδευσηςΔιδακτική Πρώτης Ανάγνωσης και Γραφής (υποχρεωτικό της Ενότητας Ιστορίας, Γλώσσας και Λογοτεχνίας)Μ. Παπαδοπούλου
Παιδαγωγικό τμήμα Προσχολικής εκπαίδευσηςΗ αφήγηση στην προσχολική εκπαίδευση (υποχρεωτικό της Ενότητας Ιστορίας, Γλώσσας και Λογοτεχνίας)Τ. Τσιλιμένη
Παιδαγωγικό τμήμα Προσχολικής εκπαίδευσηςΑνάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων στο νηπιαγωγείο: διδακτικές προσεγγίσεις του προφορικού λόγου (υποχρεωτικό κατ επιλογή της Ενότητας Ιστορίας, Γλώσσας και Λογοτεχνίας)Μ. Παπαδοπούλου
Παιδαγωγικό τμήμα Προσχολικής εκπαίδευσηςΔραστηριότητες γραμματισμού στο Νηπιαγωγείο (επιλογή της Ενότητας Ιστορίας, Γλώσσας και Λογοτεχνίας)Μ. Παπαδοπούλου

ΙΥ3 Γλωσσικό Υλικό για το Νηπιαγωγείο

Το μάθημα περιλαμβάνει θεωρητικές και πρακτικές πλευρές αντιμετώπισης του καίριου προβλήματος που αντιμετωπίζει ο νηπιαγωγός στην πράξη: τη γλωσσική πραγματικότητα των παιδιών. Ανάμεσα σε ένα γλωσσικό μωσαϊκό οφείλει ο νηπιαγωγός να καλλιεργήσει έναν κοινό λόγο επικοινωνίας, κοινό παρανομαστή γλώσσας. Η καλλιέργεια αυτή θα επιτευχθεί αξιοποιώντας δύο βασικές πηγές γλωσσικού υλικού: τη λαϊκή παράδοση (παραμύθια, ιστορίες, λεκτικά παιχνίδια, τραγουδάκια, κτλ) και τη σύγχρονη παιδική λογοτεχνία. Το μάθημα αποβλέπει στην ενίσχυση των νηπιαγωγών, ώστε να μπορούν αποτελεσματικά να βοηθήσουν τα νήπια στη γλωσσική τους καλλιέργεια.

ΙΥ4 Διδακτική Πρώτης Ανάγνωσης και Γραφής

Η εισαγωγή των παιδιών προσχολικής ηλικίας στο γραπτό λόγο έναν από τους πλέον προκλητικούς και συχνά αμφιλεγόμενους στόχους του προγράμματος του νηπιαγωγείου, ειδικότερα μάλιστα στο πλαίσιο της εποικοδομητικής προσέγγισης που αποτελεί το ισχύον πλαίσιο για την προσέγγιση του γραμματισμού. Το μάθημα στοχεύει:

  • α) στην εξοικείωση των φοιτητών με τη γραφή ως συστήματος συμβολικής σημείωσης,
  • β) στην κατανόηση της γραφικής και αναγνωστικής δεξιότητας,
  • γ) στην κατάρτιση στις μεθόδους και προσεγγίσεις που χρησιμοποιήθηκαν διαχρονικά για τον γραμματισμό των νηπίων και
  • δ) στις διαδικασίες ανάδυσης του γραμματισμού σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Η επίδραση του περιβάλλοντος έντυπου λόγου, η συμβολή της οικογένειας στην ανάδυση του γραμματισμού, και οι αντιλήψεις και στάσεις των παιδιών προσχολικής ηλικίας για την ανάγνωση και τη γραφή αποτελούν ορισμένα από τα θέματα για διαπραγμάτευση.

ΙΥ5 Η αφήγηση στην προσχολική εκπαίδευση

Σκοπός του μαθήματος είναι η γνωριμία των φοιτητών με την τέχνη και την τεχνική της αφήγησης. Εξετάζονται οι μορφές, τα είδη της αφήγησης (λαϊκή και σύγχρονη) και των αφηγητών, καθώς επίσης και τα αφηγηματικά είδη. Σχολιάζονται οι λόγοι και η σημασία της ένταξης της αφήγησης στην εκπαίδευση. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις τεχνικές αφήγησης στο σχολείο, στη προετοιμασία του εκπαιδευτικού και στα μέσα που μπορεί να χρησιμοποιήσει προκειμένου να κερδίσει το ενδιαφέρον του ακροατηρίου. Οι φοιτητές ασχολούνται με το σχεδιασμό, την οργάνωση και την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων πριν και μετά την αφήγηση μιας ιστορίας καθώς και με τρόπους προσέγγισης κειμένων για παιδιά.

ΙΥΕ1 Ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων στο νηπιαγωγείο: διδακτικές προσεγγίσεις του προφορικού λόγου

Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών με τους μηχανισμούς κατάκτησης της μητρικής γλώσσας και το σχεδιασμό δραστηριοτήτων προφορικού λόγου για την ανάπτυξη των γλωσσικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων παιδιών προσχολικής ηλικίας. Παράλληλα, προσεγγίζονται ζητήματα διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας σε παιδιά μεταναστών και προσφύγων.

ΙΕ8 Δραστηριότητες γραμματισμού στο Νηπιαγωγείο

Ο σχεδιασμός δραστηριοτήτων γραμματισμού, που αποτελεί στόχο του συγκεκριμένου μαθήματος, προϋποθέτει εξοικείωση των φοιτητών με τα είδη γραμματισμού, (παραδοσιακός, λειτουργικός, κριτικός) και τους τρόπους οργάνωσης και δόμησης του γραπτού μηνύματος σε συνάρτηση με τις απαιτήσεις κάθε φορά της περίστασης επικοινωνίας. Το μάθημα έχει εργαστηριακή μορφή και πραγματοποιείται με σεμινάρια κατά τα οποία οι φοιτητές πραγματεύονται θεωρητικά και εφαρμοσμένα ζητήματα κριτικού και λειτουργικού γραμματισμού μέσα από παρατήρηση και ανάλυση κειμένων γραπτού και προφορικού λόγου, αξιολογούν έντυπο και ηλεκτρονικό διδακτικό υλικό για τη γλώσσα στην προσχολική εκπαίδευση και σχεδιάζουν δραστηριότητες για τον γραμματισμό νηπίων. Παράλληλα προσεγγίζονται ζητήματα διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας.

Τελευταία Ενημέρωση: 08 Σεπ 2010, 11:22