Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και διδασκαλία της ελληνικής
Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ελληνική εκπαίδευση
12.4. Ευρύτερες αλλαγές στην εκπαίδευση
Κάποιοι επιμορφωτές υπογραμμίζουν πως, προκειμένου να αξιοποιηθούν δημιουργικά αυτού του τύπου οι διδασκαλίες, δεν αρκεί μόνο να λύσουμε πρακτικά ζητήματα, αλλά και να προχωρήσουμε στην αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος και ιδιαίτερα του εξεταστικού που καταπιέζει τους εκπαιδευτικούς, ιδιαίτερα του Λυκείου, και δεν τους επιτρέπει να επιχειρήσουν καινοτόμες δράσεις και παρεμβάσεις. Στην ίδια κατηγορία τοποθετούμε και προτάσεις που επισημαίνουν την αναγκαιότητα αλλαγών μεγάλης έκτασης και το συστημικό τους χαρακτήρα.
Ναι, ας πούμε, πιστεύω ότι μόνο αν άλλαζε η δομή του σχολείου με την έννοια να ξεφύγει από το εξετασιοκεντρικό σύστημα στο Λύκειο για παράδειγμα, να αλλάξουν τα προγράμματα σπουδών, να γίνουν διαθεματικά, απαιτούν τη διαθεματικότητα. Τώρα αυτό που θα πω ακούγεται…, για να παραγάγει ο εκπαιδευτικός υλικό πρέπει να του δώσεις τη δυνατότητα, να υπάρχουν εργαστήρια ανοιχτά στο σχολείο και διαθέσιμα για τους εκπαιδευτικούς και να υπάρξει και κάποιος χρόνος όπου πρέπει να μένουν στο σχολείο και να παραγάγουν υλικό για τη συγκεκριμένη τάξη είτε με έντυπα είτε με ψηφιακά υλικά. Όλα αυτά τώρα που λέω ακούγονται τόσο απαιτητικά και τόσο θεωρητικά, δεν ξέρω να σας πω ποιος πολιτικός θα το έκανε αυτό, αυτό, εκείνο δεν ξέρω. Εγώ ξέρω πως ένας εκπαιδευτικός θα έκανε τέτοιο μάθημα να είναι ένα σχολείο, να παραγάγει υλικό, να έχει στη διάθεσή του τα εργαλεία, να έχει και ένα πρόγραμμα σπουδών ανοιχτό και ευέλικτο, αυτό που κάνει να το μετράει κάποιος, το έκανες καλά, δεν το έκανες καλά, άλλαξέ το, έτσι. Αυτά γίνονται; Δεν γίνονται.
Και μία κατεύθυνση έτσι με άλλο πνεύμα να διδαχθούν τα μαθήματα αυτά στο σχολείο. Δεν ξέρω εγώ το πιστεύω ότι πρέπει να αλλάξει το αναλυτικό πρόγραμμα, αν θέλουμε να πάρουμε αυτού του είδους τα μαθήματα με υπολογιστές, γιατί είναι άλλη η λογική τους. Δεν μπορεί δηλαδή με το ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα να πάμε να κάνουμε κάποια μαθήματα. Πρέπει να είναι άλλη η λογική του. Δηλαδή μπορεί να πούμε ότι ο καθηγητής θα έχει την αίθουσά του, θα έχει ξέρω εγώ μια γωνιά με υπολογιστές, θα οργανώνει το μάθημά του, δηλαδή θα πρέπει να έχουμε άλλο σχολείο πια.
Εδώ χρειάζεται αλλαγή. Χρειάζεται να αλλάξουν τα αναλυτικά προγράμματα και γενικά η δομή του ελληνικού σχολείου για να χωρέσουν μέσα και οι τεχνολογίες.
Επίσης, επειδή σου είπα πιστεύω ότι είναι θέμα γενικότερα του εκπαιδευτικού συστήματος, μια αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος, ένας αναπροσδιορισμός ας πούμε και των στόχων του εκπαιδευτικού μας συστήματος και της διδακτικής πράξης συνολικά. Αν δε γίνει αυτό, δε θα περάσει καμιά τροπολογία. Δηλαδή όσο κι αν το σπρώξουμε ας πούμε το πράγμα, αν δεν αλλάξει κάτι κεντρικά σε σχέση με το εκπαιδευτικό μας σύστημα, αυτό θα είναι απ' έξω.