Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Β. Προσέγγιση της γλώσσας του κειμένου

1. Να εντοπίσεις πέντε σύνθετα ρήματα και να γράψεις το πρώτο πρόσωπο Ενικού και Πληθυντικού αριθμού στον Ενεστώτα και στον Παρατατικό. Να προσέξεις ιδιαίτερα τον τρόπο που έχουμε αύξηση του ενεστωτικού θέματος στον Παρατατικό.

Βοήθεια: Στην απάντησή σου να λάβεις υπόψη τα παρακάτω: Η αύξηση μένει πάντα όταν τονίζεται: π.χ. γράφω -έγραφα, αλλά γράφαμε Εσωτερική αύξηση: Μερικά σύνθετα ρήματα παίρνουν την τονισμένη αύξηση στην αρχή του δεύτερου συνθετικού: ενδιαφέρει [εν + δια + φέρει] - ενδιέφερε [εν + δια + έφερε] εγκρίνω [εν + κρίνω] = ενέκρινα, αλλά εγκρίναμε εκφράζω [εκ + φράζω] - εξ έφραζα [ε(κ)ξ + έ -φραζα], αλλά εκφράζαμε εκλέγω - εξέλεγα, αλλά εκλέγαμε εμπνέω [εν + πνέω] - ενέπνεα [εν + έ-πνεα] συμβαίνει [συν + βαίνει] – συνέβαινε συμβάλλω-συνέβαλλα, αλλά συμβάλλαμε συλλέγω [συν + λέγω] - συνέλεγα, αλλά συλλέγαμε Προσέχουμε: η συλλαβική αύξηση -ε- δεν παρατηρείται στο α' και β' πρόσωπο πληθυντικού αριθμού, επειδή δεν τονίζεται.

2. Εάν στη θέση του αφηγητή μιλούσε ο ίδιος ο Μενεσθέας πώς θα διατύπωνε τις σκέψεις του σε ευθύ λόγο; «Ο Μενεσθέας επεσήμανε ότι ορισμένοι… πολύ καιρό πριν». 3. Εάν τα λόγια του ηλικιωμένου άνδρα «Επιθυμώ να καταθέσω… την προσοχή» τα παρουσίαζε ο αφηγητής σε πλάγιο λόγο, πώς θα τα διατύπωνε;