Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Κείμενο 9 - [Ο διωγμός των Εβραίων της Θεσσαλονίκης από τους Ναζί]

Η Θεσσαλονίκη, το όμορφο αυτό λουλούδι των Βαλκανίων, που το ένα τέταρτο του πληθυσμού της ήταν εβραϊκό και λάμπρυνε με την εξέχουσα κουλτούρα του την πόλη, θα γινόταν "Juderein" (Γιουντεράιν: καθαρή από Εβραίους), όπως και όλες οι άλλες πόλεις, όπου πατούσαν οι δαίμονες του σημαδεμένου αιώνα. Τα εβραϊκά μαγαζιά με τις αναρτημένες επιγραφές στα λαντίνο, στα εβραϊκά και στα ελληνικά, που έδιναν στη "Νύμφη του βορρά" έναν κοσμοπολίτικο αέρα προόδου και ευρωπαϊκού προχωρημένου εμπορίου και που, όταν έκλειναν το Σάββατο, την ερήμωναν, θα έκλειναν για πάντα σφραγίζοντας και την επί πέντε αιώνες άνοιξή της. Οι απόγονοι των κυνηγημένων της Βαρκελώνης, της Μαδρίτης, της Σεγκόβια, της Αλικάντε, της Κόρδοβα και του Τολέδο, που οι πρόγονοί τους είχαν βρει κάτω από το γελαστό ουρανό της πόλης τις αλκυονίδες μέρες που ζητούσε η ψυχή τους για να γλυκάνει και να ζεσταθεί, και που είχαν χτίσει εκεί τη ζωή τους από την αρχή, όπως ο καλός χτίστης το σπίτι του, ξεριζώθηκαν οριστικά.

Νίνα Κοκκαλίδου-Ναχμία, Ρέινα Ζιλμπέρτα, Ένα παιδί στο γκέτο της Θεσσαλονίκης, εκδ. Ωκεανίδα, 1996

Κείμενο 10 - [Ό,τι χωράει η καρδιά]

[pic]

Αφίσα του 1ου TEE Βόλου

Ακούω και μιλώ 1. Μπορείτε να εντοπίσετε τις μεταφορές που υπάρχουν στα κείμενα 9 και 10; Τι νομίζετε ότι επιτυγχάνεται με τις μεταφορές αυτές; 2. Το λεκτικό μήνυμα του κειμένου 10 είναι κυριολεκτικό ή μεταφορικό; Η εικόνα αποδίδει μεταφορικά ή κυριολεκτικά το νόημα του λεκτικού μηνύματος; Τι αποτέλεσμα δημιουργεί ο συνδυασμός λόγου και εικόνας στην περίπτωση αυτή; 3. Ποιο θα μπορούσε να είναι το περιεχόμενο μιας είδησης με τίτλο: α. "Η ανατολή ενός καινούριου κόσμου για τα άτομα με ειδικές ανάγκες" β. "Ανθοφορία στον κόσμο της γυναικείας επιχειρηματικότητας" γ. "Βροχή τα προβλήματα για τους πρόσφυγες" δ. "Η οδύσσεια των τσιγγάνων δεν έχει τέλος" Ποιες λέξεις χρησιμοποιούνται μεταφορικά στους παραπάνω τίτλους;