Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Γνώμες-Σχόλια :: Ανάλυση

( τριτη αποψη - (κι άλλο) νέο μέσο; :: 03-01-2003) 

ΤΡΙΤΗ ΑΠΟΨΗ (κι άλλο) Νέο μέσο;

Λίγο πριν από την εποχή του υπολογιστή-ταμπλέτας (Tablet PC)

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΜΑΡΑΣ

Ανεξάρτητα από το εάν συμπαθεί κανείς τον Μπιλ Γκέιτς, πρόεδρο της Microsoft, μεγαλύτερης εταιρείας λογισμικού στον κόσμο, σίγουρα ο λόγος του και οι εκτιμήσεις του για το μέλλον έχουν ιδιαίτερο βάρος. Γι' αυτό και η πίστη του στις προοπτικές του νέου υπολογιστή-ταμπλέτας (Tablet PC) έχει κάνει τους ειδικούς του χώρου να μη βιαστούν να κρίνουν αυτήν την καινοτομία ως "άλλη μία περαστική μόδα" - τουναντίον, οι περισσότεροι πλέον δεν συζητούν το εάν θα πιάσει ο Tablet PC αλλά το πότε. Ορισμένοι δε, όπως ο Ντέιβιντ Κάρεϊ, εκδότης του αμερικανικού περιοδικού "New Yorker", θεωρούν τον νέο υπολογιστή το νέο μέσο που θα λύσει όλα τα προβλήματα ψηφιακής διανομής που έχουν ταλαιπωρήσει τους εκδότες την τελευταία δεκαετία. Και προχωρούν σε άμεσες δοκιμές.

Θα μπορούσε κανείς να συζητήσει εκτενώς το κατά πόσον ο υπολογιστής-ταμπλέτα (σε σχήμα περιοδικού, πάχος περίπου 4 εκατοστά και βάρος 1 κιλό) συνιστά νέο μέσο ή νέο κανάλι διανομής υπάρχοντος μέσου. Ωστόσο, αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο είναι οι πιθανότητες επιτυχίας και ευρείας αποδοχής από το καταναλωτικό κοινό. Πέρα από τη Microsoft, αυτό το ερώτημα καίει τους εκδότες, αφού τα προηγούμενα πειράματα δεν είχαν ικανοποιητικά αποτελέσματα: το Ίντερνετ (σε παραδοσιακό υπολογιστή) δεν τους επέτρεψε να χρεώνουν για την ύλη τους ενώ η χαμηλή ευκρίνεια της οθόνης κάνει την ανάγνωση κουραστική. Επιπρόσθετα το κινητό τηλέφωνο, παρά τους μηχανισμούς χρέωσης, λόγω μικρής οθόνης δεν θεωρήθηκε ποτέ σοβαρή εναλλακτική λύση.

Ο υπολογιστής-ταμπλέτα λύνει πολλά από αυτά τα προβλήματα: Έχει ευκρίνεια οθόνης που αγγίζει την ποιότητα του εντύπου, σχήμα που παραπέμπει στο διάβασμα ενώ ταυτόχρονα έχει όλα τα σχετικά "ψηφιακά" πλεονεκτήματα, όπως δυνατότητες οπτικοακουστικού υλικού ή έλλειψη ορίων χώρου, τόπου και χρόνου. Καίρια, υποστηρίζεται από τη Microsoft και αρκετούς επώνυμους εκδότες - όπως, μεταξύ άλλων, τα περιοδικά "Business Week" και "Forbes", τους "Financial Times" και την πρώτη γαλλική οικονομική εφημερίδα "Les Echos" - που ευελπιστούν αυτήν τη φορά να βρουν τη συνταγή που τους επιτρέπει να γλιτώσουν τα έξοδα εκτύπωσης και διανομής που αποτελούν συχνά πάνω από το 50% του συνολικού κόστους τους. Αυτό όμως που γεμίζει αισιοδοξία τους υποστηρικτές του Tablet PC είναι πως το σχήμα της συσκευής επιτρέπει μία ιδιαίτερα ποιοτική ψηφιακή ρεπλίκα του εντύπου, δηλαδή προσφέρει στους διαφημιζομένους κάτι το γνώριμο, που δεν θα δυσκολευθούν να χρησιμοποιήσουν για να διαδώσουν τα προϊόντα τους και τις υπηρεσίες τους. Ωστόσο, ο νέος υπολογιστής είναι ακόμα πολύ ακριβός (κοστίζει περίπου 2.000 ευρώ), δεν υπάρχει ενιαία πλατφόρμα (όπως το σύστημα VHS στο βίντεο) που να διευκολύνει τη γρήγορη ανάπτυξη εφαρμογών ενώ, για πολλούς, δεν αντιπροσωπεύει κάποια σημαντική βελτίωση του παραδοσιακού εντύπου. Αυτά άλλωστε είναι μερικά από τα προβλήματα που δεν έχουν επιτρέψει στις συσκευές "ηλεκτρονικού βιβλίου" να διεισδύσουν σημαντικά στην αγορά.

Ίσως το κρισιμότερο πλεονέκτημα του υπολογιστή-ταμπλέτας να μη σχετίζεται με το πώς παρουσιάζει περιοδικά και εφημερίδες αλλά να είναι οι άλλες του δυνατότητες και κυρίως - καθώς λειτουργεί με ειδικό στυλό - η λειτουργία του ως το "απόλυτο" ψηφιακό σημειωματάριο, δηλαδή πολύ καλύτερο από τις υπάρχουσες λύσεις των "προσωπικών ψηφιακών βοηθών" (PDAs). Εάν ο Tablet PC κατακτήσει αυτήν την αγορά, τότε θα είναι πολύ πιο εύκολο να πείσει τους χρήστες πως δεν χρειάζεται να αγοράσουν έντυπο, αφού μπορούν να το λάβουν ηλεκτρονικά - με περισσότερο περιεχόμενο και δυνατότητες διαχείρισής του, πιθανόν και φθηνότερα. Μπορεί ένα τέτοιο σενάριο να δείχνει ως πιθανή την αποδοχή του υπολογιστή-ταμπλέτας, εντούτοις είναι βέβαιο πως θα απαιτηθεί και αρκετός χρόνος και, για να είναι οι ψηφιακές εκδόσεις ελκυστικές, κάποια χρήματα. Ό,τι δηλαδή δεν έχουν σε αφθονία οι εκδότες αυτήν τη χρονική στιγμή…