Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Δυστυχώς, κακό ποδαρικό είχε η κυβέρνηση από την πρώτη ημέρα ανάληψης της εξουσίας.

Έννοια και βαθμοί της γλωσσομάθειας

Άρχισε με το σχέδιο Ανάν και καταλήγει, τώρα, με τις υποκλοπές και τη γρίπη των πτηνών που, δυστυχώς, εμφανίσθηκε και στην περιοχή μας. Τι εννοούμε λέγοντας "ξέρω μια ξένη γλώσσα";

Το κακό με τη γρίπη των πτηνών συνέβη και η κυβέρνηση δεν θα πρέπει να έχει, αφού σε τίποτε δεν ευθύνεται, αισθήματα ενοχής, ώστε και η ίδια να δράσει ως διοίκηση μιας χώρας η οποία δεν θέλει να είναι τριτοκοσμική και τους πολίτες να εμπνεύσει αναλόγως.

Είναι αυτό κάτι που χρειάζεται να ξεκαθαριστεί, επειδή το περιεχόμενο της έννοιας "γλωσσομάθεια" παρουσιάζει μεγάλη ποικιλία κατά το είδος της γλώσσας, κατά τις ανάγκες ή τις βλέψεις του διδασκόμενου και κατά τις ποικίλες περιπτώσεις που τυχαίνουν στη ζωή.

Δεν υπάρχουν περιθώρια να δράσουμε εν θερμώ και χωρίς ψυχραιμία.

Λέγοντας για κάποιον πως ξέρει καλά, πως κατέχει μια γλώσσα, εννοούμε εδώ στην Ελλάδα πως τη μιλεί καλά, πως εκφράζεται σ' αυτήν καλά, σα να ήταν η μητρική του περίπου, με την προφορά των ξενόγλωσσων και με τη γραμματική της, με τους ιδιωτισμούς της και με την ορθογραφία της.

Όσοι παρακολουθούσαν από κοντά την εξέλιξη της υπόθεσης της γρίπης ανέμεναν αργά ή γρήγορα ότι κάτι θα συμβεί.

Τέτοιος ορισμός θα φανεί ίσως υπερβολικός με το απόλυτό του, είναι όμως ο μόνος που δίνει με το ιδανικό του κάτι ορισμένο και που δεν μπορεί ν' αμφισβητηθεί.

Μόνο από τύχη θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί η αρνητική εξέλιξη.

Στην πράξη της ζωής πάλι παρουσιάζονται διάφοροι βαθμοί γλωσσομάθειας ανάλογα με το σκοπό που επιδιώκουμε μαθαίνοντας μια ξένη γλώσσα ή και με το σημείο που μπορέσαμε να φτάσουμε σπουδάζοντάς την.

Τέτοιου είδους φαινόμενα δεν έχουν προηγούμενο παγκόσμιας αποτελεσματικής διαχείρισης και συνεπώς δεν υπάρχει πρότυπο συμπεριφοράς.

Ανάλογα με το κίνητρο λοιπόν αυτό η εκμάθηση της ξένης γλώσσας μπορεί να είναι σκοπός ή μέσο.

Υπάρχει, όμως, η ευρωπαϊκή πρόταση την οποία, όπως μας διαβεβαιώνουν οι αρμόδιοι, έχουν εφαρμόσει μέχρι κεραίας.

Σκοπός είναι όταν επιζητούμε να είμαστε ικανοί να τη χρησιμοποιούμε προφορικά ή γραπτά.

Ως πολίτες θα παρακολουθήσουμε και θα συμμορφωθούμε με τις επίσημες υποδείξεις υπό δύο προϋποθέσεις:

Μέσο είναι όταν τη σπουδάζουμε για να γνωρίσουμε τη λογοτεχνία της, τα επιστημονικά βιβλία, τον κόσμο γενικά που αντιπροσωπεύει· αυτό γίνεται κανονικά με τις λεγόμενες νεκρές γλώσσες, αλλά όχι σπάνια και με τις σημερινές, απ' όσους ενδιαφέρονται προπάντων ή κυρίως να γνωρίσουν μια λογοτεχνία, να διαβάζουν ορισμένη βιβλιογραφία ή να επικοινωνούν γραπτά για τις επαγγελματικές τους δουλειές…

Η πρώτη να υπάρχει διαφάνεια και πλήρης ενημέρωση σε ό,τι συμβαίνει και η δεύτερη να μη λειτουργήσουν οι επιστήμονες ως μαθητευόμενοι μάγοι.

Μ. Τριανταφυλλίδης, Οι ξένες γλώσσες και η αγωγή, Άπαντα, Θεσσ., 1965, σελ. 409-411.

Χρειάζεται να επιδειχθεί σοβαρότητα από όλες τις πλευρές, κυβέρνηση, κοινό και επιστημονική κοινότητα, ώστε να αντιμετωπισθεί αποτελεσματικά το πρόβλημα που ανέκυψε.

Παράλληλα, όμως, θα πρέπει η κυβέρνηση να δει και την επόμενη μέρα, πώς δηλαδή εργαζόμενοι και επιχειρηματίες δεν θα υποστούν τεράστιες απώλειες από τις παράπλευρες που προκαλεί το ατυχές γεγονός, είτε πρόκειται για τα πουλερικά είτε για τον τουρισμό.

Ο ιός εμφανίσθηκε σε άγρια πουλιά και δεν έχει επηρεάσει τα οικόσιτα. Και αυτό είναι θετικό. Αν κάπου θα πρέπει να ασκήσει τις επικοινωνιακές της δυνατότητες η κυβέρνηση, καλύτερα θα ήταν να το κάνει προς όφελος της χώρας.