Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άρθρα :: Γνώμη (άρθρο σχολιασμού)

( αερολογίες για το σοβαρό πρόβλημα της ανεργίας ) 

Αερολογίες για το σοβαρό πρόβλημα της ανεργίας Αεροπλάνο συνετρίβη στο Περού

1.5 Κατηγορίες προβλημάτων

Αρχηγός κόμματος, μιλώντας πρόσφατα στη Βουλή, υποστήριξε ότι υπουργοί, βουλευτές και οι συνεργάτες τους κάθονται στα γραφεία τους και χωρίς να γνωρίζουν την πραγματικότητα, προβαίνουν στη σύνταξη νομοσχεδίων, που είναι αδύνατο να εφαρμοστούν, μετά την ψήφισή τους. Ένα αεροσκάφος Fokker της εταιρείας Tans με 46 επιβαίνοντες συνετρίβη χθες σε ορεινή περιοχή κοντά στο αεροδρόμιο της πόλης Τσατσαπόγιας, στο κεντρικό Περού. Τα προβλήματα που απαντώνται τόσο στους διάφορους επιστημονικούς τομείς, όσο και στην καθημερινή μας ζωή, ποικίλουν ως προς τη φύση τους. Και αυτό, γιατί οι συντάκτες τους, πριν προβούν στην κατάρτιση των νομοσχεδίων, δεν ήρθαν σε επαφή με τις επαγγελματικές και κοινωνικές τάξεις, στις οποίες αναφέρονται τα μέτρα που θα εφαρμοστούν, δε γνώρισαν τις ανάγκες και τις προσδοκίες τους, δεν αντιλήφθησαν ορισμένες συνθήκες, που επενεργούν καταπιεστικά και προκαλούν την αντίδραση του απλού πολίτη. Το Fokker είχε απογειωθεί από το Σικλάγιο, στο βόρειο Περού, και ενώ προσέγγιζε την Τσατσαπόγια, εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Από τα παραδείγματα που έχουμε παραθέσει, έχει γίνει αντιληπτό πως τα προβλήματα δεν σχετίζονται υποχρεωτικά και αποκλειστικά με τα μαθηματικά ή γενικότερα με μαθηματικές και υπολογιστικές διαδικασίες με σκοπό την επίτευξη λύσης τους.

Το ίδιο φαίνεται να ισχύει και για το θέμα της απασχόλησης, το οποίο, σύμφωνα με το σχέδιο περιφερειακής ανάπτυξης 2000-2006, θεωρείται το σοβαρότερο πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας.

Έκτοτε, χάθηκε κάθε επαφή μαζί του. Η διαφορετική φύση των προβλημάτων επιτρέπει την κατηγοριοποίησή τους σύμφωνα με ποικίλα κριτήρια.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το ποσοστό της ανεργίας έχει ανέλθει στο 10,2%, ενώ, σύμφωνα με τις απόψεις των εργατικών συνδικάτων, το ποσοστό των ανέργων είναι μεγαλύτερο.

Μέχρι αργά χθες το βράδυ τα συνεργεία διάσωσης δεν είχαν κατορθώσει να πλησιάσουν τον τόπο της συντριβής.

1. Με κριτήριο τη δυνατότητα επίλυσης ενός προβλήματος, διακρίνουμε τρεις κατηγορίες προβλημάτων : Πάντως, οι αρμόδιες υπηρεσίες υποστηρίζουν ότι οι άνεργοι ανέρχονται σε 440. 000 άτομα και το πρόβλημά τους θα ρυθμιστεί, όπως προβλέπεται από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, με την εφαρμογή των εξής πέντε μέτρων: - Επιλύσιμα, είναι εκείνα τα προβλήματα για τα οποία η λύση τους είναι ήδη γνωστή και έχει διατυπωθεί.

1. Με τη δημιουργία ενός πλαισίου, το οποίο θα δίνει στους πολίτες "ίσες ευκαιρίες" στην εκπαίδευση και την επαγγελματική κατάρτιση.

Επιλύσιμα μπορεί επίσης να χαρακτηριστούν και προβλήματα, των οποίων η λύση δεν έχει ακόμα διατυπωθεί, αλλά ή συνάφειά τους με άλλα ήδη επιλυμένα μας επιτρέπει να θεωρούμε σαν βέβαιη τη δυνατότητα επίλυσής τους.

Για ποιο πλαίσιο και για ποιες "ίσες ευκαιρίες" γίνεται λόγος;

- Ανοικτά, ονομάζονται εκείνα τα προβλήματα για τα οποία η λύση τους δεν έχει μεν ακόμα βρεθεί, αλλά παράλληλα δεν έχει αποδειχθεί, ότι δεν επιδέχονται λύση.

Ο συντάκτης του μέτρου αυτού γνωρίζει την Ελλάδα;

Σαν παράδειγμα ανοικτού προβλήματος μπορούμε να αναφέρουμε το πρόβλημα της ενοποίησης των τεσσάρων πεδίων δυνάμεων, που αναφέρουμε σε προηγούμενη παράγραφο.

Όπως είναι γνωστό, η εκπαίδευση βρίσκεται σε απελπιστική κατάσταση και κάθε ημέρα παίζεται στους δρόμους ένα επικίνδυνο παιχνίδι, το οποίο είναι άγνωστο πού θα καταλήξει.

- Άλυτα, χαρακτηρίζονται εκείνα τα προβλήματα για τα οποία έχουμε φτάσει στην παραδοχή, ότι δεν επιδέχονται λύση.

Στην ουσία, δεν υπάρχει σωστή εκπαίδευση, για να εφαρμοστούν οι "ίσες ευκαιρίες" στις οποίες αναφέρεται ο συντάκτης του μέτρου.

Τέτοιου είδους πρόβλημα είναι το γνωστό από τους αρχαίους ελληνικούς χρόνους πρόβλημα του τετραγωνισμού του κύκλου.

Όσο για την επαγγελματική κατάρτιση, πρέπει να προϋπάρξει η καλή εκπαίδευση από τη μια πλευρά και να διαμορφωθούν οι κατάλληλες συνθήκες στην αγορά εργασίας από την άλλη, για να προωθηθούν οι νέοι και οι νέες στους τομείς εργασίας, όπου θα μπορέσουν να επιδείξουν τα προσόντα τους και να αναπτύξουν τη δραστηριότητά τους.

Το πρόβλημα αυτό θεωρείται άλυτο, στην πραγματικότητα η λύση που επιδέχεται είναι προσεγγιστική.

2. Με τη βελτίωση της ποιότητας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, μέσω προγραμμάτων συνεχούς εκπαίδευσης των διδασκόντων.

2. Με κριτήριο το βαθμό δόμησης των λύσεών τους, τα επιλύσιμα προβλήματα μπορούν να διακριθούν σε τρεις επίσης κατηγορίες :

Και ποιος θα διδάξει τους διδάσκοντες;

- Δομημένα, χαρακτηρίζονται εκείνα τα προβλήματα των οποίων η επίλυση προέρχεται από μια αυτοματοποιημένη διαδικασία.

Ποιος γνωρίζει στην Ελλάδα τι πρέπει να διδαχθεί σήμερα, για να έχει εφαρμογή αύριο;

Για παράδειγμα, η επίλυση της δευτεροβάθμιας εξίσωσης αποτελεί ένα δομημένο πρόβλημα, αφού ο τρόπος επίλυσης της εξίσωσης είναι γνωστός και αυτοματοποιημένος.

Ποιοι θα είναι εκείνοι, που θα παρουσιάσουν βιβλία και γενικότερα διδακτέα ύλη, που θα αποβεί χρήσιμο στον νέο, όταν με το απολυτήριο μέσης σχολής, ή το πτυχίο ανωτάτης στραφεί στην αγορά εργασίας;

- Ημιδομημένα, ονομάζονται τα προβλήματα εκείνα των οποίων η λύση επιδιώκεται στα πλαίσια ενός εύρους πιθανών λύσεων, αφήνοντας στον ανθρώπινο παράγοντα περιθώρια επιλογής της.

Εδώ και πενήντα χρόνια, η ελληνική εκπαίδευση νοσεί βαρύτατα.

Σαν παράδειγμα ημιδομημένου προβλήματος μπορούμε να αναφέρουμε ένα πρόβλημα όπου ένας ταξιδιώτης αναζητά να επιλέξει το μεταφορικό μέσο μετακίνησής του από ένα μέρος σε κάποιο άλλο.

Πώς είναι δυνατόν να αλλάξουν όλα σε μια εξαετία;

Το πρόβλημα είναι ημιδομημένο, δεδομένου ότι η λύση που θα επιλεγεί, πρέπει να αναζητηθεί σε ένα σύνολο σαφώς προκαθορισμένο που συμπεριλαμβάνει όλα τα διαθέσιμα μεταφορικά μέσα.

3. Με τη σύνδεση της επαγγελματικής κατάρτισης με τις ανάγκες και προοπτικές της αγοράς εργασίας.

- Αδόμητα, χαρακτηρίζονται τα προβλήματα εκείνα των οποίων οι λύσεις δεν μπορούν να δομηθούν ή δεν έχει διερευνηθεί σε βάθος η δυνατότητα δόμησής τους.

Κατ' αρχήν δεν υπάρχει επαγγελματική κατάρτιση και κατά δεύτερο λόγο η αγορά εργασίας δεν διαθέτει στοιχεία, για να συνταχθούν προγράμματα που θα συντελέσουν στην εγκατάσταση των νέων στους χώρους εργασίας.

Πρωτεύοντα ρόλο στην επίλυση αυτού του τύπου προβλημάτων κατέχει η ανθρώπινη διαίσθηση.

Οι βαριές εργασίες εκτελούνται από περιορισμένο ποσοστό Ελλήνων και κατά το πλείστον από μετανάστες και λαθρομετανάστες, τα ικανά στελέχη είναι λίγα και ήδη άρχισε γύρω από αυτά ένας ανταγωνισμός, για την προσέλκυσή τους από τη μια επιχείρηση στην άλλη, ενώ η μεγάλη πλειοψηφία των νέων σχηματίζει ουρές έξω από τις δημόσιες υπηρεσίες, για την υποβολή μιας αίτησης, που θα προκαλέσει ελπίδες για μια ενδεχόμενη πρόσληψη.

Παράδειγμα αδόμητου προβλήματος είναι η επιλογή του τρόπου, του τόπου και του χρόνου ενός εφηβικού πάρτυ.

4. Με την εφαρμογή ειδικών προγραμμάτων, τα οποία θα αντιμετωπίζουν τα προβλήματα και τις επιπτώσεις από την αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων.

Είναι σαφές ότι δεν υπάρχει κανένας προδιατυπωμένος τρόπος οργάνωσης ενός εφηβικού πάρτυ και όλοι οι παράγοντες που θα το διαμορφώσουν επαφίονται στην ανθρώπινη αίσθηση και προτίμηση των διοργανωτών του.

Έστω και αν εντοπιστούν τα προβλήματα, τι πρόκειται να γίνει κατόπιν;

3. Το κάθε πρόβλημα σε ότι αφορά στην επίλυσή του, είναι στενά συνδεδεμένο με την έννοια του αλγόριθμου που παρουσιάζουμε αναλυτικά στο επόμενο κεφάλαιο.

Ποιος θα αξιοποιήσει τις τοπικές δυνατότητες απασχόλησης;

Με κριτήριο το είδος της επίλυσης που επιζητούν, τα προβλήματα διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες :

5. Με την ανάπτυξη προγραμμάτων στήριξης των νέων ανέργων, των γυναικών που αναζητούν εργασία, των αγροτών που εγκαταλείπουν το γεωργικό τομέα και γενικότερα των ομάδων που αντιμετωπίζουν κινδύνους παρατεταμένου αποκλεισμού από την αγορά εργασίας.

- Απόφασης, όπου η απόφαση που πρόκειται να ληφθεί σαν λύση του. προβλήματος που τίθεται, απαντά σε ένα ερώτημα και πιθανόν αυτή η απάντηση να είναι ένα "Ναι" ή ένα "Όχι".

Στην περίπτωση αυτή δεν έχουμε προτάσεις, αλλά απόψεις ενός φιλοσοφικού κειμένου.

Αυτό που θέλουμε να διαπιστώσουμε σε ένα πρόβλημα απόφασης είναι αν υπάρχει απάντηση που ικανοποιεί τα δεδομένα που θέτονται από το πρόβλημα.

Ο συντάκτης πρέπει να αγνοεί τελείως την πραγματικότητα.

Με μια απλοποιημένη προσέγγιση, αλγόριθμος είναι μια "συνταγή" που προσδιορίζει τι πρέπει να κάνουμε κάτω από ορισμένες συνθήκες, έτσι ώστε να φτάσουμε στον επιθυμητό σκοπό.

Όσο για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αναφέρονται μεταξύ άλλων και τα εξής:

Παράδειγμα: Δίδεται ένας ακέραιος αριθμός Ν και το πρόβλημα που τίθεται είναι, αν ο αριθμός Ν είναι πρώτος.

"Η αποτελεσματική υλοποίηση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης προϋποθέτει ακριβείς εκτιμήσεις για τις ανάγκες σε υποδομές, εξοπλισμό, καθηγητές και εκπαιδευτικά προγράμματα, ενώ το σύστημα αρχικής και επαναλαμβανόμενης ενημέρωσης και εκπαίδευσης των διδασκόντων, κυρίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, απαιτεί ανασχεδιασμό, συστηματοποίηση, αυστηρές διαδικασίες αξιολόγησης και επαρκείς υποδομές".

- Υπολογιστικά, όπου το πρόβλημα που τίθεται απαιτεί τη διενέργεια υπολογισμών, για να μπορεί να δοθεί μία απάντηση στο πρόβλημα.

Ο αναγνώστης που διαβάζει τα κείμενα που προαναφέρθηκαν και σχολιάστηκαν είναι βέβαιο ότι θα μείνει έκπληκτος.

Σε ένα υπολογιστικό πρόβλημα ζητάμε να βρούμε τη τιμή της απάντησης που ικανοποιεί τα δεδομένα που παρέχει το πρόβλημα.

Πού ζούνε αυτοί που τα συνέταξαν;

Παράδειγμα: Δίδεται ένας ακέραιος αριθμός Ν και ζητείται να βρεθεί πόσες διαφορετικές παραγοντοποιήσεις του Ν υπάρχουν.

Πώς θα υλοποιηθούν αυτά που προτείνουν, κατά τρόπο επιπόλαιο και αφελή;

- Βελτιστοποίησης, όπου το πρόβλημα που τίθεται επιζητά το βέλτιστο αποτέλεσμα για τα συγκεκριμένα δεδομένα που διαθέτει.

Λένε πολλά και δε λένε τίποτα.

Σε ένα πρόβλημα βελτιστοποίησης αναζητούμε την απάντηση που ικανοποιεί κατά τον καλύτερο τρόπο τα δεδομένα που παρέχει το πρόβλημα.

Εκτός αν αυτός είναι ο σκοπός τους.

Παράδειγμα: Δίδεται ένας ακέραιος αριθμός Ν και ζητείται ποια είναι η παραγοντοποίηση για το Ν με το μεγαλύτερο πλήθος παραγόντων.

Γνωστό φαινόμενο της εποχής μας.