Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ρεπορτάζ :: Ανεπτυγμένη είδηση-αφήγηση

( στην... απομόνωση η θάσος :: 25/1/2006 19:44:23) 

Στην… απομόνωση η Θάσος

β. Αντιδράσεις πυρηνόφιλης υποκατάστασης

Κινδυνεύει να καταργηθεί η σύνδεση με την Καβάλα εξαιτίας του "πολέμου" μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών

Η πυρηνόφιλη υποκατάσταση μπορεί να γίνει με δύο διαφορετικούς μηχανισμούς.

Η ακτοπλοϊκή σύνδεση Καβάλας - Πρίνου Θάσου κινδυνεύει να καταργηθεί έπειτα από δεκαετίες, δεδομένης της πρόθεσης της ναυτιλιακής εταιρείας ΑΝΕΘ να διακόψει τα δρομολόγιά της από 1 Φεβρουαρίου έως 30 Απριλίου, αν δεν μπει μία τάξη στο νηολόγιο.

Ο πρώτος περιλαμβάνει ένα στάδιο και ονομάζεται μηχανισμός SN2.

Η προθεσμία της ΑΝΕΘ εκπνέει την άλλη εβδομάδα και ο νομάρχης Καβάλας Θόδωρος Καλλιοντζής -ευρισκόμενος προ αδιεξόδου- απέστειλε επιστολή προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Μανώλη Κεφαλογιάννη, με την οποία ζητά την άμεση ρύθμιση των δρομολογίων με γνώμονα τις ανάγκες του νησιού και όχι των μικροσυμφερόντων των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Το εισερχόμενο πυρηνόφιλο πλησιάζει από μια κατεύθυνση 180ο σε σχέση με το ανιόν του αλογόνου που αποχωρεί, με συνέπεια την αναστροφή της στερεοχημείας του άνθρακα

Αδυσώπητος ανταγωνισμός

Π.χ. η υποκατάσταση ΟΗ- (πυρηνόφιλο) σε CH3Br: [pic]

Ο "πόλεμος" των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις ακτοπλοϊκές γραμμές Καβάλας - Θάσου έχει ξεκινήσει εδώ και τρία χρόνια με την εφαρμογή του νόμου 2932/2002 περί εκτέλεσης δρομολογίων μετά την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς.

Ο δεύτερος ονομάζεται μηχανισμός SN1 και περιλαμβάνει δύο βασικά στάδια.

Μέχρι τότε, τα δρομολόγια προγραμματίζονταν από τη νομαρχία και το λιμεναρχείο Καβάλας, σε συνεργασία με τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας που είχαν συστήσει από το 1990 η ΑΝΕΘ και ο Σιδέρης Μητσόπουλος.

Πρώτα, γίνεται η διάσταση του αντιδρώντος και σχηματισμός του καρβοκατιόντος (το στάδιο αυτό καθορίζει την ταχύτητα της αντίδρασης) και στη συνέχεια επιδρά το πυρηνόφιλο στο καρβοκατιόν.

Τότε ήταν που "έσπασε" η κοινοπραξία, με συνέπεια ο ανταγωνισμός των εταιρειών να γίνει αδυσώπητος και σαφέστατα επιζήμιος προς τα συμφέροντα του επιβατικού κοινού, το οποίο υποτίθεται πως θα εξυπηρετούσε.

Π.χ. η υποκατάσταση του CN- (πυρηνόφιλο) σε (CH3)3C-Br: [pic]

Ελλείψει του παρεμβατικού ρόλου της πολιτείας, οι δύο εταιρείες άρχισαν να προγραμματίζουν τα δρομολόγιά τους με μοναδικό γνώμονα την εξόντωση του αντιπάλου και όχι την εξυπηρέτηση των αναγκών του νησιού και του επιβατικού κοινού. Έτσι, έγινε συχνότατο το φαινόμενο του ταυτόχρονου απόπλου φεριμπότ των δύο εταιρειών τις ώρες αιχμής και της συνεπακόλουθης αύξησης του κινδύνου πρόκλησης ατυχήματος και της δημιουργίας μεγάλων κενών στη ροή των δρομολογίων. Αντί δηλαδή τα δρομολόγια να διεξάγονται ανά δίωρο για την εξυπηρέτηση των επιβατών, φτάσαμε στο οξύμωρο να γίνονται δύο δρομολόγια την ίδια ώρα και να ακολουθεί κενό που έφτανε ως και τις τέσσερις ώρες.

Οι "κόντρες" αυτές έχουν προκαλέσει σοβαρά προβλήματα τόσο στην εξυπηρέτηση του νησιού όσο και στην αγορά της Καβάλας. Μάλιστα, λίγους μήνες πριν ο Εμπορικός Σύλλογος ανέλαβε πρωτοβουλία ώστε να υπάρξει συμφωνία για τον προγραμματισμό των δρομολογίων με γνώμονα τις ανάγκες του επιβατικού κοινού, που βρήκε καταρχήν σύμφωνους και τους εκπροσώπους των δύο εταιρειών. Μόνο που πρόσφατα η εταιρεία του κ. Μητσόπουλου επέτυχε τη δρομολόγηση του επιβατικού "Θράκη ΙΙ" στη γραμμή Καβάλας - Πρίνου σε ώρες ταυτόχρονες με δρομολόγια της ΑΝΕΘ, προκαλώντας εκ νέου αδιέξοδο. "Αν δεν φτάσει ο κόμπος στο χτένι, τίποτα δεν γίνεται", δήλωσε ο πρόεδρος της ΑΝΕΘ Γιάννης Δημητριάδης.

ΝΙΚΟΣ ΣΠΙΤΣΕΡΗΣ