Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άρθρα :: Σύντομη είδηση

( κέρδιζαν το καζίνο ) 

Κέρδιζαν το καζίνο

ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΑΥΛΑ

12.4.1. Το χρώμα

Με… κέρδη έφευγαν "καθημερινά" από το καζίνο της Θεσσαλονίκης δύο φίλοι του… κρουπιέρη.

Τα εν ύπνω μη εν δήμω

Το χρώμα θεωρείται βασικό συστατικό στη σχεδίαση της οθόνης μιας εφαρμογής. Σύμφωνα με βούλευμα, ο Στέλιος Κοτανίδης, που δούλευε ως κρουπιέρης στο Regency καζίνο της Θεσσαλονίκης, μαζί με δύο φίλους του, απέσπασαν σε διάστημα τριών μηνών 2.500.000 δραχμές.

ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΦΑΣΟΥΛΗΣ

Η σωστή χρήση του χρώματος μπορεί να αποδειχθεί ένας αποτελεσματικός μηχανισμός για την επικοινωνία, την προσοχή και τον καθορισμό των σημείων που θέλει να αναδείξει μία εφαρμογή.

Ο Κοτανίδης σε συνεννόηση με τους Νικόλαο Βιολάρη και Αντώνη Καστάνη, από τα τέλη Οκτωβρίου μέχρι και τα Χριστούγεννα του 1997, απέσπασαν το παραπάνω χρηματικό ποσό. Είναι μέρες τώρα, αλλά με τα φώτα του αυτοκινήτου να το φωτίζουν φευγαλέα, δεν μπορούσα να είμαι σίγουρος.

Η χρήση του χρώματος θα πρέπει να γίνεται με προσοχή και με βάση την κοινή ανθρώπινη αίσθηση αντίληψης των διαφορών μεταξύ των χρωμάτων, των πληροφοριών που υποσυνείδητα λαμβάνονται από αυτά και των βασικών αρχών που ορίζει η ψυχολογία χρωμάτων.

Συγκεκριμένα, έδιναν στον κρουπιέρη Κοτανίδη μάρκες των 25.000 δραχμών για να αλλαχτούν σε πέντε μάρκες των πέντε χιλιάδων δραχμών.

Γι' αυτό πήρα πρωί πρωί τους δρόμους να το δω στο φως του ήλιου, μπας και το πιστέψω.

Το χρώμα εκλύει τους χρήστες, αλλά από τη λανθασμένη χρήση του μπορεί να προκληθούν αρνητικά αποτελέσματα.

Εκείνος, με "ταχυδακτυλουργικές" κινήσεις, όχι μόνο έκανε τις αλλαγές των πέντε χιλιάδων, αλλά επέστρεφε και την αρχική μάρκα των 25.000 δραχμών, στους δύο "πελάτες" και συνεργάτες του.

Δεν είναι ότι όλα τα βρίσκω παράλογα (γιατί η ζωή σου είναι παράλογη, ουρλιάζει η Μαργιέττα, και θέλεις να μας βγάλεις όλους κι όλα σαν τα μούτρα σου), όχι τον έχουνε από μόνα τους τα γύρω μου τον παραλογισμό τους. Το χρώμα έχει τρεις βασικούς άξονες χρήσης : αναγνώριση, αντίθεση, επικέντρωση.

Όμως "ουδέν κρυπτόν" από τις κάμερες!

Πήρα, λοιπόν, τους δρόμους να πάω δυο στενά παρακάτω που νόμιζα πως είδα μες στη νύχτα την εξής ταμπέλα δρόμου: "ΟΔΟΣ ΠΡΩΗΝ ΕΒΡΟΥ" Η εμπειρία όλων μας λέει πως το χρώμα μπορεί να γοητεύει, αλλά μπορεί και να απωθεί.

Οι υπεύθυνοι του καζίνου, με την βοήθεια κλειστού κυκλώματος τηλεοράσεων, γρήγορα αντιλήφθηκαν το "κόλπο", που είχαν στήσει οι τρεις.

Πάω και την ημέρα και την ξαναβλέπω ίδια κι απαράλλαχτη. Τα φωτεινά, ζωηρά χρώματα, τα χρώματα που κάνουν αντίθεση με οτιδήποτε άλλο, τραβούν την προσοχή.

Ο Κοτανίδης, σύμφωνα με το βούλευμα, παραπέμπεται να δικαστεί με την κατηγορία της "απάτης κατ' εξακολούθηση", ενώ οι δύο φίλοι του για "συνέργεια σε απάτη".

Δεν έχω κάνει λάθος. Οι λειτουργίες που επιτελεί το χρώμα είναι : "ΟΔΟΣ ΠΡΩΗΝ ΕΒΡΟΥ" - να προκαλεί υποσυνείδητα αντιδράσεις όπως αύξηση προσοχής και κατάσταση εγρήγορσης, - να διευκολύνει στην ομαδοποίηση, αλλά και στο διαχωρισμό στοιχείων της εφαρμογής, - να δίνει έμφαση στη λογική οργάνωση της εφαρμογής, - να προσθέτει ενδιαφέρον στην εφαρμογή, - να βελτιώνει την επίδοση του χρήστη σε μια σειρά από επαναλαμβανόμενες λειτουργίες. … και λέω, ωραία, αυτή η οδός ήταν πριν η Έβρου, τώρα τι είναι;

Το χρώμα που χρησιμοποιείται στο παρασκήνιο είναι το βασικό χρώμα για την εμφάνιση της οθόνης.

Γιατί από πρώην έχουμε αρκετό.

Αντίθετα το χρώμα προσκήνιου είναι το βασικό χρώμα για την εμφάνιση της πληροφορίας.

Από νυν δεν ξέρω.

Τα χρώματα που χρησιμοποιούνται στο προσκήνιο και στο παρασκήνιο πρέπει να διατηρούν κάποια αντίθεση.

Κι άρχισα, πολύ δεν θέλει ο άνθρωπος, να παίρνω σβάρνα τα στενά και τις πλατείες για τις ταμπέλες, μέχρι την εθνική οδό έφτασα με την αγωνία στο μάτι μπας κι είναι κι αλλού αυτό το "πρώην" που καταργεί ανηλεώς το παρόν.

Μερικά από τα προτεινόμενα ζεύγη χρωμάτων για το προσκήνιο και το παρασκήνιο φαίνονται στον πίνακα 12.1.

Μπας και γράφει πουθενά "Πρώην Θήβαι" ή ακόμα "Πρώην Γοργοπόταμος", "Πρώην Δελφοί" αλλά και "Πρώην Παραλία" ή και το χειρότερο "Πρώην Θάλασσα".

Πίνακας 12.1 : Προτεινόμενοι συνδυασμοί παρασκηνίου και προσκήνιου

Κι αν το μέτρο έχει προχωρήσει περισσότερο και το αγνοώ;

Παρασκήνιο Προσκήνιο

Αν έχει ισχύ και για άλλα δημόσια έγγραφα;

Άσπρο Μπλε

Κι έλεγα ν' αλλάξω ταυτότητα.

Μπεζ Μαύρο ή σκούρο μπλε

Α-πα-πα-πα-πα.

Ανοικτό γκρι Μαύρο

Σκέψου να μου γράψουνε (καλά πρώην ηθοποιός, εντάξει, θα το αντέξω) αλλά αν μου γράψουνε "Πρώην Σταμάτης Φασουλής";

Μαύρο Άσπρο

Τι θα κάνω;

Μπλε Άσπρο

Χωρίς νυν, χωρίς παρόν;

Στην προσπάθεια επιλογής σωστού συνδυασμού χρωμάτων για το προσκήνιο και το παρασκήνιο θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας την ανάγκη του χρήστη να ξεχωρίζει ανάμεσα στο προσκήνιο και στο παρασκήνιο και να αντιλαμβάνεται σωστά το ανθρώπινο μάτι τα δύο επίπεδα.

Γυρνώντας απ' την Εθνική μάς έκοψε τον δρόμο τεράστια νταλίκα με μια υπερμεγέθη, γιγαντιαία ταμπέλα, φρακάρισε τον δρόμο, κατεβήκαμε όλοι να πούμε τη γνώμη μας ως Έλληνες να ξεφρακάρει ο δρόμος προς το μέλλον.

Μπλε κείμενο προσκηνίου σε κόκκινο παρασκήνιο δεν είναι σωστός συνδυασμός γιατί το κόκκινο φαίνεται σαν να είναι μπροστά και να περιβάλλει το μπλε κείμενο.

Πιάνω τον οδηγό, του λέω:

Μερικές οδηγίες για τη σωστή χρήση του χρώματος είναι οι εξής:

"Πού πας άνθρωπέ μου μεσημεριάτικα, μας έκοψες τα πόδια.

- Συντηρητική χρήση.

Χάθηκε να μεταφέρεις το εξάμβλωμα νύχτα, που 'ναι ανοιχτός ο δρόμος;".

Η υπερβολική χρήση χρωμάτων μπορεί να έχει αρνητικό αποτέλεσμα.

"Συγγνώμη μάστορα, μου λέει (με αναγνώρισε φαίνεται ως ηθοποιό απ' την τηλεόραση), συγγνώμη μάστορα, αλλά πρέπει να την πάω αυθημερόν στο Αεροδρόμιο την ταμπέλα, για να τη στήσουνε ατάκα κι επί τόπου, να την βλέπουν οι ξένοι να ξέρουνε πού έρχονται.

Η χρήση τους πρέπει να γίνεται στο μέτρο που απαιτείται Αν εμφανίσουμε στην οθόνη μια λέξη ή μια πρόταση γραμμένη με συνδυασμό πολλών χρωμάτων, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι εντυπωσιακό, ιδιαίτερα αν κοιτάμε την οθόνη από μακριά, όμως από κοντά είναι πολύ πιθανό ότι θα υπάρχει δυσκολία ανάγνωσης του συγκεκριμένου κειμένου.

Δεν βλέπεις τι γράφει;".

- Περιορισμένος αριθμός χρωμάτων.

Κάνω έτσι και τι να δω;

Ένας κανόνας που μπορεί αν εφαρμοστεί είναι η χρήση μέχρι τεσσάρων χρωμάτων για παρουσίαση κειμένου, και μέχρι επτά για παρουσίαση που περιλαμβάνει και γραφικά

φαρδιά πλατιά Αγγλιστί κι Ελληνιστί: "EX GREECE" "ΠΡΩΗΝ ΕΛΛΑΣ"

- Αναγνώριση του χρώματος ως τεχνική κωδικοποίησης.

Με το που γύρισα σπίτι, πήρα αμέσως τηλέφωνο το υπουργείο.

Με το χρώμα αναγνωρίζονται πολύ γρήγορα κάποιες διεργασίες που επιτελούνται.

Α, σ' αυτά τα πράγματα είμαι άτεγκτος.

Για το λόγο αυτό θα πρέπει να δίνεται προσοχή στην κωδικοποίηση του χρώματος και να τηρούνται οι γενικά αποδεκτές χρωματικές κωδικοποιήσεις.

- Το γραφείο υπουργού, παρακαλώ.

Για παράδειγμα το κόκκινο σημαίνει απαγόρευση ή παύση.

Φασουλής.

Αν ένας σχεδιαστής το χρησιμοποιεί για να τονίσει ένα μήνυμα, το πιθανότερο αποτέλεσμα θα είναι να δημιουργηθεί σύγχυση στο χρήστη.

- Μάλιστα κύριε.

- Σταθερότητα στην κωδικοποίηση.

- Τι πράγματα είναι αυτά;

Αν, για παράδειγμα, ένα μήνυμα προειδοποίησης εμφανίζεται με κίτρινο χρώμα σε κάποιο σημείο της εφαρμογής, τότε θα πρέπει να εμφανίζονται με το ίδιο χρώμα όλα τα μηνύματα παρόμοιου τύπου που τυχόν υπάρχουν στην εφαρμογή.

Είναι δυνατόν να γράψουμε σ' όλα τα λιμάνια και τα αεροδρόμια "Πρώην Ελλάς;".

- Χρήση προς βοήθεια της μορφοποίησης.

Νυν δεν έχουμε;

Σε απεικονίσεις που είναι πολύ πυκνές και όπου ο χώρος είναι πολύτιμος, παρόμοια χρώματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να ομαδοποιήσουν συσχετιζόμενα αντικείμενα.

- Βεβαίως και έχουμε κύριε Φασουλή.

- Συσχέτιση με το ακροατήριο στο οποίο απευθύνεται.

Θέλετε να το γράψουμε;

Ο σχεδιαστής της εφαρμογής πρέπει να λαμβάνει υπόψη του το ακροατήριο στο οποίο απευθύνεται η εφαρμογή και να επιλέγει τα καταλληλότερα χρώματα και με βάση τις χρωματικές προτιμήσεις του.

-…

Έρευνες αναδεικνύουν τα χρώματα που προτιμούν διαφορετικές ηλικίες χρηστών.

- Δεν σας ακούω κύριε Φασουλή, να το γράψουμε το νυν;

Στον πίνακα 12.2 παρουσιάζονται οι χρωματικές προτιμήσεις παιδιών και εφήβων.

-…

Πίνακας 12.2 : Τα περισσότερο δημοφιλή χρώματα κατά σειρά προτίμησης

- Το παρόν να το γράψουμε;…

Παιδιά Έφηβοι

Δεν σας ακούω.

Κίτρινο Μπλε

Κι άκουσα τον εαυτό μου να λέει…

Άσπρο Κόκκινο

- Όχι κυρία μου, να μην το γράψουμε.

Ροζ Πράσινο

Αλλά και να το διαγράψουμε;;;;;

Κόκκινο Άσπρο

όχι, ας το αποσιωπήσουμε.

Μπλε Ροζ

Σσσσσς!

Πράσινο Μοβ

Ησυχία…, η Πατρίδα κοιμάται.

Μοβ Κίτρινο

Η πυκνότητα οθόνης αναφέρεται ως μέτρο του συνόλου της πληροφορίας που εμφανίζεται στο ενεργό τμήμα της οθόνης.