Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αστυνομικά :: Καλλιτεχνική είδηση

( αυθεντικός καραβάτζιο ή απλές απομιμήσεις; :: 26/1/2006 19:48:54) 

Το "Δείπνο του Χριστού στους Εμμαούς" είναι ένα από τα δύο έργα που βάζει σε δίλημμα τους εμπειρογνώμονες.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ Β΄ Ο Χριστός επικοινωνεί με τους ανθρώπους και με τη διδασκαλία του δείχνει τη Βασιλεία του Θεού

Δύο πίνακες του μεγάλου Ιταλού ζωγράφου πυροδοτούν διαμάχες μεταξύ των ειδικών της τέχνης

Θα χρειαστεί να περιμένουμε ακόμη 15 χρόνια μέχρι να δούμε να γίνεται πραγματικότητα η σύγκλιση Διαδικτύου και κινητής τηλεφωνίας.

13. Ο Ιησούς Χριστός ως διδάσκαλος - Εισαγωγή στις παραβολές του

Αυθεντικός Καραβάτζιο ή απλές απομιμήσεις;

Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει πρόσφατη σχετική μελέτη της International Communication Union (ITU).

Ο Χριστός. Τοιχογραφία, Μανουήλ Πανσέληνου, Πρωτάτο, Άγ. Όρος, 1290

Τελικά ανήκουν ή όχι στον Καραβάτζιο τα δύο έργα που βρέθηκαν κάτω από ένα μουσικό όργανο, στην εκκλησία του Αγίου Αντωνίου στην πόλη Λοχ της Γαλλίας;

Οι συντάκτες της μελέτης, πάντως, εμφανίζονται αισιόδοξοι για το μέλλον του mobile Internet και περιμένουν εντυπωσιακά κέρδη από τη σύγκλιση, καθώς στο μεν Διαδίκτυο υπηρεσίες και περιεχόμενο παρέχονται δωρεάν, ενώ στην κινητή τηλεφωνία οι πελάτες έχουν μάθει να πληρώνουν ακόμη και για την αποστολή ενός SMS.

Τρία χρόνια έδρασε ο Ιησούς.

Οι απόψεις διίστανται, μολονότι αρκετοί εμπειρογνώμονες εκφράζουν τη βεβαιότητα για την αυθεντικότητα των έργων, που παριστούν τον "Άπιστο Θωμά να θέτει τον δάκτυλο επί τον τύπον των ήλων" και το "Δείπνο του Χριστού στους Εμμαούς".

International Communication Union - http: //www.itu.int/

Έπραττε και δίδασκε ακούραστα.

Από τη μια πλευρά, ο πρώην διευθυντής του Μουσείου του Λούβρου Πιέρ Ροζενμπέρ, ειδήμονας στην τέχνη του 17ου αιώνα, θεωρεί ότι οι δύο πίνακες είναι απλώς πολύ καλές απομιμήσεις των πρωτότυπων έργων του μεγάλου Ιταλού μανιεριστή ζωγράφου.

Ένα πρόγραμμα που ελέγχει την πρόσβαση των παιδιών στο Διαδίκτυο παρουσιάζει η εταιρεία Hypertech στην Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ισπανία και τη Γερμανία.

Έπραττε διδάσκοντας και δίδασκε πράττοντας.

"Δεν μπορούν να είναι τίποτε άλλο, παρά καλά αντίγραφα", δηλώνει και προσθέτει με έμφαση:

Το πρόγραμμα φιλτραρίσματος ονομάζεται NetProtect και αναγνωρίζει αυτόματα κείμενα και φωτογραφίες που περιέχονται σε πορνογραφικές σελίδες στα ελληνικά, τα αγγλικά, τα γαλλικά, τα γερμανικά και τα ισπανικά.

Το πώς και τι έπραττε θα αναζητήσουμε στο επόμενο κεφάλαιο.

"Ας μην ονειρευόμαστε.

Σύμφωνα με την εταιρεία, το πρόγραμμα αναγνωρίζει λέξεις - κλειδιά που είναι αναγνωριστικές του περιεχομένου, ακόμη κι όταν περιέχονται ορθογραφικά λάθη.

Σε τούτο εδώ θα τον πλησιάσουμε ως δάσκαλο:

Ο Καραβάτζιο ουδέποτε αντέγραψε τον εαυτό του.

Hypertech-http: //www.hypertech.gr Πώς και τι δίδασκε;

Άλλωστε τα πρωτότυπα των δύο πινάκων είναι γνωστά".

Τι εντύπωση έκανε;

Από την άλλη, όμως, ο Ζοζέ Φρες, ειδικός στο έργο του Καραβάτζιο, έπειτα από μια έρευνα επτά χρόνων είναι απόλυτα σίγουρος για την αυθεντικότητα των πινάκων.

Τι απήχηση έβρισκε;

Υποστηρίζει ότι ο Καραβάτζιο συνήθιζε να δημιουργεί πολλές εκδοχές μιας εικόνας και η σιγουριά του για τα έργα πηγάζει τόσο από μια σειρά "τεχνικών λεπτομερειών όσο και από την ποιότητα των εικόνων.

Γιατί μιλούσε συχνά με παραβολές;

Είναι αρκετά αυτά για να με πείσουν ότι δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ανήκουν στον Καραβάτζιο".

Γιατί αυτές αγαπήθηκαν πάντοτε;

Εξάλλου, όπως προσθέτει, "επιστημονικές έρευνες απέδειξαν ότι οι λινοί καμβάδες είναι ολόιδιοι με αυτούς που χρησιμοποιούσε ο ζωγράφος και το ίδιο ισχύει και για τις βαφικές ύλες".

Κάποια απάντηση στα παραπάνω θα βρούμε μελετώντας τα παρακάτω περιστατικά.

Τα έργα θα παραμείνουν στο Λοχ, όπου θα εκτεθούν αργότερα μέσα στη χρονιά.

α'

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

Μκ 1, 21: Έρχονται στην Καπερναούμ, κι αμέσως το Σάββατο ο Ιησούς μπήκε στη συναγωγή και δίδασκε.

Ε.Σ.

Έμεναν κατάπληκτοι οι άνθρωποι από τη διδασκαλία του, γιατί τους δίδασκε με αυθεντία κι όχι όπως δίδασκαν οι γραμματείς. Κι αμέσως κυκλοφόρησε η φήμη του παντού σε όλη την περιοχή της Γαλιλαίας.

Λκ 4, 42: … Ο κόσμος … τον αναζητούσε … και τον κρατούσαν να μη φύγει από κοντά τους.

Ιω 7, 14: … ο Ιησούς ανέβηκε στον Ναό και δίδασκε. Οι Ιουδαίοι απορούσαν κι έλεγαν: "Πώς αυτός ξέρει γράμματα, χωρίς να έχει σπουδάσει;"

Λκ 21, 38: Όλος ο κόσμος πήγαινε πρωί στον Ναό και τον περίμενε για να τον ακούσει. 19,48: … όταν τον άκουγε, κρεμόταν από τα χείλη του.

11,27: (Στο τέλος μιας ομιλίας του Ιησού) … κάποια γυναίκα από το πλήθος έβγαλε δυνατή φωνή και του είπε: "Χαρά στη μάνα που σε γέννησε και σε θήλασε!" Κι εκείνος είπε: "Πιο πολύ, χαρά σ' εκείνους που ακούν τον λόγο του Θεού και τον εφαρμόζουν!"

Ιω 7, 45: Γύρισαν… πίσω οι φρουροί στους αρχιερείς και στους Φαρισαίους, κι αυτοί τους ρώτησαν: "Γιατί δεν τον φέρατε;" Οι φρουροί απάντησαν: "Ποτέ δεν μίλησε άνθρωπος όπως αυτός".

β' Μκ 4, 33: Και με πολλές… παραβολές τους κήρυττε το μήνυμα του, σύμφωνα με τη δυνατότητα που είχαν να καταλαβαίνουν. Χωρίς παραβολές δεν τους κήρυττε τον λόγο… Μτ 13, 35: Έτσι εκπληρώθηκε αυτό που είπε ο Θεός με το στόμα του ψαλμωδού: Θα μιλήσω με παραβολές, θα πω πράγματα κρυμμένα από τότε που δημιουργήθηκε ο κόσμος. (Ψαλμός 77, 2)

Λκ 15, 1: Όλοι οι τελώνες και οι αμαρτωλοί συνήθιζαν να πλησιάζουν τον Ιησού και να τον ακούνε. Οι Φαρισαίοι και οι γραμματείς διαμαρτύρονταν, λέγοντας ότι αυτός δέχεται αμαρτωλούς και τρώει μαζί τους. Εκείνος τους είπε την ακόλουθη παραβολή: "Ποιος από σας που έχει εκατό πρόβατα, αν χάσει ένα από αυτά, δεν θα εγκαταλείψει τα ενενήντα εννιά στην έρημο για να ψάξει για το χαμένο ώσπου να το βρει; Όταν το βρει, το βάζει χαρούμενος στους ώμους του και, αφού έρθει στο σπίτι, προσκαλεί τους φίλους και τους γείτονες λέγοντας τους: 'Χαρείτε μαζί μου, γιατί βρήκα το χαμένο μου πρόβατο'. Σας βεβαιώνω πως η ίδια χαρά θα είναι στον ουρανό για τη μετάνοια ενός αμαρτωλού παρά για ενενήντα εννιά δικαίους, που δεν έχουν ανάγκη από μετάνοια".

Ερμηνευτικά 1. Οι γραμματείς δίδασκαν σε ειδικούς χώρους (κυρίως στον Ναό και στις συναγωγές). Οι μαθητές και ακροατές τους ήταν περιορισμένοι και συγκεκριμένοι. Μαθήτριες δεν δέχονταν. Οι διδασκαλίες τους στηρίζονταν στις Γραφές (Νόμος και Προφήτες) και σε απόψεις παλαιοτέρων και συγχρόνων τους ονομαστών ραβίνων (διδασκάλων). Ο Ιησούς δίδασκε παντού. Τον ακολουθούσαν πλήθη ανθρώπων, άνδρες και γυναίκες. Μαθητές του ήταν όλοι όσοι ήθελαν, χωρίς διακρίσεις. (Για τις γυναίκες μαθήτριες βλ. μάθ. 11, Ερμ. 5, και μάθ. 17, πίνακα μαθητριών του). Κατά τη διδασκαλία του αναφερόταν στις Γραφές. Έλεγε όμως δικά του πράγματα, καινούρια και πρωτάκουστα. 2. Έργο των φρουρών ήταν η τάξη και η ασφάλεια στον Ναό. Τους είχαν στείλει να συλλάβουν τον Ιησού. Αυτοί όμως επέστρεψαν άπρακτοι και γοητευμένοι από τη διδασκαλία του.