Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Πορεία απολυμένων της "Softex" στο υπουργείο Οικονομικών, το Νοέμβριο του 2004. Η ανεργία πλήττει το νομό Δράμας και η απαισιοδοξία έχει κυριεύσει τους κατοίκους.

Άντριου Κρούμεϊ - Μαίρη Αργυράκη

4. Ο Ιησούς έδρασε κυρίως στη Γαλιλαίο. Τι το ιδιαίτερο είχε αυτή η περιοχή;

Του ΝΙΚΟΥ ΣΠΙΤΣΕΡΗ

Αν επενδύσεις τα πάντα στο γράψιμο, γίνεσαι ξεροκέφαλος

Κέντρο της η λίμνη Γενησαρέτ.

Λίγο έως καθόλου αισιόδοξοι για το μέλλον σε ποσοστό 87%(!) δηλώνουν οι κάτοικοι του νομού Δράμας στην έρευνα της εταιρείας δημοσκοπήσεων EDEAED, που δραστηριοποιείται στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Επιστήμη και λογοτεχνία αποκαλύπτουν τα μυστικά ενός… επιτυχημένου γάμου, κάπου στη βορειοδυτική άκρη της Αγγλίας, με στήριγμα τη Φυσική και πολλές μυρωδιές από Ελλάδα. «Η Φυσική μάς έφερε κοντά», λένε ο συγγραφέας Άντριου Κρούμεϊ και η Ελληνίδα σύντροφός του Μαίρη Αργυράκη. Οι δυο τους περιγράφουν μια σχέση χαρούμενη και ήρεμη, που κρύβει στη βάση της… επιστημονική μεθοδολογία

Γύρω της γνωστά μέρη: Καπερναούμ, Ναζαρέτ, Θαβώρ.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα 17 έως 19 Ιανουαρίου με τηλεφωνικές συνεντεύξεις σε δείγμα 400 ατόμων και δημοσιεύτηκε στον τοπικό Τύπο.

ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΣΤΑΜΑΤΗ

α. Ξεχώριζε η Καπερναούμ με 1.000 -2.000 κατοίκους.

Ο πεσιμισμός των κατοίκων του ακριτικού νομού, εκ των οποίων μόνο το 10,90% δήλωσε αισιόδοξο (5,75% πολύ και 5,15% αρκετά αισιόδοξο), οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ανεργία που μαστίζει το νομό και η οποία υποδεικνύεται ως το σημαντικότερο πρόβλημα της περιοχής από το συντριπτικό ποσοστό του 50,60%.

«Μοιραζόμαστε έναν κοινό κώδικα, αν και είμαστε διαφορετικοί», λέει ο Άντριου Κούμεϊ με την σύζυγό του Μαίρη Αργυράκη στο πλευρό του

Καθαρά ισραηλιτική πόλη.

Σε συνδυασμό δε με αυτούς που ανέφεραν ως σημαντικότερο πρόβλημα την οικονομία (18,10%) είναι φανερό ότι επτά στους δέκα κατοίκους του νομού θεωρούν πως το κυριότερο πρόβλημά τους είναι η υπανάπτυξη στην οποία έχει καταδικαστεί η ελληνική επαρχία και εν προκειμένω ο τόπος τους.

Του αρέσει να την κρατά αγκαλιά, όσο της αρέσει να τον ακούει να μιλά για ιδέες που προκαλούν το μυαλό και πυροδοτούν συζητήσεις.

Σε αυτήν υπήρχαν: τελωνειακός σταθμός, μικρός ρωμαϊκός στρατώνας και συναγωγή.

Επίσης πολλοί θεωρούν ως υπ' αριθμόν 1 πρόβλημα την ακρίβεια (39,10%) και τη δημόσια υγεία (18,15%), ενώ πολύ λιγότερους απασχολούν θέματα που κατέχουν περίοπτη θέση στη λίστα της ημερήσιας τρομολαγνείας των τηλεοπτικών διαύλων μας, όπως διαφθορά (4,05%), εγκληματικότητα (4,70%), εθνικά θέματα (5,65%) και λαθρομετανάστευση (5,10%).

Κρατούν αποστάσεις όταν χρειάζεται, αλλά το βλέμμα τους συναντάται στον αέρα, επιβεβαιώνοντας συμφωνία ή διαφωνία.

Σε αυτήν δίδαξε πολλές φορές ο Ιησούς.

Στην ερώτηση για το θεσμό που συμβάλλει περισσότερο στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της περιοχής τους ο ένας στους δύο εξέφρασε την εμπιστοσύνη του στην τοπική αυτοδιοίκηση.

Όταν ο Άντριου Κρούμεϊ (Andrew Crumey) βρέθηκε στην Ελλάδα, πριν από μερικές ημέρες, προσκεκλημένος των Εκδόσεων Πόλις, για να παρουσιάσει το βιβλίο του «Η Αρχή του Ντ' Αλαμπέρ», η Μαίρη Αργυράκη ήταν «ξεναγός», με ματιά ξεκάθαρη, όπως αυτή που προσφέρει συνήθως η απόσταση (άλλωστε ζει για περισσότερα από 20 χρόνια στη Βρετανία) και «ακροατής» που φιλτράρει ταυτόχρονα τις κουβέντες του συζύγου, του συγγραφέα, του επιστήμονα και του κοινού του.

Στην Καπερναούμ κάλεσε τους πρώτους μαθητές του: Πέτρο, Ανδρέα, Ιάκωβο, Ιωάννη και τον τελώνη Ματθαίο.

Αναλυτικά την περιφέρεια υπέδειξε το 13,95% των ερωτηθέντων, τη νομαρχία το 26,30%, το δήμο το 23,15% και τους βουλευτές μόνο το 13,15%.

Κοινή συνισταμένη είναι η επιστήμη, στη σκέψη αλλά και στη σχέση τους.

Εδώ και στις γύρω περιοχές έκανε ο Ιησούς τις πιο πολλές ομιλίες του, διηγήθηκε τις πιο συναρπαστικές παραβολές του και τέλεσε εντυπωσιακά θαύματα.

Κι όμως οι κάτοικοι του νομού Δράμας δήλωσαν πως δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τις επικείμενες εκλογές της αυτοδιοίκησης.

Δεν υπερβάλλουν όταν λένε «η Φυσική μας έφερε κοντά».

β. Τα ιδιαίτερα της Γαλιλαίας:

Αναλυτικά το 22% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ενδιαφέρεται πολύ, το 25,40% αρκετά, το 28% λίγο και ένα ποσοστό 17,15% καθόλου!

Θεωρητικός φυσικός ο Άντριου, βιοχημικός η Μαίρη γνωρίστηκαν σ' ένα πάρτι φίλων πανεπιστημιακών, πριν από 10 περίπου χρόνια.

• Η λίμνη με τα πλούσια αλιεύματα και τους ψαράδες της

Βασιλεύουν οι "κουμπαριές"

Τότε, η Μαίρη ήταν ακόμη η πρώτη αναγνώστρια των βιβλίων του.

• Ο ανάμικτος πληθυσμός της (Ισραηλίτες και ειδωλολάτρες)

Οι φιλίες, το μεγάλο συγγενολόι και ζητήματα τοπικού χαρακτήρα θα παίξουν και στις εκλογές του 2006 καταλυτικό ρόλο.

Η ιστορία της είναι εκείνη η «κλασική» μιας Ελληνίδας φοιτήτριας που ξεκίνησε για σπουδές ενός έτους στη Βρετανία και δεν επέστρεψε ποτέ.

• Οι επαναστάτες αγωνιστές κατά των Ρωμαίων κατακτητών

Όπως προκύπτει από τις απαντήσεις, ποσοστό της τάξεως του 42,85% θα ψηφίσει με πολιτικά κριτήρια, το 24,90% με τοπικά κριτήρια και το διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό του 23,55% με προσωπικά κριτήρια.

Χημεία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Βιοχημία μετά στο Πανεπιστήμιο του Newcastle και επιστήμες του περιβάλλοντος, έρευνα, δουλειά στον ακαδημαϊκό και τον ιδιωτικό τομέα.

• Εκτός από τον Ιούδα, όλοι οι μαθητές του Ιησού ήταν Γαλιλαίοι

Κι όμως η μεγάλη πλειοψηφία (56,65%) θεωρεί ότι οι τοπικές εκλογές του ερχόμενου Οκτωβρίου θα είναι ουσιαστικά δημοψήφισμα για την κυβέρνηση, ενώ το 38,20% πως δεν θα επηρεάσει τις γενικότερες εξελίξεις.

Σήμερα διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Sunderland και εκπαιδεύει στελέχη επιχειρήσεων και βιομηχανιών, στις ορθολογικές περιβαλλοντικές πρακτικές.

• Από εδώ ξεκίνησε ο Ιησούς, εδώ εκφώνησε την "επί του Όρους ομιλία", εδώ μεταμορφώθηκε, εδώ συναντήθηκε με 500 μαθητές και μαθήτριές του μετά την Ανάσταση

«Οικογενειακό» σχολείο

• Οι Ισραηλίτες της Γαλιλαίας ήταν στην πίστη τους άνθρωποι απλοί, ζωντανοί, γενναίοι και δημιουργικοί.

Η ιστορία του είναι ενός παιδιού που χανόταν διαβάζοντας εγκυκλοπαίδειες, ήθελε να γίνει αστροναύτης ή αστρονόμος, έγινε θεωρητικός φυσικός και διάσημος ως ένας από τους καλύτερους Σκωτσέζους συγγραφείς, που συχνά τον συγκρίνουν με τον Μπόρχες ή τον Καλβίνο.

γ. Η πατρίδα του Ιησού Ναζαρέτ της Γαλιλαίας και δύο γειτονικές της πόλεις

«Και καταπληκτικός πατέρας», θα πει η Μαίρη.

Η Ναζαρέτ είχε τότε 150 - 200 κατοίκους ή, σύμφωνα με κάποιους, 200 - 400.

«Αλήθεια!

Ήταν ένα μικρό χωριό αγροτικό και ποιμενικό.

Βγαίνει από το γραφείο, τελειώνοντας τη δουλειά του και γίνεται ένα με τα παιδιά.

Ο θετός πατέρας του Ιησού, ο Ιωσήφ, και ο ίδιος ήταν εργατοτεχνίτες ξυλουργοί και οικοδόμοι.

Σέρνεται στο πάτωμα, δημιουργεί παιχνίδια από το τίποτα.

Κατασκεύαζαν έπιπλα, κάρα, ξυλουργικά και γεωργικά εργαλεία (άροτρα και αλωνιστικά εξαρτήματα).

Μπορεί να βρεθείς στη μέση της ερήμου με τον Άντριου και να εφεύρει ένα καταπληκτικό παιχνίδι που θα ενθουσιάσει μικρούς και μεγάλους.

Έχτιζαν ή επισκεύαζαν σπίτια, σκεπές, δεξαμενές.

Κοντά του έμαθα να ηρεμώ (έχω βλέπεις συχνά "ελληνικές αντιδράσεις" - πανικοβάλλομαι, αγχώνομαι)…

Τέτοιες εργασίες και πώληση των ξυλουργικών τους έργων έκαναν όχι μόνο στη Ναζαρέτ αλλά και σε γειτονικά μέρη.

Όμως εκείνος έχει πάντα θετική ενέργεια, την άνεση και το χιούμορ να σε πείσει ότι υπάρχουν λύσεις που δεν απαιτούν ακροβατικά».

Αυτό συνέβαινε ιδιαίτερα στην πόλη Γιαφία (ή Γαβά), μια από τις αρχαιότερες της περιοχής, νότια της Ναζαρέτ, σε απόσταση 2-3 χλμ. και με 5-7.000 κατοίκους.

Ο οκτάχρονος Πίτερ και η ηλικίας τεσσάρων ετών Κάτια (που μαθαίνουν ελληνικά μέσα από παιχνίδια, βιβλία και παλιές ελληνικές κωμωδίες, σ' ένα μικρό «οικογενειακό» σχολείο, που έχει οργανώσει η Μαίρη και μέχρι στιγμής έχει οκτώ μαθητές) είναι επίσης παιδιά χαρούμενα, ήρεμα, δημιουργικά.

Επίσης και στην παλιά πόλη που λεγόταν Σέπφωρις (βόρεια της Ναζαρέτ, σε απόσταση 4-5 χιλ. και με 25.000 κατοίκους, στην πλειονότητά τους ειδωλολάτρες).

Τρεις μέρες την εβδομάδα εργάζεται στο Πανεπιστήμιο η Μαίρη, τρεις μέρες της εβδομάδας και ο Άντριου πηγαίνει στα γραφεία της εφημερίδας «Scotland of Sunday», όπου έχει την ευθύνη των σελίδων λογοτεχνίας.

Η Σέπφωρις είχε διπλή αγορά, τράπεζα και δικαστήριο.

«Μοιραζόμαστε έναν κοινό κώδικα, αν και είμαστε διαφορετικοί», λέει ο Άντριου.

Σε αυτές τις πόλεις ο Ιησούς ασφαλώς παρακολούθησε τη λατρεία στις συναγωγές τους και γνώρισε από κοντά την ζωή των πόλεων.

«Έχει να κάνει με το κοινό επιστημονικό μας υπόβαθρο, νομίζω.

Αυτό φαίνεται από στοιχεία που συναντούμε στις παραβολές του.

Δίνουμε κι οι δύο μεγάλη σημασία στην ιδέα, στη σημασία της απόδειξης, στην αξία της επιβεβαίωσης, στην αντικειμενική γνώση», λέει κοιτώντας τη σύντροφό του με νόημα.

Όλα τα παραπάνω μας φέρνουν πιο κοντά τον Ιησού κατά τα χρόνια της σιωπής και προετοιμασίας του για το έργο που θα αναλάμβανε ύστερα από τη Βάπτισή του.

Περιγράφει μια σχέση «ορθολογική, χωρίς να υπολείπεται σε ενδιαφέρον, συναίσθημα, κατανόηση», κι εκείνη συμφωνεί.

Βασικές περιοχές δράσης του Ιησού (κατά Μκ) 1. Από τον Ιορδάνη στη Γαλιλαίο 2. Δράση στη Γαλιλαίο και γύρω περιοχές 3. Μετάβαση στην Ιερουσαλήμ και τελευταίες μέρες εκεί

«Είμαστε κι οι δύο μεθοδικοί - είναι κι αυτό προνόμιο που αποκτά κανείς όταν μελετά τις θετικές επιστήμες».

Η Ιερουσαλήμ την εποχή του Χριστού

Με μεθοδικότητα φαίνεται πως έχουν εξετάσει κοινά πολιτιστικά στοιχεία και αντίρροπες τάσεις στον χαρακτήρα τους. «Μια μέρα θα έρθουμε να ζήσουμε στην Ελλάδα», λένε και οι δύο με μια φωνή.

ΖΗΤΗΜΑ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΝ

Δεν ήταν εύκολη για τη Μαίρη Αργυράκη η προσαρμογή στην Αγγλία. «Γυναίκα και επιστήμονας - δεν είναι απλός συνδυασμός. Μια κοινωνία όσο ανοιχτή κι αν είναι, δεν δίνει προτεραιότητα στους ξένους, αντιθέτως. Η επιτυχία έρχεται με προσπάθεια και μόνο αν την αξίζεις». Βέβαια τον κύκλο τον έκανε και πλέον έχει στο βιογραφικό της όλους τους «σταθμούς» που επιτρέπουν στην καριέρα της να εξελίσσεται.

Παράλληλα και από απόσταση επενδύει χρόνο στη λογοτεχνία. Έχει μεταφράσει στα αγγλικά το βιβλίο του Γιώργη Γιατρομανωλάκη «Στην Κοιλάδα των Αθηνών» και … «συζητάμε συχνά με τον Άντριου σχετικά με τη δυναμική της μετάφρασης και το πέρασμα από τη μία γλώσσα στην άλλη». Αποστάσεις, άλλωστε, από τη δουλειά του συγγραφέα, κρατά και ο ίδιος ο Άντριου Κρούμεϊ. «Δεν συμφωνώ με τη ρομαντική εκείνη εικόνα των συγγραφέων που θυσιάζουν όλη την ευτυχία και την προσωπική τους ζωή στο γράψιμο. Χάνουν το νόημα, νομίζω. Είναι σημαντικό το γράψιμο για μένα, αλλά δεν είναι το παν. Ό,τι κι αν κάνεις, πιστεύω, δεν πρέπει να επενδύεις τα πάντα, δεν πρέπει να ταυτίζεσαι απόλυτα. Γιατί γίνεσαι ξεροκέφαλος, απόλυτος, ανελαστικός και, τελικά, χάνεις την ικανότητα να βελτιώσεις τη δουλειά σου, να πας ένα βήμα παραπέρα».

info

Βιβλία του Crumey στα ελληνικά: * «Η αρχή του Ντ' Αλαμπέρ: Μνήμη, Λογική και Φαντασία», * «Ο κύριος Μι», Εκδόσεις Πόλις * «Μουσική σε ξένη γλώσσα», Εκδόσεις Καστανιώτη

To μυθιστόρημά του, με τίτλο «Pfitz» (1995), αναμένεται από τις Εκδόσεις Πόλις.

Η Μαίρη Αργυράκη έχει μεταφράσει στα αγγλικά, το βιβλίο του Γ. Γιατρομανωλάκη «The Spiritual Meadow», εκδ. Dedalus