Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άρθρα :: Σχόλιο

( κυνηγώντας όσκαρ! :: 12/3/2006 18:11:11) 

Κυνηγώντας Όσκαρ!

ΑΚΡΑΤΗΤΟΣ

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της ζωής των Ιουδαίων στην ελληνιστική εποχή (3ος και 2ος αι. π.Χ.);

Γράφει ο ΑΛΕΞΗΣ Ν. ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΓΛΟΥ

Πρόβλημα

Με την κυριαρχία των Μακεδόνων στην Ανατολή η περσική αυτοκρατορία κατέρρευσε.

Ξαφνικό πρόβλημα στον Ακράτητο. Στα χρόνια του Μ. Αλέξανδρου οι Ιουδαίοι εξακολούθησαν να ζουν με σχετική αυτονομία.

Τη γνωρίζετε τη φράση που λέει "Γέλασα τρυφερά", εννοώντας πως από την άλλη πλευρά του λόφου συνάντησα την ανεπάρκεια ανάμεικτη με λίγο θράσος (χαρακτηριστικό της νεοελληνικής κατάπτωσης), πολλή αφέλεια, δόσεις υπερβολής με βάση την ασχετοσύνη.

Ο Γιώργος Μπάρκογλου προσεβλήθη από ίωση και δεν γυμνάστηκε χθες.

Με το θάνατό του αρχίζει η ελληνιστική περίοδος, μια εποχή δηλαδή κατά την οποία ο ελληνικός πολιτισμός και τρόπος ζωής εξαπλώθηκε παντού και αναμίχθηκε με τα ανατολικά στοιχεία.

Εδώ και καιρό, λοιπόν, μέχρι την Κυριακή της Αποκριάς (5/7), μπαίνοντας σε ταξί ως συνήθως το ραδιόφωνο ήταν συντονισμένο στα διάφορα αθλητικά ραδιόφωνα που δικάζουν, φωνάζουν, απονέμουν δικαιοσύνη.

Αν δεν ξεπεράσει το πρόβλημα, δεν θα αγωνιστεί στο αυριανό κρίσιμο παιχνίδι με τον Ιωνικό, στα Άνω Λιόσια.

Ένας νέος κοσμοπολίτικος* τρόπος ζωής κυριαρχούσε πια στη Μέση Ανατολή.

Έπεσα και σε προγνωστικά για το στοίχημα σχετικά με τα Όσκαρ. Οι Ιουδαίοι δέχθηκαν πολλές επιρροές από τους Έλληνες και άλλαξαν σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο ζωής και σκέψης τους. Όσα άκουσα ήταν πρωτοφανή, διότι δεν μιλούσαν πια οι ειδικοί αλλά σε εξειδικευμένο μέσο (αθλητισμός) μη εξειδικευμένοι αλλά προπονημένοι για άλλες αναλύσεις κατέβαζαν κάθε είδους καρεκλοπόδαρο αναμειγμένο με αμετροέπεια και ανακρίβειες. Όταν όμως κάποιοι διάδοχοι του Μ. Αλεξάνδρου επιχείρησαν να τους εξελληνίσουν με βίαιο τρόπο, αντέδρασαν κι επαναστάτησαν.

Απομονώνω χαρακτηριστικά:

Ο ηρωικός ανταρτοπόλεμος που ακολούθησε είναι γνωστός ως Μακκαβαϊκή επανάσταση και οδήγησε στην ανεξαρτησία τους.

"Για τα προγνωστικά για τα Όσκαρ θα μας πει ο… Τάκης.

Τελικά βέβαια κατακτήθηκαν κι αυτοί, όπως και όλη η γνωστή Οικουμένη, από τους Ρωμαίους.

Ψαγμένο είναι με τον κινηματογράφο το παιδί. Η εποχή αυτή μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα, επειδή τότε διαμορφώνεται ο ιουδαϊκός κόσμος μέσα στον οποίο θα ζήσει και θα διδάξει ο Ιησούς Χριστός. Διαθέτει και ένα φινετσάτο… χόουμ σίνεμα". Γι' αυτό, στο κεφάλαιο που ακολουθεί θα προσπαθήσουμε: α) να γνωρίσουμε τα γεγονότα, β) να αναγνωρίσουμε τα μεγάλα προβλήματα της εποχής, γ) να κατανοήσουμε με ποιον τρόπο προέκυψαν τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης. Με όλα αυτά όχι μόνον δεν οργίστηκα, αλλά ένιωσα μια τρυφερή συγκατάβαση, χωρίς να μπορώ να το εξηγήσω.

Ιδιαίτερα θα ασχοληθούμε με τα τρία πρώτα κεφάλαια του πρώτου βιβλίου της Παλαιάς Διαθήκης, τη Γένεση, καθώς εδώ βρίσκουμε την απάντηση της Αγίας Γραφής στο πανάρχαιο και παντοτινό ερώτημα: «ποιος είναι ο σκοπός της ζωής των ανθρώπων;».

Ίσως ένιωθα τη σύγκρουση της υπεροπλίας της γνώσης με τον κάδο τού εκ των πραγμάτων τίποτα. Ίσως ένιωσα πόσο δύσκολες είναι κάποιες δουλειές ως αποστολές, όταν σου τις αναθέτουν χωρίς να υπολογίζουν πως δεν έχεις καν ιδέα. Ίσως πάλι διέγνωσα τη σύγχρονη νεοελληνική νεύρωση να θεωρούμε πως "είμαστε μέσα σε όλα", επί παντός επιστητού.

Κατά βάση, όμως, αυτά τα ανύποπτα παιδιά που δεν ήξεραν τι έλεγαν (κάποιος ανέφερε συνεχώς "Χρυσούς Φοίνικες" εννοώντας "Χρυσές Σφαίρες") μέσα στην τρομερή σύγχυση της άγνοιάς τους παρέμεναν αθώα. Γι' αυτό τους άξιζε το δωράκι του τρυφερού χαμόγελου. Στο κάτω-κάτω δεν έβλαψαν περισσότερο το ήδη κατακρεουργημένο σινεμά ούτε οι "αναλύσεις" τους θα επηρέαζαν την κοινωνία.

Κι αν αυτούς τους άξιζε το υπομειδίαμα, η οργή είναι το "δώρο" των δήθεν ειδικών αναλυτών των τηλεοπτικών παράθυρων. Αυτοί ασκούν όχι μόνο μια βαθύτατη επιρροή στο κοινό, αλλά και μια τρομοκρατική επίδραση με την υπεροπλία τής δήθεν εξειδίκευσής τους. Κατ' ουσίαν (και πλην εξαιρέσεων) οι περισσότεροι, όταν ερωτώνται, στο μισό της απάντησής τους αναπαράγουν το θέμα (το περιγράφουν) και στο υπόλοιπο συνήθως κατά ένα μέρος εξαντλούνται σε κραυγές και γενικόλογες καταγγελίες ηθικοπλαστικού ή δημαγωγικού χαρακτήρα.

Στο τελευταίο ελάχιστο μέρος μάς εντυπωσιάζουν με το εξής στιλάκι περίπου: "Όπως μου είπε αποκλειστικά και εμπιστευτικά γνωστό στέλεχος, συμβαίνει αυτό το ιδιαίτερα σοβαρό…".

Έτσι δεν διαμορφώνονται ούτε η ηθική του πολίτη, ούτε η πολιτική, ούτε η ευημερία και η κοινωνικότητα. Αυτοί οι αναλυτές διεκδικούν και κερδίζουν τα Όσκαρ αποπροσανατολισμού του πολίτη. Αυτός είναι ο ρόλος τους.