Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ρεπορτάζ :: Ανεπτυγμένη είδηση-λόγος

( μονά ζυγά δικά σου... :: 28/3/2006 18:57:19) 

Μονά ζυγά δικά σου…

7.11.4. Η δυναμική άνωση και η κίνηση του αεροπλάνου

Σε… αναμμένα κάρβουνα καθόταν χθες ο νομάρχης Θεσσαλονίκης Παναγιώτης Ψωμιάδης στη διάρκεια σύσκεψης που έγινε στο ΥΜΑΘ υπό την προεδρία του υπουργού για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού. Κάποια εισαγωγικά στοιχεία για τη δυναμική άνωση αναφέρθηκαν με αφορμή τη σφαίρα του σχ. 7.49. Επικεφαλής των φορέων της πόλης διατύπωναν προτάσεις και μέτρα που πρέπει να ληφθούν. Εκεί φάνηκε ότι οφείλεται σε διαφορά πίεσης ανάμεσα στην κάτω και στην πάνω επιφάνεια του στερεού. Ο νομάρχης παρακολουθούσε με φανερή απορία τις απόψεις.

Εικόνα 7.58: Ροή γύρω από την πτέρυγα αεροπλάνου

Ώσπου ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χαράλαμπος Παπαδόπουλος εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι μπορεί να βρεθεί λύση.

Στην εικόνα 7.58 φαίνεται ο επηρεασμός της πτέρυγας αεροπλάνου από τις δυο ροές: * τη στρωτή ροή 7.58(I) * τη ροή λόγω τριβών, την οποία ονομάσαμε τριβώδη 7.58(II).

Ο Παναγιώτης Ψωμιάδης τινάχτηκε από την καρέκλα του.

Η σύνθεση των δυο αυτών ροών δίνει την εικόνα 7.58 (III) .

"Δεν μπορώ να καταλάβω από πού αντλεί αυτήν την αισιοδοξία ο πρόεδρος", αναφώνησε ο νομάρχης.

Όπως βλέπουμε, υπάρχει αραίωμα γραμμών (μεγάλη διατομή) κάτω από την πτέρυγα και πύκνωμα γραμμών (μικρή διατομή) πάνω από αυτήν.

Ο κ. Ψωμιάδης αντέδρασε έντονα και όταν άκουσε τον πρόεδρο του σωματείου εργαζομένων στα εμφιαλωμένα ποτά να προτείνει την καθιέρωση των μονών ζυγών στο κέντρο.

Ο νόμος της συνέχειας προβλέπει μικρή ταχύτητα ροής κάτω από την πτέρυγα και μεγάλη ταχύτητα πάνω από αυτήν.

"Όχι και μονά ζυγά.

Ο νόμος του Bernoulli οδηγεί στο συμπέρασμα, τελικά, ότι έχουμε μεγάλη πίεση κάτω από την πτέρυγα και μικρή πάνω από αυτήν.

Η νομαρχία δεν πρόκειται ποτέ να το δεχτεί αυτό", απάντησε ο νομάρχης.

Η διαφορά πίεσης δημιουργεί τη δυναμική άνωση Α, εικόνα 7.59.

Μήπως ο Παναγιώτης Ψωμιάδης είχε δίκιο που έλεγε ότι είναι ευθύνη της πολιτείας να επιλύσει το πρόβλημα και ότι μέχρι σήμερα ακούμε παχιά λόγια και υποσχέσεις;

Εικόνα 7.59: Η εμφάνιση της δυναμικής άνωσης

Φ.Κ.

Η δυναμική άνωση Α μπορεί να θεωρηθεί αντίστοιχη της κατακόρυφης δύναμης που ασκεί το έδαφος σε σώμα. Η αντίσταση Tα είναι, επίσης, αντίστοιχη με την τριβή στα στερεά. Η συνισταμένη των Α, Tα, δηλαδή η F, λέγεται αεροδύναμη. Η αντίσταση Tα στα κινητά, γενικά, λέγεται και οπισθέλκουσα και εξουδετερώνεται από τη δύναμη του κινητήρα (προωστική).

Εικόνα 7.60: Στρατιωτικό αεροπλάνο στις τρεις φάσεις πτήσης του

Στην εικόνα 7.60 έχουμε κανονική πτήση (α), προσγείωση (β) και απογείωση (γ) στρατιωτικού αεροπλάνου. Για τις δυνάμεις που φαίνονται στις εικόνες έχουμε μιλήσει (Κ είναι η δύναμη από τον κινητήρα). Ας ασχοληθούμε με την ομαλή κίνηση του αεροπλάνου. Η συνισταμένη των δυνάμεων στον άξονα κίνησης και στον κάθετο σε αυτόν είναι μηδέν.

Οριζόντια πτήση: Κ = Tα και Α = Β Προσγείωση: Κ + Β2 = Tα ([pic]) και Α = Β1 Απογείωση: Κ = Β2 + Tα και Α = Β1

Παρατηρούμε ότι στην προσγείωση η προωθητική δύναμη Κ είναι μικρότερη από την αντίστοιχη σε οριζόντια πτήση. Άρα, ο κινητήρας τότε υπολειτουργεί (αν έχει δυο κινητήρες το αεροπλάνο, λειτουργεί μόνο ο ένας). Στην απογείωση η Κ είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη σε οριζόντια θέση. Ο κινητήρας λειτουργεί σε οριακά υψηλές συνθήκες.

Εικόνα 7.61: Η πτήση του χαρταετού