Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οι αγρότες της Χαλκιδικής απέκλεισαν χθες για δύο ώρες το δρόμο Θεσσαλονίκης - Μουδανιών διαμαρτυρόμενοι επειδή η ΔΕΗ επέβαλε υπέρογκα πρόστιμα επικαλούμενη καταστρατήγηση του μειωμένου αγροτικού τιμολογίου.

6.6 Κύλιση: Συνύπαρξη μεταφοράς και περιστροφής

Των ΦΑΝΗΣ ΧΑΡΙΣΗ, ΘΟΔΩΡΗ ΔΟΥΚΑ

Πολλές φορές τα στερεά συμμετέχουν συγχρόνως σε μεταφορική και σε περιστροφική κίνηση.

Σε ναυάγιο κατέληξε η χθεσινή συνάντηση των Θεσσαλονικιών παραγωγών ρυζιού με τον υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Αλέξανδρο Κοντό, αφού, όπως τους ξεκαθάρισε, "δεν υπάρχει περίπτωση να πάρουν περισσότερα χρήματα για την επιδότηση του ρυζιού".

Η συνθέτη κίνηση, η κύλιση, έχει αναφερθεί κατά τη μελέτη του ρόλου της τριβής στα φυσικά φαινόμενα.

Οι παραγωγοί των περιοχών Μαλγάρων και Κυμίνων, που εδώ και μέρες έχουν παρατάξει τα τρακτέρ τους στα διόδια των Μαλγάρων, αποκλείοντας μάλιστα την εθνική οδό κατά διαστήματα, έφυγαν από το γραφείο του υφυπουργού εμφανώς απογοητευμένοι, αφού δεν κατάφεραν να μεταπείσουν τον υφυπουργό να προσθέσει μερικά ευρώ ακόμα στις επιδοτήσεις τους.

Θυμίζουμε ότι η παρουσία της στατικής τριβής είναι απαραίτητη, για να κυλήσει κάποιο σώμα.

Άγνωστο παρέμενε μέχρι αργά χθες βράδυ αν θα πάρουν τα τρακτέρ τους από τα διόδια ή αν θα προβούν σε δυναμικότερες κινητοποιήσεις, αφού, όπως έλεγαν οι παραγωγοί που συμμετείχαν στη συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου, θα έπρεπε πρώτα "να ενημερώσουν τους αγρότες και να συναποφασίσουν τις κινήσεις τους".

Ας σκεφτούμε: Παράδειγμα στερεού που μπορεί να μετακινείται, να περιστρέφεται και να κυλίεται είναι ο τροχός του αυτοκινήτου. • Όταν τα φρένα μπλοκάρουν τον τροχό, αυτός ολισθαίνει στο δρόμο. Θυμηθείτε, με τα πρωτοβρόχια και το βρέξιμο του δρόμου, πόσο συχνά γλιστράνε οι τροχοί με τις γνωστές συνέπειες. [Αναλύατε, με την ευκαιρία, το φαινόμενο. Γιατί τα λάδια που είναι χυμένα στο δρόμο επιδεινώνουν τα πράγματα;). • Όταν ο τεχνίτης ανεβάζει το αμάξι σε "γρύλο", για να ελέγξει, π.χ., το δάπεδο ή την εξάτμιση του οι τροχοί είναι στον αέρα. Τότε μπορούν μόνο να περιστρέφονται. • Όταν κυκλοφορεί το αυτοκίνητο, κάθε τροχός μετακινείται και περιστρέφεται. Άρα κυλίεται.

Οι παραγωγοί επιμένουν ότι η απόφαση του υπουργείου να ψαλιδίσει τις επιδοτήσεις τους για τους Θεσσαλονικείς παραγωγούς που καλλιεργούν ρύζι σε χωράφια άλλων νομών αλλά και αυτών που καλλιεργούν στο νομό είναι κάτι παραπάνω από άδικη και θεωρούν ότι "ο υφυπουργός κατάλαβε το λάθος του, αλλά προφανώς δεν υπάρχουν άλλα χρήματα για να διορθωθούν τα ποσά".

Η συμπεριφορά του κυλιόμενου τροχού φαίνεται στην εικόνα 6.20.

Στη σύσκεψη πάντως δεν συμμετείχε κανένας βουλευτής της Β' περιφέρειας Θεσσαλονίκης, όπως προσδοκούσαν οι παραγωγοί, παρά μόνο ο αρμόδιος αντινομάρχης Ιωάννης Μπίκος.

Στην ομαλή κίνηση του αυτοκινήτου ο τροχός χαρακτηρίζεται από δυο ταχύτητες: την υμ της μεταφορικής κίνησης και την υπ της περιστροφικής.

Δίωρος αποκλεισμός στην Τρίγλια

Η ταχύτητα υμ είναι σταθερή διανυσματικά και κοινή για όλα τα σημεία του τροχού.

Με πανό και μαύρες σημαίες ξεκίνησαν χθες δυναμικές κινητοποιήσεις οι αγρότες της Χαλκιδικής, οι οποίοι έκλεισαν την εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Μουδανιών στον κόμβο της Τρίγλιας για περίπου δύο ώρες, παρατάσσοντας δεκάδες τρακτέρ.

Η ταχύτητα υπ έχει σταθερό μέτρο υπ=ωr και είναι εφαπτόμενη σε κάθε σημείο του τροχού.

Η συντονιστική επιτροπή των αγροτών αποφάσισε να ξεκινήσει μπαράζ κινητοποιήσεων, οι οποίες αναμένεται να κλιμακωθούν από σήμερα, γιατί η ΔΕΗ επέβαλε υπέρογκα πρόστιμα σε πολλούς αγρότες του νομού, επικαλούμενη καταστρατήγηση του μειωμένου αγροτικού τιμολογίου με πολλές αρδευτικές γεωτρήσεις να υπερβαίνουν την προβλεπόμενη κατανάλωση σε κιλοβατώρες.

Το μόνο σημείο που δεν περιστρέφεται (άρα έχει υπ=0) είναι το κέντρο Κ του τροχού.

Όπως τονίζουν οι ίδιοι οι αγρότες, ο κόμπος έφτασε στο χτένι και, παρά τις υποσχέσεις για επίλυση του προβλήματος, αυτό παραμένει άλυτο.

Εικόνα 6.20: Μελέτη της συμπεριφοράς του κυλιόμενου τροχού

Τα πρόστιμα αφορούν 170 γεωτρήσεις στην κεντρική και τη νότια Χαλκιδική, από τις οποίες εξυπηρετούνται εκατοντάδες καλλιεργητές, ενώ πολλά πρόστιμα φθάνουν και τις 35.000 ευρώ.

Κάθε στιγμή υπάρχει κάποιο σημείο Ο του τροχού που ακουμπά στο έδαφος.

"Η υπόθεση ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια και έκτοτε οι έλεγχοι της ΔΕΗ συνεχίζονται.

(Στην πραγματικότητα ο τροχός εφάπτεται στο έδαφος με κάποια πολύ μικρή επιφάνεια του, που μπορεί να θεωρηθεί ευθεία.

Θα παραμείνουμε στην εθνική οδό μέχρι να έχουμε μια υπεύθυνη απάντηση από το ΥΠΕΧΩΔΕ και τη ΔΕΗ ότι το ζήτημα θα λυθεί", δήλωσε στη "Μ" ο εκπρόσωπος των αγροτών ιδιοκτητών αρδευτικών γεωτρήσεων Χαλκιδικής Φιλαλήθης Καπάνδρεας.

Η κάτοψη της ευθείας είναι το σημείο Ο).

Οι αγρότες της Χαλκιδικής ζητούν την έκδοση υπουργικής απόφασης που να τους επιτρέπει να δηλώνουν τις αρδευόμενες εκτάσεις και το είδος των καλλιεργειών και βάση των στοιχείων αυτών να δικαιούνται περισσότερες κιλοβατώρες από τη ΔΕΗ.

Το Ο εκείνη τη στιγμή έχει συνολική ταχύτητα μηδέν (όπως και το έδαφος).

Επίσης ζητούν από τη ΔΕΗ να μηδενίσει τις απαιτήσεις της απέναντί τους και να διαγράψει τα πρόστιμα.

Άρα: υμ+ υπ=0, οπότε: υμ=υπ=υ.

Τα πρόστιμα της ΔΕΗ αφορούν κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες από το 1999 μέχρι σήμερα, που λόγω της ξηρασίας και της πτώσης της στάθμης των νερών οι αγρότες χρησιμοποιούσαν περισσότερες ώρες τις αντλίες των γεωτρήσεων με αποτέλεσμα να υπερβούν τα προβλεπόμενα όρια.

Η σχέση αυτή επιδρά στη συνολική ταχύτητα και των άλλων σημείων του τροχού. Δείτε τα σημεία Κ, Α, Γ, και Δ: Σημείο Κ (κέντρο του τροχού): [pic] Σημείο Α (το ανώτερο σημείο του τροχού): [pic] Σημεία Γ, Δ (άκρα οριζόντιας διαμέτρου): [pic].

Η παραπάνω εξομοίωση μετατρέπει τη συνθέτη κίνηση (κύλιση) σε απλή (περιστροφική) γύρω από τον άξονα που περνά από το Ο (στιγμιαίος άξονας). Ας δούμε στην εικόνα 6.20 (β) την κατανομή των ταχυτήτων στα διάφορα σημεία του τροχού. Παρατηρήστε, ακόμα, πώς κινείται το Α, π.χ., στο χώρο. Η κίνηση θυμίζει την ελικοειδή διάταξη μιας βίδας της οποίας, επίσης, κάθε σημείο μετακινείται και περιστρέφεται.

Με βάση την παραπάνω προσέγγιση, ερμηνεύεται η συμπεριφορά των τροχών. Ίσως γνωρίζετε τι σημαίνει αυτό που λέμε "ζυγοστάθμιση οπίσθιων τροχών". Γίνεται, όταν δούμε τους οπίσθιους τροχούς να "τρικλίζουν" (λέμε ότι κάνουν "οκτάρια") υστέρα από την καταπόνηση τους σε πεζοδρόμια, σε λακκούβες και από κτυπήματα. Στο συνεργείο ζυγοσταθμίσεων τοποθετούν τον τροχό σε περιστρεφόμενη βάση και παρακολουθούν τη συμπεριφορά του. Αν χρειαστεί, στερεώνουν μολυβένια τακάκια σε επιλεγμένα σημεία του τροχού. Σκεφτείτε ή ρωτήστε γιατί γίνονται όλα αυτά…