Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αθλητικά :: Πορτρέτο

( εκπαιδευτικός... διαμαρτύρεται ζωγραφίζοντας ) 

Ο ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΘΩΜΑΣ ΔΕΜΕΡΤΖΗΣ

ΑΝΑΛΩΣΙΜΑ

Διαβάζω και γράφω

Εκπαιδευτικός… διαμαρτύρεται ζωγραφίζοντας

Ο άγιος των μαθητών

1. Απευθυνόμενος σε κάποιο φίλο/κάποια φίλη σας, αλλάξτε τις παρακάτω προτάσεις μεταφέροντας τα ρήματα στο α΄ ενικό πρόσωπο της οριστικής του ενεστώτα.

Είναι σχολικός σύμβουλος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Πιερία και προχώρησε σε "κατάληψη" μιας αίθουσας τέχνης, εκθέτοντας τη ζωγραφική του, αναζητώντας την ομορφιά και τη συγκίνηση!

ΆΝΝΑ ΔΑΜΙΑΝΙΔΗ

Στη συνέχεια, γράψτε τους τύπους που σχηματίσατε στην πρώτη στήλη, στη δεύτερη σημειώστε τη φωνή και στην τρίτη την κατάληξή τους.

Και μέσα στην αντάρα, την ώρα που οι καταλήψεις στα σχολεία συνεχίζονταν, τη μέρα που οι δάσκαλοι διαμαρτύρονταν με απεργιακή κινητοποίηση για τα κακώς κείμενα της παιδείας, ο σχολικός σύμβουλος της διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας, Θωμάς Δεμερτζής, προχωρούσε σε μια άλλη μορφή διαμαρτυρίας ενάντια στην "κακία των ημερών".

Με το που μπήκε ο Φεβρουάριος γέμισαν ροζ καρδιές όχι μόνο τα ανθοπωλεία και τα ζαχαροπλαστεία, αλλά και τα πιο απίθανα μαγαζιά.

α. Όταν κανείς ψάχνει ένα φίλο, ψάχνει να βρει κάποιον εχέμυθο. (κείμ. 4)

Εγκαινίαζε την έκθεση ζωγραφικής του στην αίθουσα "Πανσέληνος", στην Κατερίνη, με σύνθημα "ομορφιά" και παρασύνθημα "συγκίνηση"!

Σούπερ μάρκετ, χαρτοπωλεία, κινητάδικα, μέχρι και οι εκθέσεις αυτοκινήτων.

β. Κάποια παιδιά με συμπαθούνε. (κείμ. 4)

Και μάλλον κατάφερε να κάνει κοινωνούς των δικών του συνθημάτων, περισσότερους από όσους συμμετείχαν στην απεργία.

Προετοιμαστείτε για τον Άγιο Βαλεντίνο απαραιτήτως, έχετε λίγες ημέρες καιρό.

γ. Πρέπει όμως να τους εμπιστεύεσαι όλους. (κείμ. 4)

"Μέσα σ' αυτήν την εποχή της ''ακαταστασίας'' της παιδείας", λέει, "δεν είναι πολυτέλεια το να καταφεύγει κάποιος, που συμμετέχει σε μια διαδικασία παιδείας, στην τέχνη.

Προετοιμαστείτε με σάχλα, με γελάκια, με χαζοδωράκια, με μπηχτούλες και κακιούλες, μην αφήσετε να πάει χαμένη η εφευρετικότητα των πωλητών.

δ. Κι αυτά φοβάμαι ότι σπάνια τα βρίσκεις σήμερα. (κείμ. 4)

Προσωπικά για μένα το να ζωγραφίζω, τις ώρες της σχόλης εννοείται, είναι μια ανακούφιση, απόλαυση, ξεφεύγω από τα γύρω, ξεχνώ την κακία των ημερών".

Αγοράστε άθλιες μαξιλαρένιες καρδιές με σατέν ύφασμα που δεν μπορείς να το αγγίξεις, και δεν έχει τι να το κάνει ο καημένος ο παραλήπτης. Ρήματα - Φωνή - Κατάληξη

Ερασι-τέχνης

Εξευτελίστε τον έρωτα μέσω του καλοκάγαθου αυτού αγίου, να μάθει να μας ταλαιπωρεί.

2. Στα ίδια ρήματα σχηματίστε τον παρατατικό, τον εξακολουθητικό και συνοπτικό μέλλοντα.

Τέμπερες, εικόνες και διάθεση να ξοδευτεί δημιουργικά ο χρόνος.

Κι εσείς μεγάλοι μην κοροϊδεύετε τα πιτσιρίκια, που τα πιάνει ο άγιος πριν μπουν στην εφηβεία καλά καλά και τα τυλίγει σε ροζ συννεφάκια με κόκκινα αρκουδάκια και σκισμένα σημειωματάκια.

- Παρατηρείτε διαφορές στον τονισμό ή στις καταλήξεις, συγκρίνοντας ρήματα της ίδιας φωνής, και σε ποιους χρόνους;

Αυτά ήταν τα όπλα του σχολικού συμβούλου, που επιμένει πως η ομορφιά αξίζει μεγαλύτερης προσοχής απ' ό,τι η ασχήμια.

Γιατί σ' αυτές τις ηλικίες χρειάζεται ο Βαλεντίνος, τις σχολικές και μετασχολικές, όταν ο έρωτας είναι βάσανο ανεξήγητο κι ανεπιθύμητο, γρίπη που δεν θεραπεύεται με ασπιρίνες, μαρτύριο μυστικό.

Ρήματα - Παρατατικός - Εξακολουθητικός Μέλλοντας - Συνοπτικός Μέλλοντας

Έτσι ερασιτεχνικά, με την έννοια του "εραστή της τέχνης", ζωγράφισε "τα πέριξ".

Και του χρειάζεται τέτοια ανάλαφρη κι επιπόλαιη μεταχείριση για να συνέλθει.

Παρατηρώ …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

"Κοιτάζοντας τα πέριξ με το μάτι του ερασιτέχνη", είναι ο τίτλος της έκθεσής του, που περιλαμβάνει "έργα της φύσης -τα καμώματα- του Άγιου μας στον Όλυμπο, του στοχασμού, της δοκιμής πάνω σε ξένα αχνάρια, του Αιγαίου, του Ολύμπου και του μύθου, της πιερικής φύσης".

Άχαρα κουκλάκια και καρτούλες, και σημειωματάκια πρόωρα, είναι καλή μέθοδος προστασίας.

3. Σχηματίστε το β' ή γ' ενικό πρόσωπο των ρημάτων (όποιο δεν υπάρχει) και γράψτε προτάσεις που θα απευθύνονται στο φίλο/στη φίλη σας (β' ενικό) ή θα μιλούν γι' αυτόν/αυτήν (γ' ενικό).

Εικόνες καθαρές και ρεαλιστικές, άλλες μεγενθυμένες από το μάτι του καλλιτέχνη, αλλά μακριά από την αφηρημένη τέχνη, την οποία δεν φαίνεται να συμπαθεί και πολύ.

Βοηθάνε όλα αυτά τους μικρούς που μεγαλώνουν και ξαφνιάζονται, να τον εξημερώσουν, να τον ελέγξουν, να τον καθυποτάξουν ή να προσπαθήσουν, τέλος πάντων.

- Κλίνονται όλα με τις ίδιες καταλήξεις;

"Πάσχουμε από το ακαταλαβίστικο", λέει, "το αρλουμποειδές.

Να παραδοθεί στα παιδιά, να παίζουν μαζί του, να μην παίζει μαζί τους αυτός.

α. Τι ζητάς από μια φίλη; (κείμ. 4)

Θεωρούμε ότι όσο πιο ακαταλαβίστικα εκφράζεται κανείς, τόσο πιο σπουδαίος είναι".

Φτηνά ξόρκια για να αναβληθεί η μετωπική σύγκρουση.

β. Αλλά η Πόπη διαφωνεί. (κείμ. 4)

Και δεν μιλά βέβαια μόνο για την τέχνη.

Έχει κάτι σαν μαγική λειτουργία αυτή η κυριαρχία τού κιτς, προσφέρει στους εφήβους ανάλαφρη είσοδο στην ενηλικίωση και τα βάσανά της.

γ. Πώς φοβάσαι ότι μπορεί να σε προδώσει; (κείμ. 4)

Ο ίδιος έκανε τα πρώτα του βήματα ζωγραφικής στον… κινηματογράφο.

Έστω κι αν κατά βάθος τα παιδιά δεν ξεγελιούνται με όλα αυτά.

δ. Γι' αυτό λοιπόν, βαριέμαι λίγο. (κείμ. 1) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Μικρός βοηθούσε στη ζωγραφική των διαφημιστικών ταμπλό των ταινιών της εποχής. "Έσερνε καμιά γραμμή" και έμπαινε τζάμπα στο σινεμά! Όσο μεγάλωνε, έλεγε "κάποτε θα ζωγραφίσω". Μετά ήρθαν οι σπουδές στην παιδαγωγική ακαδημία και στο Πάντειο πανεπιστήμιο, ακολούθησε αργότερα η διδασκαλία στα σχολεία και το 1989, ξεθάφτηκε ξαφνικά η κρυμμένη αγάπη.

"Είχα πάει", θυμάται "στη λαϊκή επιμόρφωση να μάθω κομπιούτερ. Κατεβαίνοντας τις σκάλες, μετά το πρώτο μάθημα, συνάντησα μια γνωστή μου που κρατούσε υπό μάλης ένα μπλοκ ζωγραφικής. Τη ρώτησα "τι κάνει" και μου είπε πως άρχισε μαθήματα ζωγραφικής. Έκανα αμέσως μετεγγραφή, παρακολούθησα όλο κι όλο τρία δίωρα και αποφάσισα να μπω στην πρακτική κατευθείαν, για να μη χάνω χρόνο".

Ο "Αίγειρος" από τη Μυτιλήνη

Ο χρόνος του σχολικού συμβούλου Θωμά Δεμερτζή, δεν είναι βέβαια απεριόριστος. Φαίνεται όμως πως είναι καλά οργανωμένος. Έτσι που να περισσεύει και για ζωγραφική και για συγγραφή βιβλίων και για αρθρογραφία στον Τύπο και για κουβέντα στο καφενείο! Γιατί, "όλα κι όλα", την επικοινωνία με τους φίλους στο καφενείο δεν την στερείται με τίποτα.

"Χρόνος βρίσκεται πάντα", υποστηρίζει. "Αρκεί κάτι να σε παρακινεί, να θέλεις δηλαδή να διαθέσεις το χρόνο σου δημιουργικά".

Αυτή η διάθεση προφανώς τον οδήγησε να στήσει σε μια τοπική εφημερίδα ολόκληρη σελίδα -απ' τις παλιές, μεγάλες, όχι ταμπλόιντ- αφιερωμένη στην πολιτιστική και πνευματική κίνηση του νομού. Και να ξεκινήσει τη συγγραφή της ιστορίας της Πιερίας, από την εποχή του αρχαίου Ηράκλειου. Πολύ πριν είχε εκδώσει ήδη δεκαοχτώ βιβλία, βοηθήματα για μαθητές. Δίπλα σε όλα, δεν μπορεί να αποφύγει τον πειρασμό να χρονογραφεί τακτικά στον καθημερινό Τύπο, με το ψευδώνυμο "Αίγειρος".

Και οι πίνακες της έκθεσης στην αίθουσα "Πανσέληνος", υπογράφονται όλοι από τον "Αίγειρο". Στην Κατερίνη όμως, όλοι γνωρίζουν πως πίσω από αυτό το ψευδώνυμο "κρύβεται" ο σχολικός σύμβουλος Θωμάς Δεμερτζής. Ούτε και ο ίδιος κρύβει την ταυτότητά του. Απλά χρησιμοποιεί το ψευδώνυμο για να "κρατά τις ρίζες" του. Αισθάνεται "Πίερος", παρότι δεν έχει πολιτογραφηθεί επίσημα, αλλά δεν ξεχνά τη γενέτειρά του Μυτιλήνη, το χωριό του και τον όμορφο κολπίσκο "Αίγειρο", που έγινε πια δημοφιλής στην Πιερία.

Αν θελήσετε να δείτε τον σχολικό σύμβουλο Θωμά Δεμερτζή, θα τον βρείτε τα απογεύματα στην αίθουσα "Πανσέληνος", όπου έχει κάνει τη δική του… κατάληψη, με αίτημα την ομορφιά και τη συγκίνηση. Ή, "συν-κίνηση", όπως ο ίδιος τη λέει. Να κάνει, δηλαδή το θεατή να κινηθεί, όπως βιωματικά και συναισθηματικά κινήθηκε και ο δημιουργός του έργου. Και, μέχρι στιγμής, δεν υπήρξε ούτε ένας επισκέπτης, που να μην κάνει αποδεκτό το αίτημα αυτό.

ΒΕΤΑ ΧΑΪΛΑΤΖΙΔΟΥ