Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Απόψεις :: Γνώμη (άρθρο σχολιασμού)

( το δικαίωμα του πολίτη και η θέση του κράτους ) 

Το δικαίωμα του πολίτη και η θέση του κράτους

ΓΚΑΛΟΠ

Πρόλογος

Τα τείχη άρχισαν να πέφτουν.

Προηγείται ο Τ. Παπαδόπουλος

Αγαπητοί μας μαθητές και μαθήτριες, Ο πολίτης βλέπει πως το δίκαιο γέρνει προς το μέρος του.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΛΑΚΟΣ

Καλώς ήρθατε στην Α' τάξη του Γυμνασίου, του νέου σας σχολείου στο οποίο ευχόμαστε να περάσετε τρία όμορφα και δημιουργικά χρόνια.

Η αδιαλλαξία του δημοσίου υποχωρεί.

Ευθεία ανάμειξη στις εκλογές των Ελληνοκυπρίων επιχειρεί ο Ραούφ Ντενκτάς, τοποθετώντας τη διενέργεια δημοψηφίσματος στα κατεχόμενα στις 20 Φεβρουαρίου - μεταξύ, δηλαδή, πρώτου και δεύτερου γύρου των κυπριακών εκλογών. Μπορεί να αλλάξατε τάξη και σχολείο, αλλά το ταξίδι σας στο μαγευτικό κόσμο της Νεοελληνικής Γλώσσας θα συνεχιστεί μέσα και από τις σελίδες αυτών των βιβλίων.

Ο δυνάστης αντιλαμβάνεται πως πρέπει να αλλάξει συμπεριφορά.

Την ίδια στιγμή, νέο γκάλοπ που μετέδωσε ο Antenna Κύπρου φέρει τον Τάσο Παπαδόπουλο να προηγείται και στον δεύτερο γύρο και να αναδεικνύεται πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Πρόκειται για βιβλία-περιοδικά τα οποία δε σας επιβάλλουν να "αποστηθίσετε" κανόνες και οδηγίες για να μιλάτε ή να γράφετε ποικίλα κείμενα, αλλά σας "καλούν" να συνεργαστείτε μαζί του για να εκφράσετε με ποικίλους τρόπους τις ιδέες, τις σκέψεις, τα συναισθήματά σας.

Δικαιώνεται τώρα ένας παλαιός πολιτικός, που διακρινόταν για τη σύνεσή του και ο οποίος είχε δηλώσει πως "μόνο η δικαιοσύνη θα μπορέσει να σώσει την Ελλάδα".

Ο κ. Ντενκτάς αποκάλεσε "λανθασμένη" τη χρονική βάση του σχεδίου λύσης του Κυπριακού που υπέβαλε ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Κόφι Ανάν και προτίθεται να ενημερώσει τον αντιπρόσωπό του Άλβαρο ντε Σότο πως πρόκειται να υποβάλει σε δημοψήφισμα το σχέδιο Ανάν, ανεξαρτήτως της επίλυσης ή μη έως την καταληκτική ημερομηνία της 28ης Φεβρουαρίου.

Το πλούσιο γλωσσικό υλικό που μεταφέρετε από το Δημοτικό Σχολείο αλλά και πιο πέρα, από το οικογενειακό, φιλικό και κοινωνικό σας περιβάλλον, θα είναι πολύ χρήσιμο στη μελέτη αυτών των βιβλίων.

Και η δικαιοσύνη παρεμβαίνει ασκώντας το ιερό λειτούργημά της.

Στη Λευκωσία, ωστόσο, θεωρούν πως ένα δημοψήφισμα στις 20 Φεβρουαρίου, όπως είναι η πρόθεση του Τουρκοκύπριου ηγέτη, το οποίο μάλιστα θα βγάλει θετική ετυμηγορία στο σχέδιο Ανάν, θα επηρεάσει καθοριστικά το εκλογικό σώμα των Ελληνοκυπρίων.

Το βιβλίο του Μαθητή χωρίζεται σε δέκα (10) ενότητες, οι οποίες περιλαμβάνουν θέματα που σας απασχολούν και τα συζητάτε καθημερινά μεταξύ σας, με τους γονείς σας ή με άλλους ανθρώπους.

Για πρώτη φορά ελληνικό δικαστήριο εξέδωσε απόφαση, σύμφωνα με την οποία πολίτης που είχε να λάβει σημαντικό ποσό από μια κρατική επιχείρηση και η τελευταία αδιαφορούσε, έχει τώρα το δικαίωμα να προβεί σε κατάσχεση μέρους της περιουσίας της, ίσης αξίας με τα χρήματα που έχει να λάβει, μαζί με τους τόκους.

Στο μεταξύ, βήματα… οπισθοχώρησης σε ό,τι αφορά τις αρχικές συμβιβαστικές θέσεις της για το Κυπριακό παρουσιάζει η νέα ισλαμική κυβέρνηση της Τουρκίας.

Κάθε ενότητα έχει ως αφετηρία τρία τέσσερα κείμενα.

Έτσι τίθεται τέρμα στην αδιαφορία του κράτους έναντι των δικαιωμάτων του πολίτη.

Με δηλώσεις τους χθες, τόσο ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης για θέματα Ε.Ε. κ. Γιαλτσινμπαγίρ όσο και ο υπουργός Εξωτερικών κ. Γιακίς, έτειναν χείρα βοηθείας προς τον κ. Ντενκτάς και εξέφρασαν επιφυλάξεις για το σχέδιο Ανάν - το οποίο μέχρι πρότινος εθεωρείτο θετική βάση διαπραγμάτευσης. Tα κείμενα αυτά δεν είναι μόνο τα γραπτά κείμενα που συναντάτε σε σχολικά βιβλία, αλλά και κείμενα με ποικίλες μορφές (ειδήσεις και άρθρα από εφημερίδες και περιοδικά, λογοτεχνικά κείμενα, διαφημίσεις, αφίσες, κόμικς, σκίτσα, χρηστικά κείμενα, ιστοσελίδες κτλ.).

Υπάρχουν όμως και άλλες περιφερείς περιπτώσεις που αναμένουν τη λύση τους.

Στη δημοσκόπηση που μετέδωσε χθες το βράδυ ο Antenna Κύπρου, φαίνεται πως το 72% των Ελληνοκυπρίων δεν αναμένει λύση προ της 28ης Φεβρουαρίου. Υπάρχουν δηλαδή διαφορετικά είδη κειμένων, που έχουν ως στόχο από τη μια να κατανοήσετε ότι κάθε είδους κείμενο είναι χρήσιμο στην ανθρώπινη επικοινωνία και από την άλλη να ασκηθείτε και εσείς στην επιλογή και στην κριτική μελέτη ποικίλων κειμένων.

Αναφέρεται, για παράδειγμα, η περίπτωση ενός πολίτη, στον οποίο το δημόσιο πρέπει να επιστρέψει ποσό ενός εκατομμυρίου δραχμών ως αχρεωστήτως καταβληθέν.

Ταυτόχρονα, το ίδιο ακριβώς ποσοστό - 72% - φέρεται να υποστηρίζει το σχέδιο Ανάν ως βάση επίλυσης του Κυπριακού.

Από εκεί και πέρα, αρχίζει μια ενδιαφέρουσα αναζήτηση-παιχνίδι σε όλα τα μήκη και τα πλάτη των κειμένων.

Ο ίδιος πολίτης χρωστά ποσό εκατό χιλιάδων δραχμών από φόρους.

Όμως, σε ό,τι αφορά τις εκλογές, ο κ. Τάσος Παπαδόπουλος εμφανίζεται να κερδίζει στον δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών, ανεξαρτήτως τού εάν θα έχει απέναντί του τον κ. Κληρίδη ή τον κ. Μαρκίδη. Ένα παιχνίδι κατανόησης των κειμένων αλλά και ανακάλυψης των ποικίλων χαρακτηριστικών τους: της γραμματικής (και συντακτικής τους δομής), του λεξιλογίου, της οργάνωσης των ιδεών τους.

Πηγαίνει στο διευθυντή της δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας και ζητεί να του παρακρατηθούν οι εκατό χιλιάδες που χρωστά από το ένα εκατομμύριο που του χρωστούν.

Συγκεκριμένα, στον πρώτο γύρο ο κ. Παπαδόπουλος λαμβάνει 42%, ο κ. Κληρίδης 29%, ο κ. Μαρκίδης 15% και ο κ. Κουτσού 3%.

Όλα αυτά γίνονται με ποικίλες δραστηριότητες, οι οποίες έχουν ως αφετηρία και κατάληξη τα κείμενα.

Το αίτημά του όμως δε γίνεται αποδεκτό.

Στον δεύτερο γύρο, εάν αντίπαλος του κ. Παπαδόπουλου είναι ο κ. Μαρκίδης, η πλάστιγγα θα γείρει υπέρ του κ. Παπαδόπουλου με ποσοστό 44% έναντι 42%.

Τελικός στόχος: εσείς και η τάξη σε συνεργασία με τον καθηγητή να παράγετε προφορικά και γραπτά το δικό σας λόγο, να μιλήσετε, να επικοινωνήσετε.

Ο φόρος είναι αμέσως απαιτητός.

Εάν αντίπαλος τού κ. Παπαδόπουλου είναι ο κ. Κληρίδης, ο κ. Παπαδόπουλος θα υπερισχύσει με 45% έναντι 41% του κ. Κληρίδη. Το Τετράδιο Εργασιών περιέχει ένα συμπληρωματικό υλικό (ασκήσεις, δραστηριότητες) για να κατανοήσετε καλύτερα όσα θα μάθετε στις δέκα ενότητες του Βιβλίου του Μαθητή.

Αλλά για να επιστρέψει το δημόσιο τα χρήματα που χρωστά ακολουθεί άλλες διαδικασίες, και ο δικαιούχος δεν έχει να κάνει τίποτε άλλο από το να περιμένει.

Όπως θα διαπιστώσετε, οι ασκήσεις και οι δραστηριότητες αυτές "παρακολουθούν" τη δομή των αντίστοιχων ενοτήτων που θα μελετήσετε στο Βιβλίο του Μαθητή.

Τέτοιες καταστάσεις, μια και έγινε η αρχή, θεωρείται βέβαιο ότι σταδιακά θα αρχίσουν να εξαφανίζονται.

Μπορείτε, σε συνεργασία με τον καθηγητή σας, να αξιοποιείτε το υλικό αυτό παράλληλα με το αντίστοιχο υλικό του βιβλίου σας.

Να σημειωθεί ότι το προσωπικό των δημοσίων οικονομικών υπηρεσιών δεν ευθύνεται για τις καταστάσεις αυτές.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό το υλικό αυτού του βιβλίου να σας βοηθήσει στην κατανόηση και αφομοίωση εκείνων των γλωσσικών φαινομένων στα οποία συναντήσατε δυσκολίες.

Εργάζεται πολλές φορές εξαντλητικά, σε χώρους που προκαλούν κατάθλιψη.

Είμαστε σίγουροι ότι θα τα πάτε πολύ καλά στις γλωσσικές ασκήσεις!

Παρ' όλα αυτά εξυπηρετούν τον πολίτη, που ορισμένες φορές δεν είναι κατάλληλα ενημερωμένος, γεγονός που προκαλεί τη δυσφορία και την αγανάκτηση των άλλων πολιτών, που αναμένουν τη σειρά τους για να εξυπηρετηθούν.

Όπως γνωρίζετε, για να γίνει ευχάριστο και δημιουργικό το γλωσσικό μάθημα, δεν αρκούν τα σχολικά βιβλία που έχετε μπροστά σας.

Δε φταίνε, λοιπόν, πάντοτε οι υπάλληλοι.

Γι' αυτό μη θεωρήσετε τα βιβλία αυτά ως το "μαγικό κλειδί" για να μιλάτε και να γράφετε την ελληνική γλώσσα.

Ευθύνονται τα αρμόδια υπουργεία, που "βομβαρδίζουν" τις υπηρεσίες με εγκυκλίους και άλλα διευκρινιστικά έγγραφα.

Θεωρήστε τα μόνο ως μία αφορμή, "μία σπίθα", που θα πυροδοτήσει τη γλωσσική ανάγκη και επιθυμία σας για συνεχή και ουσιαστική επικοινωνία με τους άλλους στον πολύπλοκο σύγχρονο κόσμο.

Αλλά και για τους λίγους δύστροπους υπαλλήλους αρχίζει να χτυπά ο κώδωνας του κινδύνου.

Και αναζητήστε αυτή την επικοινωνία κάθε μέρα, κάθε ώρα, κάθε στιγμή…

Τέρμα η αδιαφορία και η κακή συμπεριφορά.

Σας ευχόμαστε μια καλή σχολική χρονιά, με χιλιάδες χαμόγελα και πολλές γλωσσικές δημιουργίες

Όλα δείχνουν πως ο πολίτης θα έχει το δικαίωμα να προσφύγει σε ανώτατο υπάλληλο, για να διεκδικήσει το δίκαιό του.

Η συγγραφική ομάδα

Και για τον αδιάφορο ή τον επιδείξαντα ανάρμοστη συμπεριφορά θα υπάρχουν κυρώσεις. Με τα μέτρα αυτά δε θα υποτιμηθεί ο δημόσιος υπάλληλος. Αντίθετα, θα ανέβει στη συνείδηση του πολίτη, που σήμερα, ενώ κάνει τα καθήκοντά του, εξαιτίας ελαχίστων προκαλεί τη γενική αντίδραση. Όταν ομαλοποιηθεί η κατάσταση, ο δημόσιος υπάλληλος θα θεωρείται συνεργάτης του πολίτη και ως τέτοιος θα απολαμβάνει την εκτίμηση και το σεβασμό του.

Υπάρχει ακόμη και το θέμα της προσωποκράτησης για χρέη. Η προσωποκράτηση για χρέη από ιδιώτη σε ιδιώτη καταργήθηκε κατά την περίοδο της χούντας. Τότε, οι εκπρόσωποι των εμπορικών συλλόγων Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Πειραιώς, Γ. Αναστασόπουλος, Μ. Κατσουγιάννης και Δ. Κουμς, ζήτησαν ακρόαση από την κυβέρνηση. Έγιναν δεκτοί από τους Παπαδόπουλο, Μακαρέζο και Ανδρουτσόπουλο. Ο τελευταίος, ως υπουργός Οικονομικών, ήταν έξαλλος. Χτυπούσε το χέρι του στο τραπέζι και απειλούσε τους πάντες. Τότε ο Μιχάλης Κατσουγιάννης, ο αλησμόνητος Μίκης, απλώνει το χέρι του και πιάνει το χέρι του Ανδρουτσόπουλου στον αέρα. "Μια στιγμή, κύριε υπουργέ, του λέει. Δε βρέθηκε ακόμη άνθρωπος που θα μου χτυπήσει το χέρι, γιατί δεν έδωσα σε κανένα αυτό το δικαίωμα". Ύστερα, στράφηκε στον Παπαδόπουλο. "Δεχόμαστε την άρση της προσωποκράτησης για χρέη από ιδιώτη σε ιδιώτη", πρόσθεσε. "Ζητούμε όμως να συμβεί το ίδιο και για χρέη προς το δημόσιο". Του Ανδρουτσόπουλου του ξέφυγε κάτι σαν κραυγή. "Δεν είναι δουλοπάροικοι οι Έλληνες για να τους κλείνουμε στη φυλακή!". Ο Μ. Κουτσογιάννης επέμενε: "Γιατί στην πρώτη περίπτωση δεν είναι δουλοπάροικοι και στη δεύτερη πρέπει να είναι"; Ο Παπαδόπουλος γέλασε και δήλωσε ότι έληξε η συνεδρίαση. Το αίτημα των εκπροσώπων του εμπορίου δεν έγινε τότε δεκτό. Έπρεπε να περάσουν τριάντα περίπου χρόνια για να βρεθεί λύση και για το θέμα αυτό.

Οι παραγωγικές τάξεις, πολλές φορές, δεν αντιλαμβάνονται τη δύναμή τους. Είναι όμως γεγονός ότι όταν αγωνίζονται ενωμένες, επιτυγχάνουν τη ρύθμιση πολλών σοβαρών προβλημάτων. Έστω με κάποια καθυστέρηση.