Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Διεθνή :: Πορτρέτο

( who is who :: 24/1/2006 18:17:31) 

Who is who

Β' ΕΘΝΙΚΗ: ΕΧΑΣΕ ΕΔΑΦΟΣ Η ΧΑΛΚΗΔΟΝΑ ΣΤΗ ΡΙΖΟΥΠΟΛΗ - ΔΥΣΚΟΛΗ ΝΙΚΗ ΤΗΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ

Ψηφιακή Παράσταση Ήχου

* Η Άννα Βίσση γεννιέται στη Λάρνακα.

Μειώθηκε η διαφορά

Η ψηφιοποίηση του αναλογικού ήχου γίνεται με την περιοδική λήψη δειγμάτων από το αναλογικό σήμα πολλές φορές το δευτερόλεπτο, η οποία λέγεται δειγματοληψία (sampling). Σε ηλικία 12 ετών κερδίζει σε διαγωνισμό καλύτερης φωνής.

ΜΠΑΜΠΗΣ ΚΟΥΒΑΡΑΚΗΣ

Ο αριθμός των δειγμάτων που παίρνουμε ανά δευτερόλεπτο, ώστε ο ψηφιακός ήχος να έχει την ίδια ποιότητα με τον αναλογικό, καθορίζεται από τη μέγιστη συχνότητα που εμφανίζει ο αναλογικός ήχος μας.

* Το 1973 μετακομίζει με την οικογένειά της στην Αθήνα και γράφεται αμέσως στο Εθνικό Ωδείο. Η Χαλκηδόνα «σκόνταψε» στη Ριζούπολη, καθώς αναδείχθηκε ισόπαλη 1-1 με τον Απόλλωνα, αλλά εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή της βαθμολογίας της Β' Εθνικής.

Ο αριθμός αυτός πρέπει να είναι τουλάχιστο ίσος με το διπλάσιο της μέγιστης συχνότητας του ήχου, σύμφωνα με το θεώρημα του Shannon.

Μέσα σε ένα χρόνο καταφέρνει να συνεργαστεί με μεγάλα ονόματα της εγχώριας μουσικής σκηνής, όπως ο Γιώργος Νταλάρας, η Χαρούλα Αλεξίου και κυρίως ο Μίκης Θεοδωράκης. Βέβαια μετά το χθεσινό παιχνίδι η διαφορά της Χαλκηδόνας από τη δεύτερη Καλαμαριά μειώθηκε στους τρεις βαθμούς και σίγουρα η συνέχεια του πρωταθλήματος αποκτά ξεχωριστό ενδιαφέρον.

To ανθρώπινο αυτί αντιλαμβάνεται ήχους συχνοτήτων από 20 Hz έως 20 KHz.

* Μετά την περιοδεία της με τον Νταλάρα και την Αλεξίου στο Λονδίνο, παίρνει μέρος στο Φεστιβάλ Τραγουδιού της Θεσσαλονίκης (1977), όπου κερδίζει την πρώτη θέση με το τραγούδι "Ας κάνουμε απόψε μια ευχή".

Η Καλαμαριά έστω και δύσκολα πήρε τους τρεις βαθμούς, καθώς επιβλήθηκε 1-0 στην έδρα της του Ατρόμητου και διατήρησε τη δεύτερη θέση με έναν βαθμό διαφορά από τον τρίτο Πανηλειακό.

Έτσι, για να έχουμε πιστή αναπαραγωγή του αναλογικού ήχου χρειάζονται πάνω από 40.000 δείγματα ανά δευτερόλεπτο.

Η ΕΡΤ την προτείνει για τη Eurovision της επόμενης χρονιάς, όμως ένας καβγάς μεταξύ των συνθετών στέλνει την Τάνια Τσανακλίδου αντί της Άννας.

Ο τελευταίος δεν συνάντησε δυσκολίες με αντίπαλο τον Φωστήρα, τον οποίο νίκησε με 3-0 και ξέφυγε πέντε βαθμούς από την ομάδα του Ταύρου, η οποία βρίσκεται στην τέταρτη θέση. Το πλήθος των δειγμάτων ή αλλιώς ο ρυθμός (rate) ή συχνότητα δειγματοληψίας (sampling frequency), δεν είναι το μόνο στοιχείο που καθορίζει την κωδικοποίηση του ψηφιακού ήχου.

* Το 1980 παίρνει το αίμα της πίσω.

Για μία ακόμα Κυριακή η Κέρκυρα απογοήτευσε, καθώς γνώρισε την ήττα εκτός έδρας από τον Πανσερραϊκό και έβαλε τέλος στα όποια όνειρα έκανε για διεκδίκηση ενός εισιτηρίου που οδηγεί στην Α' Εθνική. Το κάθε δείγμα αντικατοπτρίζει την ένταση του ήχου για τη στιγμή της δειγματοληψίας στην οποία αντιστοιχεί.

Εκπροσωπεί την Ελλάδα στο μουσικό διαγωνισμό και κατακτά τη 13η θέση με το "Οτοστόπ".

Στα υπόλοιπα παιχνίδια της 23ης αγωνιστικής είχαμε: Ολυμπιακός Β. - Εθνικός Αστέρας 2-3, Κασσάνδρα - Καβάλα 1-0, Αθηναϊκός - Καλαμάτα 0-0 και Παναιγιάλειος - Πατραϊκός 1-0. Στον αναλογικό ήχο, οποιαδήποτε τιμή έντασης είναι επιτρεπτή.

Δεν πτοείται και το 1982 με την Κύπρο κατακτά την πέμπτη θέση.

ΑΠΟΛΛΩΝ - ΧΑΛΚΗΔΟΝΑ 1-1

Στον ψηφιακό ήχο όμως, το πλήθος των bits (number of bits), που χρησιμοποιούμε για την αποθήκευση του κάθε δείγματος, καθορίζει και τον αριθμό των διαφορετικών τιμών εντάσεως που μπορεί να εμφανιστεί.

* Το 1983 είναι η χρονιά-σταθμός στην ζωή της.

Εξαιρετικό παιχνίδι έγινε στη Ριζούπολη, όπου ο Απόλλων μοιράστηκε γκολ, βαθμούς και εντυπώσεις με τη Χαλκηδόνα.

Συνεπώς, κοντινές, αλλά διαφορετικές τιμές αναλογικής έντασης αντιστοιχούν στην ίδια ψηφιακή τιμή.

Ο γάμος της με τον Νίκο Καρβέλα, με τον οποίο συνεργάζεται ήδη από το 1975, ολοκληρώνει την προσωπική και την επαγγελματική της ευτυχία.

Το τελικό 1-1 κρίνεται δίκαιο, καθώς και οι δύο ομάδες θα μπορούσαν να φτάσουν στη νίκη αν αξιοποιούσαν τις ευκαιρίες που δημιούργησαν.

Το φαινόμενο αυτό λέγεται κβαντισμός (quantization) των σταθμών έντασης του ήχου.

Αν και χωρίζουν ύστερα από λίγα χρόνια, συνεχίζουν μέχρι σήμερα να είναι αχώριστοι δισκογραφικά.

Στις καθυστερήσεις του αγώνα υπήρξαν κάποια νεύρα και μικροσυμπλοκές μεταξύ των παικτών, χωρίς όμως να επεκταθούν, καθώς επικράτησε η νηφαλιότητα.

Είναι φανερό ότι όσο πιο πολλά bits χρησιμοποιούμε για την αποθήκευση του κάθε δείγματος, τόσο πιο πιστή αναπαράσταση του αναλογικού ήχου πετυχαίνουμε.

* Το 1991 σε συνεργασία με τον Καρβέλα ανεβάζει το μιούζικαλ "Δαίμονες", ενώ τρία χρόνια αργότερα γίνεται τηλεοπτικό πρόσωπο, παρουσιάζοντας την εκπομπή "Με αγάπη, Άννα" στον ΑΝΤ1.

Η δύναμη και το πάθος για τη νίκη ήταν τα χαρακτηριστικά του αγώνα, κάτι που ανάγκασε τον διαιτητή κ. Πάτρα να δείξει συνολικά δέκα κίτρινες κάρτες.

Αυτός ο τρόπος κωδικοποίησης λέγεται παλμοκωδική κωδικοποίηση (Pulse Code Modulation).

Ο Απόλλων προηγήθηκε στο 6' με τον Μπασινά και η Χαλκηδόνα ισοφάρισε στο 37' με τον Κατεμή.

Ήχος σε ποιότητα CD χρειάζεται δείγματα των 16 bits (2 bytes) και ρυθμό δειγματοληψίας 44,1 KHz (χιλιάδες δείγματα ανά δευτερόλεπτο) για κάθε κανάλι.

ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ - ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ 1-0

Έτσι για ψηφιακό στερεοφωνικό ήχο (2 κανάλια ήχου) ποιότητας CD έχουμε 176.400 bytes/δευτερόλεπτο· ένα τραγούδι διάρκειας πέντε λεπτών καταλαμβάνει περίπου 50 MB.

Ο Τρούπκος ελέγχει την μπάλα, ενώ από κοντά τον παρακολουθεί ο Αβραμίδης, στο χθεσινό παιχνίδι Καλαμαριά - Ατρόμητος 1-0

Αν οι ανάγκες μας σε ποιότητα ήχου είναι μεγάλες, τότε η παλμοκωδική κωδικοποίηση έχει πολύ μεγάλες αποθηκευτικές απαιτήσεις.

Έστω και δύσκολα η Καλαμαριά κατάφερε να κάμψει με 1-0 την αντίσταση του Ατρόμητου και να προσθέσει τρεις πολύτιμους βαθμούς στην προσπάθειά της που κάνει για την άνοδο στην Α' Εθνική, ενώ παράλληλα διατήρησε τη διαφορά του ενός βαθμού από τον τρίτο Πανηλειακό.

Σε συνήθεις εφαρμογές πολυμέσων δεν έχουμε απαιτήσεις στερεοφωνικού ήχου ή ακουστικών συχνοτήτων άνω των 4-5 KHz (συχνότητα δειγματοληψίας 11 KHz) και αφιερώνουμε 1 byte για κάθε δείγμα.

Η ομάδα της Θεσσαλονίκης είχε την υπεροχή στο μεγαλύτερο διάστημα του αγώνα, αλλά για μία ακόμα φορά το άγχος ήταν αυτό που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ολοκλήρωση της τελικής προσπάθειας των παικτών της.

Έτσι για το παραπάνω τραγούδι των 5 λεπτών χρειαζόμαστε το 1/16 των 50 MB.

Από την πλευρά του ο Ατρόμητος είχε πολύ καλή αμυντική λειτουργία, εκτός από τη φάση του 13', όταν δέχθηκε το γκολ από τον Παππά.

Το επόμενο βήμα για να μειώσουμε περισσότερο το μέγεθος των ηχητικών δεδομένων είναι να μην κωδικοποιούμε ξεχωριστά το κάθε δείγμα δίνοντας του π.χ. 8 bits.

ΠΑΝΗΛΕΙΑΚΟΣ - ΦΩΣΤΗΡΑΣ 3-0

Είναι πιο οικονομικό να βρίσκουμε τη διαφορά του κάθε δείγματος με το προηγούμενο και να κωδικοποιούμε αυτήν.

Ο Μαρκορά ανάμεσα σε Κωνσταντίνου και Μάρη αδυνατεί να ξεφύγει στο προχθεσινό παιχνίδι Πανηλειακός - Φωστήρας 3-0

Επειδή ο αριθμός των δειγμάτων ανά δευτερόλεπτο είναι μεγάλος, η πιθανότητα δυο διαδοχικά δείγματα να έχουν κοντινές τιμές έντασης είναι μεγάλη, άρα έχουμε να κωδικοποιήσουμε μικρές διαφορές και δεσμεύουμε λίγα bits, συνήθως 2-3 αντί των 8.

Παράσταση για έναν ρόλο το Σάββατο στον Πύργο, όπου ο Πανηλειακός επικράτησε εύκολα 3-0 του Φωστήρα.

Η κωδικοποίηση αυτή λέγεται διαφορική παλμοκωδική (Differential Pulse Code Modulation).

Οι γηπεδούχοι με την απόδοση τους μετέτρεψαν το ντέρμπι σε περίπατο, καθώς από τα πρώτα λεπτά άσκησαν πίεση στην εστία του Φωστήρα και προηγήθηκαν 1-0 στο ημίχρονο.

Μια παραλλαγή της μεθόδου αυτής που επιτρέπει την ύπαρξη μεγαλύτερων διαφορών λέγεται προσαρμοστική-διαφορική παλμοκωδική (Adaptive Differential Pulse Code Modulation) και χρησιμοποιείται στα αρχεία .wav των Windows.

Οι φιλοξενούμενοι στο διάστημα αυτό είχαν μόνο μία ευκαιρία να ισοφαρίσουν, όταν στο 45' ο Καραμάνος έστειλε την μπάλα στο δοκάρι της εστίας του Λιούρδη.

Όλες αυτές οι τεχνικές αντιμετωπίζουν το ηχητικό σήμα σαν μαθηματική κυματομορφή, αγνοώντας τις ιδιαιτερότητες του ανθρώπινου αυτιού.

Στο δεύτερο ημίχρονο, ο Φωστήρας προσπάθησε να αντιδράσει στα πρώτα δεκαπέντε λεπτά, αλλά όταν δέχθηκε το δεύτερο γκολ, στη συνέχεια περιορίστηκε σε παθητικό ρόλο.

Έτσι, όλες οι συχνότητες αντιμετωπίζονται ισοδύναμα.

Να σημειωθεί ότι ο Πανηλειακός έκανε την καλύτερη φετινή του εμφάνιση.

Στην πράξη όμως το ανθρώπινο αυτί είναι περισσότερο ευαίσθητο σε κάποια ζώνη συχνοτήτων από κάποια άλλη.

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ Β. - ΕΘΝΙΚΟΣ ΑΣΤ. 2-3

Νέες τεχνικές κωδικοποίησης που βασίζονται σε αυτή την απλή παρατήρηση, επιτυγχάνουν πολύ μεγαλύτερα ποσοστά συμπίεσης, χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερη απώλεια σε ποιότητα ήχου.

Χωρίς να εντυπωσιάσει, αλλά σαφώς καλύτερος από τον αντίπαλό του, ο Εθνικός Αστέρας πέτυχε μεγάλη εκτός έδρας νίκη με 3-2 επί του Ολυμπιακού Βόλου.

Το πρότυπο MPEG-3 (Motion Picture Expert Group) πετυχαίνει συμπίεση έως και 12 φορές ως προς την αρχική μορφή χωρίς εμφανείς απώλειες στην ποιότητα.

Οι γηπεδούχοι παρουσιάστηκαν νωθροί και παρά το γεγονός ότι προηγήθηκαν δύο φορές στο σκορ, δεν κατάφεραν να διατηρήσουν το προβάδισμα και στο 90' δέχθηκαν το τρίτο γκολ από τους φιλοξενουμένους.

Τα αρχεία .mp3 είναι κωδικοποιημένα με το πρότυπο αυτό.

Με την ήττα του αυτή, ο Ολυμπιακός Βόλου βρίσκεται σε πολύ δυσχερή θέση και μόνο με θαύμα θα αποφύγει τον υποβιβασμό.

Αν όμως δεχθούμε συμβιβασμούς στην ακουστική ποιότητα, π.χ. για μονοφωνικό ήχο ποιότητας τηλεφωνικής μετάδοσης, τότε επιτυγχάνεται συμπίεση μέχρι και 100 φορές.

ΠΑΝΣΕΡΡΑΪΚΟΣ - ΚΕΡΚΥΡΑ 1-0

Νίκη βάλσαμο πέτυχε χθες ο Πανσερραϊκός με 1-0 επί της Κέρκυρας και αύξησε τις ελπίδες του για την παραμονή του στην κατηγορία. Οι γηπεδούχοι παρουσιάστηκαν καλοί κατά διαστήματα, ενώ εκτός από το γκολ που πέτυχαν, έχασαν πέναλτι στο 17', καθώς ο Θεοφάνους απέκρουσε το σουτ του Μουτίδη. Η Κέρκυρα παρουσιάστηκε αδιάφορη στο μεγαλύτερο διάστημα του αγώνα, καθώς οι παίκτες της έδειχναν ότι δεν πιστεύουν πλέον στον στόχο της ανόδου.

ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ - ΚΑΒΑΛΑ 1-0

Ανώτερη σε όλη τη διάρκεια του αγώνα η Κασσάνδρα νίκησε με 1-0 την ουραγό Καβάλα. Οι γηπεδούχοι εκτός από το γκολ που πέτυχαν και τις πολλές ευκαιρίες τις οποίες δημιούργησαν, έχασαν και πέναλτι στο 7', όταν ο Ντραγκίσεβιτς ανατράπηκε από τον Κηπουρό. Το πέναλτι χτύπησε ο Κωστής και απέκρουσε ο τερματοφύλακας της Καβάλας. Οι φιλοξενούμενοι για μία ακόμα φορά πρόσεξαν την αμυντική τους γραμμή και επεδίωξαν με αντεπιθέσεις να πετύχουν κάποιο γκολ, κάτι που δεν κατάφεραν.

ΑΘΗΝΑΪΚΟΣ - ΚΑΛΑΜΑΤΑ 0-0

Κακό παιχνίδι στον Βύρωνα, όπου ο Αθηναϊκός μοιράστηκε βαθμούς και εντυπώσεις με την Καλαμάτα. Το παιχνίδι δεν διεκδικεί δάφνες ποιότητας, καθώς οι δύο ομάδες λίγες φορές επισκέφθηκαν τις αντίπαλες εστίες. Ο Αθηναϊκός στο πρώτο ημίχρονο είχε μία καλή ευκαιρία στο 17' με τον Καλύκα (το σουτ έφυγε άουτ), ενώ στο δεύτερο ημίχρονο την ίδια τύχη είχαν τα σουτ του Τριχιά (85') και Οστρόφσκι (89') για την Καλαμάτα.

ΠΑΝΑΙΓΙΑΛΕΙΟΣ - ΠΑΤΡΑΪΚΟΣ 1-0

Μεγάλη βαθμολογική ανάσα πήρε ο Παναιγιάλειος μετά τη νίκη του με 1-0 επί του Πατραϊκού και πλέον ελπίζει βάσιμα ότι μπορεί να αποφύγει τον υποβιβασμό. Το παιχνίδι ήταν δυνατό και από τις δύο ομάδες με τον Παναιγιάλειο να διατηρεί την εδαφική υπεροχή στο πρώτο ημίχρονο, όπου πέτυχε και το μοναδικό γκολ, το οποίο του χάρισε τους τρεις βαθμούς.

Ο Πατραϊκός αντέδρασε στο δεύτερο ημίχρονο, ανέλαβε την πρωτοβουλία των κινήσεων, αλλά δεν κατάφερε να διασπάσει την καλά οργανωμένη αμυντική διάταξη των γηπεδούχων.