Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

ΤΡΙΤΗ 23/3 Η "Έξοδος" ενόχλησε τους Τούρκους

Δείτε κι αυτό

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΕΚΤΟΣ ΕΔΡΑΣ (RED HEAT)

Απαγορευμένη είναι από χθες στην Τουρκία έκδοση με μαρτυρίες Ελλήνων "ανταλλάξιμων" το 1923, οι οποίες κρίθηκαν ως "προσβλητικές για τον Κεμάλ Ατατούρκ"

Η θερμοκρασία των άστρων

(MEGA, 22.50)

ΜΑΡΙΑ ΝΤΑΛΙΑΝΗ

Πόση είναι θερμοκρασία των άστρων;

Αστυνομική περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής του Γουόλτερ Χιλ.

Η τουρκική έκδοση του βιβλίου "Έξοδος". Η κυκλοφορία του απαγορεύτηκε στην Τουρκία γιατί κρίθηκε ότι προσβάλλει τη μνήμη του Κεμάλ Ατατούρκ

Πως βρήκαμε ότι η θερμοκρασία στην επιφάνεια του Ηλίου είναι 6000°C;

("Χωρίς κανένα δισταγμό", "48 ώρες"). Η τουρκική έκδοση του έργου "Η Έξοδος" που εξέδωσε το 1980 στην Ελλάδα το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών με χορηγία του κοινωφελούς ιδρύματος "Αλέξανδρος Ωνάσης" απαγορεύτηκε στην τουρκική του έκδοση.

Όσο υψηλότερη είναι η θερμοκρασία ενός άστρου τόσο πιο έντονο γίνεται διαδοχικά το κόκκινο, το κίτρινο και το μπλε χρώμα του φάσματος του φωτός που εκπέμπει.

Ο Ιβάν Ντάνκο, επικεφαλής της εγκληματολογικής υπηρεσίας της Μόσχας, φθάνει στο Σικάγο των Ηνωμένων Πολιτειών για να παραλάβει το Ρώσο έμπορο ναρκωτικών Βίκτορ Ροσταβίλι, ο οποίος συνελήφθη εκεί για μια τροχαία παράβαση. Το έργο ολοκληρώνεται σε τρεις τόμους και περιλαμβάνει μαρτυρίες Ελλήνων προσφύγων του '23 από τις επαρχίες των δυτικών παραλίων της Μικρασίας.

Έτσι ένα άστρο που φαίνεται κοκκινωπό έχει μικρότερη θερμοκρασία από ένα άλλο που φαίνεται κίτρινο.

Το αστυνομικό τμήμα του Σικάγο όμως, δε γνωρίζει ότι ο Ροσταβίλι καταζητείται για το φόνο ενός Ρώσου αστυνομικού, φίλου και συνεργάτη του Ντάνκο.

Το βιβλίο που εξέδωσε στην Τουρκία ο εκδοτικός οίκος "Iletisim" το 2001 σημείωσε επιτυχία, κάνοντας δύο εκδόσεις.

Ώστε από τη μελέτη του συνεχούς φάσματος ενός άστρου μπορούμε να προσδιορίσουμε τη θερμοκρασία του.

Τα ονόματα Α. Σβαρτσενέγκερ και Τζέιμς Μπελούσι, εγγυώνται σίγουρα την περιπέτεια και το χιούμορ.

Παράλληλα όμως προκάλεσε και τριγμούς σε ένα κομμάτι της Τουρκίας, αφού οι μαρτυρίες των Ελλήνων που μετακινήθηκαν με την ανταλλαγή των πληθυσμών έφεραν για πρώτη φορά το αναγνωστικό κοινό της Τουρκίας σε επαφή με γεγονότα άγνωστα (στο ευρύ κοινό) μέχρι εκείνη τη στιγμή. Αξιολόγηση: ( Η απαγόρευση του βιβλίου από πρωτοβάθμιο δικαστήριο έχει ήδη προκαλέσει την αντίδραση που εκδοτικού οίκου που εξέδωσε το "Goc", όπως είναι ο τουρκικός τίτλος.

ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΟΥ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥ (WHEN THE BOUGH BREAKS)

Πληροφορίες φέρουν τους εκδότες να προσφεύγουν άμεσα στα τουρκικά δικαστήρια για ανάκληση της απόφασης.

(SΚΑΪ, 21.30)

Η απόφαση είναι καταδικαστική τόσο για τον εκδότη όσο και για όσους εργάστηκαν για την τουρκική έκδοση και φυσικά επιβάλλει την άμεση κατάσχεση του βιβλίου από τα βιβλιοπωλεία!

Ο Μάρτιν Σιν και η Άλλο Γουόκερ ενσαρκώνουν τους βασικούς ρόλους αυτής της περιπέτειας - θρίλερ σε σενάριο και σκηνοθεσία Μάικλ Κον.

Από τον ίδιο εκδοτικό οίκο, που εδρεύει στην Κωνσταντινούπολη, έχουν βγει και άλλα ελληνικά έργα όπως το μυθιστόρημα "Ισμαήλ Φερίκ Πασάς" της Ρέας Γαλανάκη, αλλά και το "Εξ Ανατολών κίνδυνος" του Αλέξη Ηρακλείδη.

Ένα φρικιαστικό έγκλημα καλείται να εξιχνιάσει η επιθεωρητής Όντρεϊ Μακλία χρησιμοποιώντας μοντέρνες μεθόδους, βοηθούμενη από την τεχνολογία των ηλεκτρονικών υπολογιστών, καθώς και από τις τηλεπαθητικές ικανότητες ενός μουγκού παιδιού.

Η απαγόρευση του βιβλίου βασίστηκε σε ένα νόμο που προβλέπει ποινές σε όσους κριθεί ότι βλάπτουν την προσωπικότητα, το ήθος και τις αξίες του Κεμάλ Ατατούρκ.

Δε θ' αργήσει όμως, να έρθει σε σύγκρουση με τον αρχηγό της τοπικής αστυνομίας.

Χαρακτηριστικό είναι πως η τουρκική εκδοχή της "Εξόδου", με πρόλογο του καθηγητή Ηρακλή Μήλλα, είναι έργο πολύ μικρότερο σε όγκο από το πρωτότυπο.

..

Η ελληνική έκδοση αποτελείται από τρεις τόμους (ο τρίτος θα κυκλοφορήσει σύντομα από το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών) με τη λεγόμενη "προφορική ιστορία", μαρτυρίες δηλαδή ανταλλάξιμων Ελλήνων που άρχισαν να συγκεντρώνονται το 1930 από την Ελληνίδα Μέλπω Λογοθέτη-Μερλιέ, τον φιλέλληνα σύζυγό της Οκτάβ Μερλιέ και τους συνεργάτες τους στο Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών.

Αξιολόγηση: (

"Τους σφάξανε, τους κάψαν"

ΡΟΖΙ (ROSIE)

Μαρτυρία της Ελένης Καραντώνη από το χωριό Μουνάρμπασι, 11 χλμ. από τη Σμύρνη - είχε 1.000 κατοίκους, από τους οποίους 800 Έλληνες.

(ΝΕΤ, 00.30)

"Κοιτάξτε", τους είπε ο Πλαστήρας, "όταν θα δείτε στα υψώματα φωτιές, έτσι που να σχηματίζουν σταυρό, να ξέρετε πως θ' αρχίσει η σφαγή".

Πρόκειται για μια ταινία βελγικής παραγωγής, σκηνοθετημένη από τον Πατρίς Τόι.

Πώς το ήξερε;

Η Ρόζι είναι μια έξυπνη και ευαίσθητη δεκατριάχρονη κοπέλα, που προσπαθεί να κερδίσει την αγάπη της μητέρας της και να συμφιλιωθεί με το πολύπλοκο παρελθόν της.

Κάποιος κρυπτοχριστιανός θα του το μαρτύρησε.

Στις ενέργειές της αυτές βρίσκει σύμμαχο ένα μοναδικό φίλο, τον Τζίμι.

"Από τους κατοίκους του Μπουνάρμπασι έμειναν καμιά δεκαριά οικογένειες.

Δυστυχώς, όμως, η σχέση της κοπέλας με τη μητέρα της έχει δυσάρεστη κατάληξη και μαζί το φιλμ, που αφήνει μια πικρή γεύση στο θεατή.

Είχαν το νου τους.

Αξιολόγηση: ((

Τις είδαν τις φωτιές.

400 ΧΤΥΠΗΜΑΤΑ (LES QUATRE CENTS COUPS)

Μερικοί κατάφεραν να φύγουν σέρνοντας με την κοιλιά προς το Σικλάρι και από κει στη Σμύρνη.

(ΕΤ3, 21.00)

Τους άλλους όλους τους ατιμάσανε, τους σφάξανε, τους κρεμάσανε, τους κάψαν.

Μία από τις δημιουργίες, που θεωρήθηκαν θεμέλιοι λίθοι στη δημιουργία της γαλλικής νουβέλ βαγκ, το πρωτοποριακό ρεύμα που σάρωσε την Ευρώπη, στις αρχές της δεκαετίας του '60. Είναι η ιστορία του Αντουάν Ντουανέλ, αυτοβιογραφικού ήρωα του σκηνοθέτη Φρανσουά Τριφό, την πορεία του οποίου έμελλε να παρακολουθήσει σε όλη τη διάρκεια της ενηλικίωσής του.

Κι εκείνους που κατάφεραν από το Σικλάρι να φτάσουν στη Σμύρνη, όταν ήρθε ο Κεμάλ, τους έπιασε και τους έσφαξε".

Ο μικρός Ντουανέλ καταλήγει στο αναμορφωτήριο από κει στη θάλασσα, σύμβολο ανοίγματος προς την ελευθερία.

Αξιολόγηση: ((((

Ο ΣΟΦΕΡ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΝΤΑΙΖΗ (DRIVING MISS DAISY)

(ΕΤ1, 21.00)

Βραβευμένη με Όσκαρ καλύτερης ταινίας και Χρυσή Άρκτο στο Βερολίνο, η ταινία αυτή του Μπρους Μπέρενσφορντ περιγράφει με συγκινητικότατο τρόπο τη σχέση ενός μαύρου οδηγού, με την Εβραία ηλικιωμένη κυρία του. Πρόκειται ουσιαστικά για τη ζεστή φιλία που αναπτύσσεται ανάμεσα σε δύο απόμαχους της ζωής, οι οποίοι ως απόσταγμά της κρατούν την αγάπη και τη συντροφικότητα, ενάντια στη φιλαυτία και στη μισαλλοδοξία που τους περιβάλλουν.

Αξιολόγηση: (((