Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αθλητικά :: Σχόλιο

( ολυμπιακος και αεκ ανοιγουν την ψαλιδα :: 20/1/2006 22:10:29) 

Η νίκη του Ολυμπιακού στο ντέρμπι βύθισε στη μελαγχολία τον Παναθηναϊκό, που μένει πρόωρα εκτός κάθε στόχου.

"Η κακοδαιμονία στην Ελλάδα είναι… σκυτάλη"

Κριτήριο αυτοαξιολόγησης του μαθητή

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ ΚΑΙ ΑΕΚ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΤΗΝ ΨΑΛΙΔΑ

Κριτικός μουσικής εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος Λεωτσάκος, πρόμαχος της ελληνικής δημιουργίας, μας γνωρίζει, μέσα από μια εντυπωσιακή έκδοση, τον "άγνωστό" μας Επτανήσιο συνθέτη Παύλο Καρρέρ

Α. Τελειώνοντας τη μελέτη και συζήτηση του κεφαλαίου και αφού κατανόησες τις έννοιες, θα πρέπει να μπορείς να απαντήσεις τις παρακάτω ερωτήσεις.

Αυτός, αυτή και τα… μυστήρια

ΓΙΩΡΓΟΣ Δ. Κ. ΣΑΡΗΓΙΑΝΝΗΣ

Όπου συναντάς δυσκολία, μπορείς να συμβουλευτείς το αντίστοιχο μάθημα.

Πρωτάθλημα ταχυτήτων. H νίκη του Ολυμπιακού επί του ''αιώνιου'' αντιπάλου του, Παναθηναϊκού, ενίσχυσε ακόμη περισσότερο την άποψη εκείνων, που υποστηρίζουν πως όσο η περιφέρεια μένει έξω από τις εξελίξεις της κορυφής, η απαξίωση και η μιζέρια θα έχουν τον πρώτο λόγο στο ελληνικό πρωτάθλημα.

Ο μουσικολόγος και μουσικοκριτικός Γιώργος Λεωτσάκος, ερευνητής της ελληνικής μουσικής δημιουργίας

1. Να αναφέρετε τρεις εκπαιδευτικούς θεσμούς και τις ανάγκες που εξυπηρετούν.

Του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ

Το όνομά του το έκανε ως κριτικός μουσικής ο Γιώργος Λεωτσάκος.

2. Να αναφέρετε δύο παραδείγματα αλλαγής και κατάργησης θεσμών

Οι ''ερυθρόλευκοι'' διατήρησαν τη διαφορά των τριών βαθμών από τη δεύτερη ΑΕΚ, θέτοντας εκτός στόχων τον Παναθηναϊκό, που βλέπει από απόσταση δώδεκα βαθμών την κορυφή.

Από το 1952 στη δημοσιογραφία, ασκεί την κριτική μουσικής εδώ και σαράντα τέσσερα χρόνια!

3. Ποιες οι κύριες και ποιες οι δευτερεύουσες λειτουργίες του σχολικού θεσμού;

Η νέα κατάσταση πραγμάτων δεν προάγει τον ανταγωνισμό, μεσούσης της ποδοσφαιρικής περιόδου.

Από το 1959.

4. Ποιες οι διαφορές μεταξύ παραδοσιακής και σύγχρονης οικογένειας;

Και αποτελεί τη βασικότερη αιτία που το ενδιαφέρον εξασθενεί.

Στην "Καθημερινή" και στην πρώτη "Μεσημβρινή" στην αρχή, στα "ΝΕΑ", από τις σελίδες αυτές, και στο "Βήμα" (1965 - 1979), στην "Πρωινή", στην "Ελεύθερη Γνώμη", στην "Πρώτη"…

Β. Να βάλεις σε κύκλο το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση

Ο κόσμος αντιμετωπίζει απαξιωτικά το ελληνικό πρωτάθλημα, διαπιστώνοντας πως και ο φετινός τίτλος θα παιχτεί μεταξύ δύο ομάδων.

Και ακόμα γράφει μουσικοκριτική - σποραδικά έστω.

1. Οι θεσμοί δημιουργούνται: α. για την οργάνωση της κοινωνίας β. για να μάθουν τα άτομα τις αξίες και τους κανόνες γ. για να εξυπηρετήσουν αποκλειστικά ατομικές επιδιώξεις δ. το α και β

Ίσως και μίας.

Χαλκέντερος!

Γ. Να γράψεις στο κενό αριστερά της Α' Στήλης δεδομένων, το γράμμα των δεδομένων της Β' Στήλης που ταιριάζει

Για τον Nίκο Καραγεωργίου, τον Γιώργο Παράσχο και τον Λάκη Παπαϊωάννου τα καινούργια δεδομένα δεν δημιουργούν τα καλύτερα συναισθήματα.

Αλλά εδώ και αρκετά χρόνια το ενδιαφέρον του έχει εστιαστεί στην έρευνα της μουσικής.

Α' Στήλη

Άλλωστε, μεγάλωσαν σε ένα διαφορετικό περιβάλλον, όπου οι φίλαθλοι γέμιζαν τα γήπεδα.

Ο Γιώργος Λεωτσάκος αναδείχθηκε μάλιστα σε έναν από τους ελάχιστους προμάχους της έντεχνης ελληνικής μουσικής μέσα από τις κριτικές και τα ποικίλα άλλα δημοσιεύματά του και τη συνεργασία του με εγκυκλοπαίδειες.

αναπαραγωγή και φροντίδα νέων μελών

Τέθηκαν προς αυτούς τρεις ερωτήσεις και οι απαντήσεις που έδωσαν στη ''ΜτΚ'' για τις συνθήκες που διαμορφώνονται αντιπροσωπεύουν τη γενικότερη αίσθηση που επικρατεί. Η προσφορά του, τις μέρες αυτές, γίνεται ακόμα πιο αισθητή με μια εξαιρετική εκδοτική δουλειά για την οποία συνεργάστηκαν το Μουσείο Μπενάκη και το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου: ο Γιώργος Λεωτσάκος εκδίδει τα Απομνημονεύματα του Επτανήσιου συνθέτη του 19ου αιώνα Παύλου Καρρέρ και την εργογραφία του, φωτίζοντας με την Εισαγωγή και με τον σχολιασμό του το έργο, την εποχή του και ευρύτερα τη νοοτροπία με την οποία αντιμετωπίστηκε η έντεχνη ελληνική μουσική.

διατήρηση και αύξηση γνώσεων

ΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Μια έκδοση πολύτιμη, η οποία συμπίπτει και εξηγεί την έκπληξη που μας δημιούργησε η κατά ευτυχή συγκυρία παρουσίαση στο ίδιο αυτό διάστημα από τη Λυρική Σκηνή της άπαιχτης ώς τώρα όπερας του Καρρέρ "Μαραθών - Σαλαμίς".

παραγωγή αγαθών

1.Το βαθμολογικό άλμα Ολυμπιακού και ΑΕΚ έναντι των υπολοίπων ομάδων πώς αποτιμάται;

Από πότε εντοπίζεται το ενδιαφέρον σας για την ελληνική μουσική;

εξισορρόπηση συγκρούσεων

2. Η ΑΕΚ έχει τις δυνατότητες και τις αγωνιστικές αντοχές να αμφισβητήσει την κυριαρχία του Ολυμπιακού και να κατακτήσει το πρωτάθλημα; "Περίπου από το 1970, όταν δέχτηκα την πρόταση να συνεργαστώ με το The New Grove Dictiοnary of Musik and Musicians, που η πρώτη του έκδοση σε είκοσι τόμους κυκλοφόρησε δέκα χρόνια αργότερα, το 1980, ενώ η δεύτερη, στην οποία επίσης συνεργάζομαι, τον Φεβρουάριο του 2001, σε είκοσι εννέα αυτήν τη φορά τόμους,

Β' Στήλη

3. Ποιος ο ρόλος του ΠΑΟΚ στο μονοπωλιακό ανταγωνισμό που έχει εξελιχθεί σε κατεστημένο; Ήμουνα ήδη μουσικοκριτικός τότε και γνώριζα ότι πάρα πολλά πράγματα για την ελληνική μουσική θεωρούνται δεδομένα και πάρα πολλά ανεξήγητα.

α. εκπαιδευτικοί θεσμοί

Μετά από είκοσι χρόνια έρευνας δεν υπάρχουν μυστήρια πια".

β. πολιτικοί θεσμοί

Και το ενδιαφέρον σας για τον Παύλο Καρρέρ;

γ. οικογενειακοί θεσμοί

"Δημιουργήθηκε από το 1995 - 96.

δ. οικονομικοί θεσμοί

Από μια πρόταση του καθηγητή του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου Χάρη Ξανθουδάκη για να κάναμε κάτι το 1996 που έκλειναν εκατό χρόνια από τον θάνατο του μουσουργού. Το υλικό του καταλόγου των έργων του βέβαια το είχα ήδη. Όταν ήμουν στο Μιλάνο ερευνώντας για τον Σπύρο Σαμάρα είχα διερευνήσει και τον υπόλοιπο χώρο. Αλλά η δουλειά αποδείχθηκε πολύ πιο δύσκολη και απαιτητική. Εκείνο όμως το οποίο θεωρώ σημαντικότερο είναι η Εισαγωγή μου, που αποτελεί μια βαθύτατη τομή στα αίτια της κακοδαιμονίας της έντεχνης ελληνικής μουσικής η οποία ποτέ δεν αφέθηκε να λειτουργήσει φυσιολογικά. Δεν είναι φυσιολογικό ένα έργο όπως το "Μαραθών - Σαλαμίς" - το ακούσατε - να παίζεται 115 χρόνια μετά την αποπεράτωση της συνθέσεώς του… Τι άλλο να πω;".

Σήμερα έχει αλλάξει κάτι;

"Το Μέγαρο ήταν ένα τεράστιο βήμα προς τα μπροστά. Αλλά και πάλι, το Μέγαρο δεν ήταν προϊόν μιας φυσιολογικής εξελίξεως… Για να γίνει χρειάστηκε να υπάρχει ένας χαρισματικός άνθρωπος".

Και οι ρίζες αυτής της κακοδαιμονίας;

"Εκ προθέσεως είναι! Εκ σαφεστάτης προθέσεως! Και πρόκειται για "σκυτάλη" που περνάει από τη μία γενεά στην άλλη… Απλώς δεν ξέρω αν η κάθε γενεά που παίρνει αυτή τη "σκυτάλη" έχει πλήρη επίγνωση και εικόνα του παρελθόντος. Ο Καλομοίρης μπορεί να έλεγε "θεωρώ ότι ο σημερινός Έλληνας έχει χάσει την επαφή του με την αρχαία Ελλάδα", αλλά ο επτανησιακός 19ος αιώνας ποτέ δεν είχε χάσει την επαφή αυτή. Καταντήσαμε κάθε γενιά συνθετών που έβγαινε να μην ξέρει τι έχει πίσω της - το πρόσφατο ιστορικό παρελθόν".

INFO

Γιώργου Λεωτσάκου, "Παύλος Καρρέρ - Απομνημονεύματα και Εργογραφία", Έκδοση Μουσείου Μπενάκη - Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου. Σελ. 296, Τιμή: 28,10 ευρώ.